Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
FreddeP75 sa:Ni som verkar ha koll på geometri och vilka märken som har "modern" geo eller inte. Har ni bara läst er till det på nätet vad som är inne eller ute eller har ni verkligen provat de olika modellerna och kan göra ett seriöst uttalande?
Erik O sa:Jag tycker fortfarande STn och den vanliga är alldeles för korta i förhållande till sadelsrörslängden. Med långa droppers finns det väl ingen större anledning att köra så långa sadelrör. Ska man få lite utrymme om man är lite längre får man ju gå upp på över 50 cm sadelrör vilket iaf för min del begränsar möjligheten att köra hyfsat lång dropper. EVOn är ju bättre i det avseendet men 63,5 HA känns lite onödigt slackt för hemmaskogen.
BjornR sa:Erik O sa:Jag tycker fortfarande STn och den vanliga är alldeles för korta i förhållande till sadelsrörslängden. Med långa droppers finns det väl ingen större anledning att köra så långa sadelrör. Ska man få lite utrymme om man är lite längre får man ju gå upp på över 50 cm sadelrör vilket iaf för min del begränsar möjligheten att köra hyfsat lång dropper. EVOn är ju bättre i det avseendet men 63,5 HA känns lite onödigt slackt för hemmaskogen.
Kör du gaffel med 37/44mm offset så blir gaffelvinkeln närmare 65.
jofahjalm sa:Det är väl ändå tvärt om? Mer försprång ger kvickare styrning?
MickeMud sa:BjornR sa:Erik O sa:Jag tycker fortfarande STn och den vanliga är alldeles för korta i förhållande till sadelsrörslängden. Med långa droppers finns det väl ingen större anledning att köra så långa sadelrör. Ska man få lite utrymme om man är lite längre får man ju gå upp på över 50 cm sadelrör vilket iaf för min del begränsar möjligheten att köra hyfsat lång dropper. EVOn är ju bättre i det avseendet men 63,5 HA känns lite onödigt slackt för hemmaskogen.
Annat offset påverkar inte gaffelvinkeln, däremot hjulbasen och försprånget.
Kortare försprång ger kvickare styrning, längre försprång stabilare men mer tungstyrd i lågfartssektioner.
jofahjalm sa:Jag trodde offset hette försprång, men försprång är alltså det som heter trail på engelska?
jofahjalm sa:Jag trodde offset hette försprång, men försprång är alltså det som heter trail på engelska?
BjornR sa:MickeMud sa:BjornR sa:Erik O sa:Jag tycker fortfarande STn och den vanliga är alldeles för korta i förhållande till sadelsrörslängden. Med långa droppers finns det väl ingen större anledning att köra så långa sadelrör. Ska man få lite utrymme om man är lite längre får man ju gå upp på över 50 cm sadelrör vilket iaf för min del begränsar möjligheten att köra hyfsat lång dropper. EVOn är ju bättre i det avseendet men 63,5 HA känns lite onödigt slackt för hemmaskogen.
Annat offset påverkar inte gaffelvinkeln, däremot hjulbasen och försprånget.
Kortare försprång ger kvickare styrning, längre försprång stabilare men mer tungstyrd i lågfartssektioner.
Hoppades folk skulle förstå att "effektiv" skulle vara med. Ändrar ju fortfarande 'styre till framaxel'-vinkel.
Erik O sa:Ja det verkar vara upplagt för en riktig offsetdjungel närmaste åren.
Och till Mickemud. Att jag tycker cykeln verkar kort har inte så mkt med stabilitet att göra som att jag kan tycka att korta cyklar känns lite trånga och osköna.
mikipedia_ sa:Vet nån nån butik som kommer ta hem en 29" evo i L & XL inom 20mil från Avesta??
Luthman Photography sa:Det råkade visst ramla in en Stumpy Comp Carbon 29" för ett snabbtest. Vad vi tyckte om hojen får ni läsa om nån vecka.
kais01 sa:det kanske är gamla nyheter i den här tråden, men nu kommer två nya stumpjumpers som uppges klara 29+. en ny variant är en rejsigare och klättervänligare modell.
har kört konceptet 29+ tretumsdäck och xc cykel i form av en cube från 2013 ett par år, och den är verkligen najs när det är stökig underlag. på steniga fjällstigar och så.
https://www.singletracks.com/blog/m...l&utm_medium=newsletter&utm_campaign=18_04_19
Lingon sa:Ingen Stumpy kommer med plusdäck som std, men det finns plats för dom som vill prova.
Undra varför? ?
Palle Kuling sa:kais01 sa:det kanske är gamla nyheter i den här tråden, men nu kommer två nya stumpjumpers som uppges klara 29+. en ny variant är en rejsigare och klättervänligare modell.
har kört konceptet 29+ tretumsdäck och xc cykel i form av en cube från 2013 ett par år, och den är verkligen najs när det är stökig underlag. på steniga fjällstigar och så.
https://www.singletracks.com/blog/m...l&utm_medium=newsletter&utm_campaign=18_04_19
Hur funkar 29+ i kurvor och sånt? känns som att det borde vara osmidigt men det kanske inte gör så stor skillnad?
From the internetz:Palle Kuling sa:6Fattie? eller "finns inte" den 2019?
Pinkbike sa:"Specialized has dropped its previous focus on separate plus, or Fattie in Specialized language, bikes from the new range. You can go plus if you want, but Specialized isn't offering that option
Rompa sa:Måste lägga upp bilder här oxå och uppa tråden..
JonasH72 sa:Rompa sa:Måste lägga upp bilder här oxå och uppa tråden..
Eh, sitter barnet på en 4-hjuling i bakgrunden?!?!? Det behöver ju åtgärdas! :D
Jacoba sa:Har enkelklinga 32 fram och tiodelat 11-36 bak, har en ny kedja och 11-42 sunrace kassett liggande. Är det meningsfullt att byta och hur mycket mer kedja drar den nya kassetten?
mikipedia_ sa:Vet nån nån butik som kommer ta hem en 29" evo i L & XL inom 20mil från Avesta??