Tour de France 2022, 1-23 juli

Visa bilaga 566995

Blir man sugen eller blir man sugen?

Möjligen är jag lite feg men det vet i sjutton om jag är så sugen på att cykla i 80 km/h utför serpentinvägar omgärdade av stup. Just när man försöker njuta av utsikten så "pang" (hejdå till det här livet). ?

Sverige känns tryggt men jag är impad över att så många verkar gå igång på serpentinvägscykling. (Ändå sedan i tonåren då jag hyrde en skraltig bil med alldeles för vek/liten motor har jag varit lite skeptisk till serpentinvägar.)

Möjligen är jag lite feg men det vet i sjutton om jag är så sugen på att cykla i 80 km/h utför serpentinvägar omgärdade av stup. Just när man försöker njuta av utsikten så "pang" (hejdå till det här livet). ?

Sverige känns tryggt men jag är lite impad över att så många verkar gå igång på serpentinvägscykling. (Ändå sedan i tonåren då jag hyrde en skraltig bil med alldeles för vek/liten motor har jag varit lite skeptisk till serpentinvägar.)

Den stora grejen är väl iofs att cykla _uppför_, inte nerför. Men neråt ska man ju också...

Känner oxå detta ngt av ett mysterium.
Dvs hur kunde team-ledningarna för UAE och Jumbo låta tidsskillnaden bli så stor att det tillät ändring i GC?
Eller ser man Kemna som en dagslända och ointressant i långa loppet?
Inget mysterium alls, de bästa kör ifrån Kämna med ett par minuter per berg när det börjar gå fort. Det har hänt många stora etapplopp att någon fått gula tröjan "till skänks" på nån tidig etapp just för att man vet att de egentligen inte är nåt hot. Enda gången jag kan minnas det höll på att gå åt pipsvängen var när Voeckler "fick" gula tröjan med typ 10min i utbrytning på nån tidig plattetapp och sen körde bättre i bergen än vad någon anat o behöll tröjan så länge att det nästan började bli nervöst för favoriterna.

Inget mysterium alls, de bästa kör ifrån Kämna med ett par minuter per berg när det börjar gå fort. Det har hänt många stora etapplopp att någon fått gula tröjan "till skänks" på nån tidig etapp just för att man vet att de egentligen inte är nåt hot. Enda gången jag kan minnas det höll på att gå åt pipsvängen var när Voeckler "fick" gula tröjan med typ 10min i utbrytning på nån tidig plattetapp och sen körde bättre i bergen än vad någon anat o behöll tröjan så länge att det nästan började bli nervöst för favoriterna.
Pereiro fick en rejäl bjudning tillbaka in i matchen 2006.

Oj, nu hettade det till... 3 JVs + G vs Pogi ca 30 sek före de resten av GC-gänget. WvA i utbrytningen och (förmodligen) redo att falla tillbaka att assistera på sista stigningen (?).

Vore det inte bättre för Pogacar att hålla Roglic på lite lagom avstånd när det lutar på så mkt att det inte är någon stor nackdel att ligga och dra? Nu kör han ikapp fort och bränner lite mer energi än Vingegaard som kan ligga på Pogacars rulle och bevaka och direkt när Pogacar kommer ikapp är det risk för ny attack.

Känns som Roglic kommer att tappa en del idag. Om Pogacar håller ledningen idag borde Roglic vara mindre av ett hot imorgon.

Om Vingegaard känner sig hygglig imorgon lär han ju göra något försök att bli av med Pogacar. Borde ju vara en av de bättre möjligheterna för honom i denna tour. Har svårt att se att det sker före slutbacken men lurar lite på hur länge han kommer att vänta i den. Finns vad jag fattar inte några lätta partier utan det är skaplig lutning mest hela tiden. Kan man tänka sig att han börjar försöka typ halvvägs upp?
Visa bilaga 566889
Blev strax efter halvvägs upp.

Ja, ett svårt läge för Pogacar, men hade han inte tagit rycken direkt hade han fått dra med en på rulle hela tiden åas, men bra lagkörning av JV helt klart!
Fast att cykla i ”halvfart” uppför Galibier hade nog slitit mindre än att ta ett antal ryck från Roglic. Sen är det ju svårt att veta hur mkt det slet och i vilken utsträckning det var skälet till att han tappade så mkt på slutet.

Frågan är om det blir ngn mer fajt om gult nu eller om JV bara kommer att bevaka och kanske stöta några gånger då det är avslutningar uppför och han känner sig bra. Skulle kunna bli att detta var dagen då touren effektivt sett avgjordes.

Vilken etapp!

Fan vad kul för JoV! Och fan vad bra JuV körde, rent taktiskt! Nu är det ”bara” att Vingegaard hänger med i halvanden uge, så blir det en gultröja till vårt västliga grannland.

Senast ändrad:
Vilken uppvisning av JV och JV. Först isolering av TP och sedan till synes fåniga men viktiga stötryck för att mosa ben och trycka till självförtroende. Sedan dödsrycket där JV fick visa styrka. Jag är inget hårt Jumbo-fan men detta ruggigt imponerande.

Har svårt att tro att de tappar detta nu, trots huezens serpor.

Senast ändrad:
Den stora grejen är väl iofs att cykla _uppför_, inte nerför. Men neråt ska man ju också...
Nej, den stora grejen är att damma på nerför. Ligga o gneta uppför är bara jobbigt.
Damma på uppför är roligt på motorcykel. T.ex uppför andra sidan av Col de Granon som iallafall var delvis grus nerifrån Nevache- dalen. F.ö är Briancon-området grymmefint för cykel o mc åka på både grus o asfalt.
Cyklade upp den andra sidan en gång på mtb, vilket blev väldigt jobbigt när jag kom upp mot Fort Granon då väglaget bestod av krossad skiffer som däcken bara grävde ner sig i.

Njutningen av känna att kroppen klarar av att jobba sig uppför långa stigningar och till slut komma upp till toppen är underbar. Dessutom förhöjs upplevelsen av att på vägen upp kunna cykla avslappnat och njuta av utsikten . Ska man åka utför behöver man typiskt ha full koncentration på vägen och ev. trafik hela tiden och inte alls kan njuta av vyerna annat än om man stannar. Är det kyligt kan man lätt frysa också, något som sällan är ett problem när man cyklar uppför.

Tillbaka
Topp