MtbIte
Aktiv medlem
Specialized Stumpjumper FS - The tråd
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Johan A sa:Det är verkligen förjävligt att folk vill köpa nya saker inom ramen för sitt intresse. Usch.
Luthman Photography sa:Johan A sa:Det är verkligen förjävligt att folk vill köpa nya saker inom ramen för sitt intresse. Usch.
Ska man vara krass är det ju faktiskt bättre att man inte köper nytt allt för ofta.
Per84 sa:Jag har en Specialized Enduro 2018 S-Works idag.
Den känns lite för mycket cykel för det jag cyklar på.
Funderar nu på att Sälja Enduroramen och köpa en SJ ram, flytta över allt.
Men frågan är hur min 160mm gaffel blir på SJ?
Känna som det borde funka?
Annars: Går det att byta air-shaft i en Öhlins dämpare så den blir 150mm?
Nån input?
Lansgren sa:Tja.
Går i köpartankar efter min första mtb och ögonen har fastnat på stumpjumpern ST 2019 med 29". Mycket för att den är så jäkla snygg.
Alltså, jag har tänkt ha den för upp och ner samt horisontal cykling i skog och berg plus någon tur i de lappländska fjällen.
Gillar stig, inte så mycket för skogsvägar och blev nyligen förälskad i downhill när jag testade på det i Gesunda. Ursprungligen tittade jag på endurocyklar av just den anledningen men har nog landat i att det får bli något med mindre slaglängd eftersom naturen här uppe efter den norrländska kusten inte erbjuder så mycket kuperat.
Tror ni det här är en bra cykel för mina behov?
och oxå, vad är skillnaden på ST och FS?
Läste lite på forumet och det verkar vara som att st är en enklare bakdämpning? Om det nu är så, kan man då uppgradera den till en fullvärdig om man vill ha något som ska klara att downhilla lite bättre?
Rompa sa:Jag har inte behövt byta än...
Om kamratskapet inte var tydligt nog förut så måste det väl ändå blivit extremt tydligt i somras...?Mini_me sa:Hej!
Tydligen är jag kompis med Crossmax..någon slags samhällstjänst måste man tydligen göra.
Jag vill bara påminna att jag fortfarande sitter inne på namnen på alla sponsorer bakom sommarens projekt!AX3L sa:Mini_Me det finns stödlinjer och juridiska utvägar för den här typen av människor, typ besöksförbud.
Crossmax sa:Jag vill bara påminna att jag fortfarande sitter inne på namnen på alla sponsorer bakom sommarens projekt!AX3L sa:Mini_Me det finns stödlinjer och juridiska utvägar för den här typen av människor, typ besöksförbud.
Någon som har koll på vilka lager det sitter i Rovalnaven på 2019 stumpyn?
Betäckningen (kopulerandet) eller beteckningen? ?ingen som vet?
när jag plockade isär igår satt lagren åt fel håll så såg inte betäckningen?
Betäckningen (kopulerandet) eller beteckningen? ?
Men finns det ingen sprängskiss eller manual på hjulen på deras hemsida?
överväger SjSt som ersättare till min camber 2013 i fullkarbonST står för Short Travel. Den har 120mm slag bak och 130 fram. Den ”vanliga” eller LT (Long Travel) Stumpjumpern har 140 bak tror jag och 150 fram. Den har dessutom flackare vinklar. Finns även en Stumpjumper Evo med samma slag som vanliga Stumpjumpern men längre och flackare vinklar.
I princip samma ram och det går att bygga om men då måste du byta bak- och framsdämpade och del av ramen.
ST blir en snabbare kvickare hoj. Den vanliga segrare men bättre i hopp och drop samt funkar att åka utför med riktigt bra, många som körde Stumpjumper på endurot i Gesunda häromveckan.
Jag kör en vanlig Stumpjumper i flacka Västerås och tycker det ören grymt rolig cykel och den funkar även helt ok på att köra enduro med. Jag skulle satsat på en vanlig.
Googla ”Stumpjumper ST vs LT” så får du många svar typ denna: https://www.mtb-mag.com/en/comparative-test-specialized-stumpjumper-vs-stumpjumper-st/
Sorry, har inte varit här på ett tag. I min Expert Carbon sitter det "billiga" nav och i den satt det 6903 2RS heter tydligen också 61903 2RS, köpte på kullagret.com när mina rasade i höstas.Ingen aning men jag har en expert 2019 och naven på den är tydligen från Formula om det kan hjälpa?
Jag har haft en Camber Evo och nu en StLT. LT är i min mening mer cykel, lite sävligare med 150/140 mm slaglängd.överväger SjSt som ersättare till min camber 2013 i fullkarbon
Som jag kan läsa i artikeln är d ingen större skillnad?
Jag kör en Stumpy LT med 160 fram och nån millimeter för lång dämp bak.Jag har haft en Camber Evo och nu en StLT. LT är i min mening mer cykel, lite sävligare med 150/140 mm slaglängd.