Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och dem är kompatibla med SPD som TS frågar efter?Faema sa:Eller Time MX4 för samma peng
ooms sa:Och dem är kompatibla med SPD som TS frågar efter?Faema sa:Eller Time MX4 för samma peng
42Hz sa:ooms sa:Och dem är kompatibla med SPD som TS frågar efter?Faema sa:Eller Time MX4 för samma peng
Dom är inte kompatibla, men bättre! =)
San är ju "SPD" ofta förknippat med Clipless pedaler i allmänhet....
Klavikel sa:TIME!!!!!!!
Every time, all the time! ?
Våga släppa sargen (SPD) och fatta storheten...
gsb sa:Klavikel sa:TIME!!!!!!!
Every time, all the time! ?
Våga släppa sargen (SPD) och fatta storheten...
Jag höll aldrig i sargen, valde Time direkt och det har jag inte ångrat. ?
För åtminstone(?) lvg-cykling innebär den större och stabilare anläggningsytan hos SPD-SL fördelar, men undvik de billigasteSixten Fors sa:För asfaltracer PD-A600 http://www.wiggle.se/shimano-pd-a600-spd-touring-pedaler/
HåkanC sa:För åtminstone(?) lvg-cykling innebär den större och stabilare anläggningsytan hos SPD-SL fördelar, men undvik de billigasteSixten Fors sa:För asfaltracer PD-A600 http://www.wiggle.se/shimano-pd-a600-spd-touring-pedaler/
Den billigaste SPD-SL-pedalen som funkar bra är PD-R550 https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-spd-sl-pd-r550-pedals/aid:670148
den är dessutom en hel del (166SEK) billigare jmf med PD-A600.
/Håkan
Nu råkar Jag gilla härligt inslitna SPD-klossar bättre än när de är nya :)NickPick sa:"Typ livet ut" är byte en gång per år...? :D
Jag tycker att xt-pedaler är bäst då de är lättservade, men dom får man köpa bättre beg om budgeten ska hålla.
Även jag har fler cyklar med SPD-pedaler än med SPD-SL och även jag märker skillnad i stabilitet.Bengt-re sa:Jag tycker PD-A600 är bra. Men så vill jag SPD på allt för att kunna ha samma skor till cross och racer. SPD pjucken går ju att gå i dessutom, men visst är det till priset av lite mindre stabilitet. Det duger ändå tänker jag.
Nja, när man tar i mkt, särskilt när klossarna börjar bli slitna men även med helt nya, så blir det 'vingligare' med pedaler med sämre stöd för klossen.Sixten Fors sa:För hobbycyklist tror jag knappast att SPD-SL tillför något revolutionerande.
Nja, Shimanos lvg-pedal innan SPD-SL var SPD-RSixten Fors sa:Innan SL fanns gick det utmärkt att cykla med vanlig 2-håls SPD även på asfalt.
Nja, du skall använda dem när du cyklar, inte på vandringar eller andra typer av promenaderSixten Fors sa:SL klossarna i plast slits som smör i solsken
Nja, det verkar vara så att de styvaste sulorna endast finns i lvg-skor.Sixten Fors sa:Det finns allt från superstyva till mindre styva SPD-sulor att välja mellan. Med eller utan nedsänkt kloss.
:)HåkanC sa:Nja, det verkar vara så att de styvaste sulorna endast finns i lvg-skor.Sixten Fors sa:Det finns allt från superstyva till mindre styva SPD-sulor att välja mellan. Med eller utan nedsänkt kloss.
Åtminstone hos Shimano var det så senast jag kollade på skor,
De klassificerar nämligen styvheten hos sina skor, men om den skillnad som finns öht är märkbar är även det en personlig sak.
Jag har åtminstone köpt skor på rekommendation som jag var tvungen att byta efter endast en tur, de var alldeles för mjuka för att funka för mig.
HåkanC sa:Även jag har fler cyklar med SPD-pedaler än med SPD-SL och även jag märker skillnad i stabilitet.Bengt-re sa:Jag tycker PD-A600 är bra. Men så vill jag SPD på allt för att kunna ha samma skor till cross och racer. SPD pjucken går ju att gå i dessutom, men visst är det till priset av lite mindre stabilitet. Det duger ändå tänker jag.
Nja, när man tar i mkt, särskilt när klossarna börjar bli slitna men även med helt nya, så blir det 'vingligare' med pedaler med sämre stöd för klossen.Sixten Fors sa:För hobbycyklist tror jag knappast att SPD-SL tillför något revolutionerande.
MEN hur mkt 'vingligare' det blir/upplevs är en personlig sak som beror på (bla) hur 'vingliga' cyklistens fötter/fotleder är. Det betyder att det inte spelar ngn som helst roll vilken skillnad, eller inte, du, jag eller ngn annan cyklist märker, det är bara den enskilde cyklisten själv som kan avgöra om skillnaden märks eller ej och hur viktig den är.
Nja, Shimanos lvg-pedal innan SPD-SL var SPD-RSixten Fors sa:Innan SL fanns gick det utmärkt att cykla med vanlig 2-håls SPD även på asfalt.
Shimanos Look-pedaler fanns tydligen att köpa ända fram tills dess att SPD-SL lanserades
Nja, du skall använda dem när du cyklar, inte på vandringar eller andra typer av promenaderSixten Fors sa:SL klossarna i plast slits som smör i solsken
Nja, det verkar vara så att de styvaste sulorna endast finns i lvg-skor.Sixten Fors sa:Det finns allt från superstyva till mindre styva SPD-sulor att välja mellan. Med eller utan nedsänkt kloss.
Åtminstone hos Shimano var det så senast jag kollade på skor,
De klassificerar nämligen styvheten hos sina skor, men om den skillnad som finns öht är märkbar är även det en personlig sak.
Jag har åtminstone köpt skor på rekommendation som jag var tvungen att byta efter endast en tur, de var alldeles för mjuka för att funka för mig.
/Håkan
Nu har du virrat till det för dig mer än vanligt tom. Varför kan du inte nöja dig med det jag skrev?Sixten Fors sa:Så Shimano skor med styvhet 11 av 12 för mtb https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=186614 duger inte åt dina spindelben jmf. med road 12 av 12 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=186579 ?
+1Bengt-re sa:Man gillar olika helt enkelt. Det är väl ingen som förnekar att SL pedalerna är stabilare, men fördelen att kunna gå i skorna och att kunna köra samma system på alla cyklar vägs också in.
Jag (och alla andra som är läskunniga) läste in att du skyllde vek sula på SPD och inte för att Du köpt en billig och vek sko pga. snålhet och dålig research :)HåkanC sa:Nu har du virrat till det för dig mer än vanligt tom. Varför kan du inte nöja dig med det jag skrev?Sixten Fors sa:Så Shimano skor med styvhet 11 av 12 för mtb https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=186614 duger inte åt dina spindelben jmf. med road 12 av 12 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=186579 ?
Var ngnstans har jag skrivit ngt om vilken styvhet, eller ens märke, det var på de SPD-skor som inte funkade för mig?
/Håkan
JTF sa:
För att inte tala om exaust dew point - det är förklaringen till varför sadeln blir blöt när man cyklar en regnig kall morgon.ceel sa:Äntligen! Air inlet dewpoint är något som alldeles för många förbiser när de ska välja pedaler! :)JTF sa:
Sixten Fors sa:För hobbycyklist tror jag knappast att SPD-SL tillför något revolutionerande. Innan SL fanns gick det utmärkt att cykla med vanlig 2-håls SPD även på asfalt. SL klossarna i plast slits som smör i solsken, jämfört med riktiga SPD-klossar i stål som håller typ livet ut. Dessutom går det att gå hyfsat normalt i ett par SPD-skor där klossen är nedsänkt i sulan, jmf. med en SPD-SL race sko. Det finns allt från superstyva till mindre styva SPD-sulor att välja mellan. Med eller utan nedsänkt kloss.
Bakåtsträvare?Jimel sa:Men Sixten du brukar ju inte vara bakåtsträvare :D
Ironi på internet är svårt men det var fyndigt skrivet :-)åberg sa:Tack till Sixten för en både insiktsfull och roande föredragning av den tekniska utvecklingen under de senaste decennierna. Tummen upp!
Sixten Fors sa:För ca 30 år sedan tog några mtb-pionjärer en lvgracer (som sett likadan ut i 50 år) och påbörjade en revolution som saknar motstycke i modern historia. De uppfann SPD i metall och därtill avsedda skor, skrotade bockstyret, utvecklade komforthöjande fjädring, moderniserade ramgeometrin
Chapter 2 sa:Lånar tråden jag också.
Jag tänker testa Time på min nya cykel. Vad är det för skillnad på MX och XC?
Jag kommer cykla grusväg och landsväg med cykeln. Vad passar bäst då?
BengtG sa:Till TS. Välj en SPD-pedal som skruvas i och av med en 15 mm öppen nyckel. Som PESTEN ska Du sky de pedaler som monteras med 8 mm insex.
BengtG sa:Till TS. Välj en SPD-pedal som skruvas i och av med en 15 mm öppen nyckel. Som PESTEN ska Du sky de pedaler som monteras med 8 mm insex.
Det övergavs inte. Det finns fortfarande på de modeller som är bra. Man kan välja vilka bekymmer man vill köpa sig.jonja sa:BengtG sa:Till TS. Välj en SPD-pedal som skruvas i och av med en 15 mm öppen nyckel. Som PESTEN ska Du sky de pedaler som monteras med 8 mm insex.
Kan bara hålla med, det är ett eländigt designval. 8 mm insexnyckel har "fin" inbyggd fjädring och halkar lätt ur när man slår med klubba. 15 mm öppen nyckel är helt stum, och far ingenstans. Varför övergavs det? Sparar man 10 g eller kanske rentav 20?
JTF sa:Det övergavs inte. Det finns fortfarande på de modeller som är bra. Man kan välja vilka bekymmer man vill köpa sig.jonja sa:BengtG sa:Till TS. Välj en SPD-pedal som skruvas i och av med en 15 mm öppen nyckel. Som PESTEN ska Du sky de pedaler som monteras med 8 mm insex.
Kan bara hålla med, det är ett eländigt designval. 8 mm insexnyckel har "fin" inbyggd fjädring och halkar lätt ur när man slår med klubba. 15 mm öppen nyckel är helt stum, och far ingenstans. Varför övergavs det? Sparar man 10 g eller kanske rentav 20?