Tips på bra spd pedaler.

Kanglou

Ny medlem
Tips på bra spd pedaler.
Tja!

Ny cykel = ny pedaler har ni något bra tips vilken modell som är bra finns ju med ett skydd runt om pedalen är det något att ha eller räcker det med en ”öppen”

Tips på bra spd pedaler.
Shimano 520 är väl fortfarande standardsvaret. Svårt att hitta bättre SPD-pedal för ca 200 - 300 spänn!

Senast ändrad:
Tips på bra spd pedaler.
Tips på bra spd pedaler.
Tips på bra spd pedaler.
gsb sa:
Klavikel sa:
TIME!!!!!!!
Every time, all the time! ?
Våga släppa sargen (SPD) och fatta storheten...

Jag höll aldrig i sargen, valde Time direkt och det har jag inte ångrat. ?

Jag körde många år med Shimano men ångrar verkligen inte att jag vågade prova Time.

Funkar kalas året runt och verkar praktiskt taget oförstörbara ?
Enda negativa med MX4 är att dom är stora o tunga men det vägs upp av klanderfri funktion flera ggr. om.

Tips på bra spd pedaler.
Tips på bra spd pedaler.
HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
För åtminstone(?) lvg-cykling innebär den större och stabilare anläggningsytan hos SPD-SL fördelar, men undvik de billigaste
Den billigaste SPD-SL-pedalen som funkar bra är PD-R550 https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-spd-sl-pd-r550-pedals/aid:670148
den är dessutom en hel del (166SEK) billigare jmf med PD-A600.

/Håkan

Jag tycker PD-A600 är bra. Men så vill jag SPD på allt för att kunna ha samma skor till cross och racer. SPD pjucken går ju att gå i dessutom, men visst är det till priset av lite mindre stabilitet. Det duger ändå tänker jag.

Tips på bra spd pedaler.
För hobbycyklist tror jag knappast att SPD-SL tillför något revolutionerande. Innan SL fanns gick det utmärkt att cykla med vanlig 2-håls SPD även på asfalt. SL klossarna i plast slits som smör i solsken, jämfört med riktiga SPD-klossar i stål som håller typ livet ut. Dessutom går det att gå hyfsat normalt i ett par SPD-skor där klossen är nedsänkt i sulan, jmf. med en SPD-SL race sko. Det finns allt från superstyva till mindre styva SPD-sulor att välja mellan. Med eller utan nedsänkt kloss.

Tips på bra spd pedaler.
"Typ livet ut" är byte en gång per år...? :D

Jag tycker att xt-pedaler är bäst då de är lättservade, men dom får man köpa bättre beg om budgeten ska hålla.

Tips på bra spd pedaler.
Bengt-re sa:
Jag tycker PD-A600 är bra. Men så vill jag SPD på allt för att kunna ha samma skor till cross och racer. SPD pjucken går ju att gå i dessutom, men visst är det till priset av lite mindre stabilitet. Det duger ändå tänker jag.
Även jag har fler cyklar med SPD-pedaler än med SPD-SL och även jag märker skillnad i stabilitet.

Sixten Fors sa:
För hobbycyklist tror jag knappast att SPD-SL tillför något revolutionerande.
Nja, när man tar i mkt, särskilt när klossarna börjar bli slitna men även med helt nya, så blir det 'vingligare' med pedaler med sämre stöd för klossen.
MEN hur mkt 'vingligare' det blir/upplevs är en personlig sak som beror på (bla) hur 'vingliga' cyklistens fötter/fotleder är. Det betyder att det inte spelar ngn som helst roll vilken skillnad, eller inte, du, jag eller ngn annan cyklist märker, det är bara den enskilde cyklisten själv som kan avgöra om skillnaden märks eller ej och hur viktig den är.

Sixten Fors sa:
Innan SL fanns gick det utmärkt att cykla med vanlig 2-håls SPD även på asfalt.
Nja, Shimanos lvg-pedal innan SPD-SL var SPD-R
shimanospdr.jpg

Det var en bra konstruktion, tyvärr krävde klossen en speciell infästning i sulan.

SPD i lvg-utförande fanns bara i några får
l1l_7410_side.jpg

och då använde en majoritet av lvg-cyklisterna olika varianter av Look-pedaler.
Även Shimano sålde under flera fransktillverkade Look-pedaler
img_1746.jpg

Shimanos Look-pedaler fanns tydligen att köpa ända fram tills dess att SPD-SL lanserades

Sixten Fors sa:
SL klossarna i plast slits som smör i solsken
Nja, du skall använda dem när du cyklar, inte på vandringar eller andra typer av promenader

Sixten Fors sa:
Det finns allt från superstyva till mindre styva SPD-sulor att välja mellan. Med eller utan nedsänkt kloss.
Nja, det verkar vara så att de styvaste sulorna endast finns i lvg-skor.
Åtminstone hos Shimano var det så senast jag kollade på skor,
De klassificerar nämligen styvheten hos sina skor, men om den skillnad som finns öht är märkbar är även det en personlig sak.
Jag har åtminstone köpt skor på rekommendation som jag var tvungen att byta efter endast en tur, de var alldeles för mjuka för att funka för mig.

/Håkan

Tips på bra spd pedaler.
HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Det finns allt från superstyva till mindre styva SPD-sulor att välja mellan. Med eller utan nedsänkt kloss.
De klassificerar nämligen styvheten hos sina skor, men om den skillnad som finns öht är märkbar är även det en personlig sak.
Jag har åtminstone köpt skor på rekommendation som jag var tvungen att byta efter endast en tur, de var alldeles för mjuka för att funka för mig.
:)
Så Shimano skor med styvhet 11 av 12 för mtb https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=186614 duger inte åt dina spindelben jmf. med road 12 av 12 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=186579 ?
Scott har styvhet 10 av 10 på både mtb https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=255349 och lvg https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=255202.

Tips på bra spd pedaler.
HåkanC sa:
Bengt-re sa:
Även jag har fler cyklar med SPD-pedaler än med SPD-SL och även jag märker skillnad i stabilitet.

Sixten Fors sa:
För hobbycyklist tror jag knappast att SPD-SL tillför något revolutionerande.
Nja, när man tar i mkt, särskilt när klossarna börjar bli slitna men även med helt nya, så blir det 'vingligare' med pedaler med sämre stöd för klossen.
MEN hur mkt 'vingligare' det blir/upplevs är en personlig sak som beror på (bla) hur 'vingliga' cyklistens fötter/fotleder är. Det betyder att det inte spelar ngn som helst roll vilken skillnad, eller inte, du, jag eller ngn annan cyklist märker, det är bara den enskilde cyklisten själv som kan avgöra om skillnaden märks eller ej och hur viktig den är.

Sixten Fors sa:
Innan SL fanns gick det utmärkt att cykla med vanlig 2-håls SPD även på asfalt.
Nja, Shimanos lvg-pedal innan SPD-SL var SPD-R

Shimanos Look-pedaler fanns tydligen att köpa ända fram tills dess att SPD-SL lanserades

Sixten Fors sa:
SL klossarna i plast slits som smör i solsken
Nja, du skall använda dem när du cyklar, inte på vandringar eller andra typer av promenader

Sixten Fors sa:

/Håkan

Man gillar olika helt enkelt. Det är väl ingen som förnekar att SL pedalerna är stabilare, men fördelen att kunna gå i skorna och att kunna köra samma system på alla cyklar vägs också in.

Tips på bra spd pedaler.
Sixten Fors sa:
Så Shimano skor med styvhet 11 av 12 för mtb https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=186614 duger inte åt dina spindelben jmf. med road 12 av 12 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=186579 ?
Nu har du virrat till det för dig mer än vanligt tom. Varför kan du inte nöja dig med det jag skrev?
Var ngnstans har jag skrivit ngt om vilken styvhet, eller ens märke, det var på de SPD-skor som inte funkade för mig?

Bengt-re sa:
Man gillar olika helt enkelt. Det är väl ingen som förnekar att SL pedalerna är stabilare, men fördelen att kunna gå i skorna och att kunna köra samma system på alla cyklar vägs också in.
+1
Det är just därför att det är ett så personligt val som det inte går att säga att det ena, eller det andra, systemet är bättre för alla cyklister och för all typ av cykling.

/Håkan

Tips på bra spd pedaler.
HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Nu har du virrat till det för dig mer än vanligt tom. Varför kan du inte nöja dig med det jag skrev?
Var ngnstans har jag skrivit ngt om vilken styvhet, eller ens märke, det var på de SPD-skor som inte funkade för mig?
/Håkan
Jag (och alla andra som är läskunniga) läste in att du skyllde vek sula på SPD och inte för att Du köpt en billig och vek sko pga. snålhet och dålig research :)
Det finns garanterat SPD-skor som är passar din fot, är lätta nog, och tillräckligt styva.
Precis som det finns för mig och alla andra hobbycyklister som jag ursprungligen skrev och avsåg.

Tips på bra spd pedaler.
Nä, nu får ni knåpa ihop lite kurvor och tabeller på styvhet kontra anläggningsyta kontra glapp kontra float kontra olika personers preferenser i en sjudimensionell tabell med ditt sjudimensionellt tårtdiagram med olika fält länkade till tour och andra sidor som respektive preferensperson håller för trovärdiga.
Höger-vänster om! Seså! Marsch pannkaka!

Tips på bra spd pedaler.
Time! Jag använde Shimano från någon gång på nittiotalet till början på 00-talet och Time sedan dess. Jag har aldrig ångrat mig.

Tips på bra spd pedaler.
Sixten Fors sa:
För hobbycyklist tror jag knappast att SPD-SL tillför något revolutionerande. Innan SL fanns gick det utmärkt att cykla med vanlig 2-håls SPD även på asfalt. SL klossarna i plast slits som smör i solsken, jämfört med riktiga SPD-klossar i stål som håller typ livet ut. Dessutom går det att gå hyfsat normalt i ett par SPD-skor där klossen är nedsänkt i sulan, jmf. med en SPD-SL race sko. Det finns allt från superstyva till mindre styva SPD-sulor att välja mellan. Med eller utan nedsänkt kloss.

Men Sixten du brukar ju inte vara bakåtsträvare :D

Tips på bra spd pedaler.
Jimel sa:
Men Sixten du brukar ju inte vara bakåtsträvare :D
Bakåtsträvare?

För ca 30 år sedan tog några mtb-pionjärer en lvgracer (som sett likadan ut i 50 år) och påbörjade en revolution som saknar motstycke i modern historia. De uppfann SPD i metall och därtill avsedda skor, skrotade bockstyret, utvecklade komforthöjande fjädring, moderniserade ramgeometrin, förlängde hjulbasen och kapade styrstammen 10 cm, utvecklade moderna hjul med dubbelt så breda fälgar och däck (som alla vet rullar snabbare), monterade bromsskivor och hydrauliska bromsok (som alla vet bromsar bättre).

25 år senare limmade fortfarande lvgkollektivet sina löjligt smala tuber på fälgar som bromsades med hjälp av guttaperkaklossar dragna av ett snöre. Wtf? Hallå?

Efter 75 års status quo har dock lvggänget så smått börjat kopiera de landvinningar som mtb-kollektivet skapat. Det dröjer nog inte länge innan de även snor våra SPD-pedaler, klossar och skor.

Senast ändrad:
Tips på bra spd pedaler.
Tack till Sixten för en både insiktsfull och roande föredragning av den tekniska utvecklingen under de senaste decennierna. Tummen upp!

Tips på bra spd pedaler.
spd med rätt skor funkar misärfritt även på landväg. och är så mycket gåvänligare.

har varit igenom några olika spd-pedaler, och kommit att dissa de med stängd eller nästan stängd konstruktion. de sätter igen sig med lera, och ffa under vintern med is och snö. närmast oanvändbara där. shimanos kända 520or hör till dem.

exempel på öppnare genomsläppliga konstruktioner hittar du t ex hos wellgo och ritchey.

Tips på bra spd pedaler.
åberg sa:
Tack till Sixten för en både insiktsfull och roande föredragning av den tekniska utvecklingen under de senaste decennierna. Tummen upp!
Ironi på internet är svårt men det var fyndigt skrivet :-)

Vill man ha lite stadigare Pengdaler för 2-bult så har Look sina Track-modeller. Både för deras egna självrensande klossar och för Shimanos spd.

Tips på bra spd pedaler.
Sixten Fors sa:
För ca 30 år sedan tog några mtb-pionjärer en lvgracer (som sett likadan ut i 50 år) och påbörjade en revolution som saknar motstycke i modern historia. De uppfann SPD i metall och därtill avsedda skor, skrotade bockstyret, utvecklade komforthöjande fjädring, moderniserade ramgeometrin

Ja, eller så var de ett gäng BMX cycklister som vuxit upp och inte ville offra sina kulor på en vuxencykel. Utvecklingen av MTB är förstås naturlig. Mina två första MTB hade stel framgaffel och attans vad möra armarna var efter några kilometer på skogsstigar. Ge mig dämpare!
Det var skoj att cykla i skogen och slira i lera, men oj vad fälgarna slets. För varje inbromsning blev fälgsidorna tunnare och ibland tog bromsarna inte alls. Ge mig skivbromsar!
På landsväg hade jag Shimanos PD-7401 innan SPD var uppfunnet. Attans vad jag svor över de fjantiga MTB pedalerna med remmar. Ge mig klick in pedaler som jag kan gå med!

Shimano har inte utvecklat SPD nämnvärt sedan M737.

Tips på bra spd pedaler.
Lånar tråden jag också.
Jag tänker testa Time på min nya cykel. Vad är det för skillnad på MX och XC?
Jag kommer cykla grusväg och landsväg med cykeln. Vad passar bäst då?

Tips på bra spd pedaler.
Chapter 2 sa:
Lånar tråden jag också.

MX har lite mer "cage" omkring pedalinfästningen än xc.

Ska också göra en rensning bland cyklarna och gå över från spd till time.

Tips på bra spd pedaler.
Chapter 2 sa:
Lånar tråden jag också.

Jag kör helst XC på väg och MX i skogen. MX har mer ”float” och är lättare att klicka ur men väger mer.

Tips på bra spd pedaler.
Till TS. Välj en SPD-pedal som skruvas i och av med en 15 mm öppen nyckel. Som PESTEN ska Du sky de pedaler som monteras med 8 mm insex.

Tips på bra spd pedaler.
BengtG sa:
Till TS. Välj en SPD-pedal som skruvas i och av med en 15 mm öppen nyckel. Som PESTEN ska Du sky de pedaler som monteras med 8 mm insex.

Kan bara hålla med, det är ett eländigt designval. 8 mm insexnyckel har "fin" inbyggd fjädring och halkar lätt ur när man slår med klubba. 15 mm öppen nyckel är helt stum, och far ingenstans. Varför övergavs det? Sparar man 10 g eller kanske rentav 20?

Tips på bra spd pedaler.
jonja sa:
BengtG sa:

Kan bara hålla med, det är ett eländigt designval. 8 mm insexnyckel har "fin" inbyggd fjädring och halkar lätt ur när man slår med klubba. 15 mm öppen nyckel är helt stum, och far ingenstans. Varför övergavs det? Sparar man 10 g eller kanske rentav 20?
Det övergavs inte. Det finns fortfarande på de modeller som är bra. Man kan välja vilka bekymmer man vill köpa sig.

Tips på bra spd pedaler.
JTF sa:
jonja sa:
BengtG sa:

Det övergavs inte. Det finns fortfarande på de modeller som är bra. Man kan välja vilka bekymmer man vill köpa sig.

Insexhylsa och spärrhandtag halkar ingenstans om man nu till äventyrs lyckats spänna pedalen för hårt. Varför man nu skulle göra det. Slå med klubba är ju bara dumhet.

Tillbaka
Topp