Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Äntligen färdig. Spark 930 2017 med bakre triangel från en 720 plus. DT Swiss XM551 på XT M8010B-nav.
FBC2A5EC-0EF2-4A2E-AF26-39463BDD97E2.jpeg

Ser nu fram emot premiärturen.

Scott spark the tråd
Eveningstar sa:
Lite halvt OT:
Någon som äger en Scott-hjälm och kan säga om passformen är för mer cirkulära huvuden eller för mer ovala huvuden, sett ovanifrån?

Vill du prova min gamla?
Jag kan inte lova att det är samma passform numera (och den passade bättre än den andra Scott-hjälmen jag provade vid samma tillfälle).

Scott spark the tråd
Bytte till direct mount klinga på min Scott Spark 930-2017. Det gick att ta bort gamla klingan som satt på en spindel och klämma dit en direct mount i stället. Förutom att jag fick en bättre passande utväxling sparade jag hela 44g. Jävlar vad det kommer kännas!
Gamla vs nya setupen med vikter.

Bilagor

• Klinga gamla monterad.jpg
    Klinga gamla monterad.jpg
    199.5 KB · Besök: 107
  • Klinga gamla vikt.jpg
    Klinga gamla vikt.jpg
    340.8 KB · Besök: 89
  • Klinga nya monterad.jpg
    Klinga nya monterad.jpg
    197.1 KB · Besök: 138
  • Klinga nya vikt.jpg
    Klinga nya vikt.jpg
    282.6 KB · Besök: 147
Scott spark the tråd
Sparken i tävlingsutförande. Dock saknas både pedaler och punkavätska. Sen är Renegade 1.95 inga skogsdäck. Men de gör sig bra på bild estetiskt och på vågen. Tippar 9.3-9.4 är mer realistiskt med större däck och vätska.

Bilagor

• IMG_0344.JPG
    IMG_0344.JPG
    38.3 KB · Besök: 114
  • IMG_0346.JPG
    IMG_0346.JPG
    60.1 KB · Besök: 97
Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Det är lätt. Men som vanligt. Vikt MED pedaler är ju det intressanta ??. O rätt däck dä. Men då ä ka ske inte 9,4 helt orealistiskt. Bra där

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Det är med Quarq också (och vi såg ju hur blytung den var, dryg 100g?). Lättare pedaler än de jag har, vanligt Eagle-vevparti, samma däck och snål på punkavätska. Då kan den ju väga in på 9 pannor. De där däcken skulle ju duga till Lidingöloppet och Vasan exempelvis. Nu måste jag också börjar deffa, har tänkt "imorgon" länge nog nu?

EDIT: pedalerna väger 234 om jag inte sa det så, 9.05 kan vi säga då med pedaler.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Jahapp, så var det dags att fixa nya hjul till min Spark. Har en Spark 900 Premium 2015.
Har varit sugen på att byta ett tag och nu när jag hittade en spricka i framhjulet var det inte mycket att tveka på.

Frågan är bara vad man ska välja? Har kört med original Synchros hjul fram till nu.
Skulle gärna vilja ha något lite lättare/bättre. Vad kör ni med och vad kan ni rekommendera?

Funderar på något från Wheelproject kanske. Hmm...

Cyklar xc/trail typ. Pris? ca 10k budget.
Bra hjul billigare än det är ju bonus. ;)

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Jag och min kollega som både kör Spark's har på lite chansning beställt dessa hjul, vi har fått otroligt bra gensvar på våra frågor och funderingar från säljarna, så det känns bra än så länge - och affären har bra recensioner på Aliexpress.

Jag har beställt från butiken förut och det har fungerat klockrent, men aldrig ett komplett set med hjul.

https://www.aliexpress.com/item/129...32843964204.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.geJXi2

douze sa:
Jahapp, så var det dags att fixa nya hjul till min Spark. Har en Spark 900 Premium 2015.
Har varit sugen på att byta ett tag och nu när jag hittade en spricka i framhjulet var det inte mycket att tveka på.

Frågan är bara vad man ska välja? Har kört med original Synchros hjul fram till nu.
Skulle gärna vilja ha något lite lättare/bättre. Vad kör ni med och vad kan ni rekommendera?

Scott spark the tråd
douze sa:

Jag personligen hade kollat på lightbicycle eller newmen. Newmen har ett par riktigt fina oxh ka me lätthet köpas i Europa.

Scott spark the tråd
afotose sa:
Jag och min kollega som både kör Spark's har på lite chansning beställt dessa hjul, vi har fått otroligt bra gensvar på våra frågor och funderingar från säljarna, så det känns bra än så länge - och affären har bra recensioner på Aliexpress.

Jag har beställt från butiken förut och det har fungerat klockrent, men aldrig ett komplett set med hjul.

https://www.aliexpress.com/item/129...32843964204.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.geJXi2

douze sa:

https://shop.acros.de/wheels/29/5611/xc-race-carbon-29-wheelset

Scott spark the tråd
RockyM sa:
Dr Rydell: Bör man inte investera i en våg som kostar minst lika mycket som flaskstället? ;)
Jag är långt ner på nördskalan redan nu. Men jag kommer aldrig sjunka så lågt att jag lägger pengar på en dyr våg.

I teorin kan ju bagagevågen från Kjell visa helt rätt:
28377679_1801542193213362_7716618085147557413_n.jpg

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Tävlingsklar som på bild med protectiondäck (1300 g tillsammans). Träningsutförande (originalhjul med Gx-kassett, samma däck med slangar, andra pedaler, sadelstolpe och sadel) 10.6 kg.

Bilagor

• FC9BEF31-E5D2-4894-B71E-4EC5EF0B7246.jpeg
    FC9BEF31-E5D2-4894-B71E-4EC5EF0B7246.jpeg
    288.9 KB · Besök: 146
Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Jensen sa:
Du skulle man kunna skala lite me en lättare stam ?
köpte denna styrstam för att bli av med huvudbry ju. Var fram och tillbaka med stam och löste det genom att köpa en dyr Ritchey superlogic, dvs så att det inte blir ekonomiskt försvarbart att ens fundera efter annan styrstam. Tror inte den är så tung, 125 g 110. Tror jag har 100.
Är ju däcken som tynger ner. Dock som du vet minimalt med vätska ?

EDIT: Stavfel och skit

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Jensen sa:
Du skulle man kunna skala lite me en lättare stam ?
köpte denna Färm att bli av med huvudbry ju. Var fram och tillbaka med stam.Löste det genom att köpa en Ritchey superlogic. Tror inte den är så tung, 125 g 110. Tror jag har 100.
Är ju däcken som tynger ner. Dock som du vet minimalt med vätska ?

Extralite hyperstem kapar säkert 40 gram lättare ??

Är det inte betydligt kortare stam original på den där hojen

Scott spark the tråd
Det var 80 mm stam original. Jo det är 100 mm jag har, ökade 2. Jo det är klart, men jag släpar på 200 g extra i form av eagle och quarq. Skulle jag verkligen pusha det så 11-delat, ingen wattmätning samt chansa med lätta däck. Kanske någon gång när grejerna slits ut så blir det så. Har 36 oval på just nu och behöver inte 50 bak som jag hade med 38 runda. Körde backintervaller på lugnet 2016 med 36 oval 11-42 och det gick bra (brantaste partiet är inte med på långa lugnets tävlingsstart) och det var när jag började med MTB och är bättre tränad nu. Så inget behov av 50. Anledningen till att jag inte byter är att trigger och bakväxel känns kvalitetsmässigt aningen mer premium än X01 trigger och XX1 bakväxel jag har på Scalen. Förmodligen bara inbillning.

Scott spark the tråd
Tycker du att en 36t oval känns som en 38t rund?
Tvärtom tycker jag. Nu blir det ny nivå med att matcha komponenter och slipa bort det gula på flaskstället ?

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Det var 80 mm stam original. Jo det är 100 mm jag har, ökade 2. Jo det är klart, men jag släpar på 200 g extra i form av eagle och quarq. Skulle jag verkligen pusha det så 11-delat, ingen wattmätning samt chansa med lätta däck. Kanske någon gång när grejerna slits ut så blir det så. Har 36 oval på just nu och behöver inte 50 bak som jag hade med 38 runda. Körde backintervaller på lugnet 2016 med 36 oval 11-42 och det gick bra (brantaste partiet är inte med på långa lugnets tävlingsstart) och det var när jag började med MTB och är bättre tränad nu. Så inget behov av 50. Anledningen till att jag inte byter är att trigger och bakväxel känns kvalitetsmässigt aningen mer premium än X01 trigger och XX1 bakväxel jag har på Scalen. Förmodligen bara inbillning.

Jävlades bara lite med dig när det gäller stam. Den du har är riktigt fin, om än ”långt” från superlätt. Lätt ä den dock :-) grym hoj har du. Även om du sparar vikt på saker jag inte skulle spara på, så som vätskan. Men är ju heller inte min hoj ?

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
NickPick sa:
Tvärtom tycker jag. Nu blir det ny nivå med att matcha komponenter och slipa bort det gula på flaskstället ?
Tar man dig på orden så menar du att en rund 38 känns som oval 36 och det kan du väl inte mena? Den känns rätt rund 36:an ändå. Grejen är att jag tänkt på det där med flaskstället. Ett nytt med mörk text kostar 500 kr. Jag har känt på det och det känns inte som att det går att få bort fint. Får ta fram plastidip:en igen??

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
NickPick sa:
Tar man dig på orden så menar du att en rund 38 känns som oval 36 och det kan du väl inte mena? Den känns rätt rund 36:an ändå. Grejen är att jag tänkt på det där med flaskstället. Ett nytt med mörk text kostar 500 kr. Jag har känt på det och det känns inte som att det går att få bort fint. Får ta fram plastidip:en igen??

Plastdipp?

Scott spark the tråd
Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Jensen sa:
Dr_Rydell sa:
Jensen sa:
https://plastidip.com/

Suveränt om man gillar fula färgdetaljer på hojen.

Jojo men här pratar vi om att spara enstaka gram på vätska o så ska andra saker doppas i det ena o det andra :-)
Du har rätt?. Jag får helt enkelt ta och åka upp till Mora så får cyklist gå lös på den med en äkta vass kniv från orten.

Minsta du kan göra :-)

Scott spark the tråd
Blev ett besök hos lbs i lördags slutade med att jag fick med mig denna hem. ?
RC 900 pro 2018.
Skulle behöva tips på passande 36t drev. Någon som kan tipsa om nåt bra och prisvärt?
Behöver man ny kedja? Sitter 32t på nu.

Bilagor

• IMG_0548.jpg
    IMG_0548.jpg
    220 KB · Besök: 72
Scott spark the tråd
Rund eller oval, jag rekommenderar X-Sync 2. Jag hade samma längd på kedjan när jag gick från 32-38. Om det är optimalt vet jag ej, men den räckte i alla fall.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Rund eller oval, jag rekommenderar X-Sync 2. Jag hade samma längd på kedjan när jag gick från 32-38. Om det är optimalt vet jag ej, men den räckte i alla fall.

OM kedjan räckte när du gick från 32 till 38t på klinga så var den antingen på tok för lång innan eller på tok för kort efter skulle jag säga. Jag skulle i alla fall köpa på mig en kedja i samband med att jag köpte det andra. Inte så kul att stå där i skogen med en avsliten växel från ramen bara för att man körde en för kort kedja.

Tillbaka
Topp