Specialized Stumpjumper FS - The tråd

Jag har en Specialized Enduro 2018 S-Works idag.

Den känns lite för mycket cykel för det jag cyklar på.

Funderar nu på att Sälja Enduroramen och köpa en SJ ram, flytta över allt.
Men frågan är hur min 160mm gaffel blir på SJ?
Känna som det borde funka?
Annars: Går det att byta air-shaft i en Öhlins dämpare så den blir 150mm?

Nån input?

Per84 sa:
Jag har en Specialized Enduro 2018 S-Works idag.

Den känns lite för mycket cykel för det jag cyklar på.

Funderar nu på att Sälja Enduroramen och köpa en SJ ram, flytta över allt.
Men frågan är hur min 160mm gaffel blir på SJ?
Känna som det borde funka?
Annars: Går det att byta air-shaft i en Öhlins dämpare så den blir 150mm?

Nån input?

Airshafts till Öhlinare är sketadyra, jag fick tag i en beg från tftuned för 1000:- och tror dom bara finns i 20mm steg.

Jag slängde direkt på 160 på min utan att ha provat 150. Flackare gaffelvinkel gör sig fint utför. Jag skulle satsa på en Öhlinsgaffel med ett 160 i slag och sedan köpa ett 130 kit så du kan bygga om från LT till ST. Du behöver även ny bakdämpare och ny yoke för att bygga om till ST.

Betydligt billigare lösning än att ha två cyklar. Och cykeln är i ST en dröm på stigen och i LT en dröm i bikeparken.

Har redan en Stumpjumper ST :)

Men tack för tipset.

Har du ett 130 kite?
Isåfall, hur lång tid tar det att bygga om för dig?

Jag har en pike på min 2016 Elite och körde först 140mm (std på 2016) sen 150mm när standarden ändrades och nu 160mm (debonair kit).

Märker ingen större skillnad uppför faktiskt men nerför och i stök har det blivit klart bättre.
För mig enbart positiv förändring.

Tja.

Går i köpartankar efter min första mtb och ögonen har fastnat på stumpjumpern ST 2019 med 29". Mycket för att den är så jäkla snygg.

Alltså, jag har tänkt ha den för upp och ner samt horisontal cykling i skog och berg plus någon tur i de lappländska fjällen.
Gillar stig, inte så mycket för skogsvägar och blev nyligen förälskad i downhill när jag testade på det i Gesunda. Ursprungligen tittade jag på endurocyklar av just den anledningen men har nog landat i att det får bli något med mindre slaglängd eftersom naturen här uppe efter den norrländska kusten inte erbjuder så mycket kuperat.

Tror ni det här är en bra cykel för mina behov?
och oxå, vad är skillnaden på ST och FS?
Läste lite på forumet och det verkar vara som att st är en enklare bakdämpning? Om det nu är så, kan man då uppgradera den till en fullvärdig om man vill ha något som ska klara att downhilla lite bättre?

Senast ändrad:
Jag skulle inte klassa in ST som ett ok alt till en DH hoj. Typ ingenstans.

Jag kör 27.5" så viss skillnad mot det du frågar efter men jag bytte bakdämpare från original och tyckte det lyfte hoj rent allmänt.
Men man bottnar fortfarande ur om man huckar till flat :)

Så det finns nog bättre hojar om du ska åka DH/PARK men jag skulle nog våga dra till med att den sköter sig bra typ överallt.

Leta upp nån affär som hyr ut och känn efter.

Lansgren sa:
Tja.

Går i köpartankar efter min första mtb och ögonen har fastnat på stumpjumpern ST 2019 med 29". Mycket för att den är så jäkla snygg.

Alltså, jag har tänkt ha den för upp och ner samt horisontal cykling i skog och berg plus någon tur i de lappländska fjällen.
Gillar stig, inte så mycket för skogsvägar och blev nyligen förälskad i downhill när jag testade på det i Gesunda. Ursprungligen tittade jag på endurocyklar av just den anledningen men har nog landat i att det får bli något med mindre slaglängd eftersom naturen här uppe efter den norrländska kusten inte erbjuder så mycket kuperat.

Tror ni det här är en bra cykel för mina behov?
och oxå, vad är skillnaden på ST och FS?
Läste lite på forumet och det verkar vara som att st är en enklare bakdämpning? Om det nu är så, kan man då uppgradera den till en fullvärdig om man vill ha något som ska klara att downhilla lite bättre?

ST står för Short Travel. Den har 120mm slag bak och 130 fram. Den ”vanliga” eller LT (Long Travel) Stumpjumpern har 140 bak tror jag och 150 fram. Den har dessutom flackare vinklar. Finns även en Stumpjumper Evo med samma slag som vanliga Stumpjumpern men längre och flackare vinklar.

I princip samma ram och det går att bygga om men då måste du byta bak- och framsdämpade och del av ramen.

ST blir en snabbare kvickare hoj. Den vanliga segrare men bättre i hopp och drop samt funkar att åka utför med riktigt bra, många som körde Stumpjumper på endurot i Gesunda häromveckan.

Jag kör en vanlig Stumpjumper i flacka Västerås och tycker det ören grymt rolig cykel och den funkar även helt ok på att köra enduro med. Jag skulle satsat på en vanlig.

Googla ”Stumpjumper ST vs LT” så får du många svar typ denna: https://www.mtb-mag.com/en/comparative-test-specialized-stumpjumper-vs-stumpjumper-st/

Senast ändrad:
Slänger upp min här med då :)

Bilagor

• 39FB89D3-A2A2-4384-8C64-AC2C30C072FF.jpeg
    39FB89D3-A2A2-4384-8C64-AC2C30C072FF.jpeg
    523.3 KB · Besök: 354
På dagens tur så kan man väl sammanfatta det som att ena lagret i baknavet exploderade, inte speciellt mycket kvar av lagret när jag kom hem...
2019 års Roval Traverse Carbon, men med den billiga (no-name?) navet.

Bilagor

• Stumpjumper rear hub bearing.jpg
    Stumpjumper rear hub bearing.jpg
    222.9 KB · Besök: 297
Hej!

Tydligen är jag kompis med Crossmax..någon slags samhällstjänst måste man tydligen göra.

Kan glädja med att SCS hade i lådan?

12x24x6 är måttet på lager nere bakom veven (till kedjestaget lagring mot ramen).

Har vridit och vänt på hela internetz utan att hitta tydliga svar på den enda frågan som håller mig vaken om nätterna för tillfället... nämligen vad det är för skillnader mellan 2019 och 2020's modeller? Har hört något om större swat och gängat BB, men det var väl nyheter redan till 2019? Är det mao exakt samma ram och det enda som skiljer mellan 2019 och 2020 är komponenter och färger (dvs sånt som är skitlätt att se på en hederlig komponent-overview/specifikation)? I år har de väl skippat sin command post t.ex. Code-bromsar osv. Varför frågan ens snurrar i hjärnan är att eventuellt köpa mer stigorienterat (har enduro idag) men väljer mellan helt nytt 2020 (Expert Carbon 29") eller en beg. typ S-works eller liknande.

Sprid er kompetens och kunskap och led mig mot ljuset!

EDIT: Begagnat = 2019...

Betäckningen (kopulerandet) eller beteckningen? ?
Men finns det ingen sprängskiss eller manual på hjulen på deras hemsida?

haha, bra spanat? Det senare var det jag letade efter. Har letat och googlat men inte hittat än. Vill inte behöva knacka ur lagret för att sen få vänta på nya, blir så tråkigt utan cykling då?
Det enda jag hittat är ”Sealed cartridgebearings” Det är ganska många olika och välja på.

ST står för Short Travel. Den har 120mm slag bak och 130 fram. Den ”vanliga” eller LT (Long Travel) Stumpjumpern har 140 bak tror jag och 150 fram. Den har dessutom flackare vinklar. Finns även en Stumpjumper Evo med samma slag som vanliga Stumpjumpern men längre och flackare vinklar.

I princip samma ram och det går att bygga om men då måste du byta bak- och framsdämpade och del av ramen.

ST blir en snabbare kvickare hoj. Den vanliga segrare men bättre i hopp och drop samt funkar att åka utför med riktigt bra, många som körde Stumpjumper på endurot i Gesunda häromveckan.

Jag kör en vanlig Stumpjumper i flacka Västerås och tycker det ören grymt rolig cykel och den funkar även helt ok på att köra enduro med. Jag skulle satsat på en vanlig.

Googla ”Stumpjumper ST vs LT” så får du många svar typ denna: https://www.mtb-mag.com/en/comparative-test-specialized-stumpjumper-vs-stumpjumper-st/
överväger SjSt som ersättare till min camber 2013 i fullkarbon
Som jag kan läsa i artikeln är d ingen större skillnad?

Jag har också haft Camber nu SJ LT
Camber perfekt som en bättre Epic för XC och lättare Trail
LT bra för mer avancerad Trail och lättare Endurotävlingen

Tillbaka
Topp