Spricka i ramen

matt1as

Aktiv medlem
Spricka i ramen
Min sambos cykel fick en liten spricka i ramen, när vi körde pavé på Arsenalsgatan, vågar hon fortsätta använda den?

Bilagor

• 20160706_202731.jpg
    20160706_202731.jpg
    213.3 KB · Besök: 35
Spricka i ramen
Är det där på toppröret? Det ser mer ut som färgskav. Är du säker på att det är en spricka? Ta bild från en annan vinkel. Men det ser ut som färgskav, så då kan man lugnt cykla vidare.

Spricka i ramen
Det där är inget problem att fortsätta cykla med. Fast ni får ha koll på att den inte spricker mer - det blir rätt mycket belastning när ni lägger ner i kurvorna, eller när ni huckar till platt.

Spricka i ramen
Det där är inget att oroa sig för!

Däremot ser jag skrapmärken på överröret.... det måste ni fixa omg om du inte vill att cykeln ska bli till kexchoklad.

Spricka i ramen
Så där går det när man köper lätta specialgrejer. De håller helt enkelt inte. Man får räkna med att livslängden inte är så lång då.
Satsa på något mer hållbart nästa gång.. ;)

Spricka i ramen
jonja sa:
Första ggn jag sett, bör ha varit ett ganska oinspirerat lödjobb?
Ska jag vara helt ärlig såg jag inget lödjobb alls. Den ser ut att bara varit instucken.

Klucken sa:
Så där går det när man köper lätta specialgrejer. De håller helt enkelt inte. Man får räkna med att livslängden inte är så lång då.
Satsa på något mer hållbart nästa gång.. ;)
Precis, måste hitta något tyngre, det blir en utmaning

perzzon sa:
Vad var det för märke?

En äkta Stålhästen

Spricka i ramen
Ser ut att vara en gammal shoppingkorg på styret, troligen fullastad med tungt gods. Med den belastningen var det bara en tidsfråga innan carbonet skulle ge upp
Tror dock inte att det är något att oroa sig över.

Spricka i ramen
matt1as sa:
Ska jag vara helt ärlig såg jag inget lödjobb alls. Den ser ut att bara varit instucken.
Ska man gissa att det bara gjorts en punktlödning för att fixera rören på rätt plats i jiggen och sedan har rambyggaren missat denna när lödningarna skulle fyllas i på riktigt…? Ganska dålig kvalitetskontroll i sådana fall.

Spricka i ramen
Saik78 sa:
Ser ut att vara en gammal shoppingkorg på styret, troligen fullastad med tungt gods. Med den belastningen var det bara en tidsfråga innan carbonet skulle ge upp
Tror dock inte att det är något att oroa sig över.
Vad har tillverkaren för viktgräns på ramen? Med cykelkorg är det ju risk för övervikt. :-/

Spricka i ramen
För att balansera upp det lite, så har vi nu pratat med Stålhästen och de löser det åt oss precis som vi vill, och lovar att ta ett allvarligt snack med nattskiftet. Slutet gott, allting gott.

Tillbaka
Topp