Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Japp nog tror jag att 34 räcker till, anledningen som du säger till att jag kört 36 är för att få användning för 50t bak ;)

Gjorde bikefit när jag köpte hojjen. Tror dock att jag kör för låg kadens så ska även jobba på att höjja den

Scott spark the tråd
Jim.E sa:
Någon som provat en oval eagle klinga på nya sparken? Har kört rund 36t under säsongen men har lite känsliga knän så funderar på att gå över till deras nya ovala till nästa säsong. Gissar att en oval 36a inte går på då de är på gränsen ju redan med en rund? Borde man inte klara sig rätt bra på en oval 34t då dom väl ska pendla mellan 36 och 32 t beroende på vilket läge dom är i
Sram oval 34 för Eagle funkar utmärkt! Körde hela årets långloppssäsong och några västgötacuper på oval 34, men på Vasan kör jag oval 36, dock inte på en spark. Överväger dock en oval 36 med 0 mm offset som standarddrev när nästa säsong kommer igång...

Scott spark the tråd
Någon som har haft problem med trög Twinloc och löst det?

Det går någorlunda att gå från öppet till mellanläge, men sista steget är riktigt trögt.
Problemet verkar komma från framdämparen, en FOX 34 Float Performance Air Grip, 2017 års modell.
Lossar man wiren till gaffeln och bara styr bakdämparen går det lätt och fint.

Scott spark the tråd
Cykelpappan sa:
Någon som har haft problem med trög Twinloc och löst det?

Det går någorlunda att gå från öppet till mellanläge, men sista steget är riktigt trögt.
Problemet verkar komma från framdämparen, en FOX 34 Float Performance Air Grip, 2017 års modell.
Lossar man wiren till gaffeln och bara styr bakdämparen går det lätt och fint.

Gjorde så på dotterns Spark 930 2016 FOX32 , hon har inte ens märkt det , funkar bra med bara bakdämp. låsning

Scott spark the tråd
Vajern är i bra skick och lagom spänd. Fjädern: Ok, finns det en fjäder i gaffeln för twinlock som går att justera? Hur kommer man åt den?

Hur lätt eller trög skall en twinlock vara när den är korrekt justerad?
Har lockout på en Rebagaffel att jämföra med, och den kräver nästan ingen kraft alls.

Scott spark the tråd
Har fått leveransdatum på min 900rc till den 30/11. Nån mer som beställt som väntar och har fått liknande datum?

Hoppas den inte är försenad =)

Scott spark the tråd
Kainu sa:
Har fått leveransdatum på min 900rc till den 30/11. Nån mer som beställt som väntar och har fått liknande datum?

Min skulle komma till Malmö 20/11, sen ska den in på lager o sen köras till LBS med postmord, så får väl se om de kommer nån cykel ?

Scott spark the tråd
Angående hjulaxlar:
Jag har fått för mig att byta hjul på min Scott Spark 940 2017. Dock har jag stött på patrull; Axlar ingår inte vid hjulköp och måste köpas separat.

Min fråga är om det går att köpa vilka axlar som helst så länge måtten Boost 15x110mm 12x148mm RWS axle stämmer, eller är axlar märkesspecifika?

Scott spark the tråd
Kainu sa:
Bprct sa:
Kainu sa:

Min skulle komma till Malmö 20/11, sen ska den in på lager o sen köras till LBS med postmord, så får väl se om de kommer nån cykel ?

Har det kommit någon cykel =)?

Haha nej ?. Hoppas den kommer i veckan. Containern kanske är på havets botten.

Scott spark the tråd
joacef sa:
Någon som vägt hjulen i originalutförande på en WC 2018?

saxat från scott 2018 tråden på mtbr.com forumet:
"Anyone interested, then the wheels on Spark 900 RC WC weight 1690g, so by weight they seem to be DT SWISS X1700 wheels, pretty bad for for 7000 dol bike"

Scott spark the tråd
joacef sa:
Jensen sa:
joacef sa:

"Anyone interested, then the wheels on Spark 900 RC WC weight 1690g, so by weight they seem to be DT SWISS X1700 wheels, pretty bad for for 7000 dol bike"

Hade precis hittat dit ?

Så stämmer det finns det ju en klar mättningspotential där :D

kollar man spexarna på 2018 års hojar kan man ju nästan undra om inte rc pro nästan är vettigast, 12000kr billigare än wc, 200g tyngre. man får mycket hjul för 12000kr :D

Scott spark the tråd
Jensen sa:
joacef sa:
Jensen sa:
joacef sa:

Hade precis hittat dit ?

kollar man spexarna på 2018 års hojar kan man ju nästan undra om inte rc pro nästan är vettigast, 12000kr billigare än wc, 200g tyngre. man får mycket hjul för 12000kr :D
Den största besvikelsen med en RC Pro -18 är växelreglaget. GX-Eagle, hade lätt betalat en 1000-lapp till för ett XX1-reglage, så det var vad jag gjorde.

Scott spark the tråd
Är det någon som provat att montera ett 38t eller egentligen oval 36 för BB30, alltså med 0mm offset för att få ut drevet från kedjestaget? Körde ett tag med boost-klinga på en icke-boost ram, och det funkade, så med lika mycket offset till borde ju gå minst lika bra?

Scott spark the tråd
Noon Boost bygger väl inåt mot kedjesteget och själva boostningen sitter väl inte i klingan utan i veven/korset.
Någon här i tråden fick väl i kedjestagskontakt med 38T, iof på ett Quarqvevparti.

Bilagor

• Skärmavbild 2017-12-07 kl. 07.12.20.png
    Skärmavbild 2017-12-07 kl. 07.12.20.png
    26.6 KB · Besök: 114
Scott spark the tråd
Doominator1 sa:
Jensen sa:
joacef sa:
Jensen sa:
joacef sa:

Hade precis hittat dit ?

Den största besvikelsen med en RC Pro -18 är växelreglaget. GX-Eagle, hade lätt betalat en 1000-lapp till för ett XX1-reglage, så det var vad jag gjorde.

Jojo finns saker man vill byta. Men handlar ju om 12000kr för ett steg upp. Man får myclet uppgraderingar för de pengarna. Och kan då lägga dem på ställen som märks mer än vad som är ”bättre” på wc.

Angående boost så tror jag faktiskt det mest ligger i klingan. 6 mm typ på icke boost och 3 mm på boost om jag förståt det rätt. Sen så kör ju vissa tillverkare annat beroende på storlek. Kan tyvärr inte svara på frågan om det skulle funka med 0 i offset

Scott spark the tråd
Jag har 38 på Eagle Quarq MY-17. Blir skrap på skyddstejpen som sitter mellan ram och klinga, men byts den ut med jämna mellanrum så ska ramen klara sig. Jag har 104 BCD så det blir väl 0 mm offset på den. Original skulle väl kunna gå att köra med mindre offset, är ju 3 mm med boost jmf 6 mm non-boost. Frågan är hur kedjelinjen blir med 0 mm offset och kedjan på 50 kakan, för mkt slitage? Beror väl på användning. Används 50 endast som bailout vid enstaka tillfällen så kanske enbart ökat slitage inte spelar någon som helst roll då durationen blir så kort.

Scott spark the tråd
Samtidigt har du ju spindel och han har DM så behöver ju inte bli exakt lika. Men ja jag gissar ju med på att det blir tight.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
0 mm offset-dreven är för BB30-vevparti med en kortare axel än både GXP och vanlig BB30.
0 mm på den kortare axeln blir samma kedjelinje som 6 mm på GXP och BB30 med lång axel.

Att sätta ett 0 mm drev på ett GXP/BB30 med lång axel flyttar där med ut kedjelinjen ytterligare 3 mm jämfört med ett boost-drev.
Jag kör själv den lösningen ibland på min SC Hightower för att kunna få dit 36T som annars hade tagit i ramen vid 3 mm offset.

Scott spark the tråd
Jensen sa:
Doominator1 sa:
Jensen sa:
joacef sa:
Jensen sa:
joacef sa:

Hade precis hittat dit ?

Jojo finns saker man vill byta. Men handlar ju om 12000kr för ett steg upp. Man får myclet uppgraderingar för de pengarna. Och kan då lägga dem på ställen som märks mer än vad som är ”bättre” på wc.
Det har du helt rätt i. Med 12000kr får du både ett xx1-reglage och lättare hjul och bromsskivor och vettiga däck. Vips så har du en FS MED pedaler under 10kg.

Scott spark the tråd
Eveningstar sa:
0 mm offset-dreven är för BB30-vevparti med en kortare axel än både GXP och vanlig BB30.
0 mm på den kortare axeln blir samma kedjelinje som 6 mm på GXP och BB30 med lång axel.

Att sätta ett 0 mm drev på ett GXP/BB30 med lång axel flyttar där med ut kedjelinjen ytterligare 3 mm jämfört med ett boost-drev.
Jag kör själv den lösningen ibland på min SC Hightower för att kunna få dit 36T som annars hade tagit i ramen vid 3 mm offset.

Bör alltså funka men försämra kedjelinjen

Scott spark the tråd
Fråga angående framdämparna på 2017 år modeller, vad skiljer FOX Float Performance Air Grip 3 från den finare FOX Float Performance Elite Air FIT4? Märks någon skillnad i praktiken?

Scott spark the tråd
Ante1 sa:
Fråga angående framdämparna på 2017 år modeller, vad skiljer FOX Float Performance Air Grip 3 från den finare FOX Float Performance Elite Air FIT4? Märks någon skillnad i praktiken?
Det beror på hur känslig du är. Jag känner folk som troligen inte skulle uppfatta någon större skillnad alls. Personligen uppskattar jag den ställbara kompressionen på Fit4, vilken Grip saknar.

Scott spark the tråd
Ante1 sa:
Kainu sa:
Baam vilken julstämning - Grattis till en grym hoj??
Berätta gärna hur tankarna gick vid val av modell. RC vs "vankiga", PRO vs WC etc.

Har egentligen inga stora överläggningar med mig själv. Jag har bara 1 riktig hobby och det är mtb.
När det gäller valet rent ekonomiskt så tror jag kostnaden för cykeln, dvs det jag köper den för minus det jag säljer den för är rätt lika för vilken cykel som helst över 40000.

Tillbaka
Topp