Specialized Epic - The tråd

Tack! Letade men hittade inte den först på hemsidan.
Vet inte riktigt hur jag ska göra med emt toolet osv. Har ju oneup edc pump med allt i sen innan och pump är ju bra att ha med sig oavsett så det blir liksom kaka på kaka :)
Har idag slang och däckjärn i strap på ramen och pump med edc kit på ramen.

Mitt nya åk. XTR 11 delat di2, växelreglage Dura-Ace spurtknappar, Garbaruk 10-50 kassette, (strax XTR 9120 bromsar)
IMG_20200901_195541.jpg

Fick ju en sten i hjulet som tog med bakväxel, öra och eker.
När jag letade efter UDH öra så var det restat hos nästan alla stora webbutiker med långa prognoser för leverans och t.ex. Bike24 hade endast ett fåtal kvar. Så för att undvika tråkiga överraskningar kan jag tipsa om att köpa upp sig på UDH öra snarast :)

Blir spännande att testa ? Nä jag kunde inte köra pga hälskadan fick följa det med bil, skulle varit kul att kört i lördags, har kört alla från start utom 2 nu ?.
Ni körde ju bra ?
ah just d, hälskada ja :(
bra o bra, förra året körde vi på 3.19 till 2a plats, nu räckte inte ens 3.20 i hällregn till bättre än 6a.

ah just d, hälskada ja :(
bra o bra, förra året körde vi på 3.19 till 2a plats, nu räckte inte ens 3.20 i hällregn till bättre än 6a.
3.20 i regn är ju bra på den banan, dom som startade i början hade ganska mycke torrare än er första halvan. Det är hårt nu, många är i bättre form verkar det som pga coronan (permiterade).

När jag letade efter UDH öra så var det restat hos nästan alla stora webbutiker med långa prognoser för leverans och t.ex. Bike24 hade endast ett fåtal kvar. Så för att undvika tråkiga överraskningar kan jag tipsa om att köpa upp sig på UDH öra snarast :)

Finns gott om de på SCS i Stockholm iaf ;) Såg att Trek verkar ha de på några modeller med.

3.20 i regn är ju bra på den banan, dom som startade i början hade ganska mycke torrare än er första halvan. Det är hårt nu, många är i bättre form verkar det som pga coronan (permiterade).
Jovisst är d väl så, drömtid för många. Jo många har bra form, synd man haft fullt upp på jobbet då :)

Undrar över bromsskivor? Någon som har erfarenhet av Clarks eller Hope och undrar också över storlek. Behövs verkligen 180/160 i Sverige eller räcker det med 160/160. Ska sitta på en Evo S works ram 2021

Undrar över bromsskivor? Någon som har erfarenhet av Clarks eller Hope och undrar också över storlek. Behövs verkligen 180/160 i Sverige eller räcker det med 160/160. Ska sitta på en Evo S works ram 2021
Storleken på skivor bestämmer ju hur bra bett det blir. 180 fram är trevligt, anser jag trots fjädervikt. Finns andra ställen att spara 40 gram på än bromsskivor.

Jag behöver hjälp!

Jag vill köpa kortare vevarmar till min Evo Comp 2021 och tänkte då köpa XT vevparti för att senare köpa en Stages effektmätare.
Nu är ju jag van vid SRAM och Shimano har ju gjort en ny obegriplig sak med sina vevpartier och deras kedjelinjer.

Ska man köpa ett XT m8100-1 eller m8120? Båda sägs ju vara boost kompatibla...

8100-1
Annars får du 55 kedjelinje som inte ramen är designad för.
Det kommer förvisso funka med 8120 men du kommer ha sämre kedjelinje på de övre dreven bak.
Nya Trek Slash t.ex. är byggd för 55 kedjelinje däremot.

beror på gaffel med. Nya SIDen med 120mm tar minst 180mm. Men kör du annan ram och inte är tung så hade jag sagt 160/160, snyggare och lättare :)

Jag kör 160/160 och det är för min fox34 tar det som minsta och jag tycker d räcker till. För att vässa bromsarna använder jag belägg från CL-brakes, riktigt bra under alla tänkbara väder och fören ?

Jahopp, jag krökte mitt växelöra igår så nu har jag beställt dom två sista från Bike24, skulle ha tagit ditt råd och beställt direkt;)

Skevade/bulade bakfälgen också, kan tycka med en hjulvikt på 2004g så borde dom hållit bättre. Kört tre säsonger på Newmen 25mm aluhjul utan några problem trots betydligt hårdare genomslag.

Jahopp, jag krökte mitt växelöra igår så nu har jag beställt dom två sista från Bike24, skulle ha tagit ditt råd och beställt direkt;)

Skevade/bulade bakfälgen också, kan tycka med en hjulvikt på 2004g så borde dom hållit bättre. Kört tre säsonger på Newmen 25mm aluhjul utan några problem trots betydligt hårdare genomslag.

Comphjulen? Hade trott de var typ oförstörbara då de är gjutjärnstunga =P
haha ja nu är det väl slut på öron på ett tag, tur man köpte på sig hehe

Comphjulen? Hade trott de var typ oförstörbara då de är gjutjärnstunga =P
haha ja nu är det väl slut på öron på ett tag, tur man köpte på sig hehe

Det trodde jag med :D, blev helt plötsligt mer aktuellt att påskynda inköp av nya hjul.
Lutar just nu åt Newmen Advanced SL X.A30, om dom motsvarar aluvarianten i kvalité så kan det vara värt en smärre förmögenhet.

2kg hjul på en Epic? Jisses, mina hjul till min Commencal vägde mindre. Inte för att jag bryr mig så mycket men ändå ?

Jodå det var riktiga bojsänken, men nöjd är jag över det för då finns det bra potential att lätta cykeln:)

Fick klämma på xzabbats stolpe idag, lika kärv den. Får pilla lite efter helgen.
Rastades i Hjulsjö idag, regnade syndafloder tyvärr men sen sprack det upp lite på eftermiddagen och det torkade undan helt galet snabbt.
Cykeln skötte sig enastående och jag är faktiskt rätt impad av originaldäcken även om det mestadels var blött men mjukt då det fanns att greppa på.
20200912_140910.jpg

Garbarut 36t oval för M7100 passar inte på en Evo? Har någon koll på om Absolutblack oval 36t kan passa eller om jag bara ska krypa till korset och köra en rund?
53F237FF-0D05-4CB3-9E2A-6457A7BE7454.jpeg

8BA7A4F4-65DE-45E8-9391-83FDD2589EA1.jpeg

Jag slutade med oval pga inbillade mig att rundtrampet blev sämre... Och att QUARQ uppger felvärde på 3-4,5 procent... Enligt deras egen support.
Skulle tex absolute black passa bättre avseende offset?

Jag slutade med oval pga inbillade mig att rundtrampet blev sämre... Och att QUARQ uppger felvärde på 3-4,5 procent... Enligt deras egen support.
Skulle tex absolute black passa bättre avseende offset?

Du kan ha helt rätt, jag har senaste åren kört oval och tycker det funkar bra (känner ingen skillnad) och köper teorin kring tekniken vilket gjort att jag fortsatt köra oval.

Jag har bara kört AbsoluteBlack förut och dom har dels kortare tänder plus att jag tror som har andra offset. Garbaruk har ”optimized chain line technology” verkar kanske inte helt optimalt för min Epic Evo iaf?

Just det , körde ju Uppsala Utmaningen på 103km förr förra helgen, blandat grusvägar och massvis med stigar, hittade en likadan cykel som min teamkollega och jag har, fast ute i cykelstället ??
274161A0-FD90-4944-BCFD-69B48731B554.jpeg
CFE3D267-A681-4D40-AC7E-512C6BE568B9.jpeg

Nu har det kommit en riktig instegsversion av Evon:

Verkar vara leverans 2021 först. Inte sett några EU priser men borde hamna strax under 40k om man tillämpar samma logik på priserna VS USD på de andra versionerna.
Tror det är ett klart intressant alternativ för folk som vill bygga custom.

Tillbaka
Topp