"Sommarsatsningar" i Kungsberget. Nån som har koll?

Ingen jätteträngsel just nu :D

1625126537022.png

Var där och knatade lite under midsommar och gick en bit längsmed nån nygrusad "stig" nintendo heter den enl. kartan. såg minst sagt tråkig ut, såg liksom inte flowigt ut, mer som att man hela tiden var tvungen att bromsa in för att kurvorna inte gick att köra med fart, men förhoppningsvis blir väl leden bättre med tiden.. kungsbergets stigcyklister verkar dock ha byggt bra uppe på toppen av kullen!

Kul att det har öppnat. Jag tror det finns positiva & negativa överraskningar för besökare. Frågat runt lite och gissar att Slash kommer vara den största positiva (och övre flowleden, kbsc-stigarna) och tror kanske att elefanten i rummet kommer vara materialvalet i några av dom lättare lederna.

Senast ändrad:

Var där idag! Finns läsning på en blogg nära min signatur.

Jag har bara cyklat "DH" / flowstigar i Kungsberget idag och Lindvallen i måndags. Efter att ha gått igenom denna tråd kan det väl sammanfattas ÄNTLIGEN och jisses vilken fart de måste fått upp i byggandet under våren för att kunna öppna för några veckor sedan.

Det finns en massa små gröna leder längst ner för barn och nybörjare och en och annan som vill lattja lite.
Den stora gröna leden Kungsleden på berget är schysst, tycker jag. Velodromen (röd) med! Jag provade på Kungsstigen (svart) och den var rätt härlig, men jag som XC-cyklist satte en gräns där - jag kommer ner på min heldämpade XC-hoj, men de andra svarta lederna lät jag mestadels bli (åkte lite på Slash men det var för branta drop).

Jag tycker att Kungsberget just nu passar fint för förmiddagspass eller eftermiddagspass, heldag så tröttnade i alla fall jag på att åka mestadels Kungsleden och Velodromen. En av blå lederna var avstängd med samt att jag inte cyklar 2 av de 3 svarta lederna pga för svåra för mig :) Jag passade på att ta vänster på Kungsleden och in på Blå berget och således Berget runt för fin XC-cykling, det var det värt!

Flowlederna har en del grus och tighta kurvor, framför allt Nintendo och Yoshi, men även Kungsleden på andra sidan berget. Jag skulle gärna haft lite mer uppbyggda berms på dessa leder, det är lätt att ha för mkt fart och helt enkelt åka av leden :) bromsbeläggen gick åt idag, kan jag säga.

I Kungsberget tycker jag lederna är rätt korta, så det går snabbt att komma ner igen. Därför gillar jag Kungsleden bra för då får man mkt valuta för lifttid.

Inga köer idag även om det var en del folk!

Parkerade gjorde jag utan någon app, såg inget om det. Bokade och swishade för liftkortet på nätet på morgonen och hämtade ut i en liten numrerad box. Hade missat att det fanns restaurang (bortanför liftens start) samt café (nedanför toppen av liften) så jag hade matlåda mm. Cykeltvätten hade inget vatten (jag kollade inte närmre på kranarna runt hörnet).

Ser fram mot att cykla här fler gånger!

Även jag var där idag, jag åkte de tre svarta lederna som var rintigt kul och delvis knöliga. brötigt, ballt och bitvis brant för en 120mm trailhoj. Den röda var ganska snabb men bestod mestadels av av svängar som ibland var lite hala, dock bra ställe att träna kurvor på. Hoppdelen på slash rullade jag bara igenom och kollade lite, ser ballt ut men vore festligt med riktiga hopp som inte är rintigt lika stora som de på slash. Sen vore det festligt ett ställe att träna drop på, typ som i järvsö nere vid liften. 4/5 ekrar till kungsberget.

Hej,
Tänkte åka upp med sonen på torsdag. Vi kommer köra egna hojar men skulle vilja hyra full face till honom för "coolhetsfaktorn", han tycker det är så ballt :) går det att hyra skyddpaket?

Hej,
Tänkte åka upp med sonen på torsdag. Vi kommer köra egna hojar men skulle vilja hyra full face till honom för "coolhetsfaktorn", han tycker det är så ballt :) går det att hyra skyddpaket?
Bäst är att ringa och fråga. Liftkorten plockar du upp i shoppen. Man går in från parkeringen och det är massa luckor till höger inne i entrén. Finns en fika plats mitt i backen med bänkar å allt. Såg nice ut att stanna där för en pause.

Hej,
Enbart skydd finns inte som val på deras onlineuthyrning, men ring o fråga? Däremot enduro/DH-cykel med komplett skyddsutrustning finns..

Enbart skydd finns inte som val på deras onlineuthyrning, men ring o fråga? Däremot enduro/DH-cykel med komplett skyddsutrustning finns..

Jo precis, såg bara kompletta paket. Hyra cykel blir för stort för honom och han har en cykel som blir bra.
Om man bokar liftkort på nätet, behöver man ha med eget key card för att slippa få påslag för det eller är det klappat och klart redan med priset man betalar på nätet?
Hittade heller inte vilka tider förmiddag / em. Pass avsåg?

Jo precis, såg bara kompletta paket. Hyra cykel blir för stort för honom och han har en cykel som blir bra.
Om man bokar liftkort på nätet, behöver man ha med eget key card för att slippa få påslag för det eller är det klappat och klart redan med priset man betalar på nätet?
Hittade heller inte vilka tider förmiddag / em. Pass avsåg?
Du betalar lite extra för key card första gången om du ej har sen tidigare.

Du väljer själv om liftkort ska gälla dag(ar), fm eller em.

Nu har de stängt för säsongen efter regnet. Hade tänkt åka dit den 4 sept, men det får bli något annat istället.

Oj redan? Jag som hade tänkt åka dit med junior i helgen eventuellt. Vad synd.

Från början skulle de stänga 5 sept men med regnet kanske de tyckte det kostade för mycket att fixa till lederna. Gissar att de ändå blir dåliga under vintern. Konstigt att de inte håller öppet hela sept. Kungsberget ligger ju ändå söder om Järvsö som har öppet betydligt längre.

Hela anläggningen blev översvämmad. På drönarbilder dagen efter sticker byggnaderna upp ur en grund sjö. Håller tummarna att de hinner få ordning inför vintersäsongen så att det ekonomiska tappet inte blir för stort.

Hela anläggningen blev översvämmad. På drönarbilder dagen efter sticker byggnaderna upp ur en grund sjö. Håller tummarna att de hinner få ordning inför vintersäsongen så att det ekonomiska tappet inte blir för stort.
Nja.. Visst är det säkert vattenskador på byggnader, men det hade nog inte varit några problem att köra liften dom sista 2 helgerna. Det var lite samma som med Covid, då stängdes anläggningen av 2 veckor tidigare. Sen har jag förståelse för det, men jag tror att ekonomi/andra faktorer spelar en större roll än vattenskadorna/covid.

Senast ändrad:
Nja.. Visst är det säkert vattenskador på byggnader, men det hade nog inte varit några problem att köra liften dom sista 2 helgerna. Det var lite samma som med Covid, då stängdes anläggningen av 2 veckor tidigare. Sen har jag förståelse för det, men jag tror att ekonomi/andra faktorer spelar en större roll än vattenskadorna.
Troligtvis ansvarstagande och säkerhet, man vill inte ha en massa folk där om stora delar av anläggningen vattenskadats och nu rivs/torkas/saneras. Att ha anläggningen igång kräver ju betydligt mer än att ”köra liften”.

Trist att höra, hoppas att det inte påverkar byggandet av nya leder för mycket. Kungsberget behöver verkligen något mellan grönt (det mesta) och svart.

Kommit någon info om nya leder för 2022?

Förra säsongen så delade dom mkt kring byggandet av lederna, men nu är det väldigt tyst. Ledkartan pekar på samma leder som förra säsongen (förutom att Slash verkar bli helt klar i år) Så det ser dystert ut...
Hoppas verkligen dom putsar på befintliga leder då dom var rätt kassa förra säsongen. Och bygger lite nytt med hjälp av någon erkänd duktig ledbyggare...
Hade Kungsberget samma kvalité på ledbygget som närmaste(?) konkurrenten Järvsö så hade dom antagligen haft betydligt fler besökare förra sommaren.

Tycker Kungsberget fungerade bra för nybörjare/mediumåkare men kanske inte riktigt har det där extra för att locka åkarna som gillar Järvsö och Åre. Fler leder skulle önskas då en heldag kanske blir lite tjatigt. Hoppas de öppnar upp för i år snart!

Lift, restauranger, cykelhyra, gästservice och padel är öppet 18-19:e juni, 24:e juni till 7:e augusti, alla helger i augusti samt första helgen i september

Står det i bokningen på hemsidan.

Tycker Kungsberget fungerade bra för nybörjare/mediumåkare men kanske inte riktigt har det där extra för att locka åkarna som gillar Järvsö och Åre. Fler leder skulle önskas då en heldag kanske blir lite tjatigt. Hoppas de öppnar upp för i år snart!

Visst funkar det, men det skulle kunna vara så mkt bättre. Många av lederna idag är mest som cykelvägar med rullgrus... nästan inga features alls. Hade man istället byggt leder som Barbro i JPB så hade man haft leder som både nybörjare och erfarna cyklister skulle kunna ha roligt på. Och man kan utvecklas på samma led och det blir inte långtråkigt med en heldag.

254B733F-7F5F-4EEE-A788-F9B791FB0CC5.jpeg

Jag var ut och rekade lite nu på eftermiddagen.

En flowig hoppled som ser ut att bli Kungsberget motsvarande till Barbro. Lite mer teknisk men fortfarande går det att rulla förbi eller över hopp/dropp/hinder. Förmodligen den som kommer kallas ”Skogsfrun”.

Visa bilaga 555015
Jag var ut och rekade lite nu på eftermiddagen.

En flowig hoppled som ser ut att bli Kungsberget motsvarande till Barbro. Lite mer teknisk men fortfarande går det att rulla förbi eller över hopp/dropp/hinder. Förmodligen den som kommer kallas ”Skogsfrun”.

Det låter ju grymt bra!! Kungberget har ju grym potential för liftburen cykling bara dom får ordning på lederna. Nu låter det som dom är på god väg :)

Hejsan! Jag har varit i Järvsö med min 4-åring, där kunde han mest cykla pumptrack, vilket var kul, men vi saknade några vettiga xc-leder för små barn. Kungsberget verkar ju ha satsat mer på barnområde, någon som testat det? Hur funkar det att åka den gröna från toppen, blir vi bara hopplöst omkörda av alla då?

Tillbaka
Topp