Styrlager.. blir tokig

fetman

Medlem
Styrlager.. blir tokig
Har en -15 Merida big nine med FSA styrlager..
Hittar inga siffror på lagren utan har bara mätt upp dem..

Dessa mått:
Över:
41.0 ut
30.3 in
6.5 bred

Nedre:
51.8 ut
40.0 in
8.0 bred

Vart tusan hittar jag nya såna?

Styrlager.. blir tokig
https://www.parktool.com/blog/repair-help/standardized-headset-identification-system

Ytterdiametrarna på lagerna (41 resp. 51mm) talar om vilken storlek du ska leta efter. Sen är det frågan om hur lagerna monteras.

Av diametrarna att döma verkar det också som att gaffeln är konisk.

Är dom integrerade i ramen, dvs dom ligger inte utanpå, så kan du leta efter ett lager som är av typen zerostack. Ligger dom utanpå är dom av typen external cup.

Styrlager.. blir tokig
Väcker liv i gammal tråd då det var bra rubrik redan 😄

Har en Vitus Sentier Vr+ från 2018 som ses över för att sonen tar över den. Har försökt korrigera glapp i styrstammen på diverse vis men det blir inte bättre.

Jag frågade CRC vilka ersättningsdelar jag skulle ha och dom rekommenderade dessa

Den första finns bara hos CRC och inte hos Wiggle, vilket den andra gör. Hade hoppats kunna slippa beställa från CRC och egentligen bara beställa från Wiggle eller helst Bikester. (Hade tänkt beställa lite annat också i samma veva) - Kan ni hjälpa mig att hitta något som matchar de rekommenderade delarna ? Jag blir måttligt osäker när jag försöker hitta vad jag ska beställa...

Tacksam för hjälp

Per73

Aktiv medlem
Styrlager.. blir tokig
Väcker liv i gammal tråd då det var bra rubrik redan 😄

Har en Vitus Sentier Vr+ från 2018 som ses över för att sonen tar över den. Har försökt korrigera glapp i styrstammen på diverse vis men det blir inte bättre.

Jag frågade CRC vilka ersättningsdelar jag skulle ha och dom rekommenderade dessa

Den första finns bara hos CRC och inte hos Wiggle, vilket den andra gör. Hade hoppats kunna slippa beställa från CRC och egentligen bara beställa från Wiggle eller helst Bikester. (Hade tänkt beställa lite annat också i samma veva) - Kan ni hjälpa mig att hitta något som matchar de rekommenderade delarna ? Jag blir måttligt osäker när jag försöker hitta vad jag ska beställa...

Tacksam för hjälp
Du kanske redan testat allt men kolla så att gaffelröret inte är någon mm för långt och tar i toppen på topcapen. Jag fick fila ner mitt gaffelrör någon mm för att få spänn på lagret

Batavus

Aktiv medlem
Styrlager.. blir tokig
Om den här hojen kan jag inget, men det låter som en handhavande-grej.
Du har noterat glappet förut, när du hade den?
Många styrlager är lätt skålade, eller var det på mina Campagnola-cyklar.
Inte ett gruskorn får vara kvar.
Man ska vara så snål som möjligt med fett, av vilken sort fettet nu är.
Man får dunka framgaffel, -hjul etc. rätt duktigt mot backen. Och vrida litet fram och tillbaka. Och dunka igen.
Edit: Skrev spacers, men menade styrlager.

Senast ändrad:

cubefritzz

Aktiv medlem
Styrlager.. blir tokig
Har en -15 Merida big nine med FSA styrlager..
Hittar inga siffror på lagren utan har bara mätt upp dem..

Dessa mått:
Över:
41.0 ut
30.3 in
6.5 bred

Nedre:
51.8 ut
40.0 in
8.0 bred

Vart tusan hittar jag nya såna?
Jag var i liknande situation när samtliga av mina kullager rostat sönder. Jag tog måtten på alla kullager med skjutmått och skickade in till remlagret.se. Jag beställde och köpte samtliga kullager här: https://www.remlagret.se/ Jag är nöjd. Kanske kan de även hjälpa dig?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer