Styrrörsexpander för kolfibergaffel som funkar

Att ta bort skruv och topplock är även weight weenie-gimmick som man ibland kan se på hill climb-byggen, så det går alldeles utmärkt även med kolfibergafflar. Men, det är inte så bra idé förstås, dels regnar det in vatten gegg och svett, dels blir rörkanten oskyddat för slag och så är det inte så roligt att sakna möjlighet att justera styrlagret ute i fält om det nu skulle behövas vid något tillfälle.
Ja fast det är ju inte heller relevant att jämföra med en hojj som skall stampas upp för en backe (förmodligen asfalt) för att kunna slå nåt KOM och sen kan åka rakt in i depå.

Ja fast det är ju inte heller relevant att jämföra med en hojj som skall stampas upp för en backe (förmodligen asfalt) för att kunna slå nåt KOM och sen kan åka rakt in i depå.
Jodå, att det funkar rent mekaniskt är det det. Sen är alla nackdelar med att inte ha ett topplock där acceptabelt för en hillclimb, men inte i vanlig cykling. Poängen är att topplock och skruv inte behövs för att hålla sakerna på plats när allt väl är monterat, då behövs bara expansionsplugg och styrstam.

Expansionspluggen håller emot så att kolfiberröret inte komprimeras av styrstammen och på så sätt uppnås tillräcklig friktion. Expansionspluggen ökar också styrrörets hållfasthet mot brytkrafter. Topplock och skruv har ingen sådan funktion.

Att ta bort skruv och topplock är även weight weenie-gimmick som man ibland kan se på hill climb-byggen, så det går alldeles utmärkt även med kolfibergafflar. Men, det är inte så bra idé förstås, dels regnar det in vatten gegg och svett, dels blir rörkanten oskyddat för slag och så är det inte så roligt att sakna möjlighet att justera styrlagret ute i fält om det nu skulle behövas vid något tillfälle.

Är den inlägg en kommentar på mina tanken att ta bort topcappen?

Jag vill göra det bara för att ser om topcappen behövs för att håller saker ihop. Jag vill köra med top cap för alla anledningar du nämner (och är inte intresserat i att spara 10 gram).

I mitt fall är det dock millimeter det handlar om, tror inte att det har med distanser att göra.

Ja, förstår inte varför det finns så mycket utrymme mellan (kol)distanser och gaffelröret. Tror dock att plana ytor på dustcappen och stammen är tillräckligt stora för att det inte skulle leda till problem. Jag har sett störa glapp en jag har med mina Tune distanser, men kanske är det bra att använda lite eltejp, som du säger.
Det borde i och för sig inte ha med expandern att göra eftersom den inte gör nåt när styrstammen väl sitter fastdragen på gaffelröret. Det du skulle kunna prova är att höja expanderns läge så att den håller emot inifrån där styrstammen klämmer åt.

Sen finns ett annat potentiellt problem: Det finns två olika standarder för kullagrenas fasvinkel. 45 grader och 36, eller nåt sånt. Det är väldigt, väldigt svårt att se skillnad på med blotta ögat, men om man väljer fel typ av lager så kommer det belastas bara på en tunn kant istället för över hela den fasade ytan. Då kan glapp uppstå rätt snabbt av att lagret äter sig in i lagerkoppen. Din ram är väl dessutom sådan där lagrena vilar direkt i kolfibergodset? Skulle också kunna förklara saker och ting. Kanske läge att öppna och kika?

Är den inlägg en kommentar på mina tanken att ta bort topcappen?

Jag vill göra det bara för att ser om topcappen behövs för att håller saker ihop. Jag vill köra med top cap för alla anledningar du nämner (och är inte intresserat i att spara 10 gram).
Jag har redan glömt vad jag svarade på, men det var inte det. Håller med det är ett bra test att se om det funkar som det ska att temporärt ta bort topplocket. Är pluggens grepp riktigt bra så kan ju den agera som ankare för en glidande styrstam så vill man ju inte ha det. Så vill man vara säker på att det inte är det som händer så är bra sätt att plocka bort topplocket och köra en stund på det viset för att testa systemet.

Det borde i och för sig inte ha med expandern att göra eftersom den inte gör nåt när styrstammen väl sitter fastdragen på gaffelröret. Det du skulle kunna prova är att höja expanderns läge så att den håller emot inifrån där styrstammen klämmer åt.

Tune Xpanda var kortare än stammen höjd, som är en potentiell förklaring till problemet. Specialized som jag kör nu sitter precis när till underkanten av stammen.

Sen finns ett annat potentiellt problem: Det finns två olika standarder för kullagrenas fasvinkel. 45 grader och 36, eller nåt sånt. Det är väldigt, väldigt svårt att se skillnad på med blotta ögat, men om man väljer fel typ av lager så kommer det belastas bara på en tunn kant istället för över hela den fasade ytan. Då kan glapp uppstå rätt snabbt av att lagret äter sig in i lagerkoppen. Din ram är väl dessutom sådan där lagrena vilar direkt i kolfibergodset? Skulle också kunna förklara saker och ting. Kanske läge att öppna och kika?

Jag kör med 9point8 Slack-R set, som skulle kunna leda till fler problem, med det tror jag inte. Ram, Slack-R och styrlager är alla 45 grad på nedre och högre sidan.

Det borde i och för sig inte ha med expandern att göra eftersom den inte gör nåt när styrstammen väl sitter fastdragen på gaffelröret.
Den undviker ju att styrröret komprimeras av styrstammen. Förvisso en passiv arbetsuppgift, men den behövs fortfarande. Om den inte fanns där skulle styrstammen troligtvis glida för att styrröret flexar under styrstammens klämmor/klämma.

Jag drog åt med 6Nm, väger in på 100 kg och körde både street och park utan problem :)

Som sagt, jag kallade det anekdotiskt i mitt ursprungsinlägg

Tror inte anekdotiskt är problemet. Skillnaden är att kolfiber har mycket lägre friktion än alu och troligtvis också än stål. Vet inte om flex också spelar in.

Lite allmän info, inte riktat till nån speciell:

Med stålrör så brukar man ha stjärnmuttrar snarare än en kompressionsplugg. Det enda syftet med dessa stjärnmuttrar är att vara ett ankare åt toppskruven så man kan förspänna styrlagret och sen hålla topplocket på plats. Eftersom stjärnmuttrar inte (enkelt) går att plocka bort kan det vara trevligt att använda en kompressionsplugg även i ett metallrör, men det vanliga är att man använder just en stjärnmutter.

Här bild på en sådan stjärnmutter med skruv och topplock:

1639997935146.png

Med kolfiberstyrrör så behövs däremot en expansionsplugg (eller kompressionsplugg, båda namnen används, men det är samma sak) Dessa har två officiella uppgifter och en inofficiell:

1. Vara ankare för topplocket, precis som de gamla stjärnmuttrarna
2. Eftersom kolfiberrör till skillnad från metallrör inte står emot kompression bra så används pluggen för att motstå trycket från styrstammen. Dels så att styrstammen inte trycker sönder röret, men också så att röret inte flexar under styrstammen som kan leda till att den glider.
3. Inofficiell uppgift: förstärka styrröret mot brytkrafter. Till detta behövs en lång expansionsplugg. Det ska normalt inte vara nödvändigt, men det är svårt att tillverka kolfiberlaminat helt utan perfektioner och vissa av oss litar inte fullt ut på att styrröret verkligen håller när det smäller, och därför kan det vara en extra trygghet med en lite rejälare plugg.

Den undviker ju att styrröret komprimeras av styrstammen. Förvisso en passiv arbetsuppgift, men den behövs fortfarande. Om den inte fanns där skulle styrstammen troligtvis glida för att styrröret flexar under styrstammens klämmor/klämma.
Det var ju precis det jag skrev i samma inlägg. ? Men, den funktionen beror på var i höjdled expandern sitter. En del har av oklar anledning antytt att man ska flytta ner den, vilket bara lär förvärra problemet.

3. Inofficiell uppgift: förstärka styrröret mot brytkrafter. Till detta behövs en lång expansionsplugg. Det ska normalt inte vara nödvändigt, men det är svårt att tillverka kolfiberlaminat helt utan perfektioner och vissa av oss litar inte fullt ut på att styrröret verkligen håller när det smäller, och därför kan det vara en extra trygghet med en lite rejälare plugg.

Till den uppgift ska expandern dock vara så långt att den går genom övre delen av styrlagret. Ingen problem när man kör med slammad stam, men med distanswe behöver man en lång expander.

Till den uppgift ska expandern dock vara så långt att den går genom övre delen av styrlagret. Ingen problem när man kör med slammad stam, men med distanswe behöver man en lång expander.
Jo, det är sant. Jag gillar pluggar som inte har någon fläns, så man kan släppa ner den på vilken höjd man vill så man kan optimera positionen beroende på hur mycket styrrör man har över och under styrstammen. Men i ärlighetens namn är det rätt vanligt att pluggen inte är tillräckligt lång för att nå ända ned till styrlagret, även om man har en ganska lång plugg.

Jag är lite osäker på hur en plugg hjälper i fråga om förstärkning ifall den inte når dit, om det ändå är bättre med en lång eller om det inte spelar nån roll. Eller om det rentav är sämre. Har för dålig koll på hållfasthetslära för att klura ut det...

Problemet är väl i så fall de rationella människor som kör med spacer över stammen. Blir långt till lagret även med slammat. Fast då har man kanske inte kol...

Problemet är väl i så fall de rationella människor som kör med spacer över stammen. Blir långt till lagret även med slammat. Fast då har man kanske inte kol...

Många expander är 50 mm hög som är lite för kort för att når till styrlagtet, även med stammen slammad. Det finns dock flera som är 70 mm. Det räcker om man inte kör en riktigt spacer stack.

Denna typ går att droppa ner hur långt som helst, dock med risk att man tappar ner den i framgaffeln medan man håller på montera och då blir det jobbigt, been there, done that. Har man styrrör ovanför styrstammen är den typen att föredra

1639999985437.png

Specialized-plug är bra, och den visar till och med hur man ska rikta den så att skåran i pluggen inte hamnar framåt, men flänsen upptill gör att positionen är fast så har man mycket styrrör ovanför styrstammen så hamnar den kanske inte i optimal position.

1640000078794.png

Och så här ett exempel på en riktig lång en (med fläns) från Deda Elementi, 70 mm:

1640000728545.png

Senast ändrad:
Specialized-plug är bra, och den visar till och med hur man ska rikta den så att skåran i pluggen inte hamnar framåt, men flänsen upptill gör att positionen är fast så har man mycket styrrör ovanför styrstammen så hamnar den kanske inte i optimal position.

Visa bilaga 529264

Vilket är något som Specialized avråder från i sina installationsinstruktioner av denna plugg.

1640001381960.png

Jag brukar ibland låna ut mina cyklar och byta bike fit, så tycker om att ha flexibiliteten att kunna sätta styrstammen på lite olika höjd. Men sen såna här jättelånga pluggar, de väger typ 50 gram. Är man weight weenie smärtar det ju en del. En extralite-plugg väger ~6 gram, viss skillnad. Och som sagt, de ska räcka. Men i vissa fall är de för korta i förhållande till flex i röret och avståndet mellan styrstammens klämmor och så blir det problem med att styrstammen glider, och de ger ju inte mycket i fråga om förstärkning om man vill ha det.

Ah, men då kallas det för skruv. *hukar*

Det verkar finnas olika uppfattningar om vad är skruv och bult på svenska. Jag föredrar definitionen som är samma som i ändra länder i Europa där en skruv gör gängor i materialet medan bult skruvas i gångor som redan finns, t.ex. en mutter. Men då är jag inte svensk.

Senast ändrad:
Här ett exempel på annan expander-lösning, Cannondale tycker att det räcker att ha den på den nedre styrstamsklämman. Och det gör det väl. Oftast.

Cykeltillverkarna har varit så spattiga angående konstruktioner fram och tillbaka, och det har återkallats gafflar ibland och enstaka styrrör har flugit av så inte konstigt det råder lite förvirring.

Ganska kasst att ha en design som utgår från att man ska såga av styrröret bara för man vill köra styrstammen lite lägre ett tag. Detta är ett exempel på kompressionsplugg jag skulle byta ut.

1640008743509.png

Här ett exempel på annan expander-lösning, Cannondale tycker att det räcker att ha den på den nedre styrstamsklämman. Och det gör det väl. Oftast.

Cykeltillverkarna har varit så spattiga angående konstruktioner fram och tillbaka, och det har återkallats gafflar ibland och enstaka styrrör har flugit av så inte konstigt det råder lite förvirring.

Ganska kasst att ha en design som utgår från att man ska såga av styrröret bara för man vill köra styrstammen lite lägre ett tag. Detta är ett exempel på kompressionsplugg jag skulle byta ut.

Visa bilaga 529273
jag har en sån på en cannondalegaffel, ska byta ut den med. Men vill ändå påpeka att själva "topcapen" sitter tight inuti styrröret och ger lite support den med

Visa bilaga 529273

Men det står inte i instruktionen du visar upp att man inte kan köra med distanser ovanpå stammen. Står det någon annanstans?

Den konstruktion funkar troligtvis bra på en lvgcykel, men det skulle förvärra min problem, som @Makten skrev.

Ja på en landsvägscykel kan man ha nästan ingenting, tills man kör ned i ett potthål i 60-70 km/h i en nedförsbacke, det är då man vill grejerna inte ska flyga sönder i onödan.

Ja på en landsvägscykel kan man ha nästan ingenting, tills man kör ned i ett potthål i 60-70 km/h i en nedförsbacke, det är då man vill grejerna inte ska flyga sönder i onödan.

Menade inte det. På en lvgcykel är det kanske ännu viktigare att expandern går ner till styrlagret, för att godset är tunnare än på t.ex. min MTB kolgaffel.

Menade att man på en lvgcykel inte har problemet att stammen glider uppåt som TS och jag hade.

jag har en sån på en cannondalegaffel, ska byta ut den med. Men vill ändå påpeka att själva "topcapen" sitter tight inuti styrröret och ger lite support den med
Jajust, ser nu i skrivna manualen att det står det där också "The top cap and the expander end provides critical support to the carbon steerer when tightening the stem bolts".

Det bygger förstås på att den som tillverkar topplocket känner till vilken innerdiameter styrröret har så det sitter lagom tajt, vilken Cannondale kan göra då de bygger hela cykeln själva. För tredjepartspluggar är det lämpligare att hela pluggen har justerbar diameter för som sagt innerdiametrar på styrrör är inte standardiserade.

FSA gör (gjorde?) pluggar med den där designen som inte har stöd från topplocket, så här:

1640016029213.png

Där installationsinstruktion är att kompressionsdelen ska vara vid nedre bulten, men ingen stöd finns alltså vid övre ?. Varför göra det dåligt när det inte ens är lättvikt...

Senast ändrad:
Jag börjar med att tacka @Newton för att han styrde upp lite i tråden.

Mina två ören:
- Om jag hade en styrstam som låser så dåligt att det glider på en normal tur, då skulle jag inte värdera den extra ”kraften/säkerheten” en expander ger särskilt högt.
- Att få till lagerspänningen med en expander och låsa den med en styrstam är inte alltid skitenkelt, ärligt. Särskilt inte när man har en lättviktsstam och nojjar över kolfiber i gaffelröret. Min känsla är att man kan stöta på kombinationer av rör och stammar som fungerar dåligt tillsammans, och att även bara lite fett eller kladd på fel ställe kan göra det närapå omöjligt. Så lite ödmjukhet inför sin egen förmåga innan man börjar teoretisera och leta långsökta förklaringar inom materialläran kan göra att man faktiskt löser problemet snabbare, imho!

Jag var mer inställd på själva rubriken än ett specifikt headsetproblem, och då det gäller expanderpluggar så byter jag dem regelmässigt om jag tycker designen ser fjompig ut, just för att jag nojjar över kolfiber i gaffelröret.

Kan tappad förspänning i styrlagret bero på kort expanderplugg som leder till att styrstammen glider? Ja det tror jag i vissa kombinationer av rör/plugg/styrstam, men det är nog rätt tänkt att det är lite långsökt och det sannolikt är någon annan anledning, som att grejerna inte satt sig ordentligt förrän man är ute och kör.

Nojjar man som jag byter man ju ändå ut expanderpluggen mot nåt biffigare, och börjar det helt plötsligt funka då så beror det ju antingen på att styrstammen slutat glida (bra), att nya expanderpluggen sitter så hårt att den kan ankra styrstammen via topplocket (inte riktigt som det är tänkt att det ska funka), eller att grejerna helt enkelt till slut satt sig och att det kommer funka lika bra om man byter tillbaka till gamla expanderpluggen.

Kanske är det sistnämnda mest sannolikt.

Tror inte "materialläran" om expanderande/komprimerande kolfiber är långsökt, men då det gäller headsetproblem har i alla fall jag inte tillräckligt bred erfarenhet för att veta vilka problem som är vanligast. Det problem som är vanligast för mig, faktiskt den enda typ jag råkat på så långt, är att man har för få spacers så man skruvar topplocket direkt på röret så man får ingen förspänning alls, men det märker man ju direkt. Har inte haft problem med varken glidande styrstammar eller styrlager som inte satt sig. Än.

Senast ändrad:
Viktbesparingen mellan ett styrrör i aluminium och ett i kolfiber är mindre än vikten av expandern plus viktuppgången man själv drar på sig av allt stressätande när man nojar över hållfasthet och glidande styrstammar.

Luescher har lite matnyttigt om styrrörsexpandrar
Jo jag har redan postat den längre bak i tråden... men den har redan blivit lite lång, är själv skyldig till att inte läst den innan jag postade... :oops:

Jag har sett rätt många Leuscher-videos och det är väl en av orsakerna att jag är lite nojig runt kolfiber och att jag inte riktigt litar på tillverkarnas kvalitet och ibland design. Men en grej med Leuscher är att han aldrig nånsin säger att nåt är onödigt stadigt eller overkill, eller att det här är inte optimalt men tillräckligt bra. Han vill att alla delar i systemet ska vara maxat i fråga om hållfasthet och säker design, hängslen och livrem. Han har inte heller någon möjlighet att ta reda på om en tillverkare byggt in mariginaler för tillverkningsimperfektioner eller ej (man måste i princip testa hållfastheten för det, går inte visuellt se på ett laminat hur stadigt det är).

Senast ändrad:
Jag börjar med att tacka @Newton för att han styrde upp lite i tråden.

Mina två ören:
- Om jag hade en styrstam som låser så dåligt att det glider på en normal tur, då skulle jag inte värdera den extra ”kraften/säkerheten” en expander ger särskilt högt.
- Att få till lagerspänningen med en expander och låsa den med en styrstam är inte alltid skitenkelt, ärligt. Särskilt inte när man har en lättviktsstam och nojjar över kolfiber i gaffelröret. Min känsla är att man kan stöta på kombinationer av rör och stammar som fungerar dåligt tillsammans, och att även bara lite fett eller kladd på fel ställe kan göra det närapå omöjligt. Så lite ödmjukhet inför sin egen förmåga innan man börjar teoretisera och leta långsökta förklaringar inom materialläran kan göra att man faktiskt löser problemet snabbare, imho!

Jag blir lite trott på folk som kommer in i tråden och verkar veta bättre utan att fråga hur jag har gjort. Säga att saker inte är enkelt och man måste vara ödmjuk är inte riktigt konstruktiv. Det later som man är bättre än folk som köper dyra saker och inte vet hur man gör.

Jag har ingen lättviktsstam, det är en modell till enduro som väger 140 gram i 50 mm längd.

Jag har ingen problem alls med att sätta rätt lägerspänning. Den håller spänningen perfekt om jag inte kör för stökig stig. Jag avfettar stam och gaffelrör inför monteringen och använder bästa friktionspasta jag har hittat. Jag har aldrig haft problem med lägerspänning på andra cyklar, varav några med gaffelrör i kolfiber.

Om stammen skulle flytta upp på en MTB med dämpad gaffel skulle jag hade trott att något är fel med stammen, gaffel eller kombinationen. Men flera här har problem med samma kombination av gaffelrör i kolfiber på en helstel cykel. Jag tror att det är problematiska kombinationen med höga krafter på gaffeln och låg friktion av stammen. Då försöker jag att hitta vad skulle kunna hjälpa till.

Viktbesparingen mellan ett styrrör i aluminium och ett i kolfiber är mindre än vikten av expandern plus viktuppgången man själv drar på sig av allt stressätande när man nojar över hållfasthet och glidande styrstammar.

Nej, jag tror att jag, och många andra, blir lättare av stress.

Om jag hade hittat en lämplig gaffel med ben i kolfiber och gaffelrör i alu hade jag troligtvis köpt den.

Första prov utan top cap är avklarad. Lägerspänningen är perfekt, stammen har inte rört sig en tionde millimeter. Jag körde så hård jag kunde, frusen underlag hjälpte till, men det var inte stökigaste stigar jag körde. Stammen brukade dock flytta sig lite redan efter en samma runda. Så troligtvis ger nya expandren bättre stöd till stammen. Måste dock köra stökigare stig för att vara säkert.

Eller kanske är det materialleran som ger förklaringen: det var riktigt kalt idag och aluminium krymper mer än kolfiber, då blir klemmkrafterna och friktionen högre.

Eller kanske är det materialleran som ger förklaringen: det var riktigt kalt idag och aluminium krymper mer än kolfiber, då blir klemmkrafterna och friktionen högre.
Eller var det så att de där lagerkopparna (eller valfri annan del i systemet) nu äntligen satt sig helt efter att du nu återigen spänt upp styrlagret och cyklat ett tag med hojen?

Hur fungerar din nya expander? Är det så att den spänns åt när topcapskruven dras åt? Om så är fallet och du nu cyklat utan topcap är väl expandern inte expanderad när du cyklar, och då kan den inte utgöra något stöd från insidan.

Sen en annan generell tanke kring trådens ämne: vilka gaffeltillverkare skulle kunna tänka sig att tillverka såpass klena rör att de är beroende av en perfekt designad och perfekt monterad expander på insidan styrröret för att inte riskera fallera? Att hålla sådana marginaler hade förmodligen straffat sig rejält när bilder på knäckta styrrör intill tandläkarräkningar börjat läcka ut på nätet.

Det är ganska många vilda fantasier och teorier i omlopp i den här tråden. Det hade varit kul att höra vad en riktig mekaniker hade att säga om saken istället för ett gäng hemmapulare.

Eller var det så att de där lagerkopparna (eller valfri annan del i systemet) nu äntligen satt sig helt efter att du nu återigen spänt upp styrlagret och cyklat ett tag med hojen?

Hur fungerar din nya expander? Är det så att den spänns åt när topcapskruven dras åt? Om så är fallet och du nu cyklat utan topcap är väl expandern inte expanderad när du cyklar, och då kan den inte utgöra något stöd från insidan.

Sen en annan generell tanke kring trådens ämne: vilka gaffeltillverkare skulle kunna tänka sig att tillverka såpass klena rör att de är beroende av en perfekt designad och perfekt monterad expander på insidan styrröret för att inte riskera fallera? Att hålla sådana marginaler hade förmodligen straffat sig rejält när bilder på knäckta styrrör intill tandläkarräkningar börjat läcka ut på nätet.

Det är ganska många vilda fantasier och teorier i omlopp i den här tråden. Det hade varit kul att höra vad en riktig mekaniker hade att säga om saken istället för ett gäng hemmapulare.
Vad är det för expandrar som expanderar enbart med topcap-skruven?

Ingen av de jag använt genom åren har använt det systemet

Det har hänt att gaffelrör flugit av och att gafflar återkallats. Leuscher i videon ovan jobbar med att reparera cyklar och undersöka cyklar som förekommit vid olyckor och ser sånt komma in, och du kan se vad han tycker om fjompiga expandrar. Han tycker det är onödigt att minska på marginalerna just där bara för att spara några gram.

Frågar man honom så var det bättre ett tag när industrin verkat lära sig hur man tillverkar gafflar och omgivande system pålitligt, och sen blev det sämre igen när de började dra kablar genom styrstammen och dribbla en massa med olika speciallösningar i styrlagret och styrrör.

Jag har inte koll på MTB-sidan av cyklingen dock. Kanske är bättre med marginaler där eftersom cyklar misshandlas hela tiden, snarare än landsvägscyklar där de stora smällarna kommer glest mellan gångerna.

Men visst, det är klart att han är biased eftersom han ser mycket trasiga cyklar. Det är ingen som har tillförlitlig statistik på de här problemen.

Vad är det för expandrar som expanderar enbart med topcap-skruven?

Ingen av de jag använt genom åren har använt det systemet

Så vitt jag vet finns det två olika huvudvarianter. Den vanligaste är att expandern är en separat enhet till vilken man kan välja vilket standard-topplock och skruv som helst. Vissa av dem har fläns så de måste sitta på toppen av styrröret, och andra är utan så man kan släppa ned dem på valfritt djup (och tappa ner dem i gaffeln helt och hållet ?).

Sen finns det en annan variant då topplocket ingår i expanderpluggen. FSA:s variant i #164 är en sådan, här en likadan (antaglien rebranded FSA) isärtagen så det går lättare se hur den funkar. Topplocket fungerar som en mutter som gängar på expandern, så det finns alltså ingen topplocksskruv utan locket i sig är skruven. Då skruven i expanderpluggen är hex 4 och topplocket hex 5 (tror jag, locket har större dimension i alla fall) så går det sticka ned en hexnyckel genom hålet och skruva på expanderpluggens skruv. Det är tänkt att topplocket ska sitta på när man släpper ner den i styrröret så att man inte råkar ut för att man tappar ner expandern. Enkla att installera, men fjompiga och inte särskilt flexibla om var expandern hamnar.

(Det skulle inte fungera om man skulle spänna expandern samtidigt som man skruvar åt topplocket, de operationerna måste göras var för sig, så den konstruktionen finns nog inte.)

1640096132355.png

Det går säkert att få till t ex med lite fjädring och en skruv som drar expandern uppåt samtidigt som den spänner fjädringen till dess maximala läge.

Jag blir lite trott på folk som kommer in i tråden och verkar veta bättre utan att fråga hur jag har gjort. Säga att saker inte är enkelt och man måste vara ödmjuk är inte riktigt konstruktiv. Det later som man är bättre än folk som köper dyra saker och inte vet hur man gör.

Jag har ingen lättviktsstam, det är en modell till enduro som väger 140 gram i 50 mm längd.

Jag har ingen problem alls med att sätta rätt lägerspänning. Den håller spänningen perfekt om jag inte kör för stökig stig. Jag avfettar stam och gaffelrör inför monteringen och använder bästa friktionspasta jag har hittat. Jag har aldrig haft problem med lägerspänning på andra cyklar, varav några med gaffelrör i kolfiber.

Om stammen skulle flytta upp på en MTB med dämpad gaffel skulle jag hade trott att något är fel med stammen, gaffel eller kombinationen. Men flera här har problem med samma kombination av gaffelrör i kolfiber på en helstel cykel. Jag tror att det är problematiska kombinationen med höga krafter på gaffeln och låg friktion av stammen. Då försöker jag att hitta vad skulle kunna hjälpa till.
Jag har läst hela tråden innan jag svarade, det är en ovana jag har. Ledsen om du kände dig påhoppad personligen, jag försökte ändå hålla det lite generellt och med mycket mjuka formuleringar.

Jag själv har kört en del helstelt med kolfiberstyrrör, expander och lite olika stammar. Inte så mycket ren XC, och absolut inte brutal-enduro, det får medges. Men ”vinter-Mtb” med en del stig, plus en del andra konfigurationer under åren. Sist var den cykeln ”långfärds-grus-hoj” med massor av kilo på ram, flaskor på gaffelben och en helveteskärra efter. Blev en långtur i skapligt tempo (barnen drev upp farten ?) på delvis rätt dålig grusväg. Nästa konfig kommer bli monstercross. Jag har aldrig upplevt problemet du beskriver.

Och jag står för min åsikt, systemet med expander och kolfiber är lurigt, med små marginaler. Jag har själv misslyckats vid flera tillfällen, det skäms jag inte för att erkänna. Någon mästermekaniker är jag inte iofs, jag bidrar regelbundet till ”mektabbe-tråden”, rätt prestigelös om jag får säga det själv (det är inte så prestigelöst att påstå det själv, va??). Självklart borde jag inte ta för givet att alla känner så.

Så, ledsen om du tar illa upp, men jag står nog för mina två cent fortfarande. Enligt min erfarenhet behöver man inte leta efter alltför långsökta anledningar till varför det strular.

Tillbaka
Topp