Tour de France 2022, 1-23 juli

Jag tror/befarar att det kommer att dyka upp tillräckligt med knäppgökar i backen upp till AdH idag för att det ska räcka och bli över. Sen är det väl typiskt mer folk ute i backarna om det är helgdag jämfört med en vardag.
Med facit i hand.en helt korrekt analys. Nu var det fyra år sedan sist AdH var med i TdF men jag kan inte säga att jag saknat det ur ett sportsligt perspektiv. Trots sin legendariska status och rykte levererar den backen oftare incidenter än fantastisk cykelåkning. Lite Stockholmsveckan över det hela liksom.

Senast ändrad:
Tillsammans med Bader mfl. Jag undrar mer varför Pogi tog 51 minuter på sig upp
Han bonkade hårt mindre än 23 timmar innan. Det kändes som att både Vingegaard och Pogi kontrollerade och körde defensivt. Man undrar vad som hänt om Vingegaard bestämt dig för att vrida om kniven istället.

Han bonkade hårt mindre än 23 timmar innan. Det kändes som att både Vingegaard och Pogi kontrollerade och körde defensivt. Man undrar vad som hänt om Vingegaard bestämt dig för att vrida om kniven istället.
Såg du etappen? Pogi var aldrig mer än 5 meter bakom Kuss, utom när han drog ifrån.
JV gjorde allt allt de kunde för att vrida om kniven, med enda resultatet att Pogi attackerade, fanns inte en chans att JV skulle knäcka honom på väg till Alpe d'Huez.
Slutsatsen man kan dra är nog att det behövdes väldigt speciella omständigheter och en del dumma beslut från Pogacar sida (stänga Roglic's attacker) för att knäcka honom. Och det kommer kännas väldigt långt till Triumfbågen för JV.

En "risk" som jag ser det är att JV är rätt nöjd om han skulle komma fram till tempot med nuvarande GC-ställning och att JV kommer att koncentrerar sig på att se till att TP och möjligen GT inte plockar tillbaka någon tid och att TJV kommer att kontrollera etapperna så att ingen annan gör någon spektakulär upphämtning.

GT:s mål/kapacitet känns mer som att följa med än köra ifrån med så attackerandet skulle då vara upp till TP. Då TP ju fick en liten nosbränna i onsdags kan man tänka sig att han spar attackerna till slutdelen av avslutningsbackar och att han är lite mer restriktiv med attackerandet så att det blir 2-3 attacker och om JV går med så blir det spurt till mållinjen, d.v.s. rätt likt gårdagens etapp.

Sen kommer ju rimligen inte JV att bevaka TP om denne verkar ha en sämre dag och att JV bedömer att han relativt riskfritt kan öka avståndet till slovenen.

Sen finns det ju fler åkare men Bardet är ju visserligen inte så mkt längre efter än TP och GT men hans tempokörning är väl ganska svag. Yates kommer rimligen att få assistera GT med mindre än att GT brakar ihop och ner till Quintana och Gaudu är det ju ca 4 min så för att de ska blanda sig i striden om gult krävs nog rätt mkt.

Eller så har jag helt fel och JV kommer att attackera i bergen för att utöka avståndet, men att han ändå var ltie sliten efter urladdningen på andra halvan av Granon och kanske dessutom tyckte att AdH inte riktigt var hans typ av backe. Delar av andra halvan är ju lite mindre brant och jag tänker mig att ihållande brant, men kanske inte tokbrant, är mer JV:s kopp te.

Jag undrar mer varför Pogi tog 51 minuter på sig upp
Som vanligt finns det ju femtielva* dublettsegment av samma sak o det dom mätte på hade väl målpunkt efter där dom gick i mål igår så Pogacar hann dricka o vila o annat innan han gick i mål på segmentet...

*kan iaf räkna ihop 19st nästan identiska varianter av Alpe d Huez klättringen i Pogacars Stravalista.

Jag undrar mer varför Pogi tog 51 minuter på sig upp
...sorry jag scrollade inte tillräckligt. Ser nu det finns ett par hundra varianter av hela Alpe d Huez klättringen. Dom som tycker att Stravakartan INTE behöver en rejäl städning kan gå o dra nåt gammalt över sig.

I alla fall, jag tror Pogacar har förväxlat sin cykeldator med någon annan i sitt lag. Majka hängde väl med några km i stigningen? Compare skärmdump från valfritt Alpe D Huez segment.

Capture.PNG

Undrar hur UAE funderar. Laget känns allt svagare och nu när Majka oxå vacklar är ju TP närmast isolerad från början. Har de folk som kan resa sig? Annars är nog hotet från GT och INEOS påtagligt.

Lite konstigt av UAE att komma med ett så pass klent klättrargäng. Räknar de med att TP är osårbar en tredje gång? Känns väl opportunistiskt.

Såg du etappen? Pogi var aldrig mer än 5 meter bakom Kuss, utom när han drog ifrån.
JV gjorde allt allt de kunde för att vrida om kniven, med enda resultatet att Pogi attackerade, fanns inte en chans att JV skulle knäcka honom på väg till Alpe d'Huez.
Slutsatsen man kan dra är nog att det behövdes väldigt speciella omständigheter och en del dumma beslut från Pogacar sida (stänga Roglic's attacker) för att knäcka honom. Och det kommer kännas väldigt långt till Triumfbågen för JV.
Jag håller egentligen med men tror att om Vingegaard hade fått välja sitt max från början hade det gått snabbare. Pogacar bör vara nöjd med utfallet oavsett. Blir till att ladda om och plocka sekunder här och var inkl bonusar för att sen göra en magisk TT. Det kommer onekligen att kännas långt till Paris för TJV.

...sorry jag scrollade inte tillräckligt. Ser nu det finns ett par hundra varianter av hela Alpe d Huez klättringen. Dom som tycker att Stravakartan INTE behöver en rejäl städning kan gå o dra nåt gammalt över sig.

I alla fall, jag tror Pogacar har förväxlat sin cykeldator med någon annan i sitt lag. Majka hängde väl med några km i stigningen? Compare skärmdump från valfritt Alpe D Huez segment.

Visa bilaga 567415
Nä nä, Strava har rätt. Anledningen måste vara att TP hade hyrt in en annan cyklist som klätt ut sig till TP och som åkte med JV upp till målet medan TP själv kunde ta det lite mer piano och spara krafter till en senare etapp när han kan attackera för att hämta tillbaka tid i totalen. Smart!

Vad kan man tro om tempot vad gäller TP och JV? Har fått för mig att grundtipset är att TP är starkare men hur mkt kan han ta på 4 mil inte alltför kuperat tempo?

Vad kan man tro om tempot vad gäller TP och JV? Har fått för mig att grundtipset är att TP är starkare men hur mkt kan han ta på 4 mil inte alltför kuperat tempo?
Vingegaard var 8s efter Pogacar i köpenhamn, det var ju dock väldigt speciell bana och underlag.

Intressantare är kanske sista tempot på Touren 2021 som var ca 30km långt. WvA vann och Vingegaard körde in på tredje plats 32s efter, Pogacar 25s efter Vingegaard. Nu ledde ju Pogacar med hur mycket som helst o gick nog inte max på det tempot, men att Vingegaard bara är 32s efter WvA som säkert gick max för att vinna etappen vittnar om att Vingegaard är väldigt stark på tempo.

edit. Tempoloppet var 30km snarare än 20.

Talar ju i så fall än mer för att JV skulle kunna köra en ganska defensiv taktik och "bara" se till att inte tappa tid i totalen fram till tempot.

Talar ju i så fall än mer för att JV skulle kunna köra en ganska defensiv taktik och "bara" se till att inte tappa tid i totalen fram till tempot.
Ja, har han 2 min inför sista tempot tror jag han är väldigt konfident med det. Jag trodde också han var sämre på tempo innan jag letade upp resultaten från tempot förra året.

Gillar när Pedersen kollar bak under armen för att konstatera luckan, ta några rappa varv till och rulla in med världsmästarbanden på ärmarna. Så gör en mästare. Chapeau!

Han kände nog redan när Fred Wright attackerade att han inte skulle ha med vinsten att göra, han fick gneta rätt ordentligt för att komma in på Pedersens hjul där.
Jo, visst, är ju mkt möjligt att han blivit trea ändå, men att lägga sig och dra från 1,5 km(?) kvar fram till dess att Pedersen drar igång spurten var väl bland de sämre taktiska uppläggen han kunde valt. Dessutom tycker jag Wright låg lite konstigt positionerad jämfört med Pedersen, oftast närmare högerkanten. Gjorde att han fick mer sidledsrörelse för att komma förbi Houle än vad han fått om han snarare legat lite utanför Pedersen. Sen hade ju dansken med all sannolikhet vunnit ändå då han var starkast av de tre.

Hatten av för danskarna. Riktigt underhållande tour i år. Det enda negativa idag var att dom satt spanjoren på motorcykeln - Tillbaks med Sir Wiggo för fasen!

Jo, visst, är ju mkt möjligt att han blivit trea ändå, men att lägga sig och dra från 1,5 km(?) kvar fram till dess att Pedersen drar igång spurten var väl bland de sämre taktiska uppläggen han kunde valt. Dessutom tycker jag Wright låg lite konstigt positionerad jämfört med Pedersen, oftast närmare högerkanten. Gjorde att han fick mer sidledsrörelse för att komma förbi Houle än vad han fått om han snarare legat lite utanför Pedersen. Sen hade ju dansken med all sannolikhet vunnit ändå då han var starkast av de tre.
Ja, värdelöst upplägg för att vinna etappen men om man e sjukt nöjd med en tredjeplats o rädd att det ska ta helstop o dom bakom ska komma ikapp så va det kanske rätt taktik. Visserligen brukar cyklister inte köra om tredjeplatser förutom på os och vm men det va väl hans karriärs bästa resultat om han knep tredjeplatsen idag.

Hatten av för danskarna. Riktigt underhållande tour i år. Det enda negativa idag var att dom satt spanjoren på motorcykeln - Tillbaks med Sir Wiggo för fasen!

Inte riktigt fattat det där.
Och nu till Wiggins på motorcykeln
"Hej alla, de cyklar och cyklar #valfritt uppenbart- tillbaka till studion"
Tack Wiggins för din analys.

Jo han var nog rätt nöjd med en topplacering ändå. Vet inte hur mycket det kan spela in att det börjar bli lite panik för få ihop UCI-poängen för Israel Premier tech också? Även om det nu små smulor för annat än seger. Men de kan har stallorder om att slåss för allt de kan få nu.

Stora snackisen igår o som gått odiskuterad förbi här är Pidcocks utförsskillz. Är detta det bästa vi sett? Nibali är känd för sin skicklighet utför, likaså var Savoldelli på sin tid, men själv anser jag att Pidcock tar det till en ny nivå med aggressivare kurvvinklar o nerlägg än jag nånsin sett Nibali köra med. Nibali har bra känsla med detta är väl en nivå extra.?

Helt klart vass. Sen är det ju alltid svårt att jämföra olika utförskörningar vid olika tidpunkter i olika backar och under olika förhållanden.

O
Stora snackisen igår o som gått odiskuterad förbi här är Pidcocks utförsskillz. Är detta det bästa vi sett? Nibali är känd för sin skicklighet utför, likaså var Savoldelli på sin tid, men själv anser jag att Pidcock tar det till en ny nivå med aggressivare kurvvinklar o nerlägg än jag nånsin sett Nibali köra med. Nibali har bra känsla med detta är väl en nivå extra.?

Med hans erfarenhet från MTB så är det väl inte förvånade att han är bra utför?

Med tanke på från vilken vinkel han träffar apex så kan man tro att han kört roadracing innan, extremt tydlig skillnad när froome var i närheten.

Håller med dig, min personliga favorit var Il Falco....

Senast ändrad:
Fråga; bortsett från denna tråd.. vilken nyhetskälla har bäst täckning/analys av touren? Brukar kolla bbc sport men tycker det är ganska tunn täckning i år. Vad läser ni?

Tillbaka
Topp