Tour de France 2022, 1-23 juli

Jag tror hela JV miste mobiliseras i en stenhård satsning för att knäcka Pogacar på en etapp som dagens. Först isolering, vilket inte verkar allt för svårt (UAE lag?), sedan blocka, stöta och jäklas med mha dragloken till han släpper iväg Vingegaard eller Rogic. Ytterst svårt då han inte bara är åkstark utan även explosiv och smart.

Pogacars absoluta förmåga att ta vara på andras lags arbete är väl just det som sticker ut. Hur ofta klarar han sig inte helt själv? Men är ändå hela tiden på rätt plats.

Jag hade hoppats på Roglic i år men har svårt att se det nu, enligt några uppgifter så drog han axeln ur led i går med?
Enligt uppgift satte han sig på en stol som en åskådare hade med sig och tryckte den på plats igen ?

https://www.stickybottle.com/races-...ack-in-after-borrowing-fans-chair-tour-video/

Jag tror hela JV miste mobiliseras i en stenhård satsning för att knäcka Pogacar på en etapp som dagens. Först isolering, vilket inte verkar allt för svårt (UAE lag?), sedan blocka, stöta och jäklas med mha dragloken till han släpper iväg Vingegaard eller Rogic. Ytterst svårt då han inte bara är åkstark utan även explosiv och smart.
Om det bara vore JV mot Pogacar vore det väl en sak. Nu är det ju en massa andra lag och cyklister inblandade också vilket komplicerar det ytterligare.

Om det bara vore JV mot Pogacar vore det väl en sak. Nu är det ju en massa andra lag och cyklister inblandade också vilket komplicerar det ytterligare.
Det där är intressant då det kan öppna upp för lite otippade scenarios och utmanare. Det är mycket fokus på Pogacar som "the one to watch", hade jag varit strategiker i de andra lagen hade jag låtit JV (som ju har det starkaste laget på pappret och de som lär vara mest stressade över Pogacars ledning redan) ta den fighten och sedan försöka överraska när de kört slut på sig för att knäcka Pogi. OM någon annan kommer orka smyga med när det smäller :)

Det är en risk de får ta. De måste gå på att Vingegaard kan ta det sista själv. Nu tvivlar jag på att de gör detta idag, snarare imorgon. Idag är nog de flesta lite krokiga.

Roglic egenvård visar vilka hårdingar som gör upp här.

Varför kör Wout så hårt hela tiden, drar mycket hela tiden, han verkar ju helt vild!
Verkar dela den egenskapen med t ex MvdP. Mycket sevärda och uppskattade cyklister som bygger stjärnstatus på att ta hem endagslopp, etapper samt att ta på sig blåstället när så krävs. Den fysiska kapaciteten är ju enastående. Idrottsskallarna med.

Jag är inte för UCI:s olika märkliga regleringar men hur kan de tillåta 34mm på en landsvägstävling? Jag fattar om amatörer kör på det men proffsen måste tycka det är pinsamt att åka med ballongdäck. UCI har redan bestämt att gruscykling är en egen delgren så borde inte uppdelning vara tydligare, landsvägscyklar har max 30mm, CX 33mm och gruscyklar 420000000mm.
Var det en landsvägstävling? Finns säkert olika uppfattningar om det.

Såg ut som kedjan hamnade innanför lilla när han växlade ner.
Det som ofta förvånar mig är hur svårt många har för att lägga tillbaka kedjan. Att böja fram bakväxeln för att få slack t ex.
Det som förvånar mig är hur ofta det händer i pelotonen. Eller att det händer alls med 100% nyservade cyklar dessutom med *smarta* elväxlar.

Inte så konstigt när det är kullersten och grus kan jag tycka.
Konstigare att det finns folk som aktivt väljer att köra på lilla klingan på grus.

Det som förvånar mig är hur ofta det händer i pelotonen. Eller att det händer alls med 100% nyservade cyklar dessutom med *smarta* elväxlar.
Just för shimano har det hänt lite extra ofta i år för att proffslagen inte har fått tillgång till senaste generationens vevparti så de har blandat årsmodeller som inte varit riktigt kompatibla. Vet inte om det är så i det här fallet, men det har hänt några gånger tidigare i år.

Annars tycker jag cyklarna fungerar förvånansvärt bra, igår höll de 60km/h med aero-cyklar på nåt av pave-avsnitten, det är ruskigt snabbt utan att tappa kedjan med det underlaget, inte som svensk gatsten direkt.

EF, Ineos och andra lag hade ju egna incitament att köra in WVA idag. Matthews t ex var utpekad som en favorit för dagens etapp. Har man ingen för totalen vill man ju köra för etappseger. Ska de bara titta på och låta allt strålkastarljus skina på UAE och JV?

EDIT: Stavfel

Senast ändrad:
EF, Ineos och andra lag hade ju egna incitament att köra in WVA idag. Matthews t ex var utpekad som en favorit för dagens etapp. Har man ingen för totalen vill man ju köta för etappseger. Ska de bara titta på och låta allt strålkastarljus skina på UAE och JV?
Så jättedåligt gick det ju inte för Matthews heller :-)

Nä, precis. BEX har ju ett lag som barar jagar etappsegrar (och kanske hade siktet på gröna tröjan innan Touren startade). Att de då ska låta segerchanser försvinna bara för att inte hjälpa Jumbo-Visma händer ju inte.

Jag har haft lite svårt att hitta förtjusningen i TdF i några år. Ffa efter Armstrong - Ullrich rivaliteten. Jag var i tyskland 1996, 1997 och blev en hängiven Ullrich fan, och får tacka honom för att jag över huvud taget blev cykel intresserad. (Snälla inget snack om dopning nu: så var det bara)

Sedan kom det massor med år imellan som bara räddades litegrann pga australiensarna Cadel Evans och till viss mån Richie Porte.

Men nu är det fan något helt annat, grymma, unga, mestadels sympatiska cyklister som bara attackerar och som Pidcock sa idag "are playing with our balls" och "taking the piss". Så jävla kul! En helt annan attityd som gör det riktigt kul att titta på igen, trots att jag inte har någon självklar personlig favorit just nu. Häftigt.

Roboten som skrev artikeln på SVT.se om dagens etapp imponerar inte.

0FCC0BEA-883D-479F-984E-937DFCF5C92A.png

EF, Ineos och andra lag hade ju egna incitament att köra in WVA idag. Matthews t ex var utpekad som en favorit för dagens etapp. Har man ingen för totalen vill man ju köra för etappseger. Ska de bara titta på och låta allt strålkastarljus skina på UAE och JV?

EDIT: Stavfel
UAE hade väl fått ta hela dragjobbet om inte andra hjälpt till, då kanske pogačar inte haft någon hjälp kvar på slutet. Senare kommer garanterat andra lag hjälpa till för att försvara en 10:e plats i totalen, så har det blivit mer och mer tycker jag, mer press på favoritens lag om det ska gå att utmana öht.

Senast ändrad:
Fast det var väl ett tag sedan Movistar hade en så fin klassikersäsong som i år? Liknelsen mellan dem och ineos är väl annars ganska bra då det ser ut som de sistnämnda inte får ihop något mer än lagpriset i år.

Min högoddsare är annars att alla utom geraint kraschar ur och att han vinner av det

Tillbaka
Topp