Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Ante1 sa:
Kainu sa:
Baam vilken julstämning - Grattis till en grym hoj??
Berätta gärna hur tankarna gick vid val av modell. RC vs "vankiga", PRO vs WC etc.

Jag gjorde som nämnts ovan - gick på Pro. Kommer byta reglage och lät LBS bygga ihop ett extra hjulpar baserat på DT 240/DT XR391.
Sen så tycker jag personligen att Pro är snyggare än WC :)

Scott spark the tråd
Yes, för någon vecka sedan??

Bilagor

• 891BCAC5-3DF5-4AF7-BB02-383454027DBA.jpeg
    891BCAC5-3DF5-4AF7-BB02-383454027DBA.jpeg
    395.4 KB · Besök: 94
Scott spark the tråd
Uppdatering angående oval klinga på 2017-18 modellerna

Vart till att köpa en eagle Oval 34T till min RC WC. Uppskattningsvis har jag 2mm tillgodo till kedjestaget när klingan är i ”ytterläge”

Bilagor

• A916AA06-700A-42DE-892F-950FB33FCD9C.jpeg
    A916AA06-700A-42DE-892F-950FB33FCD9C.jpeg
    83.3 KB · Besök: 135
  • 45C244C5-7329-4419-ACDE-1FC493306C51.jpeg
    45C244C5-7329-4419-ACDE-1FC493306C51.jpeg
    353 KB · Besök: 112
Scott spark the tråd
castrello sa:
Är det bara folk med Spark som är helt obsessed med hur stor klinga man får sin cykel eller är populationen i Sverige starkst i hela världen?

Verkar så, ironiskt då att det är en ram som ä tight. Hur många gånger har det där med klingor tagits upp. Borde klistras i första inlägget ?

36 ä väll största scott godkänner.

Scott spark the tråd
Farten på returdämpningen. Alltså hur snabbt dämparen återgår till fullängd igen. För snabbt blir det studsigt, för segt kan den inte återhämta sig innan nästa dämpning.

Scott spark the tråd
Fast det står ju comp på reglaget? Är det inte kompressionsdämpningen? Alltså hur tungt det går att trycka ner dämparen i början av slaget.
Returen brukar sitta på undersidan av gaffeln.

Scott spark the tråd
Funderar på ett extra hjulpar till min 930. Någon som kan guida mig i vad som för mig verkar vara en djungel med olika standarder? Är ute efter lite grövre fälgar som tål lite stryk. Vikt är inte prio 1. Pris och prestanda kommer först. Någon som vet maximal dimension på däck som passar?

Eller är det kanske bättre att använda det ursprungliga hjulparet till stök och satsa på ett lättare hjulpar till XC?

Som ni märker är jag vilsen kring detta så om någon här har funderat kring snarlika upplägg får ni mer än gärna dela med er av era tankar.

Scott spark the tråd
Jag hämtade min Spark 720 plus igår och är över lag supernöjd av det jag hunnit testa, men det känns lite billigt med dropper-stolpen från Fox. Den sägs vara riktigt bra och funktionen upp och ner känns solid (eller snarare supertight och smooooth) under premiärturen, men den glappar i rotationen ganska mycket, vilket tydligen är välkänt, och reglaget känns sladdrigt och billigt. Har ni andra ägare av samma stolpe liknande erfarenhet?

Scott spark the tråd
mcperand sa:
Jag hämtade min Spark 720 plus igår och är över lag supernöjd av det jag hunnit testa, men det känns lite billigt med dropper-stolpen från Fox. Den sägs vara riktigt bra och funktionen upp och ner känns solid (eller snarare supertight och smooooth) under premiärturen, men den glappar i rotationen ganska mycket, vilket tydligen är välkänt, och reglaget känns sladdrigt och billigt. Har ni andra ägare av samma stolpe liknande erfarenhet?

Samma erfarenhet men inget som har påverkat eller märkts av vid användning. Är väldigt nöjd med min dropper

Scott spark the tråd
Har idag en Spark 950 2016. Funderar nu på att skaffa något med lite slag för mer stök o bök. Har 100mm idag. Två alternativ som jag funderar på. Skaffa en "billigare" mer åt trail/AM hållet och behålla min Spark 950.
Nu dyker det upp lite beg. Spark 2017 och dessa kan vara ett alternativ. Är det någon som kan ge en beskrivning mellan dagens Spark och förra generationen map att geo. skiljer och även slaglängden. Är det en cykel som kan ersätta min gamla och ge mig samma trampeffektivitet och mer trygghet utför? Vad tror ni?

Scott spark the tråd
Ubbe73 sa:
Har idag en Spark 950 2016. Funderar nu på att skaffa något med lite slag för mer stök o bök. Har 100mm idag. Två alternativ som jag funderar på. Skaffa en "billigare" mer åt trail/AM hållet och behålla min Spark 950.
Nu dyker det upp lite beg. Spark 2017 och dessa kan vara ett alternativ. Är det någon som kan ge en beskrivning mellan dagens Spark och förra generationen map att geo. skiljer och även slaglängden. Är det en cykel som kan ersätta min gamla och ge mig samma trampeffektivitet och mer trygghet utför? Vad tror ni?
Jag har en 2017 Spark 930 och tycker att den är perfekt för varierad cykling. Den klarar allt från grusväg till (lättare) enduro. 2017 Spark 930 har en Fox 34 med FIT4-dämpare vilket är en riktigt kompetent gaffel och betydligt styvare än de 32 mm gafflar som normalt återfinns på XC-hojar. Geometrin är lång och flack (läs modern) vilket gör den trygg i tekniska partier samtidigt som den blygsamma slaglängden på 120 mm fram och bak gör att den har bra respons och trampeffektivitet. Har aldrig upplevt att den har kommit till korta i stökiga partier, möjligtvis att den bottnar lite för lätt när man droppar typ 70+ cm med platt landning men det kan vara en inställningsfråga.

Har du för avsikt att köra liftburet eller på annat sätt klart utförsorienterad cykling skulle jag nog rekommendera att du behåller din nuvarande Spark och köper en cykel med mer slaglängd för just detta ändamål.

Scott spark the tråd
Ubbe73 sa:
Nuvarande spark 900 (ej RC) är mer lik gamla generationens genius 900 än spark, både i karaktär och kapacitet.

Scott spark the tråd
Doominator1 sa:
Ubbe73 sa:
Nuvarande spark 900 (ej RC) är mer lik gamla generationens genius 900 än spark, både i karaktär och kapacitet.

Jag har haft gamla genius plus, gamla spark rc, nya spark rc och nu en spark 900. Min upplevelse är att spark 900 är det bästa av två världar, trampeffektiv och trevlig på stökiga snabba stigar.
Genius (även icke plus) känns seg uppför men otroligt trevlig utför.
Så ja, köp en " ny" spark ?

Scott spark the tråd
Hej!
Av en slump när jag tvättade cykeln så märkte jag att området på överrörret där jag markerat på bilden är "vågigt" i materialet om man tittar i släpljus eller drar med fingret.. Alldeles som att det sitter en skarv där. Är det nån som har nya rc och kan bekräfta att det skall vara så.

Bilagor

• Screenshot_20180119-232917.jpg
    Screenshot_20180119-232917.jpg
    179.4 KB · Besök: 83
Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Låter som det du ser är kolfibern. Att de bara klarlacket över. Normalt brukar de lacka svart över sådana ställen för att man inte ska se där ”kolfiberskarvarna” är. Gissar att de just där går på med lite kolfiber för att gå över skarven till sadelrör

Scott spark the tråd
Jensen sa:
Låter som det du ser är kolfibern. Att de bara klarlacket över. Normalt brukar de lacka svart över sådana ställen för att man inte ska se där ”kolfiberskarvarna” är. Gissar att de just där går på med lite kolfiber för att gå över skarven till sadelrör

Ok!
Så kanske det är. Finishen kanske inte är bättre?=)

Scott spark the tråd
Kainu sa:
Jensen sa:

Ok!

Handlar väll inte om finish ä bra eller inte. Utan vad man väljer att dölja, vilket man vanligen gör genom att lacka över eller lägga ett ”skönhetslager” som bara har som egenskap att se snyggt ut. Personligen gillar jag det råa när man ser allt. Antar att det du ser är något liknande detta:

4C43C89D-AA64-4F71-888C-0902E5FD1B85.jpeg

6F935135-C354-45E1-A8DE-37D16B756E21.jpeg

Eller så är det du ser bara UD kolfibern, som kan vara flammig o synnas kanter. Man brukar även kunna se längsgående skarver från de två halvorna när de gjutit ramen, om de nu bara klarlacket

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Jensen sa:
Kainu sa:
Jensen sa:

Ok!

Handlar väll inte om finish ä bra eller inte. Utan vad man väljer att dölja, vilket man vanligen gör genom att lacka över eller lägga ett ”skönhetslager” som bara har som egenskap att se snyggt ut. Personligen gillar jag det råa när man ser allt. Antar att det du ser är något liknande detta:

Eller så är det du ser bara UD kolfibern, som kan vara flammig o synnas kanter. Man brukar även kunna se längsgående skarver från de två halvorna när de gjutit ramen, om de nu bara klarlacket

Nej så ser det inte ut. Lacken är utan anmärkning. Kolfibern är ojämn. Den känns gropig/vågig när man drar över med fingret

Scott spark the tråd
Kainu sa:
Jensen sa:
Kainu sa:
Jensen sa:

Ok!

Nej så ser det inte ut. Lacken är utan anmärkning. Kolfibern är ojämn. Den känns gropig/vågig när man drar över med fingret

aha, så det är inte bara en färgskiftning utan gropar? då är det svårare att säga, du har ingen närbild?

Scott spark the tråd
Jensen sa:
Kainu sa:
Jensen sa:
Kainu sa:
Jensen sa:

Ok!

aha, så det är inte bara en färgskiftning utan gropar? då är det svårare att säga, du har ingen närbild?

Njaej, det syns inte på bild. Tänk dej att du drar med fingret på en dåligt spacklad vägg

Scott spark the tråd
Blir inte riktigt klok på Twinloc-reglaget på min Spark. För att komma åt skruven till klämman som håller reglaget måste man flytta ”nudeln” från dropper-reglaget. Och för att få loss den måste man lossa sadelstolpen för att frigöra tillräckligt med vajer. Dessutom tar stoppet på vajern, dåligt gömt i dropperns reglage, i release-knappen på Twinloc-reglaget. Har svårt att tänka mig att det är så idiotiskt konstruerat, så vad är det jag missar? Verkar finnas en skruv i själva dropper-reglaget som har funktion att hålla vajern. Ska man klippa bort stoppet och låta skruven göra jobbet?

26300AF1-9AEE-422A-8023-F710365A29AF.jpeg

2ABBE06B-5282-4C79-974F-4B390B49B27D.jpeg

Scott spark the tråd
Dubbelkolla sen förövrigt om wiren är åt rätt "håll"
Skallen på växelwiren passar inte sådär jättebra med utformningen i det där reglaget va?
I mitt reglage finns en skruv där man fäster den raka änden av wiren uppe i reglaget och sen passar en sån där "wireskoning" som förhindrar fransning av wire väldigt snyggt i den formen
Kommer inte ihåg hur det såg ut när jag monterade men jag gissar att det såg väldigt naturligt ut nere på droppern. I mitt fall är det en Fox transfer det gäller

Bilagor

• IMG_6539.JPG
    IMG_6539.JPG
    170.7 KB · Besök: 115
Scott spark the tråd
@jojjesthlm: Ja, jag misstänkte att skruven skulle användas på detta sätt.
Min kabel är monterad åt rätt håll, däremot kan man ju tänka sig att butiken som monterar ihop cykeln skall klippa bort kabelstoppet och ersätta med en ändhylsa och skruva fast kabeln med skruven. Att det ingår i monteringen av cykeln.

Nu åker avbitaren fram. Tack för bilden.

Scott spark the tråd
Scott spark the tråd
Kommer inte ihåg hur det ser ut på en Fox men på en Specialized Command Post IR skruvar man fast en liten cylinder på vajern som man sedan fäster i sadelstolpen.

Tillbaka
Topp