Specialized Enduro - The tråd

Det verkar iallafall funka fint för mig på mina Traverse SL. Har hållit i 1,5 år & de trots mycket stökcykling både hemmavid & DH-kött med många genomslag & snakebites i däcken. Har riktat framhjulet en gång efter crash där jag själv landa ovanpå hjulet så styret vred sig typ 90 gr vilket då medförde krokigt hjul på hela 1 mm. Har även riktat bakhjulet nyligen som knappt va krokigt 1 mm.

Jag har iaf crashat mitt framhjul med 24ekrar?
Bak behöver lite kärlek snart med uppriktning å spänning av ekrarna, annars är det ett fint hjul. Känns konstigt bara att sätta så få ekrar i en cykel som har så uppenbara kötta utför ambitioner.

Där är iaf en grej jag inte kan grina över, hjulen. 90 kg osmutt åkare som låter cykeln göra allt jobb samt osköna landningar i hopp. Totalt sett 1v downhill i Åre och lika mycket i sthlm totalt 1700km cykling på cykeln sedan inköp och har endast behövt rikta en gång. Trodde också hjulen skulle implodera av 24 ekrar med tji fick jag. Hur gött som helst på hemmastigarna egentligen då det kapar roterande massa utan att egentligen påverka styrkan på hjulet (slötrampa råddjursstigar sliter knappast på hjulen).

Det enda man kan ge som minus är att man inte kan välja bland vanliga fälgar som typ alla är 32h, samma med naven. Spec vill väl binda en till deras egna grejer

mikipedia_ sa:
Bak behöver lite kärlek snart med uppriktning å spänning av ekrarna, annars är det ett fint hjul. Känns konstigt bara att sätta så få ekrar i en cykel som har så uppenbara kötta utför ambitioner.

Men det är inte tänkt att man ska lyfta framhjulet, vrida styret 90° och dunka ner det i en mjuk stig ;-)

dnleriksson sa:
mikipedia_ sa:

Men det är inte tänkt att man ska lyfta framhjulet, vrida styret 90° och dunka ner det i en mjuk stig ;-)

Jasså! Det trodde jag, därav min fina manöver?

Någon som sett några svenska priser på nya enduron? Börjar vattnas i mun när man ser Enduro 29:an med öhlinare....
Tänkte jag skulle ha min Genius LT 700 2 år men kanske bara blir ett år... Got damn :D

Jag skrotade cruxets gamla 26" 32-ekrade Roval utan större problem, fälgen slets helt enkelt ut. Vid ett flertal tillfällen har jag fått in en sten i hjulet så det slitits av en eller ett par ekrar. Då kan 32 ekrar vs 28 vara skillnaden mellan att gå 1000hm nerför med cykeln under armen eller att cykla vidare.

24 ekrar på 29" är dumt, och eftersom det belastar fälgen hårdare än 32 ifrågasätter jag starkt om det ens är lättare.

cruxet: På din gamla Evo börjar nog köttet släppa lite från benen nu tror jag, och egentligen tycker jag det är ett väldigt fint uppdrag att köra dina gamla ramar tills de är helt slut, men jag har faktiskt råkat förhandsbeställa ny ram till 2017 redan.

marran sa:
cruxet: På din gamla Evo börjar nog köttet släppa lite från benen nu tror jag, och egentligen tycker jag det är ett väldigt fint uppdrag att köra dina gamla ramar tills de är helt slut, men jag har faktiskt råkat förhandsbeställa ny ram till 2017 redan.

Du kan ju inte skriva så utan att berätta mer!?! Förväntar mig någon obskyr stål-FS svetsad i ett rostigt skjul av en halvfull britt. ;-)

soderblom sa:
marran sa:

Du kan ju inte skriva så utan att berätta mer!?! Förväntar mig någon obskyr stål-FS svetsad i ett rostigt skjul av en halvfull britt. ;-)

Jag tolkar att han bokat en Enduro 2017.
Är det så??

Kan inte sova och slökollar cykelsidor, såg just att jared graves har via instagram sagt att specialized kommer släppa en egen variant på bikeyoke så man kan köra vilken bakdämp som helst. Frågan är nu bara om den är bakåtkompatibel, nya modellerna kör på samma dämparmått 216x57.

soderblom sa:
marran sa:

Jag kan säga så mycket som att den inte är av stål och det inte är en Specialized. Övriga detaljer släpps i Maj ;)

Ok, hemma nu från semestern och kikat på däcken/hjulen. (Modell 2016 650b comp)

Drog av däcken och kikade, hjulen är tubelessready med fälgtejp. Alltså står det fel på specializeds hemsida samt kundtjänsten hade fel (förmodligen läser de direkt från hemsidan).

Nu till det lite roligare; för skojs skull slängde jag på mitt 2.8" Nobby Nic bak för att se om det gick. Det går med "hyfsad" marginal, typ 5-6mm mellan nedre kedjestag och bredaste dobben. Själva däcket på 29 id rovalhjul mäter 68mm på dess bredaste punkt, dvs mellan de yttersta dobbarna, samt höjden mättes till 60.5-61mm. Jag bör tillägga att jag haft detta däck på framhjulet ett tag, så däcket har fått en chans att stretcha ut sig som däck gör med tiden.

Bilagor

• IMG_20160829_183206052.jpg
    IMG_20160829_183206052.jpg
    151.2 KB · Besök: 45
Lillgammal sa:
Ok, hemma nu från semestern och kikat på däcken/hjulen. (Modell 2016 650b comp)

Drog av däcken och kikade, hjulen är tubelessready med fälgtejp. Alltså står det fel på specializeds hemsida samt kundtjänsten hade fel (förmodligen läser de direkt från hemsidan).

Nu till det lite roligare; för skojs skull slängde jag på mitt 2.8" Nobby Nic bak för att se om det gick. Det går med "hyfsad" marginal, typ 5-6mm mellan nedre kedjestag och bredaste dobben. Själva däcket på 29 id rovalhjul mäter 68mm på dess bredaste punkt, dvs mellan de yttersta dobbarna, samt höjden mättes till 60.5-61mm. Jag bör tillägga att jag haft detta däck på framhjulet ett tag, så däcket har fått en chans att stretcha ut sig som däck gör med tiden.

Bild bild bild!

Lite fler bilder. Kommer dock inte köra med 2.8 då sidewallsen är för klena, jag är för tung och älskar att drifta/motoflicka bakhjulet i kurvor ?

Bilagor

• IMG_20160829_192752792.jpg
    IMG_20160829_192752792.jpg
    145.2 KB · Besök: 35
  • IMG_20160829_192729162.jpg
    IMG_20160829_192729162.jpg
    87.4 KB · Besök: 32
Jävlar vad lätt det va att få på tubeless, gick på ca 10 från det att jag snurrade av hjulaxeln till att jag satte tillbaka axeln med tubeless. Körde med vanlig golvpump och 60ml gucka, förberedde sidewall med såpvatten och sedan tog jag i för kung och fosterland (visste att gymmusklerna skulle komma till användning någon gång!). Hörde lite pys i slutet av pumpandet medan däckväggen poppade på plats, men med lite omruskande så slöt det sig. Får rulla ut och testa imorn. Börjar med framdäcket så får jag avvakta med bakdäcket tills jag köpt ett nice bakdäck (slaughter känns lite sisådär för svensk grishöst).

Framdäcket är nu tubeless och satan vilken skillnad i rull, trodde inte jag skulle märka någon skillnad. Definitivt markant skillnad i roterande massa (snålade ju lite med guckan) men det håller tätt och har småhoppat litegrann utan problem. Kan också konstatera att HD performance sög apstång igår när jag körde i fiskartorpet (slimerötter och evigt fuktiga stenar), bakdäcket slirade ur typ hela tiden. Kanske mer pga mönstret än materialet? Iaf, älskar att drifta och sladda men det här var nog på gränsen till läskigt :D

Tror nog jag får fixa fram en till butcher och slänga på bak. Alternativet vore kanske en high roller

Lillgammal sa:
Framdäcket är nu tubeless och satan vilken skillnad i rull, trodde inte jag skulle märka någon skillnad. Definitivt markant skillnad i roterande massa (snålade ju lite med guckan) men det håller tätt och har småhoppat litegrann utan problem. Kan också konstatera att HD performance sög apstång igår när jag körde i fiskartorpet (slimerötter och evigt fuktiga stenar), bakdäcket slirade ur typ hela tiden. Kanske mer pga mönstret än materialet? Iaf, älskar att drifta och sladda men det här var nog på gränsen till läskigt :D

Tror nog jag får fixa fram en till butcher och slänga på bak. Alternativet vore kanske en high roller
Butcher är nog sådär som bakdäck. Kan rekommendera purgatory grid istället. Är dock helt värdelöst över 2 bar, men vem har det?

roskai sa:
Lillgammal sa:

Butcher är nog sådär som bakdäck. Kan rekommendera purgatory grid istället. Är dock helt värdelöst över 2 bar, men vem har det?

Tycker Purgatory har för klena kantdobbar, annars ett ypperligt xc\trail däck

Kantdobbar har nog prio för mig, typ ett slaughter med aningen mer mönster i mitten vore nice. Körde slaughter från januari till juli utan jätteproblem, men jag är samtidigt rätt sugen på att testa något med lite mer grepp för när man ska klättra i skogen.
Vad gör butcher dåligt som bakdäck, är det mittenmönstret eller något annat?

Lillgammal sa:
Kantdobbar har nog prio för mig, typ ett slaughter med aningen mer mönster i mitten vore nice. Körde slaughter från januari till juli utan jätteproblem, men jag är samtidigt rätt sugen på att testa något med lite mer grepp för när man ska klättra i skogen.

Har inte provat Butcher själv som bakdäck, men personligen tror jag det är helt okej. Lite klenare kanter än slaughter men bra broms\driv mönster och stabilare sidor än purgatory.

mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:

Har inte provat Butcher själv som bakdäck, men personligen tror jag det är helt okej. Lite klenare kanter än slaughter men bra broms\driv mönster och stabilare sidor än purgatory.

Ah okej! Körde nämligen Vee Rubber Fluid nu under sommaren, men det är mer eller mindre samma shameless designstöld av dhf som butcher är. Dock bara kört liftassisterat med det däcket, samt att det väger 1200gr så det lämpar sig inte så super för stigarna.
Har inte testat det på stig, men för dh funkade det bra för att vara mjuk gummiblandning och 160kr.

Lillgammal sa:
Kan också konstatera att HD performance sög apstång igår när jag körde i fiskartorpet (slimerötter och evigt fuktiga stenar), bakdäcket slirade ur typ hela tiden. Kanske mer pga mönstret än materialet? Iaf, älskar att drifta och sladda men det här var nog på gränsen till läskigt :D

Alternativt ett riktigt HD? Det är ju få däck som har sånt grepp i bak på hala rötter & hällar som HD, framförallt i TrailStar-gummi. Performance-gummi är ju en OEM-version av däcket som nyttjas för att få billiga MTBs att se mycket bättre ut än vad de egentligen är.

Henrik83 sa:
Lillgammal sa:
Kan också konstatera att HD performance sög apstång igår när jag körde i fiskartorpet (slimerötter och evigt fuktiga stenar), bakdäcket slirade ur typ hela tiden. Kanske mer pga mönstret än materialet? Iaf, älskar att drifta och sladda men det här var nog på gränsen till läskigt :D

Alternativt ett riktigt HD? Det är ju få däck som har sånt grepp i bak på hala rötter & hällar som HD, framförallt i TrailStar-gummi. Performance-gummi är ju en OEM-version av däcket som nyttjas för att få billiga MTBs att se mycket bättre ut än vad de egentligen är.

Jo det kanske får bli ett alternativ, men överlag tyckte jag också det var dåligt på att rensa lera. Får köra ett par gånger till med däcket för att bilda lite mer uppfattning av däcket. Har du koll på det där med pacestar vs trailstar, är trailstar den mjukare blandningen av de två? Jag har kört med NN i trailstar innan, men aldrig testat pacestar.

Henrik83 sa:
Lillgammal sa:

Jag håller med dig till viss del Lilja. Ska man uppför och ha grepp känns det overkligt hur bra HD Trailstar klibbar sig fast i våta hällar och rötter, men har haft sjukt läskiga släpp på bakan med samma däck i lite högre hastigheter och när det svänger lite. Ska ge det en chans till men har inte vågat använda det sen förra året pga detta. Kan ju vara så att det inte är sämre än andra när det släpper utan det är skillnaden mellan grepp och släpp som är större än på andra däck.

durietz sa:
Henrik83 sa:
Lillgammal sa:

Jag håller med dig till viss del Lilja. Ska man uppför och ha grepp känns det overkligt hur bra HD Trailstar klibbar sig fast i våta hällar och rötter, men har haft sjukt läskiga släpp på bakan med samma däck i lite högre hastigheter och när det svänger lite. Ska ge det en chans till men har inte vågat använda det sen förra året pga detta. Kan ju vara så att det inte är sämre än andra när det släpper utan det är skillnaden mellan grepp och släpp som är större än på andra däck.

Grymt, du satte ord på min upplevelse! Det var precis det där jag kände igår när jag åkte fiskartorpets bana som var redigt övermättad på regn. Däcket kunde lite godtyckligt slira ur bara så där, men jag visste heller inte då om det var mönstret eller gummiblandningen som orsakade det. Påminner lite om hur jag upplevde NN, som också kunde vara lite småförrädiska.

Nåväl, nu är det regnfritt och sol framöver i sthlm så jag ska ta mig till hammarbybacken och sladda skiten ur däcket för å se om kantdobbarna överlever.

Är det någon här som vet vad specialized har för mått på sin övre monteringssats på dämparen? Jag tänkte beställa en Monarch Plus RC3 DebonAir, men det står inte ifall monteringssats följer med för övre fästet (det är specializedvarianten 216x57 med specializeds egna nedre fäste).

mikipedia_ sa:
Tror att det är 22*12*8
Yttermått diameter och borrhål.
Jag återanvände från foxen när jag köpte min monarch.

Så man kan återanvända? OMG vad gött, slipper mer huvudbry i så fall! Hur är det med nedre fästet, kan jag återanvända skruven som fäster foxen? Sorry om jag har noobfrågor men har noll koll på dessa grejer.

Du är också av modell större va? Upplevde du någon större skillnad mellan foxen och monarchen?

Lillgammal sa:
mikipedia_ sa:
Tror att det är 22*12*8

Så man kan återanvända? OMG vad gött, slipper mer huvudbry i så fall! Hur är det med nedre fästet, kan jag återanvända skruven som fäster foxen? Sorry om jag har noobfrågor men har noll koll på dessa grejer.

Du är också av modell större va? Upplevde du någon större skillnad mellan foxen och monarchen?

Jo men jag åkte bara 2-3månader på min fox, så den hade inte hunnit bli nå sliten. Men prova, är det glappt så märker du det. Det nedre är hju bara en skruv, det är kolugnt.
Jo det är jag? Framför allt så är det ingen hoppstylta och har fungerande dämpning med märkbara justeringar.

Lillgammal sa:
mikipedia_ sa:
Tror att det är 22*12*8

På min Stumpjumper återanvände jag också grejerna från min Fox när jag bytte till Monarch. Nere fick jag kapa skruven lite men sen passade allt. Sen när det var färdigmonterat kollade jag i Monarch-lådan och insåg att precis allt fanns med :-)

mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:
mikipedia_ sa:
Tror att det är 22*12*8

Jo men jag åkte bara 2-3månader på min fox, så den hade inte hunnit bli nå sliten. Men prova, är det glappt så märker du det. Det nedre är hju bara en skruv, det är kolugnt.
Jo det är jag? Framför allt så är det ingen hoppstylta och har fungerande dämpning med märkbara justeringar.

Kom på att jag startade en tråd innan jag bytte https://happyride.se/forum/read.php/1/2666083/page=1

Tillbaka
Topp