Shimano 12s XT GS (mid cage) bakväxel

Lingon

Aktiv medlem
Skall det inte finnas en mekanisk 12s XT-bakväxel med GS-cage för 10-45 kassetten? Eller har jag drömt det? Hittar bara xtr och elväxlar.

Jo, jag har en sån. rd-m8120-gs
Köptes på bike discount för ett år sedan men verkar nu vara slut överallt. Jag som häromdagen tänkte att jag borde köpa en till…

Har den bytt namn? När jag beställde min hette den rd-m8120
Det verkar finnas fler än två olika XT-bakväxlar. Enl Shimano är skillnaden mellan dem
  • RD-M8100-GS skall vara för 1 x 12 och för 10-45 kassett
  • RD-M8100-SGS skall vara för 1 x 12 och för 10-51 kassett
  • RD-M8120-SGS skall vara för 2 x 12och för 10-45 kassett
Men var man kan köpa dem, för hur mkt, eller om de bara finns i Shimanos dokumentation
har jag ingen aning om.

<REDIGERAT>
Här verkar RD-M8100-GS finnas

Det verkar finnas fler än två olika XT-bakväxlar. Enl Shimano är skillnaden mellan dem
  • RD-M8100-GS skall vara för 1 x 12 och för 10-45 kassett
  • RD-M8100-SGS skall vara för 1 x 12 och för 10-51 kassett
  • RD-M8120-SGS skall vara för 2 x 12och för 10-45 kassett
Men var man kan köpa dem, för hur mkt, eller om de bara finns i Shimanos dokumentation
har jag ingen aning om.

<REDIGERAT>
Här verkar RD-M8100-GS finnas
IMG_5155.webp
Den kanske var felmärkt när jag köpte min (skärmdump från beställningen).

Tror det är en sån jag har liggandes. Helt ny, råkade köpa fel. Kan säljas för 500. Kollar upp imorgon när jag kommit hem om intresse finns.

Fast nu blandar du. 8100 med kort cage är den korta du vill ha om du kör 10-45, den är typ 3 cm kortare än den långa vilket märks tydligt.

8120 är för dubbla klingor fram.
Jo, jag har koll på siffrorna, jag menade bara att förtydliga måtten på 8120. Utöver ditt inlägg var det ungefär som att ingen riktigt visste vad den växeln var. Den kortare cagen på 8100 är betydligt skonsammare för clutchen så det kan vara ytterligare ett argument för den. Men sen är det ändå ett grymt pris för en xt-växel.

Edit: 8120 är för dubbla klingor men ska fungera även för en klinga.

Jo, jag har koll på siffrorna, jag menade bara att förtydliga måtten på 8120. Utöver ditt inlägg var det ungefär som att ingen riktigt visste vad den växeln var. Den kortare cagen på 8100 är betydligt skonsammare för clutchen så det kan vara ytterligare ett argument för den. Men sen är det ändå ett grymt pris för en xt-växel.

Edit: 8120 är för dubbla klingor men ska fungera även för en klinga.
Ja så är det, jag har vart sugen på att köpa den bara därför ett par gånger, det har varit bra pris länge/ofta.

Det verkar vad jag lyckats utläsa av recensioner som att den nya lösningen med dubbla fjädrar istället för clutch också funkar bättre med kort cage än lång.

Tänker att det är mindre risk att en kortare cage hakar fast i en sten också. Har några smala passager mellan stenar i hemmaskogen.

Tänker att det är mindre risk att en kortare cage hakar fast i en sten också. Har några smala passager mellan stenar i hemmaskogen.
Ja, men när det smäller ordentligt är det ändå oftast högre upp än cagen för mig. Men färre småskrap blir det och med kortare cage blir små skevheter inte lika märkbara.

IMG_0928_Original Copy.webp

Tillbaka
Topp