Specialized Stumpjumper FS - The tråd

Eller så kan man ju hävda att Spesh har tagit ideerna från sin Demo8 och tillämpat dessa på den nya Stumpyn. Att Orbea sen kom mellan med något som oxå kom från Spesh Demo8 är en annan sak. Tar man bort bilden på Orbean ser iaf jag uppenbara likheter mellan Demo8an och den nya Speshen. Åas är jag ju en person som köper Spez efter Spez oavsett hur djävlig geon och prislappen ser ut. ?

FreddeP75 sa:
Ni som verkar ha koll på geometri och vilka märken som har "modern" geo eller inte. Har ni bara läst er till det på nätet vad som är inne eller ute eller har ni verkligen provat de olika modellerna och kan göra ett seriöst uttalande?

Geometri på papper och faktiska åkegenskaper är två olika saker. Det första är det inga problem att läsa sig till, det andra måste man testa.

Jag tycker fortfarande STn och den vanliga är alldeles för korta i förhållande till sadelsrörslängden. Med långa droppers finns det väl ingen större anledning att köra så långa sadelrör. Ska man få lite utrymme om man är lite längre får man ju gå upp på över 50 cm sadelrör vilket iaf för min del begränsar möjligheten att köra hyfsat lång dropper. EVOn är ju bättre i det avseendet men 63,5 HA känns lite onödigt slackt för hemmaskogen.

Erik O sa:
Jag tycker fortfarande STn och den vanliga är alldeles för korta i förhållande till sadelsrörslängden. Med långa droppers finns det väl ingen större anledning att köra så långa sadelrör. Ska man få lite utrymme om man är lite längre får man ju gå upp på över 50 cm sadelrör vilket iaf för min del begränsar möjligheten att köra hyfsat lång dropper. EVOn är ju bättre i det avseendet men 63,5 HA känns lite onödigt slackt för hemmaskogen.

Kör du gaffel med 37/44mm offset så blir gaffelvinkeln närmare 65.

BjornR sa:
Erik O sa:

Annat offset påverkar inte gaffelvinkeln, däremot hjulbasen och försprånget.
Kortare försprång ger kvickare styrning, längre försprång stabilare men mer tungstyrd i lågfartssektioner.

MickeMud sa:
BjornR sa:
Erik O sa:

Kortare försprång ger kvickare styrning, längre försprång stabilare men mer tungstyrd i lågfartssektioner.

Hoppades folk skulle förstå att "effektiv" skulle vara med. Ändrar ju fortfarande 'styre till framaxel'-vinkel.

jofahjalm sa:
Jag trodde offset hette försprång, men försprång är alltså det som heter trail på engelska?

Ah, ja det kan ju vara jag som har fel terminologi också. :)

Men vi är iaf överens om:
More offset = less trail = more twitchy steering

BjornR sa:
MickeMud sa:
BjornR sa:
Erik O sa:

Hoppades folk skulle förstå att "effektiv" skulle vara med. Ändrar ju fortfarande 'styre till framaxel'-vinkel.

He he...vad mer ska vi förutsätta ;-)
Erik O tyckte att cykeln var kort, då förutsätter vi att han ville ha längre och förutsätter att han villa ha stabilare eller?

Ökat offset förlänger hjulbasen, sant men minskar försprånget och gör den instabilare.

Effektiva gaffelvinkelmåttet i sig är också ointresant. Det är försprånget mer än gaffelvinkeln som bestämmer styregenskaperna.

Tycker allmänt att det snackas för mycke styrhuvdvinklar/gaffelvinklar i geosnacket och försprånget glöms eller utelämnas av okunskap. Bara några få tillverkare uppger försprånget som har stor inverkan på egenskaperna.

Ökat offset förlänger hjulbasen vilket generellt sätt ger stabilare egenskaper i stök men minskar samtidigt försprånget vilket ger motsatt effekt. Beroende var man ligger inom sweetspotten ca 10cm förändras egenskaperna av försprånget betydligt mer än hjulbasfärändringen. Ett annat sätt att uppnå samma sak som offset hjulaxelfäste är att ha ett rake i gaffelkronan. D.v.s. en liten vinkeldiff mellan styrstången och gaffelbenen, kanske inte så vanligt på cyklar men (oklart om det används innom DH med dubbelkrona) inom mc världen jobbar man med detta och har justerbara kronor för olika banor och i customvärlden för att få vettiga köregenskaper även på riktiga långgafflar.

Som vanligt är det summan av kardemumman som avgör cykelns kapacitet och egenskaper.
:-)

Var inte 2018 året då kortare offset blev ett måste?

Whyte S-150
Working closely with RockShox, Whyte has requested a new 42 mm offset fork, 9 mm shorter than the standard 51 mm (for 29ers).

Ripmo / Sentinel
.. the Ripmo is a very different machine altogether. The closest bike on paper isn't an Ibis at all, it's actually the Transition Sentinel. The two bikes have travel and reach numbers within a few millimeters of each other, identical chainstay lengths, similarly steep seat angles, and both are designed to a run shorter, 44-millimeter fork offset.

Ja det verkar vara upplagt för en riktig offsetdjungel närmaste åren.

Och till Mickemud. Att jag tycker cykeln verkar kort har inte så mkt med stabilitet att göra som att jag kan tycka att korta cyklar känns lite trånga och osköna.

Erik O sa:
Ja det verkar vara upplagt för en riktig offsetdjungel närmaste åren.

Och till Mickemud. Att jag tycker cykeln verkar kort har inte så mkt med stabilitet att göra som att jag kan tycka att korta cyklar känns lite trånga och osköna.

Ja där ser man, jag skrev det mest som exempel (eftersom BjörnR tyckte vi skulle förstå att han menade effektiv gaffelvinkel när han skrev gaffelvinkel) och jag satte då ett frågetecken för att gardera mig :-) Ett litet exempel på vad fel det kan bli om man antar eller förutsätter vissa saker som faktiskt inte står. Brukar själv göra det misstaget, (no offence BjörnR bara klargörande).

Kontentan var då att: Du ville ha en längre hoj för att få mer plats (mellan sadel och styre då eller? ;-) då hjälper iallafall knappast en längre hjulbas skapat av mer offset.

Offset djungeln kanske för med sig något gott i slutändan, att fler inser vikten av ett korrekt och anpassat försprång och att det kommer med i geotabellerna så att vi alla, med Sixtens hjälp kan gotta oss i fler roliga siffror
:-)

_BEL0607.jpg

Det råkade visst ramla in en Stumpy Comp Carbon 29" för ett snabbtest. Vad vi tyckte om hojen får ni läsa om nån vecka.

det kanske är gamla nyheter i den här tråden, men nu kommer två nya stumpjumpers som uppges klara 29+. en ny variant är en rejsigare och klättervänligare modell.

har kört konceptet 29+ tretumsdäck och xc cykel i form av en cube från 2013 ett par år, och den är verkligen najs när det är stökig underlag. på steniga fjällstigar och så.

https://www.singletracks.com/blog/m...l&utm_medium=newsletter&utm_campaign=18_04_19

kais01 sa:
det kanske är gamla nyheter i den här tråden, men nu kommer två nya stumpjumpers som uppges klara 29+. en ny variant är en rejsigare och klättervänligare modell.

har kört konceptet 29+ tretumsdäck och xc cykel i form av en cube från 2013 ett par år, och den är verkligen najs när det är stökig underlag. på steniga fjällstigar och så.

https://www.singletracks.com/blog/m...l&utm_medium=newsletter&utm_campaign=18_04_19

Hur funkar 29+ i kurvor och sånt? känns som att det borde vara osmidigt men det kanske inte gör så stor skillnad?

Palle Kuling sa:
kais01 sa:

Hur funkar 29+ i kurvor och sånt? känns som att det borde vara osmidigt men det kanske inte gör så stor skillnad?

det är ju smidigt med en 29a där det är lätt att pröva olika fälgar och bredd på däck, så kan man lätt få en egen uppfattning. så kudos till nya stumpjumper att möjligheten finns.

i mitt fall med en ca 5 år gammal fs xc racer med liknande anpassningsmöjlighet kan jag tveklöst säga att ju stökigare och knixigare stig desto bättre känns det med tretummarna. smidigheten är liksom inte en faktor man särskilt tänker på. mellanmjölken grusväg känns ju tyngden i de tjockare däcken när man sas ska trampa rakt fram eller ska accelerera. så då föredras lättare hjul.

en skillnad är att tretummarna är styrstabilare genom stenrösen, men svårstyrt eller tungstyrt blir det aldrig.

Dom verkar ha biffat upp ramen en del. S-works:en väger in just under 16 kg med öhlinsgrejor och DH-däck.
10773EC1-FCB6-444D-8080-DEF350FD8A24.jpeg

Går att få ner till "low 30's" (14kg) med luftfjädring och lätta däck.

Måste lägga upp bilder här oxå och uppa tråden..

Bilagor

• E239E8A0-193C-4B0F-9403-32007A4849A3.jpeg
    E239E8A0-193C-4B0F-9403-32007A4849A3.jpeg
    370.4 KB · Besök: 236
  • 2524669B-927A-43AC-AEEA-3CFA1D50BD5B.jpeg
    2524669B-927A-43AC-AEEA-3CFA1D50BD5B.jpeg
    354.1 KB · Besök: 245
  • 61B21FF8-391F-4E8B-BF12-084128218A40.jpeg
    61B21FF8-391F-4E8B-BF12-084128218A40.jpeg
    447.6 KB · Besök: 252
  • 6CD6C372-19B1-4CED-A0EE-B79D54B74508.jpeg
    6CD6C372-19B1-4CED-A0EE-B79D54B74508.jpeg
    568.5 KB · Besök: 239
Är det någon som vet vad man ska mäta för att kolla om man har 142 eller 142+?

jag har en 2016 stumpjumper fsr comp carbon som jag funderar på att köpa ett extra hjulpar till och det skulle vara störigt om man måste justera växeln varje gång man byter hjul.. på hemsidan står det bara att det är 142 dropouts på ramen men ingenting om vad navet är

Jag behöver långloppifiera min stumpjumper comp 2016 inför helgen och har bytt däck från Maxxis dhf /dhr 2,3 till Maxxis aspen 2,1. Det ser fantastiskt fånigt ut men låter mindre när man rullar på asfalt.

Har enkelklinga 32 fram och tiodelat 11-36 bak, har en ny kedja och 11-42 sunrace kassett liggande. Är det meningsfullt att byta och hur mycket mer kedja drar den nya kassetten?

Vad finns det mer jag kan göra?

Jacoba sa:
Har enkelklinga 32 fram och tiodelat 11-36 bak, har en ny kedja och 11-42 sunrace kassett liggande. Är det meningsfullt att byta och hur mycket mer kedja drar den nya kassetten?

Meningsfullt eller inte beror väl på hur banan ser ut rent topografiskt, om det är några väldigt branta klättringar där 32/42 istället för 32/36 kan tänkas behövas för bättre prestation. Det kan du nog bäst svara på själv.

Har någon erfarenhet av hjulen som sitter bland annat på Stumpjumper Expert? Det är ett par Rovalhjul i kolfiber, antagligen Traverse men inte SL. Vad det är för fälg, nav eller vikt är höjt i dunkel.. Någon som vet mer om dessa?

Ni som köpt en stumpjumper fsr 2019.. Vilken terräng kör ni i, hur har ni ställt in ert flipchip och varför?

Tillbaka
Topp