Specialized Epic - The tråd

För om jag inte är galen och förd bakom ljuset så ska man alltid pumpa upp i 300 sätta sig på den så autosag gör sitt å sedan är det bra sen

Jag har en Epic från 2018 som har tappat en skruv. Den är för länken mellan klykan och ramen (sadelröret). En fingängad M8x1,00 15 mm lång. Någon som vet vad jag hittar en sådan skruv? Gärna original. Har kollat både bike24 och R2.

Skruv1.jpg

Skruv2.jpg

Köp nytt däck :)
Är det Magic Mary? Körde rätt länge på ett gäng mer eller mindre fastsittande dobbar på ett sånt back in the days, men se till att byta så snart du kan.

Köp nytt däck :)
Är det Magic Mary? Körde rätt länge på ett gäng mer eller mindre fastsittande dobbar på ett sånt back in the days, men se till att byta så snart du kan.
Det är ett Hans Damph, satt på när jag köpte den. Lite i grövsta laget. Mer ett enduro däck. Har en epic expert kol 2020, har ett ground control grid 2 bliss fram. Någon som har förslag på bakdäck? Kör mest xc, fast kommer träna inför vasan. Så det får gärna rulla lite, men hyfsat tåligt med tanke på fälgarna som sitter på. PS förra ägaren till cykeln hade dragit i på tog för mycket vätska, så fick verkligen kriga flr att få av däcket. Viket gjorde att tejpen vecka sig, behöver jag tejpa om de? Har aldrig gjort det. Tacksam för tips

Bilagor

• 20240628_215046.jpg
    20240628_215046.jpg
    461.6 KB · Besök: 55
Det är ett Hans Damph, satt på när jag köpte den. Lite i grövsta laget. Mer ett enduro däck. Har en epic expert kol 2020, har ett ground control grid 2 bliss fram. Någon som har förslag på bakdäck? Kör mest xc, fast kommer träna inför vasan. Så det får gärna rulla lite, men hyfsat tåligt med tanke på fälgarna som sitter på. PS förra ägaren till cykeln hade dragit i på tog för mycket vätska, så fick verkligen kriga flr att få av däcket. Viket gjorde att tejpen vecka sig, behöver jag tejpa om de? Har aldrig gjort det. Tacksam för tips
Jag har samma hoj å körstil som du ..
Kör du tubeless?

fast-track fram/bak control fram

Eller fast-track s-works T5 fram/bak

Långlopp renegade bak fast-track fram

Det gillar jag iaf ,men alla är olika

Jag har samma hoj å körstil som du ..
Kör du tubeless?

fast-track fram/bak control fram

Eller fast-track s-works T5 fram/bak

Långlopp renegade bak fast-track fram

Det gillar jag iaf ,men alla är olika
Kör tubless, ladda upp en bild på mitt bakdäck som fått sig en rejäl smäll. Han som sålde cykeln drog i för mycket vätska, så det klibba ihop med tejpen. Den har veckat sig, tror du jag behöver sätta ny tejp? Eller klarar det sig? Kör med ground control t5 fram, gillar rätt mycket stök. läste att det är ett av dem lite mer hållbara av deras gummiblandning. Så det behåller jag, funderar på något fast track däck. Kanske t7

Kör tubless, ladda upp en bild på mitt bakdäck som fått sig en rejäl smäll. Han som sålde cykeln drog i för mycket vätska, så det klibba ihop med tejpen. Den har veckat sig, tror du jag behöver sätta ny tejp? Eller klarar det sig? Kör med ground control t5 fram, gillar rätt mycket stök. läste att det är ett av dem lite mer hållbara av deras gummiblandning. Så det behåller jag, funderar på något fast track däck. Kanske t7

För mycket vätska gör inte att det klibbar ihop med tejpen. Tejp på Specialized hjul kan vara dålig (plastig) är dålig installerad. Om tejpen har delvis lossnat så behöver du sätta på ny tejp. Vilken tubeless tejp som helst funkar, gärna ungefär 2 mm bredare än interna bredden av fälgen. Själva använder jag gärna Schwalbes tejp.

20240628_215046.jpg

För mycket vätska gör inte att det klibbar ihop med tejpen. Tejp på Specialized hjul kan vara dålig (plastig) är dålig installerad. Om tejpen har delvis lossnat så behöver du sätta på ny tejp. Vilken tubeless tejp som helst funkar, gärna ungefär 2 mm bredare än interna bredden av fälgen. Själva använder jag gärna Schwalbes tejp.
Tack så mycket, så bra. Såg att deras egna tejp kostade 1900, något speciellt att tänka på när jag sätter dit den. Annars kollar något klipp på Youtube

Tjena! Har en fråga, har en sid sl ultimate brain 2021 gaffel, var ute på rätt stökiga partier där den absolut skulle kunna tryckas ihop helt. Den bakre inga problem, den körde jag med 140 psi -6 retur. Fram 80 psu -6. Såg ett klipp med en specialized åkare från wc, han körde 70 fram 140 bak. Vet ej om det går att få mer resa då? Tacksam för svar

Bilagor

• 20240707_233650.jpg
    20240707_233650.jpg
    460.4 KB · Besök: 41
Tjena! Har en fråga, har en sid sl ultimate brain 2021 gaffel, var ute på rätt stökiga partier där den absolut skulle kunna tryckas ihop helt. Den bakre inga problem, den körde jag med 140 psi -6 retur. Fram 80 psu -6. Såg ett klipp med en specialized åkare från wc, han körde 70 fram 140 bak. Vet ej om det går att få mer resa då? Tacksam för svar
Har en fråga till, har xx1 växlar. Triggern snurrar bara runt när jag försöker växla ner. Tyvärr är det inga gänger kvar på den svarta lilla skruven som jag har för mig man spänner med på undersidan. Blir det att borra ut den med borr som lämnar gänoor? Tack på förhand

Är det någon som sitter på en gen7 Epic Evo strl Large och kan se vad det är för bredd på standard sadeln? Hittar bara att det är en "Body Geometry Power Sport, steel rails" enligt deras hemsidan och jag gillade den ganska mycket på min tidigare EE...

Lösningen med en bälg mellan fram- och baktriangel känns inte som en höjdare (Epic Evo 7), blir ju en hylla för lera och grus… med tiden har jag dessutom fått en glipa mellan bälg och baktriangel… Finns det någon känd bra fix?

IMG_3268.jpeg

Lösningen med en bälg mellan fram- och baktriangel känns inte som en höjdare (Epic Evo 7), blir ju en hylla för lera och grus… med tiden har jag dessutom fått en glipa mellan bälg och baktriangel… Finns det någon känd bra fix?

Visa bilaga 714753
Finns ju nån lapp som bland annat FoxFolk säljer, men den är dyr, finns nog andra som är billigare

Visa bilaga 714753

Jag körde och kör gummitejp typ:

Bara att klippa till samma bredd som kedjestagen och tejpa över hela glipan, fungerar klockrent!

Finns det någon som satt en droppe på en Epic Comp women från 2019-2020 i storlek small?
Jag har kollat på One Up V3 och mätt efter deras guide och då skall en 110/125 mm fungera men det verkar vara på håret så osäker på om jag vågar chansa. Det som är kritiskt är att sadelröret böjer sig längst ned och det är på marginalen att droppern bottnar där.
Någon som fått någon att passa med One up eller annan?

Tillbaka
Topp