Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skall det inte finnas en mekanisk 12s XT-bakväxel med GS-cage för 10-45 kassetten? Eller har jag drömt det? Hittar bara xtr och elväxlar.
Har den bytt namn? När jag beställde min hette den rd-m8120
Den är för 2x12. Men funkar säkert för 1x12 med, jag är osäker på exakt hur cagelängd mm är i jämförelse.Har den bytt namn? När jag beställde min hette den rd-m8120
Det verkar finnas fler än två olika XT-bakväxlar. Enl Shimano är skillnaden mellan demHar den bytt namn? När jag beställde min hette den rd-m8120
Verkligen! Nästan så man skulle köpa en reserv...Edit: Raderat - missade Håkans länk ovanför.Bra pris hos TCM.
Det verkar finnas fler än två olika XT-bakväxlar. Enl Shimano är skillnaden mellan dem
Men var man kan köpa dem, för hur mkt, eller om de bara finns i Shimanos dokumentation
- RD-M8100-GS skall vara för 1 x 12 och för 10-45 kassett
- RD-M8100-SGS skall vara för 1 x 12 och för 10-51 kassett
- RD-M8120-SGS skall vara för 2 x 12och för 10-45 kassett
har jag ingen aning om.
<REDIGERAT>
Här verkar RD-M8100-GS finnas
![]()
Shimano Deore XT RD-M8100 GS | Bakväxel | 12-vxl | TCMcykel.se
Köp Shimano Deore XT RD-M8100 GS | Bakväxel | 12-vxl online hos TCMcykel.se | Sveriges bästa utbud av Shimanowww.tcmcykel.se

Fast nu blandar du. 8100 med kort cage är den korta du vill ha om du kör 10-45, den är typ 3 cm kortare än den långa vilket märks tydligt.Klarar man sig med 10-45 så kan 8120 vara ett alternativ. Jämfört med 7100 som klarar 10-51 så är cagen ca 9-10 mm kortare trots att de båda benämns SGS.
Jo, jag har koll på siffrorna, jag menade bara att förtydliga måtten på 8120. Utöver ditt inlägg var det ungefär som att ingen riktigt visste vad den växeln var. Den kortare cagen på 8100 är betydligt skonsammare för clutchen så det kan vara ytterligare ett argument för den. Men sen är det ändå ett grymt pris för en xt-växel.Fast nu blandar du. 8100 med kort cage är den korta du vill ha om du kör 10-45, den är typ 3 cm kortare än den långa vilket märks tydligt.
8120 är för dubbla klingor fram.
Ja så är det, jag har vart sugen på att köpa den bara därför ett par gånger, det har varit bra pris länge/ofta.Jo, jag har koll på siffrorna, jag menade bara att förtydliga måtten på 8120. Utöver ditt inlägg var det ungefär som att ingen riktigt visste vad den växeln var. Den kortare cagen på 8100 är betydligt skonsammare för clutchen så det kan vara ytterligare ett argument för den. Men sen är det ändå ett grymt pris för en xt-växel.
Edit: 8120 är för dubbla klingor men ska fungera även för en klinga.
Ja, men när det smäller ordentligt är det ändå oftast högre upp än cagen för mig. Men färre småskrap blir det och med kortare cage blir små skevheter inte lika märkbara.Tänker att det är mindre risk att en kortare cage hakar fast i en sten också. Har några smala passager mellan stenar i hemmaskogen.