Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Har det blivit någon cykling för folket där hemma idag? Prima fint här idag, om än lite väl kylslaget.

Kort dag med tidig hemgång efter redovisningar av haverirapporter, trevligt blått i skyn.
20161128_112043.jpg

Kunde inte hålla mig, så blev lite varvning m.m. runt Trindemossen. Krispigt.
20161128_150217-01.jpeg

Lite småstig hanns med också.
20161128_152744-01.jpeg

Och ja, den här kan vi ju vid det här laget...
20161128_152115-01.jpeg

Tjoflöjt!

// Erik

Fina bilder (igen) Loftberg. I Uppsala är det mörkt och kallt :)

Tramsade ett varv med vovven i vanlig ordning.

prom1.jpg

prom2.jpg

output_XTLiie.gif

prom3.jpg

Strax efter sista bilden stötte vi ihop med Herrgård som var ute och joggade (!) i Stabbyspåret. Det var trevligt.

/Johan

Om Loftberg visar bilder från västkusten, vågar jag också visar bilder från min helgutflykt
IMG_20161127_112022967.jpg

IMG_20161127_112038153_HDR.jpg

Efter uppfarten från Baden-Baden på asfalt.

IMG_20161127_113447971.jpg

Fortfarande fina färger.

IMG_20161127_114109880_HDR.jpg

IMG_20161127_114126661.jpg

Avfarten med viss försiktighet... Inte bra kombinera blött löv och grus med gamla semislicks som har blivit hårda.

Mindre kul: turen avslutades med punka.

Inför svartrejstävlingen #Stenduro 2017 lade jag igår två nya slingor på sten sture. Tävlingens längsta sträcka och tävlingens mest "berg och dalbaniga" uppstod igår. Ska försöka hinna lägga upp på Strava ikväll :)

Jag har nu fyra spikade och en tveksam / halvspikad sträcka fixad. Utöver de fem stycken endurosträckorna kommer det finnas ett specialprov på en av transporterna. Specialprovet kommer ge alla chansen att få prova på något annorlunda!

Bilagor

• IMG_20161129_182452.jpg
    IMG_20161129_182452.jpg
    194.4 KB · Besök: 29
WSB sa:
......

Utöver de fem stycken endurosträckorna kommer det finnas ett specialprov på en av transporterna. Specialprovet kommer ge alla chansen att få prova på något annorlunda!

Jag lägger mina pengar på att det är något obskyrt dropp, typ slottsmuren. :)

Shrue sa:
WSB sa:
......

Utöver de fem stycken endurosträckorna kommer det finnas ett specialprov på en av transporterna. Specialprovet kommer ge alla chansen att få prova på något annorlunda!

Haha, nej, men det droppet är roligt ;)

Tanken är att alla ska klara det, alternativt med olika alternativ/svårighetsgrader. Ska ut ikväll och reka lite till med en polare!

WSB sa:
Shrue sa:
WSB sa:
......

Haha, nej, men det droppet är roligt ;)

Tanken är att alla ska klara det, alternativt med olika alternativ/svårighetsgrader. Ska ut ikväll och reka lite till med en polare!

Sträckornas namn på Strava än så länge:

#Stenduro 1 - 20 seconds of fun -11.3%
#Stenduro 2 - Time for a BBQ -5.0%
#Stenduro 3 - The maniac -4.4%
#Stenduro 4 - Keep the gravel out of your undies -7.0%

Sträcknamnen härstammar från upplevelsen som ges under tiden!

#1 https://www.strava.com/segments/13734264
#2 https://www.strava.com/segments/13526670
#3 https://www.strava.com/segments/13734261
#4 https://www.strava.com/segments/13734299
#5 TBD
#Specialprov TBD

Transportsträckor avslöjas närmre "tävlings"dagen.

Senast ändrad:
Fasen va det här lät spännande då. Ännu mer anledning att styra upp min Stumpjumper. Själv har jag snällåkt lite mini-enduro på hardtailen idag...

Laxigare lera.
IMG_20161130_165548.jpg

// Erik

Stenduro, coolt!

Finns det något stök på de där stigarna? Det var många år sedan jag var där och snurrade men jag mins dem som ganska släta och snälla om än branta.

Sture har väl inte så mycket stök, men, det går faktiskt att få till några korta enduroliknande sträckor.

Kul att ni tycker det låter intressant. Jag kom precis hem från dagens runda och jag lyckades göra "Keep the gravel out of your undies" lite mer stökig och "Time for a BBQ" med ett bättre avslut. Hastigheten på grusvägen är inte längre ett bekymmer där! Backen kommer bli jobbig utan fart ;)

Loftberg, det där ser riktigt nice ut. Ser ut som mina hemmastigar i Mölndal!

Senast ändrad:
Nån som gör nåt!
Vart är världen på väg?

Med en försiktig reservation för att icke-cyklister kan ha synpunkter om ett rejs inte sköts snyggt och hänsynsfullt så verkar det väldigt kul. Snyggt jobbat!

/Johan

Jag tror inte det kommer bli några bekymmer. Vi korsar två grusvägar med god sikt, enbart ett tveksamt ställe och där kommer min sambo att stå flaggvakt (hon vill detta, obegripligt men kul att hon vill vara delaktig!). Resten av stigarna är just stigar och en del är avstickare där det mycket sällan är problem att ösa på i vanliga fall :)

Och eftersom det är ett svartrejs, helt utan officiella resultat och dylikt så gör det inget om en körning måste avbrytas och köras om. Eftersom allt ska skötas via Strava är det enkelt med tidtagningen då vi inte kör med digitala taggar som vi gör i ESS.

Sedan är det ju sunt förnuft som gäller och varje person kommer vara ansvarig för sitt framförande. Det är egentligen inte menat att vara någon större skillnad än när vi kör vanliga cykelturer, bara det att denna dag kommer det finnas en rutt att följa med tillhörande segment.

Och då det handlar om kanske 5-10 cyklister så kommer vi inte att ockupera skogen :) CK Uni hade någon form av träning där igår, de såg ut att vara just 5-10 stycken som susade omkring, så det är inga bekymmer. CX-träning och onsdags/tisdags-cykling hålls också där med ett STORT antal människor som dundrar omkring på sina cyklar, vi kommer inte att sticka ut på något vis helt enkelt.

Blir det succé tänker jag göra en cup av det hela. Har 5 nedförsslingor på åsen och några i lugnet också! Så kan bli två tävlingar till :)

Haha, får jag 50 anmälningar så kommer jag gå till kommunen och söka tillstånd ;) De kör ju ett lite mindre lopp kallat Skandisloppet där en gång om året, så helt negativa är de nog inte.

Sen ska jag för övrigt jobba lite mer på liftåkning i Sunnersta nästa sommar.

Strava är tyvärr värdelöst på så här korta sträckor. Jag har jämfört mot GPS:en vid flera tillfällen och det slår rätt mycket trots att det är GPS:ens spår jag laddar upp till Strava. T.ex. mätte Strava en snitthastiget av 40 km/h på backen vid observatorieparken när min toppfart var 37 km/h enligt GPS:en.

WSB sa:
Jag tror inte det kommer bli några bekymmer. Vi korsar två grusvägar med god sikt, enbart ett tveksamt ställe och där kommer min sambo att stå flaggvakt (hon vill detta, obegripligt men kul att hon vill vara delaktig!). Resten av stigarna är just stigar och en del är avstickare där det mycket sällan är problem att ösa på i vanliga fall :)

Låter fint :)

Angående Strava som tidtagning så är det ju oslagbart smidigt om alla kan vara överens om förutsättningarna och kan leva med den bristande precisionen så det inte blir några sura miner. Jag har i testsyfte kört med två telefoner i ryggan (inloggade på olika konton) och fått flera sekunders variation på korta segment. Tror att det har diskuterats en hel del i omgångar tidigare.

Masstart Avalanche style någon?

/Johan

Lite meningslöst att tävla om det förväntade felet i tidtagningen är flera ggr större än tidsdifferensen mellan två åkare.

Kan vi inte träffas och spela tärning istället. Man slipper dessutom bli smutsig och kan dricka öl samtidigt.

Jo, Strava har sina brister. Men jag vill inte hyra in Neptron och stickor för ett event i denna lilla skala. Finns andra tidtagningschip att hyra med, men det här är en sällskapstävling och är till för att ha kul :)

Vill man inte ha kul kan man stanna hemma istället, det är inget krav att alla måste deltaga! Men jag vill gärna att så många som möjligt kommer härifrån. Det blir nog riktigt kul med lite BBQ efteråt!

Jag tänker att så snart alla sträckor är klara och reviderade så ska jag filma deras utsträckning och lägga upp på youtube. På så sätt ser alla korrekt väg och man slipper kämpa med att ladda ner gpx-filer för att följa.

Därefter är det fri träning över vintern. När våren närmar sig tänker jag arrangera träningspass på sträckorna, så alla får ta del av tips och tricks. Kan ses som allmän träning på kurvtagning, pumpa fram fart och kontinuitet. När våren är kommen, då ska vi tävla!

Underskatta inte Sten Sture, det finns mycket kul saker jag hittat där nu.

Festligt med rally på hemmaplan! Angående tidtagning så körde vi ju med webbgratistjänsten Nytatime vid Sbr:et Ryssbergen Rampage i höstas. Då startar och stoppar man varandra. Funkade fint!

Tror också det kan bli rejält intresse från den kungliga om du lägger upp det här på happy. Typ när tänker du dig förresten?

På min bbqride hade vi en som stog med tidur i mål och antecknade i ett exellark och fasta mellanrum mellan startena. Funkade bra och var sekundnoga?

Är det tillåtet med folk utifrån wsb??

Hetsjägar´n sa:
Festligt med rally på hemmaplan! Angående tidtagning så körde vi ju med webbgratistjänsten Nytatime vid Sbr:et Ryssbergen Rampage i höstas. Då startar och stoppar man varandra. Funkade fint!

Det där lät betydligt smartare. Att lotta fram en vinnare på tävling är inte min definition på roligt.

Jag lägger tid på kullen och gör banor samt arrangerar upp det. Det räcker för mig. Vill någon vara med och fixa ett annat tidsystem så tar jag gladeligen emot den hjälpen.

Men annars så blir det Strava som gäller, jag har tyvärr inte mer tid än vad jag redan lägger på att träna och styra upp. Så Stravahatare ombeds helt enkelt att stanna hemma, eller ordnar så att vi kan cykla med ett annat tidtagningssystem.

Skriv här eller skicka ett PM om du vill ansvara för tidtagningen.

Herrgård, du kan säkert installera Strava på din mobil över dagen om du vill vara med och cykla :)

Mikipedia, utifrån ska väl gå bra! Men det blir nog ingen separat tråd för eventet liknande SBR, för det här handlar mest om att vi i Uppsala ska få chansen att göra det mesta av det vi har här. Om någon som kör t ex Flottsbro några gånger i veckan kommer hit för att cykla så finns risken att de blir besvikna.. Vi vet ju redan vad som erbjuds här ;)

Håll humöret, glädjen och diskussionerna uppe! Det finns bara ett syfte med detta och det är att jag vill komma ut och cykla med er andra samtidigt som vi har roligt på stigarna. Det finns inga prispengar, det finns bara ära. Och man får kanske vara beredd på att bli snuvad på äran om ens mobil synkar sämre mot Strava än en annan deltagares.. Men då finns det korv att tröstäta efteråt vid antingen den undre eller den övre grillplatsen på "Time for a BBQ" :)

Jag tycker det är ett trevligt initiativ oavsett tidtagningens precision, och är, förutsatt att jag är i stan och cykeln är ordnad, intresserad. Jag vet ändå redan att Kim Eriksson är snabbare uppför, Calle Friberg är snabbare över stöket och WSB själv är snabbare utför, så jag tar det nog inte så blodigt. Korv på det är ju bara en bonus :)

// Erik

Mycket bra WSB! Vi tar det för vad det är och har kul! Men blir det i vinter eller vår?

Jojje är ju förresten storfavorit som provat ut vilka telefoner som går snabbast osv. :-)

Loftberg sa:
Jag tycker det är ett trevligt initiativ oavsett tidtagningens precision, och är, förutsatt att jag är i stan och cykeln är ordnad, intresserad. Jag vet ändå redan att Kim Eriksson är snabbare uppför, Calle Friberg är snabbare över stöket och WSB själv är snabbare utför, så jag tar det nog inte så blodigt. Korv på det är ju bara en bonus :)

// Erik

Så ska det låta :) Men du är redigt snabb du med, och delar av sträckorna går ut på att trampa snabbt. "The maniac" heter som den gör av en anledning, för att man får trampa som en galning.. Hehe

Hetsjägar´n sa:
Mycket bra WSB! Vi tar det för vad det är och har kul! Men blir det i vinter eller vår?

Jojje är ju förresten storfavorit som provat ut vilka telefoner som går snabbast osv. :-)

Jag skulle tippa på att det blir i mars. Men vi kan ha en gemensam träning på sträckorna innan dess! Och tanken är att det ska vara öppen träning via Strava fram till tävlingsdagen, så att alla kan knåpa på sina endurolinjer.

WSB sa:
Hetsjägar´n sa:

Jag skulle tippa på att det blir i mars. Men vi kan ha en gemensam träning på sträckorna innan dess! Och tanken är att det ska vara öppen träning via Strava fram till tävlingsdagen, så att alla kan knåpa på sina endurolinjer.

Jobbar en minut ifrån tävlingsarenan, så luncherna är intecknade för hela första kvartalet nu :-)

WSB sa:
Jag lägger tid på kullen och gör banor samt arrangerar upp det. Det räcker för mig.

Mikipedia, utifrån ska väl gå bra! Men det blir nog ingen separat tråd för eventet liknande SBR, för det här handlar mest om att vi i Uppsala ska få chansen att göra det mesta av det vi har här. Om någon som kör t ex Flottsbro några gånger i veckan kommer hit för att cykla så finns risken att de blir besvikna.. Vi vet ju redan vad som erbjuds här ;)

Håll humöret, glädjen och diskussionerna uppe! Det finns bara ett syfte med detta och det är att jag vill komma ut och cykla med er andra samtidigt som vi har roligt på stigarna. Det finns inga prispengar, det finns bara ära. Och man får kanske vara beredd på att bli snuvad på äran om ens mobil synkar sämre mot Strava än en annan deltagares.. Men då finns det korv att tröstäta efteråt vid antingen den undre eller den övre grillplatsen på "Time for a BBQ" :)

Jag får helt enkel öka på min happytid i vintern för å inte missa något?

Jag har sagt och tänkt cykla i uppsala hela året så är på tiden att jag ror iland det projektet nu\i vår när någon är så duktig å fixar?????

Hehe, bor två min ifrån och jobbar också någon minut ifrån kullen. Aldrig slagit mig att man kan cykla på lunchen ;) Praktiskt!

Bra mikipedia! Bara att börja hänga här mer och cykla kontinuerligt :)

Har en timme nu som jag egentligen tänkt att avsätta för cykling, men är så kallt idag och tre dagar i rad känns för somrigt :) Får bli gymmet idag.

Tog mtb till jobbet idag och tänkte smygkika på #stenduro-sträckorna på lunchen. Men blev ertappad av tävlingsledningen! Kul med sällskap och att få se sträckorna!

Blir kul race! Snabbt, flowigt och riktigt flåsigt på sina håll.

Tillbaka
Topp