Speedplay pedaler?

Speedplay pedaler?
Bra, speciellt om man vill ha float. Men vikten sitter till viss del i klossarna och är lite beroende på om du behöver adapter eller inte.

Speedplay pedaler?
Om inget har ändrat sen jag kollade sist behöver du skor som är förberedda för klossar med fyra skruvar. Annars behövs en adapter till Speedplay som dessutom bygger ett par mm på höjden.

Speedplay pedaler?
Det finns bara 4-skruvsskor i teorin. Det är bara några få svindyra skotillverkare som tillverkar dom. Så man får använda adapter på i princip alla skor som går att köpa. Inte för att det är något större problem.

Speedplay pedaler?
Jag körde ett par Zero titan ett tag tidigare men tyckte att floaten var alldeles för lös. Foten gled omkring som på en smörklick på pedalen, även när jag ställt in lagom stor vridmån. Själv gillar jag mer en känsla av att foten sitter mer fast i pedalen än vad SP erbjöd mig. Men de är fräcka att titta på och lätta att klicka i och ur, det måste man ge dem. Viktvinsten är dock imaginär eftersom vikten bara flyttats från pedalen till skon, så totalen blir samma.

Speedplay pedaler?
Så vilka pedaler skall man då ha om man vill ha något lite sexigare och lite lättare (och ändå inte allt för snordyrt) än Shimano SPD-SL?
Look, Time, och i så fall vilka modeller är det som gäller?

/CJ

Speedplay pedaler?
I nummer 4/2010 av Tour testade de 17 olika pedaler, två varianter av Speedplay testades, de fick båda likvärdiga testresultat med tex 105 SPD-SL PD-5610.
Här kan du läsa mer om testet
http://www.tour-magazin.de/?p=9130

Några av resultaten
                                     Betyg      Vikt(g)      Float  Bygghöjd    Maxvikt
                                              inkl klossar    gr      mm        cyklist (kg)
Look Keo Blade Carbon Ti             2,7         260           6      18        100
Look Keo2Max                         2,6         335           5      18        100
Mavic Race SL TI-pedaler+klossar     2,5         321           7      19        -
Ritchey WCS Echelon                  2,3         328          10      16        110
Shimano DA PD-7810                   1,9         348          2,5     15        -
Shimano Ult PD-6700                  2,2         388          2,5     16        -
Shimano 105 PD-5610                  2,2         393          2,5     16        -
Shimano PD-A600                      2,5         341          7,5     17        -
Shimano PD-R540                      3,3         400           3      16        -
Speedplay Zero Stainless             2,2         325          0-17    13        -
Speedplay Zero Nanogram              2,2         218          0-17    13        80
Time iClic Titan Carbon              2,6         261           0      14        -
Time iClic Racer                     2,9         339           0      14        -         

Bygghöjd = avtsåndet mellan skosulan och axelmitt

Det var förstås många fler faktorer än vikten som som testades, och som ligger till grund för betyget.
Tyska betygsskalan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland#Betyg
Här kan du tanka hem hela testet och läs det själv
http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=6815

/Håkan

Redigerat: La till PD-R540, Ritchey, float och bygghöjd

Senast redigerad av en moderator:
Speedplay pedaler?
Jag har Speedplay Frog på min lvg, alltså varianten som väl egentligen är för MTB.
Blev Speedplay då jag har ett pajat knä som behöver mycket float, och just den modellen för att det inte sitter så stort åbäke på skon, så man kan gå rätt normalt också.
Men jag förstår dem som får en känsla av att Speedplay sitter "löst", själv är jag väldigt klen och trycker inte till hårdare än att det går bra ändå.

Speedplay pedaler?
Supersonic skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag körde ett par Zero titan ett tag tidigare men
> tyckte att floaten var alldeles för lös. Foten
> gled omkring som på en smörklick på pedalen,
> även när jag ställt in lagom stor vridmån.
> Själv gillar jag mer en känsla av att foten
> sitter mer fast i pedalen än vad SP erbjöd mig.
> Men de är fräcka att titta på och lätta att
> klicka i och ur, det måste man ge dem.
> Viktvinsten är dock imaginär eftersom vikten
> bara flyttats från pedalen till skon, så totalen
> blir samma.

till viss del har du rätt. visst flyttar en del av vikten från pedalen till klossen, MEN totalen, med klossar + pedaler brukar ändå bli lättare eller bland de lättare. själv köpte jag billigaste zero modellen med crmo axlar, bytte ut dem till titan axlar från tredjepartstillverkare o lättade pedalerna typ 50 gram.

personligen tycker jag speedplay är de absolut bäst pedalerna jag kört med på lvg. man kan ställa float (inte på alla modeller dock), lätta att komma i o känns stabila. men det är väll en fråga om smak o tycke.

Speedplay pedaler?
Håkan för fasen, här kommer du med ett tyskt-tråktest och förstör all konsumtionslust öht...
Ett par Svensson DA på nästan 350g får helt enkelt inte vara bäst. ;-)

Nu kan jag ju lika gärna behålla mina sunkiga PD-R540 (för de är förmodligen inte långt ifrån 105-pedalerna ovan, eller så får man vara så listig att man köper nån pedal som inte fanns med i testet... Hmmm, ett par Ritchey kanske...

http://www.bike-discount.de/shop/k418/a25944/wcs-road-echelon-pedal-schwarz.html
http://www.bike-discount.de/shop/k418/a5448/pro-peloton-road-pedal.html

/CJ

Speedplay pedaler?
cjmax skrev:
> Nu kan jag ju lika gärna behålla mina sunkiga
> PD-R540 (för de är förmodligen inte långt
> ifrån 105-pedalerna ovan
..
> Hmmm, ett par Ritchey kanske.

PD-R540 och Ritchey Echelon var med i testet, jag har nu lagt till dem i http://happymtb.org/forum/read.php/1/1531760/1531925#msg-1531925

Bäst är förstås om du tankar hem hela testet och läser det själv
http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=6815

/Håkan

Redigerat: Ritchey-pedalerna

Speedplay pedaler?
Tpettersson skrev:
> Ursäkta men float? Äre känsla? ;P haha ursäkta
> men är "ny" inom cyklingen..

"Float" eller spel på svenska är hur mkt foten kan rotera efter man har klickat fast den i pedalen. För somliga är det mer viktigt än för andra. Det beror på hur dina leder och knän är funtade och hur pass rätt du ställt in vinkeln på klossarna så att det passar din personliga fysionomi. Felinställda klossar och/eller för lite "spel" kan göra att du får problem med knän. Speciellt vid långcykling.

Speedplay pedaler?
Rippa skrev:
> Tpettersson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ursäkta men float? Äre känsla? ;P haha
> ursäkta
> > men är "ny" inom cyklingen..
>
> "Float" eller spel på svenska är hur mkt foten
> kan rotera efter man har klickat fast den i
> pedalen. För somliga är det mer viktigt än för
> andra. Det beror på hur dina leder och knän är
> funtade och hur pass rätt du ställt in vinkeln
> på klossarna så att det passar din personliga
> fysionomi. Felinställda klossar och/eller för
> lite "spel" kan göra att du får problem med
> knän. Speciellt vid långcykling.

Man tackar för förklaringen! Men man kan alltså tolka att speedplay sitter hårt på foten?

Speedplay pedaler?
Tpettersson skrev:

> Man tackar för förklaringen! Men man kan alltså
> tolka att speedplay sitter hårt på foten?

Förklarade jag så kasst???

Speedplay pedaler?
Vad han menade var att, med speedplay pedaler kan du röra på dina fötter ganska fritt men du sitter ändå fast i en pedal. Du har 15 grader att röra din fot på när du är inkopplad, till skillnad från till exempel Look pedaler som ahr som mest 9 grader och Shimano 4,5 (rätta mig om jag har fel någon).

Bilagor

• speedplay_float.gif
    speedplay_float.gif
    11.4 KB · Besök: 44
Speedplay pedaler?
Det där betyget som Håkan listar är ju bara intressant om man är skapad som den testet är utformad efter. Jag som gillar Time älskar att sitta nära pedalaxeln och med fötterna tätt ihop, vilket inte SPD-SL klarar. Andra gillar mycket float, ytterligare andra gillar inte alls float, osv osv osv.

Men visst är det fint med siffror.

Speedplay pedaler?
mzi skrev:
> Jag [...] älskar att sitta nära pedalaxeln och med fötterna tätt ihop

det där låter lite som en blandning av fetisch och prydhet =)

Speedplay pedaler?
Tour glömde en viktig sak: I "visa din lätta racer"-tråden så måste man inkludera pedalvikt men inte vikt för klossen. Det talar för speedplay. Är för övrigt mkt nöjd med mina Exustar pedaler för €150 (88gr st utan klossar).

Speedplay pedaler?
Axellängd då? Varför är inte det med? Det kan vara precis lika viktigt som float.

Sen mår inte knäna automatiskt bra bara för att man har float.

Speedplay pedaler?
Speedplay Zero Ti är för mig den enda racerpedalen, den har jag på 2 cyklar.

Jag vill klargöra att floatingen går att ställa fritt 0-15 grader och att låsningen pedal/sko sitter i skon, inte pedalen som dom flesta andra systemen.

Nackdelen med systemet brukar sägas vara att det är svårt att gå - men sig mig - när tänker man gå mer än ett par steg med racerskor på fötterna?

En annan trevlig sak är att det finns fettnippel under en liten plupp, lätta att serva mao.
Något jag saknade på tidigare Time o Shimano varianter.
Och sen är det oerhört enkelt att klicka på pedalen då dom riktar sig själva mot skon.

Nållagren i pedalen är näst intill omöjliga att ta död på, förutsatt att man fettar enligt serviceintervallerna då..

En gång per säsong byter jag även låsring samt plastmojäng i skodelen där låsningen sitter.

100% nöjd med mina Speedplay.

Speedplay pedaler?
HåkanC skrev:
> Ralphi skrev:
> -----
> > Du har 15 grader
> > att röra din fot på när du är inkopplad,
> till
> > skillnad från till exempel Look pedaler som
> ahr
> > som mest 9 grader och Shimano 4,5 (rätta mig
> om
> > jag har fel någon).
>
>
> Jag har nu lagt till float och bygghöjd i
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1531760/15319
> 25#msg-1531925
>
>
>
> /Håkan

Kan det stämma dock? Enligt speedlay.com så har de bara 15 grader float och shimano har 3...

Speedplay pedaler?
toshiba skrev:
> Tour glömde en viktig sak: I "visa din lätta
> racer"-tråden så måste man inkludera pedalvikt
> men inte vikt för klossen. Det talar för
> speedplay. Är för övrigt mkt nöjd med mina
> Exustar pedaler för €150 (88gr st utan
> klossar).

E de typ ett par såna här då? http://www.bike-discount.de/shop/k418/a7402/e-pr43ti-spd-system.html

Men det är väl i stort sett ett par mtb-pedaler (SPD...) med en liten plattform runt, det kan väl aldrig vara OK att köra med på en räser... ;-)
Sen så har de ju en Max. Fahrergewicht på 85kg dessutom så det funkar inte heller. :-D

/CJ

Speedplay pedaler?
cjmax skrev:
>
> E de typ ett par såna här då?
> http://www.bike-discount.de/shop/k418/a7402/e-pr43
> ti-spd-system.html
>
> Men det är väl i stort sett ett par mtb-pedaler
> (SPD...) med en liten plattform runt, det kan väl
> aldrig vara OK att köra med på en räser...
> ;-)
> Sen så har de ju en Max. Fahrergewicht på 85kg
> dessutom så det funkar inte heller. :-D
>
>
> /CJ

Nej för guds skull. Såna här:
http://www.superlight-bikeparts.de/d_EX_PR200C_Pedal_Exustar_E_PR200CKTi__ca__88_Gramm.php

De har visserligen oxå en maxvikt på 85kg, men väger man mer än så är man väl ingen räsercyklist...

Speedplay pedaler?
toshiba skrev:
> De har visserligen oxå en maxvikt på 85kg, men
> väger man mer än så är man väl ingen
> räsercyklist...

Vad är(var) då vinnaren av Paris-Roubaix -04? Brottare?

/Håkan

Speedplay pedaler?
Peadalisten skrev:
> Speedplay Zero Ti är för mig den enda racerpedalen, den har jag på 2 cyklar.

> Nackdelen med systemet brukar sägas vara att det
> är svårt att gå - men sig mig - när tänker
> man gå mer än ett par steg med racerskor på
> fötterna?

När man som jag bor några våningar upp utan hiss blir det rätt farligt att gå stentrappor med Speedplay-cleatsen. Det blir lite Bambi på hal is, plus att man ska bära cykeln på axeln. Det var inte få gånger jag halkade till och höll på att slå ihjäl mig innan jag ens hunnit sätta mig på hojen. Ska jag dö vill jag göra det cyklandes åtminstone, inte som ett halkande och raglande fyllo i ett trapphus :)

Speedplay pedaler?
Bytte till Speedplay Zero under sommaren. Främsta orsaken till att jag valde dem är att de är dubbelsidiga. Då slipper jag titta ner vid trafikljus när jag skall klicka i eller sparka/peta till den för att pedalen skall snurra rätt innan iklickning. En säkerhetsgrej för mig. Sedan är de snygga och lätta också.
/K

Speedplay pedaler?
Supersonic skrev:
-----------------------------------------------
> När man som jag bor några våningar upp utan
> hiss blir det rätt farligt att gå stentrappor
> med Speedplay-cleatsen. Det blir lite Bambi på
> hal is, plus att man ska bära cykeln på axeln.
> Det var inte få gånger jag halkade till och
> höll på att slå ihjäl mig innan jag ens hunnit
> sätta mig på hojen. Ska jag dö vill jag göra
> det cyklandes åtminstone, inte som ett halkande
> och raglande fyllo i ett trapphus :)

Pröva med att gå i trapphuset i strumplästen.

Speedplay pedaler?
Supersonic skrev:
> Peadalisten skrev:
> -----
> > Speedplay Zero Ti är för mig den enda
> racerpedalen, den har jag på 2 cyklar.
>
> > Nackdelen med systemet brukar sägas vara att
> det
> > är svårt att gå - men sig mig - när tänker
> > man gå mer än ett par steg med racerskor på
> > fötterna?
>
> När man som jag bor några våningar upp utan
> hiss blir det rätt farligt att gå stentrappor
> med Speedplay-cleatsen. Det blir lite Bambi på
> hal is, plus att man ska bära cykeln på axeln.
> Det var inte få gånger jag halkade till och
> höll på att slå ihjäl mig innan jag ens hunnit
> sätta mig på hojen. Ska jag dö vill jag göra
> det cyklandes åtminstone, inte som ett halkande
> och raglande fyllo i ett trapphus :)

eller så köper man speedplays gummiplattor, som lätt får tag i bakfickan, som man kan sätta på innan man ska gå med dem :D

för de som värderar olika långa axlar, så kan amn som sagt köpa titanaxlar från tredjepartstillverkare och dessa finns i 4 olika längder. o kostar inte multum. så man kan köpa billigaste speedplay zero, uppgradera o i stort sett ha motsvarande speedplays värsta pedal som kostar avskyvärt mycket mer :D

Speedplay pedaler?
pewe skrev:
> Var kan man köpa titanaxlar? (från tredjepart
> då)

http://shop.titaniumspindles.com/ finns inte på hemsidan, men om man mailar dem, så har de dem till i alla fall zero. vill minnas att de numera gör till vissa look pedaler med

Speedplay pedaler?
Ska ju bli intressant och se hur det går med att få till den där inbyggda effektmätaren i speedplaypedalerna som något företag gjorde och som sen Garmin köpte upp. Då skulle det ju kanske bli intressant att ha en effektmätare bara för att...

Speedplay pedaler?
Jensen skrev:
> man kan köpa
> billigaste speedplay zero, uppgradera o i stort
> sett ha motsvarande speedplays värsta pedal som
> kostar avskyvärt mycket mer

Nja, det är ju mer än axeln som skiljer mellan Speedplays egna pedaler.
Dessutom är det ju så att den som inte kan montera axeln så att lagren löper lika lätt som hos originalet, riskerar att bli långsammare än med den billigare, och tyngre, pedalen.

Allt är ju inte vikt.

/Håkan

Speedplay pedaler?
HåkanC skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > man kan köpa
> > billigaste speedplay zero, uppgradera o i stort
> > sett ha motsvarande speedplays värsta pedal
> som
> > kostar avskyvärt mycket mer
>
> Nja, det är ju mer än axeln som skiljer mellan
> Speedplays egna pedaler.
> Dessutom är det ju så att den som inte kan
> montera axeln så att lagren löper lika lätt som
> hos originalet, riskerar att bli långsammare än
> med den billigare, och tyngre, pedalen.
>
> Allt är ju inte vikt.
>
>
>
> /Håkan

nu sa jag visserligen inte att det bara var axeln som skiljde speedplays värsta och billigaste pedaler, utan "i stort sett ha motsvarande" och det betyder alltså INTE detsamma som att jag skulle säga "man får samma pedal". men bara för kuls skull så får du gärna utveckla vad som skiljer mer än axlarna på just bara pedalerna (klossarna skiljer oxå ja, men nu pratade vi väll om själva pedalen).

angående det där med få axeln löpa lika lätt, tror jag vet vad du syftar på. att en del, inkl. mig själv monterat titanaxel med lager som satt sig med speedplays egna axel. o då är det svårt att få det att rulla lika lätt med den nya axeln. MEN monterar man den nya titanaxeln när lagrena är nya, eller om man passar på att byter lager till nya när man ändå byter axel, ska det inte vara nå problem att få dem löpa lika lätt som original. har själv monterat det på nya pedaler, o där kände man då ingen som helst skillnad mot original. men du har säkert nått test med tabeller som visar nå annat :D

kör du på speedplay själv, eftersom du uppenbarligen vet en del om dem? :D

Speedplay pedaler?
Jensen skrev:
> har själv monterat det på nya
> pedaler, o där kände man då ingen som helst
> skillnad mot original.

Känner du ngn (vikt)skillnad med den lättare axeln då?
Hur mkt snabbare blir du pga den?

> kör du på speedplay själv, eftersom du
> uppenbarligen vet en del om dem?

Inte längre.

/Håkan

Speedplay pedaler?
HåkanC skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > har själv monterat det på nya
> > pedaler, o där kände man då ingen som helst
> > skillnad mot original.
>
> Känner du ngn (vikt)skillnad med den lättare
> axeln då?
> Hur mkt snabbare blir du pga den?
>
> > kör du på speedplay själv, eftersom du
> > uppenbarligen vet en del om dem?
>
> Inte längre.
>
>
>
> /Håkan

Nu känns det mer som om du letar saker att anmärka på när ett resonemang faller, än att komma med nått konstruktivt. Frågan är irrelevant. varför köpa 300 grams pedaler, när man kan köpa 500 grams pedaler med samma funktion. varför köpa en 1000 grams ram, när man kan köpa en 1700 grams ram som känns lika. vikt är inte allt, men kan man få lägre vikt, samma funktion o i mitt fall även längre pedal axel (då jag råkar ha breda fötter som annars skrapar i vevarmarna), så tackar i alla fall inte jag nej. inte näre handlar om så pass lite som 400 kr i alla fall. visst minskar man bara vikten med 60-70 gram, men många bäckar små. och det är nog ändå en av de billigare lättningarna på min cykel när man börjar få så fina grejer på hojen att det är dyrt att byta till nå värre. om man räknar krona per gram.

men känns allt detta är ju som sagt lite irrelevant.

frågade bara om du kört med speedplay, eftersom du verkar veta hur det är att byta till just wards titanaxel, eller utgår du bara från vad du läst i nått enstaka inlägg, utan att ha läst på lite mer om vad tillverkaren av axlarna sagt, o vad folk upptäckt när de följt hans anvisning?

sorry Tpettersson för att denna diskussion kom upp, tycker bara att uppgraderingen med ward axlar var en rätt vettig komplement till speedplay pedalerna. o personligen tycker jag det är de bästa lvg pedalerna, o har kört lite olika. men det är ju klart en smaksak.

Tillbaka
Topp