Tour de France 2022, 1-23 juli

Njutningen av känna att kroppen klarar av att jobba sig uppför långa stigningar och till slut komma upp till toppen är underbar. Dessutom förhöjs upplevelsen av att på vägen upp kunna cykla avslappnat och njuta av utsikten . Ska man åka utför behöver man typiskt ha full koncentration på vägen och ev. trafik hela tiden och inte alls kan njuta av vyerna annat än om man stannar. Är det kyligt kan man lätt frysa också, något som sällan är ett problem när man cyklar uppför.

+1.

Andra danska skräll dagen! Igår Cort och idag Vingegaard? hur ska det sluta?? Tror dock Pocadjar tar det. Imorgon den ikoniska sträckan Alpe D' hues eller hur det stavas ?

Alpe d'Huez. Man kan väl dock säga att backens tuffhet inte riktigt matchar dess rykte.

Pogacar måste väl rimligen plocka tid på Vingegaard innan tempot. Av dagen att döma kommer det inte att ske imorgon i alla fall. Tror slovenen får hoppas på att dansken tappar lite till Pyrenéerna och att det kanske går att göra något där. Frågan är om Vingegaard vill smida medan järnet är varmt och kommer att försöka utöka ledningen imorgon.

Alpe d'Huez. Man kan väl dock säga att backens tuffhet inte riktigt matchar dess rykte.

Pogacar måste väl rimligen plocka tid på Vingegaard innan tempot. Av dagen att döma kommer det inte att ske imorgon i alla fall. Tror slovenen får hoppas på att dansken tappar lite till Pyrenéerna och att det kanske går att göra något där. Frågan är om Vingegaard vill smida medan järnet är varmt och kommer att försöka utöka ledningen imorgon.
TJV kommer nog att köra helt taktiskt nu med en i Gula tröjan… så det blir nog svårt för han att plocka in på JV..

Frågan är om Vingegaard vill smida medan järnet är varmt och kommer att försöka utöka ledningen imorgon.
Låter rimligt, bästa slagläget är nu när Pogacar redan är stukad. Det är en tuff smäll för Pogacar mentalt, ska bli spännande att se hans reaktion och samtidigt har tävlingen bland övrig sammanlagtcyklister öppnats upp på ett helt nytt sätt. Tänk om Pogacar hamnar utanför podiet. Jag har sett Pogacar som omänsklig och omöjlig att slå, på något sätt skönt att han visat sig mänsklig. Som några sa, Pogacars första riktiga nederlag i karriären.

TJV kommer nog att köra helt taktiskt nu med en i Gula tröjan… så det blir nog svårt för han att plocka in på JV..
Är han starkare uppför än Vingegaard imorron eller nån annan bergsetapp med målgång uppför kan han såklart ta in tid oavsett hur taktiskt Jumbo kör. En Pogacar i "normal" form kör ifrån hela Jumbo utom Vingegaard uppför o då spelar det mindre roll hur starkt laget är o hur taktiskt dom kör, i alla fall i uppförsbackarna.

Kanske tittade selektivt men var det inte så att publiken (i allmänhet) betedde sig betydligt sportsligare på denna slutstigning och gav cyklisterna gott om utrymme att göra något jämfört med andra stigningar tidigare år (pre-Covid)?

Färre fånar som skulle springa med, färre svensexekostymklädda pajasar, färre personer mitt i vägen, mer support, hejarop och stöd till cyklisterna. Kan det månne ha och göra med frekvensen av cyklar längs vägsidorna längs backen? Kommer det bli bättre eller sämre på Alpe d'Huez?

Kanske tittade selektivt men var det inte så att publiken (i allmänhet) betedde sig betydligt sportsligare på denna slutstigning och gav cyklisterna gott om utrymme att göra något jämfört med andra stigningar tidigare år (pre-Covid)?

Färre fånar som skulle springa med, färre svensexekostymklädda pajasar, färre personer mitt i vägen, mer support, hejarop och stöd till cyklisterna. Kan det månne ha och göra med frekvensen av cyklar längs vägsidorna längs backen? Kommer det bli bättre eller sämre på Alpe d'Huez?
Jag tyckte det var generellt lite folk i stigningarna igår jmf med tidigare år. Sitter alla redan och häckar på Alpe d’Huez kanske?

Jag tror/befarar att det kommer att dyka upp tillräckligt med knäppgökar i backen upp till AdH idag för att det ska räcka och bli över. Sen är det väl typiskt mer folk ute i backarna om det är helgdag jämfört med en vardag.

Tycker f.ö. att Granon inte såg ut att vara någon helt idealisk backe för stora publikmassor då den var ganska smal och inte såg ut att ha så mkt parkeringsmöjligheter vare sig längs backen eller vid topp och fot. Såg ut att vara en backe som jag skulle kunna tänka mig att stå och titta i om jag kunde hålla mig från att åka iväg och cykla backar själv. Folkhaven uppför t.ex. AdH skulle jag inte palla.

Tycker f.ö. att Granon inte såg ut att vara någon helt idealisk backe för stora publikmassor då den var ganska smal och inte såg ut att ha så mkt parkeringsmöjligheter vare sig längs backen eller vid topp och fot.
Enig i det, det var just avsaknaden av (hus)bilar längs vägen som fick mig att fundera på om det hade någon korrelation med publikens beteende. Om man för egen hand tagit sig 2, 6 eller 8 km uppför en 10% backe kanske man är mer ödmjuk inför vad (tävlings)cyklisterna har att tampas med (utan att folk dessutom står i vägen)

Kanske inte helt överraskande. Kul att en i utbrytargänget fick vinna tycker jag när GC-åkarna inte bjöd på något fyrverkeri.

Tillbaka
Topp