thomaslundstrom
Aktiv medlem
Tour de France 2022, 1-23 juli
Hårda ryck från Pogi, men Jonas stod pall! ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Med facit i hand.en helt korrekt analys. Nu var det fyra år sedan sist AdH var med i TdF men jag kan inte säga att jag saknat det ur ett sportsligt perspektiv. Trots sin legendariska status och rykte levererar den backen oftare incidenter än fantastisk cykelåkning. Lite Stockholmsveckan över det hela liksom.Jag tror/befarar att det kommer att dyka upp tillräckligt med knäppgökar i backen upp till AdH idag för att det ska räcka och bli över. Sen är det väl typiskt mer folk ute i backarna om det är helgdag jämfört med en vardag.
Det blev inte Sepp Kuss. Tog KOM i Alpe d'Huez: 39 min i lite över 6W/kg. Räkna lite på vad det skulle kräva för er. 420W här. Skulle hålla 4 min kanske ?
Han bonkade hårt mindre än 23 timmar innan. Det kändes som att både Vingegaard och Pogi kontrollerade och körde defensivt. Man undrar vad som hänt om Vingegaard bestämt dig för att vrida om kniven istället.Tillsammans med Bader mfl. Jag undrar mer varför Pogi tog 51 minuter på sig upp
Såg du etappen? Pogi var aldrig mer än 5 meter bakom Kuss, utom när han drog ifrån.Han bonkade hårt mindre än 23 timmar innan. Det kändes som att både Vingegaard och Pogi kontrollerade och körde defensivt. Man undrar vad som hänt om Vingegaard bestämt dig för att vrida om kniven istället.
Som vanligt finns det ju femtielva* dublettsegment av samma sak o det dom mätte på hade väl målpunkt efter där dom gick i mål igår så Pogacar hann dricka o vila o annat innan han gick i mål på segmentet...Jag undrar mer varför Pogi tog 51 minuter på sig upp
...sorry jag scrollade inte tillräckligt. Ser nu det finns ett par hundra varianter av hela Alpe d Huez klättringen. Dom som tycker att Stravakartan INTE behöver en rejäl städning kan gå o dra nåt gammalt över sig.Jag undrar mer varför Pogi tog 51 minuter på sig upp
Jag håller egentligen med men tror att om Vingegaard hade fått välja sitt max från början hade det gått snabbare. Pogacar bör vara nöjd med utfallet oavsett. Blir till att ladda om och plocka sekunder här och var inkl bonusar för att sen göra en magisk TT. Det kommer onekligen att kännas långt till Paris för TJV.Såg du etappen? Pogi var aldrig mer än 5 meter bakom Kuss, utom när han drog ifrån.
JV gjorde allt allt de kunde för att vrida om kniven, med enda resultatet att Pogi attackerade, fanns inte en chans att JV skulle knäcka honom på väg till Alpe d'Huez.
Slutsatsen man kan dra är nog att det behövdes väldigt speciella omständigheter och en del dumma beslut från Pogacar sida (stänga Roglic's attacker) för att knäcka honom. Och det kommer kännas väldigt långt till Triumfbågen för JV.
Nä nä, Strava har rätt. Anledningen måste vara att TP hade hyrt in en annan cyklist som klätt ut sig till TP och som åkte med JV upp till målet medan TP själv kunde ta det lite mer piano och spara krafter till en senare etapp när han kan attackera för att hämta tillbaka tid i totalen. Smart!...sorry jag scrollade inte tillräckligt. Ser nu det finns ett par hundra varianter av hela Alpe d Huez klättringen. Dom som tycker att Stravakartan INTE behöver en rejäl städning kan gå o dra nåt gammalt över sig.
I alla fall, jag tror Pogacar har förväxlat sin cykeldator med någon annan i sitt lag. Majka hängde väl med några km i stigningen? Compare skärmdump från valfritt Alpe D Huez segment.
Visa bilaga 567415
Vingegaard var 8s efter Pogacar i köpenhamn, det var ju dock väldigt speciell bana och underlag.Vad kan man tro om tempot vad gäller TP och JV? Har fått för mig att grundtipset är att TP är starkare men hur mkt kan han ta på 4 mil inte alltför kuperat tempo?
Kul, det blir bra teve!Talar ju i så fall än mer för att JV skulle kunna köra en ganska defensiv taktik och "bara" se till att inte tappa tid i totalen fram till tempot.
Ja, har han 2 min inför sista tempot tror jag han är väldigt konfident med det. Jag trodde också han var sämre på tempo innan jag letade upp resultaten från tempot förra året.Talar ju i så fall än mer för att JV skulle kunna köra en ganska defensiv taktik och "bara" se till att inte tappa tid i totalen fram till tempot.
Ja det stämmer ?Tänker Danmark vinna igen idag?
Han kände nog redan när Fred Wright attackerade att han inte skulle ha med vinsten att göra, han fick gneta rätt ordentligt för att komma in på Pedersens hjul där.Houle körde för tredjeplatsen.
Jo, visst, är ju mkt möjligt att han blivit trea ändå, men att lägga sig och dra från 1,5 km(?) kvar fram till dess att Pedersen drar igång spurten var väl bland de sämre taktiska uppläggen han kunde valt. Dessutom tycker jag Wright låg lite konstigt positionerad jämfört med Pedersen, oftast närmare högerkanten. Gjorde att han fick mer sidledsrörelse för att komma förbi Houle än vad han fått om han snarare legat lite utanför Pedersen. Sen hade ju dansken med all sannolikhet vunnit ändå då han var starkast av de tre.Han kände nog redan när Fred Wright attackerade att han inte skulle ha med vinsten att göra, han fick gneta rätt ordentligt för att komma in på Pedersens hjul där.
+1Tillbaks med Sir Wiggo för fasen!
Ja, värdelöst upplägg för att vinna etappen men om man e sjukt nöjd med en tredjeplats o rädd att det ska ta helstop o dom bakom ska komma ikapp så va det kanske rätt taktik. Visserligen brukar cyklister inte köra om tredjeplatser förutom på os och vm men det va väl hans karriärs bästa resultat om han knep tredjeplatsen idag.Jo, visst, är ju mkt möjligt att han blivit trea ändå, men att lägga sig och dra från 1,5 km(?) kvar fram till dess att Pedersen drar igång spurten var väl bland de sämre taktiska uppläggen han kunde valt. Dessutom tycker jag Wright låg lite konstigt positionerad jämfört med Pedersen, oftast närmare högerkanten. Gjorde att han fick mer sidledsrörelse för att komma förbi Houle än vad han fått om han snarare legat lite utanför Pedersen. Sen hade ju dansken med all sannolikhet vunnit ändå då han var starkast av de tre.
Hatten av för danskarna. Riktigt underhållande tour i år. Det enda negativa idag var att dom satt spanjoren på motorcykeln - Tillbaks med Sir Wiggo för fasen!
Med hans erfarenhet från MTB så är det väl inte förvånade att han är bra utför?Stora snackisen igår o som gått odiskuterad förbi här är Pidcocks utförsskillz. Är detta det bästa vi sett? Nibali är känd för sin skicklighet utför, likaså var Savoldelli på sin tid, men själv anser jag att Pidcock tar det till en ny nivå med aggressivare kurvvinklar o nerlägg än jag nånsin sett Nibali köra med. Nibali har bra känsla med detta är väl en nivå extra.?
Inte alls förvånande men det är en bit från "bra utför" till att bli nåt alla snackar om efter etappen. Han är trots allt rätt färsk i en lite annorlunda sport o det känns mer road racing skillz än mtb, som också @Manurhin2 är inne på.O
Med hans erfarenhet från MTB så är det väl inte förvånade att han är bra utför?
Håller med dig, min personliga favorit var Il Falco....Stora snackisen igår o som gått odiskuterad förbi här är Pidcocks utförsskillz. Är detta det bästa vi sett? Nibali är känd för sin skicklighet utför, likaså var Savoldelli på sin tid, men själv anser jag att Pidcock tar det till en ny nivå med aggressivare kurvvinklar o nerlägg än jag nånsin sett Nibali köra med. Nibali har bra känsla med detta är väl en nivå extra.?
Är det inte mest att nästan alla är usla?