Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skogling sa:görveln sa:ooms sa:Snart planteras ny skog och om några år är där fin ungskog.
Några år? Jag tror mer på att det är 30-40 år innan det är någonslags fin skog där.
200 år om det skall bli lika fin urskog. :(
Riktiga trädkramare flyger inte.Skogling sa:Jag är en trädkramare.
+1Annahojt sa:Skogling sa:görveln sa:ooms sa:Snart planteras ny skog och om några år är där fin ungskog.
Några år? Jag tror mer på att det är 30-40 år innan det är någonslags fin skog där.
Det ser ut som 60-100 år gammal planterad granskog (beroende på jordmån mm) som gallrats och tagits hand om för att ge så stor avkastning som möjligt.
ooms sa:+1Annahojt sa:Skogling sa:görveln sa:ooms sa:Snart planteras ny skog och om några år är där fin ungskog.
Det ser ut som 60-100 år gammal planterad granskog (beroende på jordmån mm) som gallrats och tagits hand om för att ge så stor avkastning som möjligt.
Att kalla det där urskog kan bara en infödd stadsbo göra...
+1GoranS sa:Om man ändrar premisserna genom ett förbud mot avverkning som ger denna typ av hyggen så skulle det kunna påverka lönsamheten för den som investerat. Detta inte sagt som ett argument för att inget ska ändras. Man bör dock vara medveten om konsekvenserna. I mitt tycke bör man även beakta att skog är en långsiktig investering. Förbud mot kalhuggning kan skjuta fram möjligheten att få tillbaka investeringen i decennier.
Man kan där fundera på hur man skulle reagera om man investerat i aktier och staten helt plötsligt beslutar att man maximalt får sälja t.ex. 5% av sitt innehav i en viss aktie per år.
ooms sa:+1GoranS sa:Om man ändrar premisserna genom ett förbud mot avverkning som ger denna typ av hyggen så skulle det kunna påverka lönsamheten för den som investerat. Detta inte sagt som ett argument för att inget ska ändras. Man bör dock vara medveten om konsekvenserna. I mitt tycke bör man även beakta att skog är en långsiktig investering. Förbud mot kalhuggning kan skjuta fram möjligheten att få tillbaka investeringen i decennier.
Man kan där fundera på hur man skulle reagera om man investerat i aktier och staten helt plötsligt beslutar att man maximalt får sälja t.ex. 5% av sitt innehav i en viss aktie per år.
Många här verkar inte förstå att den skog man cyklar i tack vare allemansrätten är någons levebröd, utan tror att det är nån slags allmän park. Det är vi cyklister som är gäster i skogen, inte skogsägaren som utövar sin äganderätt. Liknelsen med aktiemarknaden är väldigt bra.
ooms sa:+1GoranS sa:Om man ändrar premisserna genom ett förbud mot avverkning som ger denna typ av hyggen så skulle det kunna påverka lönsamheten för den som investerat. Detta inte sagt som ett argument för att inget ska ändras. Man bör dock vara medveten om konsekvenserna. I mitt tycke bör man även beakta att skog är en långsiktig investering. Förbud mot kalhuggning kan skjuta fram möjligheten att få tillbaka investeringen i decennier.
Många här verkar inte förstå att den skog man cyklar i tack vare allemansrätten är någons levebröd, utan tror att det är nån slags allmän park. Det är vi cyklister som är gäster i skogen, inte skogsägaren som utövar sin äganderätt. Liknelsen med aktiemarknaden är väldigt bra.
GoranS sa:Nej! Jag kan också tycka att det är tråkigt när ett fint skogsparti huggs ner. Dock tycker jag det är bra att försöka se den andra sidan av saken innan man börjar argumentera för lagliga förbud eller att stämpla skogsägare som väljer att avverka som omoraliska eller onda.
Räcker det inte med ca 7 miljoner hektar? Dvs ca 25% av skogsmarken som finns i Sverige?görveln sa:ooms sa:+1GoranS sa:Om man ändrar premisserna genom ett förbud mot avverkning som ger denna typ av hyggen så skulle det kunna påverka lönsamheten för den som investerat. Detta inte sagt som ett argument för att inget ska ändras. Man bör dock vara medveten om konsekvenserna. I mitt tycke bör man även beakta att skog är en långsiktig investering. Förbud mot kalhuggning kan skjuta fram möjligheten att få tillbaka investeringen i decennier.
Det är ju möjligt att det finns folk som tycker att vi ska försöka ta hand om skogen generellt och spesiellt i friluftsområden för dens värde som en skog. Hur man gör det kan diskuteras och staten har ju redan möjligheter att göra det på olika sett.
Nej, det var inte riktat mot dig. Finns dock andra inlägg som i alla fall jag tolkar som att skribenten inte skulle ha något emot om sådana infördes.Skogling sa:GoranS sa:Nej! Jag kan också tycka att det är tråkigt när ett fint skogsparti huggs ner. Dock tycker jag det är bra att försöka se den andra sidan av saken innan man börjar argumentera för lagliga förbud eller att stämpla skogsägare som väljer att avverka som omoraliska eller onda.
Har jag sagt något om förbud?
I den svart-vita världen är alltså alternativen:görveln sa:Så eftersom vi har mycket skog så ska vi bara förstöra stadsnära och fina äldre skogar?
GoranS sa:I den svart-vita världen är alltså alternativen:görveln sa:Så eftersom vi har mycket skog så ska vi bara förstöra stadsnära och fina äldre skogar?
a) Alla stadsnära skogar med avverkningsbar skog ska lämnas orörda för all framtid
b) VI ska förstöra alla stadsnära och fina äldre skogar
me.I.am sa:Vad skönt det skall bli när alla är stadsbor och inga primitiva skogs/lantbrukare förstör naturen längre.
Det kommer säkert växa mycket hallon där om 1-2 år som du kan kalasa på.Skogling sa:Och jag hoppas alla djuren och insekterna kommer att trivas på kalhygget.
Är det omoraliskt och orealistiskt att binda mer koldioxid och på så vis bromsa växthuseffekten?freddag sa:förhållandevis snyggt avverkat, som sagt, men ändå väldigt trist! även omoraliskt och orealistiskt att skörda virkesåkern i tider av klimatförändringar och massutrotning av arter. bättre om den hade fått växa vidare och bli naturskog och till slut allmänning och en del av ett nytt behovsbaserat ekonomiskt system som inte bygger på tillväxt.
Cannondale jekyl 1000 sa:Är det omoraliskt och orealistiskt att binda mer koldioxid och på så vis bromsa växthuseffekten?freddag sa:förhållandevis snyggt avverkat, som sagt, men ändå väldigt trist! även omoraliskt och orealistiskt att skörda virkesåkern i tider av klimatförändringar och massutrotning av arter. bättre om den hade fått växa vidare och bli naturskog och till slut allmänning och en del av ett nytt behovsbaserat ekonomiskt system som inte bygger på tillväxt.
Med din logik så kan vi skita i allt vad miljö heter i vårat land. Bruka allvar!Konkret sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Är det omoraliskt och orealistiskt att binda mer koldioxid och på så vis bromsa växthuseffekten?freddag sa:förhållandevis snyggt avverkat, som sagt, men ändå väldigt trist! även omoraliskt och orealistiskt att skörda virkesåkern i tider av klimatförändringar och massutrotning av arter. bättre om den hade fått växa vidare och bli naturskog och till slut allmänning och en del av ett nytt behovsbaserat ekonomiskt system som inte bygger på tillväxt.
Bruka allvar!
http://www.natursidan.se/nyheter/nasa-regnskogar-absorberar-mer-koldioxid-an-man-trott/
Dom granarna vi skövlar i detta land har nog inte ens en promille i absorbering totalt sätt.
Det tar ju ett tag innan avverkad skog börjar lagra koldioxid netto igen. Det man avverkar släpper ju dessutom ut en del av den lagrade kolen igen beroende på vad det blir av den. Så just klimatnyttan i avverkningen i sig är nog rätt tveksam. Sen kan skogen förstås användas till vettiga saker och göra nytta i andra änden, det är ju hela poängen.Cannondale jekyl 1000 sa:Med din logik så kan vi skita i allt vad miljö heter i vårat land. Bruka allvar!Konkret sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Är det omoraliskt och orealistiskt att binda mer koldioxid och på så vis bromsa växthuseffekten?freddag sa:förhållandevis snyggt avverkat, som sagt, men ändå väldigt trist! även omoraliskt och orealistiskt att skörda virkesåkern i tider av klimatförändringar och massutrotning av arter. bättre om den hade fått växa vidare och bli naturskog och till slut allmänning och en del av ett nytt behovsbaserat ekonomiskt system som inte bygger på tillväxt.
Bruka allvar!
http://www.natursidan.se/nyheter/nasa-regnskogar-absorberar-mer-koldioxid-an-man-trott/
Dom granarna vi skövlar i detta land har nog inte ens en promille i absorbering totalt sätt.
Cannondale jekyl 1000 sa:Med din logik så kan vi skita i allt vad miljö heter i vårat land. Bruka allvar!Konkret sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Är det omoraliskt och orealistiskt att binda mer koldioxid och på så vis bromsa växthuseffekten?freddag sa:förhållandevis snyggt avverkat, som sagt, men ändå väldigt trist! även omoraliskt och orealistiskt att skörda virkesåkern i tider av klimatförändringar och massutrotning av arter. bättre om den hade fått växa vidare och bli naturskog och till slut allmänning och en del av ett nytt behovsbaserat ekonomiskt system som inte bygger på tillväxt.
Bruka allvar!
Tillväxten avtar vid en viss ålder så långsiktigt så kan man binda mer koldioxid om man avverkar i rätt tid.Rattnalle sa:Det tar ju ett tag innan avverkad skog börjar lagra koldioxid netto igen. Det man avverkar släpper ju dessutom ut en del av den lagrade kolen igen beroende på vad det blir av den. Så just klimatnyttan i avverkningen i sig är nog rätt tveksam. Sen kan skogen förstås användas till vettiga saker och göra nytta i andra änden, det är ju hela poängen.Cannondale jekyl 1000 sa:Med din logik så kan vi skita i allt vad miljö heter i vårat land. Bruka allvar!Konkret sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Är det omoraliskt och orealistiskt att binda mer koldioxid och på så vis bromsa växthuseffekten?freddag sa:förhållandevis snyggt avverkat, som sagt, men ändå väldigt trist! även omoraliskt och orealistiskt att skörda virkesåkern i tider av klimatförändringar och massutrotning av arter. bättre om den hade fått växa vidare och bli naturskog och till slut allmänning och en del av ett nytt behovsbaserat ekonomiskt system som inte bygger på tillväxt.
Bruka allvar!
Konkret sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Med din logik så kan vi skita i allt vad miljö heter i vårat land. Bruka allvar!Konkret sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Är det omoraliskt och orealistiskt att binda mer koldioxid och på så vis bromsa växthuseffekten?freddag sa:förhållandevis snyggt avverkat, som sagt, men ändå väldigt trist! även omoraliskt och orealistiskt att skörda virkesåkern i tider av klimatförändringar och massutrotning av arter. bättre om den hade fått växa vidare och bli naturskog och till slut allmänning och en del av ett nytt behovsbaserat ekonomiskt system som inte bygger på tillväxt.
Bruka allvar!
Det är ju sant. Folk i Sverige tror att vi är så jävla rediga och gör skillnad med så länge Tyskland släpper ut det dubbla mot varje svensk gör så spelar det ingen roll vad några knappa ynka 6 miljoner gör.
Bruka allvar!
Sen tänker 2 miljarder indier och 1,6 miljarder kineser att "det är hög levnadsstandard att göra som i väst, det vill vi också göra".Cannondale jekyl 1000 sa:Konkret sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Med din logik så kan vi skita i allt vad miljö heter i vårat land. Bruka allvar!Konkret sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Är det omoraliskt och orealistiskt att binda mer koldioxid och på så vis bromsa växthuseffekten?freddag sa:förhållandevis snyggt avverkat, som sagt, men ändå väldigt trist! även omoraliskt och orealistiskt att skörda virkesåkern i tider av klimatförändringar och massutrotning av arter. bättre om den hade fått växa vidare och bli naturskog och till slut allmänning och en del av ett nytt behovsbaserat ekonomiskt system som inte bygger på tillväxt.
Bruka allvar!
Det är ju sant. Folk i Sverige tror att vi är så jävla rediga och gör skillnad med så länge Tyskland släpper ut det dubbla mot varje svensk gör så spelar det ingen roll vad några knappa ynka 6 miljoner gör.
Bruka allvar!
Tänk att du tänker precis som alla tyskar gör. Så länge Ryssland släpper ut det dubbla mot vad varje tysk gör så spelar det ingen roll vad ynka 60 miljoner gör.
Missbruka alver!
Och i väntan på en egen diktator så kan vi eller rättare sagt jag och dom andra avverka skogen enligt de lagar, mål och regler som vi har här idag.Rattnalle sa:Sen tänker 2 miljarder indier och 1,6 miljarder kineser att "det är hög levnadsstandard att göra som i väst, det vill vi också göra".Cannondale jekyl 1000 sa:Konkret sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Med din logik så kan vi skita i allt vad miljö heter i vårat land. Bruka allvar!Konkret sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Är det omoraliskt och orealistiskt att binda mer koldioxid och på så vis bromsa växthuseffekten?freddag sa:förhållandevis snyggt avverkat, som sagt, men ändå väldigt trist! även omoraliskt och orealistiskt att skörda virkesåkern i tider av klimatförändringar och massutrotning av arter. bättre om den hade fått växa vidare och bli naturskog och till slut allmänning och en del av ett nytt behovsbaserat ekonomiskt system som inte bygger på tillväxt.
Bruka allvar!
Bruka allvar!
Tänk att du tänker precis som alla tyskar gör. Så länge Ryssland släpper ut det dubbla mot vad varje tysk gör så spelar det ingen roll vad ynka 60 miljoner gör.
Missbruka alver!
Kinesiska regeringen har väl i och för sig delvis börjat fatta vinken och delvis börjat ta tag i miljöproblem. Fördelen med en diktatur är ju att det går att driva igenom saker rätt effektivt om väl rätt personer tar beslut..
Villaägare får iaf välja själva. För såna där home owners associations där man terroriserar varandra med löjliga regler är väl inte så vanligt här.ooms sa:Jag gillar inte att kommunen och villaägare skövlar gräsytor med sina gräsklippare. Det blir så slätt och kalt. Kan de inte klippa ett grässtrå i taget lite här och där i stället?
ooms sa:Jag gillar inte att kommunen och villaägare skövlar gräsytor med sina gräsklippare. Det blir så slätt och kalt. Kan de inte klippa ett grässtrå i taget lite här och där i stället?
Cannondale jekyl 1000 sa:Konkret sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Med din logik så kan vi skita i allt vad miljö heter i vårat land. Bruka allvar!Konkret sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Är det omoraliskt och orealistiskt att binda mer koldioxid och på så vis bromsa växthuseffekten?freddag sa:förhållandevis snyggt avverkat, som sagt, men ändå väldigt trist! även omoraliskt och orealistiskt att skörda virkesåkern i tider av klimatförändringar och massutrotning av arter. bättre om den hade fått växa vidare och bli naturskog och till slut allmänning och en del av ett nytt behovsbaserat ekonomiskt system som inte bygger på tillväxt.
Bruka allvar!
Bruka allvar!
Missbruka alver!
ooms sa:Jag gillar inte att kommunen och villaägare skövlar gräsytor med sina gräsklippare. Det blir så slätt och kalt. Kan de inte klippa ett grässtrå i taget lite här och där i stället?
Ja, vi har en av världens mest långtgående allemansrätter. Jag finner det märkligt att många inte verkar nöja sig med det, utan ropar efter ytterligare inskränkningar i den privata äganderätten. Det är lite skrämmande.görveln sa:ooms sa:Jag gillar inte att kommunen och villaägare skövlar gräsytor med sina gräsklippare. Det blir så slätt och kalt. Kan de inte klippa ett grässtrå i taget lite här och där i stället?
Nu är det så att det inte är samma äganderätt för grassmattor och skogar. Att du och en hel del skogsägare inte tycker att det ska vara så ändrar inte på det.