Skivbrom vs "klämbroms"

HåkanC

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Jag har bytt klossar men kommer aldrig byta fälgar eller omekra. Alla är inte tävlingscyklister ...
Betyder det att jag, som har byggt några hjul i år, pga detta är en tävlingscyklist? Detta trots att jag inte har ngn tävlingslicens?
Du får gärna berätta vilken din definition av tävlingscyklist är.

Trumbroms är väl den enda som inte är klämbroms.
Shimanos (usla!) rullbroms ser väl ut som en trumbroms (utifrån) men är ju det inte, om man skall vara strikt...

Skivor går väl kallare än trumbromsar också? Inte för att det är nåt stort problem med för varma bromsar under vanlig cykling, men det är ju inte vanligt folks behov som styr utvecklingen. Om världsmästaren i DH behöver en viss typ av bromsar för årets hårigaste åk, så är det bästa bromsen även för glada amatörer.
Även skivbromsar går att överhetta, kanske inte för DH eller likn cyklar där de är rejält dimensionerade från början,
men glöm inte att när Shimano lanserade lvg-skivbromsar valde de 14cm skivor även fram!
De går att överhetta
7_2cc8c127e2.jpeg

Läs mer här: https://www.tour-magazin.de/komponenten/komplettgruppen/report-scheibenbremsen/a27467.html
Nu mer har väl alla(?) skivbromsadlvgcyklar 16cm skivor åtminstone fram, men även det kan vara klent för vissa i vissa lägen.
Men flera tillverkares lvg-skivor finns inte större än 16cm! Inte enbart Shimanos Dura Ace, Ultegra m fl utan även Campas https://www.campagnolo.com/WW/en/Components/campagnolo_rotor är max 16cm!

Här finns det en intressant jmf mellan skiv och fälg-broms för lvg-cyklar
https://www.tour-magazin.de/service...n--oder-scheibenbremse-am-rennrad/a46946.html
Dessa rader kan vara xtra intressanta i den här tråden
"Wartung und Kosten: Laufende Kosten
Nicht nur in der Anschaffung, auch bei den Unterhaltskosten sind Felgenbremsen günstiger
"

BFS

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Även skivbromsar går att överhetta, kanske inte för DH eller likn cyklar där de är rejält dimensionerade från början,
men glöm inte att när Shimano lanserade lvg-skivbromsar valde de 14cm skivor även fram!
De går att överhetta
7_2cc8c127e2.jpeg

Läs mer här: https://www.tour-magazin.de/komponenten/komplettgruppen/report-scheibenbremsen/a27467.html
Nu mer har väl alla(?) skivbromsadlvgcyklar 16cm skivor åtminstone fram, men även det kan vara klent för vissa i vissa lägen.
Men flera tillverkares lvg-skivor finns inte större än 16cm! Inte enbart Shimanos Dura Ace, Ultegra m fl utan även Campas https://www.campagnolo.com/WW/en/Components/campagnolo_rotor är max 16cm!

Här finns det en intressant jmf mellan skiv och fälg-broms för lvg-cyklar
https://www.tour-magazin.de/service...n--oder-scheibenbremse-am-rennrad/a46946.html
Dessa rader kan vara xtra intressanta i den här tråden
"Wartung und Kosten: Laufende Kosten
Nicht nur in der Anschaffung, auch bei den Unterhaltskosten sind Felgenbremsen günstiger
"
Klart (underdimensionerade) skivbromsar också har sina gränser. Hade fälgbromsar presterat bättre under samma förhållanden? Är den maximala bromskapaciteten ens relevant för en vanlig landsvägscyklist? Och ang kostnaden så blir det ju inget slitage på bromsarna om man aldrig bromsar. Då är det billigt med fälgbromsar.

HåkanC

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
En som vet om hjulen hänger i eller står på ekrarna.
Så då är alltså Professor Göran Grimvall en tävlingscyklist enl dig? :LOL:
"Nästan hela lasten (cirka 95 procent) bärs därför upp genom förändringen i de understa ekrarna."
https://www.nyteknik.se/nyheter/drag-eller-tryck-i-cykelhjulet-6394563

Fast det är ju för att flat mount inte stödjer annat än 140 eller 160. Därmed är nog gaffeln heller inte dimensionerad för mer
+1 (y)
Det är ju precis det att max är 16cm som är problemet!

Klart (underdimensionerade) skivbromsar också har sina gränser. Hade fälgbromsar presterat bättre under samma förhållanden? Är den maximala bromskapaciteten ens relevant för en vanlig landsvägscyklist? Och ang kostnaden så blir det ju inget slitage på bromsarna om man aldrig bromsar. Då är det billigt med fälgbromsar.
Läs gärna den länkade texten, då borde du få svar på de flesta av dina frågor

plumse

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
"Nästan hela lasten (cirka 95 procent) bärs därför upp genom förändringen i de understa ekrarna."

+1 (y)

Tycker det är kul att han professorn glömde bort att den där tillplattningen av fälgen mot marken resulterar i en centrumförskjutning av navet så den relaxering av de nedersta ekrarna kommer kompenseras av de andra ekrarna. Navet kommer ju alltid vara i "kraft-centrum" (i brist på bättre ord).

Så frågan om navet står eller hänger är fel ställd.
Frågan är egentligen om navet hålls upp av en singularitet i kraftcentrum, dvs ett svart hål, eller om det hålls upp av svart magi.

BFS

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Varför ställer du då en massa frågor om du ändå inte är intresserad av svaren?
Ja, varför ställer man frågor på ett forum? Kan det vara för att andra kanske besvarar dem? Eller är man bara intresserad om man BETALAR för svaren? Frågan om fälgmonterade bromsar presterat bättre än skivbromsar under samma förhållanden är lätt att besvara. Eftersom jag inte har några problem med överhettade bromsar är jag inte intresserad att betala 15 kr. Men det är kanske svårt att förstå?

moros

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"

+1 (y)

Men är det ett riktigt problem att 160mm är max på lvg för 99.9% av cyklisterna eller är det bara när man sitter i tyska labb och provar saker?

Vissa debatter, denna bland annat, är ju ibland inte alltid helt kopplade till den kontext som gäller för de flesta cyklister överlag.

Det går ju tydligen att överhetta och smälla en kolfiberfälg med fälgbromsar om stjärnorna är linjerade fel.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Ja, varför ställer man frågor på ett forum? Kan det vara för att andra kanske besvarar dem? Eller är man bara intresserad om man BETALAR för svaren? Frågan om fälgmonterade bromsar presterat bättre än skivbromsar under samma förhållanden är lätt att besvara. Eftersom jag inte har några problem med överhettade bromsar är jag inte intresserad att betala 15 kr. Men det är kanske svårt att förstå?
Du var ju ”inte intresserad för fem öre”, skrev du. Det uttrycket brukar användas när man inte är intresserad öht...

BFS

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Du var ju ”inte intresserad för fem öre”, skrev du. Det uttrycket brukar användas när man inte är intresserad öht...
För tio kronor skulle jag kunna försöka förklara skämtet (jag är inte intresserad av att betala vare sig fem öre eller 15 kr) för dig. För en femma extra skulle jag kunna försöka förklara att alla mina inlägg i denna tråd tyder på ett visst intresse i frågan, men det är nog bortkastad tid (för mig) och pengar (för dig).
Tycker du att min fråga: "presterade fälgbromsar bättre än skivbromsar under samma förhållanden?" är värt 15 kr på ett gratisforum där man gratis och frivilligt utbyter erfarenheter och kunskap?

HåkanC

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Men är det ett riktigt problem att 160mm är max på lvg för 99.9% av cyklisterna eller är det bara när man sitter i tyska labb och provar saker?
Hade du öht brytt dig om att läsa den länkade sidan (alltså inte ens betalPDFn) hade du sett samma sak som alla som har gjort
SkivbromsTest_Tour11-2013.jpeg

Att det endast finns 14 och 16cm skivor till skivbromsade lvg-cykler är en brist som jag hoppas snart är borta även om det aldrig(?) kommer att behövas DH-bromsar på en lvg-cykel.
Även om det aldrig kommer att vara en majoritet som har problem med onödigt små skivor ger möjligheten till åtminstone ngt större skivor fler fördelar än nackdelar.
Särskilt som även lvgtillverkarna helt verkar frångå fälgbromsar i nya modeller (nya Aeroad finns väl endast med skivbroms?)

Intressant. Med den formuleringen kan det tolkas som om det är de undre ekrarna som bär upp lasten.
Visst är det så, men skall man vara noggrann är det ekerspänningsminskningen i de undre ekrarna som bär upp lasten.
Det är därför som högre ekerspänning ger ett starkare hjul och att när ekrar går av (under vanlig användning) går de inte av där de är som tunnast.

Så här ändras ekerspänningen i ett hjul när det belastas
ANSYS_Spoke_tension.gif

"ANSYS model showing variation in spoke tension with applied load on a 36 spoke, 3x front wheel. Displacements plotted with 8x exaggeration."
Från:
Läs mer här
http://www.astounding.org.uk/ian/wheel/

Detta har varit uppe här mååånga ggr tidigare och att det är ekerspänningsminskningen i de undre ekrarna som bär upp lasten är väldigt svårt för många att ta till sig. Det brukar leda till många vilda hemsnickarde teorier, den ena mer verklighetsfrämmande än den andra.
Undrar vad som kommer att hända denna gång? Singularitet? Svart hål? Vad mer?

Senast ändrad:

JohnnyJ

Medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Hade du öht brytt dig om att läsa den länkade sidan (alltså inte ens betalPDFn) hade du sett samma sak som alla som har gjort
Visa bilaga 481215

Att det endast finns 14 och 16cm skivor till skivbromsade lvg-cykler är en brist som jag hoppas snart är borta även om det aldrig(?) kommer att behövas DH-bromsar på en lvg-cykel.
Även om det aldrig kommer att vara en majoritet som har problem med onödigt små skivor ger möjligheten till åtminstone ngt större skivor fler fördelar än nackdelar.
Särskilt som även lvgtillverkarna helt verkar frångå fälgbromsar i nya modeller (nya Aeroad finns väl endast med skivbroms?)

Visst är det så, men skall man vara noggrann är det ekerspänningsminskningen i de undre ekrarna som bär upp lasten.
Det är därför som högre ekerspänning ger ett starkare hjul och att när ekrar går av (under vanlig användning) går de inte av där de är som tunnast.

Så här ändras ekerspänningen i ett hjul när det belastas
Visa bilaga 481223
"ANSYS model showing variation in spoke tension with applied load on a 36 spoke, 3x front wheel. Displacements plotted with 8x exaggeration."
Från:
Läs mer här
http://www.astounding.org.uk/ian/wheel/

Detta har varit uppe här mååånga ggr tidigare och att det är ekerspänningsminskningen i de undre ekrarna som bär upp lasten är väldigt svårt för många att ta till sig. Det brukar leda till många vilda hemsnickarde teorier, den ena mer verklighetsfrämmande än den andra.
Det är ju inte ekrarna som får minskad anspänning som bär upp lasten. I så fall skulle man (teoretiskt) kunna minska anspänningen till noll på de övriga ekrarna. Däremot syns det tydlig i bilden att pga. den minskade anspänningen på de nedre ekrarna får framförallt de med runt 45 graders vinkel mot de nedre mer att göra.

plumse

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Bara för att spänningen sjunker i ekrarna längst ner betyder inte det att hjulet står på ekrarna.

Och att det skulle vara de avlastade ekrarna som tar högsta lasten i ett sträckförband ser jag som.... kreativt.
Men om någon visar en video som tydligt pekar på att de nedersta ekrarna alltid är de som går av vid överbelastning så skall jag acceptera det och därefter ansluta till närmaste Flat Earth-grupp.

JohnnyJ

Medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Bara för att spänningen sjunker i ekrarna längst ner betyder inte det att hjulet står på ekrarna.

Och att det skulle vara de avlastade ekrarna som tar högsta lasten i ett sträckförband ser jag som.... kreativt.
Men om någon visar en video som tydligt pekar på att de nedersta ekrarna alltid är de som går av vid överbelastning så skall jag acceptera det och därefter ansluta till närmaste Flat Earth-grupp.
Animationen från HåkanC visar ju tydligt att kompressionen av hjulet som sker vid belastning flyttar sträckningen främst till ekrarna i 45 grader från marken. Det är alltså dessa som framförallt bär upp hjulet och därmed belastningen (och därmed riskerar att brista först).

Senast ändrad:

JohnnyJ

Medlem
Skivbrom vs "klämbroms"

På grund av HåkanC's upprepade skrattanfall tror jag faktiskt att han uppriktigt tror att lasten står på de nedersta ekrarna trots din och min dementi ... Märkligt.

kais01

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
tänkt på att nt-länken är till strax före 1april? inte första gången sådant råkar publiceras i förtid:)

ny teknik är för övrigt en pålitlig leverantör av i stället försenade aprilskämt som valsat runt ett tag, men där webredaktörerna inte klarar att sila ut kamelerna.

när det gäller sakfrågan tolkar jag det som att de nedersta ekrarna rör sig i sin längd mer än de övre iom fälgens lokala inböjning, och att rörelsen och därmed utmattnings-stressen (materialbelastningen om du vill) därför är större där än för de bärande ekrarna upptill i hjulet, där lasterna fördelas mer solidariskt.

men ett halvt varv senare är rollerna ombytta:)

JohnnyJ

Medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
tänkt på att nt-länken är till strax före 1april? inte första gången sådant råkar publiceras i förtid:)

ny teknik är för övrigt en pålitlig leverantör av i stället försenade aprilskämt som valsat runt ett tag, men där webredaktörerna inte klarar att sila ut kamelerna.

när det gäller sakfrågan tolkar jag det som att de nedersta ekrarna rör sig i sin längd mer än de övre iom fälgens lokala inböjning, och att rörelsen och därmed utmattnings-stressen (materialbelastningen om du vill) därför är större där än för de bärande ekrarna upptill i hjulet, där lasterna fördelas mer solidariskt.

men ett halvt varv senare är rollerna ombytta:)
"men ett halvt varv senare". Nej, en mikrosekund senare förskjuts belastningen till andra ekrar. Titta på animationen. Det är en ögonblicksbild. I nästa ögonblick är det andra ekrar som jobbar. (Visa ditt garv nu Håkan :)

s

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
...

Nej, mekaniken bakom med minskad spänning är inte särskilt svår att förstå utan det är beskrivningar av typen 'bär upp' eller 'står på' som är felaktigt ordbruk och leder till kontroverser. Kalla det för vad det är istället.

Bengt-re

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Hjul är ohyggligt komplicerade och speciellt att applicera svarta hålet i navet för att dra upp fälgen genom kraftlinjerna som kristallerna koncentrerar till ekrarna är riktigt knepigt.

Flourit skall varax bäst.

Ärkeängel Chamuel - Han som ser Gud
Missförståndens, relationernas och samförståndens ängel. Hjälper till universell och personlig fred och att hitta det du söker.

Huvudkristall: Fluorit
Hela din aura: Fluorit stärker och läker auran och alla dess energifält, be Chamuel om hjälp i frågor genom kristallen.

HåkanC

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Nej, mekaniken bakom med minskad spänning är inte särskilt svår att förstå utan det är beskrivningar av typen 'bär upp' eller 'står på' som är felaktigt ordbruk och leder till kontroverser.
Att det är de undre ekrarna (de som tappar i ekerspänning) som "bär upp" är ju
Professor Göran Grimvalls ordval
Från: https://www.nyteknik.se/nyheter/drag-eller-tryck-i-cykelhjulet-6394563

Kalla det för vad det är istället.
Vilka ord tycker du att professorn skulle ha valt?

En fråga till;
Hur skulle du ha översatt slutsatsen i hjulanalysen jag länkade till ovan
"I conclude that it is perfectly reasonable to say that the hub stands on the lower spokes, and that it does not hang from the upper spokes."

BFS

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Jag skulle tro att navet kan hänga rätt bra i bara ett par ekrar (visst, fälgen skulle kollapsa) medans navet får svårt att STÅ på bara ett par ekrar (de sticker ju ner genom fälgen). Tycker det känns rätt uppenbart när man ekrar upp hjul: innan man har fått upp spänningen har man inget stöd av de undre ekrarna. Men, det är jag det. :)

Senast ändrad:

s

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Att det är de undre ekrarna (de som tappar i ekerspänning) som "bär upp" är ju
Professor Göran Grimvalls ordval
Från: https://www.nyteknik.se/nyheter/drag-eller-tryck-i-cykelhjulet-6394563

Vilka ord tycker du att professorn skulle ha valt?

En fråga till;
Hur skulle du ha översatt slutsatsen i hjulanalysen jag länkade till ovan
"I conclude that it is perfectly reasonable to say that the hub stands on the lower spokes, and that it does not hang from the upper spokes."

Han är professor emeritus i teoretisk fysik, inte lingvistik. Hans analys är såklart korrekt men ordvalet låter mer som effektsökeri. Varför behöver man ens säga något mer än "tappar i ekerspänning"?

Vad gäller översättningen så blir det såklart felaktig ordval i båda språken om man gör en korrekt översättning.

Ett enkelt tankeexperiment (som även kan utföras på ett riktigt hjul) är öka trycket på axeln till det läge där spänningen är noll i ett antal ekrar och i plocka bort dem. Bär de fortfarande upp hjulet när de ligger på bänken bredvid?

HåkanC

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Jaha, nu var det tydligen dags ännu en gång. Tyvärr stämmer det jag skrev i #152
Än en gång flödar de verklighetsfrämmande teorierna fritt och starkt

Det är vilka ekrar som bär upp ett verkligt hjulet i verkligheten som Professor Göran Grimvall skriver om i: https://www.nyteknik.se/nyheter/drag-eller-tryck-i-cykelhjulet-6394563
Det är hur ett likadant verkligt hjul fungerar när det används i verkligheten som beskrivs i
hjulanalysen: http://www.astounding.org.uk/ian/wheel/ Läs den!

Det är INTE vad som sker när man tar bort upp till hälften av ekrarna eller överbelastar hjul så mycket att i verkligheten hade fälgen kollapsat långt tidigare.
Det är hur ett hjul fungerar i verkligheten,
när ett hjul används är alla ekrar spända (precis som när det är oanvänt)
Men en majoritet av ekrarna har då lite högre ekerspänning (sammanlagt väldigt lite i förhållande till lasten, se den länkade hjulanalysen)
men några få ekrar har kraftigt lägre ekerspänning (sammanlagt väldigt mkt i förhållande till lasten, än en gång: LÄS den länkade hjulanalysen)

plumse

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Tabellen i den rapporten visar ett par värden med negativ dragspänning.
Hjulet är m.a.o inte korrekt uppspänt i modellen.
Det blir mycket text till felaktiga randvillkor
Gör om.
Gör rätt.

uandt

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Hur är det med astrologi då? Jag byggde en gång ett hjul i kräftans tecken och det blev ostabilt och inte bra. Sen byggde jag om hjulet i stenbockens tecken och då blev det mycket bättre. De får mig undra vad mer jag missat för att cyklingen ska bli roligare. Kanske en kristall på cykeln, men vilken? Sen, om jag monterar en slagruta och den ger utslag. Bra eller dåligt?

Bengt-re

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Hur är det med astrologi då? Jag byggde en gång ett hjul i kräftans tecken och det blev ostabilt och inte bra. Sen byggde jag om hjulet i stenbockens tecken och då blev det mycket bättre. De får mig undra vad mer jag missat för att cyklingen ska bli roligare. Kanske en kristall på cykeln, men vilken? Sen, om jag monterar en slagruta och den ger utslag. Bra eller dåligt?

Jo Fluorit skall vara da shit. Lite kristaller och att alltid sitta på träpall med månen i nacken brukar fungera för mig så länge man inte glömmer att ha en välvikt foliehatt på sig. Naturligtvis måste man koll på saturnus också. Är inte saturnus synlig kommer hjulen ofelbart att misslyckas. Fast det är ju uppenbart såklart.

John Blaze

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Att prata om "står på" och "hänger i" blir bara konstigt och förvillande i förhållande till ett verkligt cykelhjul med korrekt förspända ekrar. I verkligheten bakar man in en massa dragspänning i hjulet genom förspänningen. Det enda som händer vid belastning är att de understa ekrarna avlastas lite grann. Det är fortfarande dragspänning i alla ekrar.

H.

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Eftersom vi har en fälg som inte är oändligt styv kommer den deformeras, med följden att endast ekrarna närmast deformationen avlastas. Avlastning innebär att förspänningen minskar, dvs kraften i dessa ekrar minskar. Men eftersom jämvikt råder så måste därmed kraften öka i de andra ekrarna. Antalet ekrar som får en ökad ekerspänning är avsevärt högre än antalet som får en minskad ekerspänning, varvid vi kan förvänta oss en procentuellt större förändring i de avlastade ekrarna än i de som får en ökad spänning.

Så här långt tror jag att alla är överrens. Frågan landar alltså i semantik. Är det centrala var förändringen är som störst? Eller ska man betrakta vilka ekrar som får en ökad belastning, och vilka som får en minskad belastning i samband med att hjulet belastas?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer