Tubeless vara eller inte vara ?

Börjar tvivla på slanglöst. Jag har samma frekvens på att genomslagspunka en slang som att jag genomslagspunkar hela däcket när jag kör slanglöst. Har fått snakebite på hela däcket minst 4 gånger under senaste året. (Chunky Monkey och Rock Razor.) Stora hål som tömmer all luft på några sekunder. Inget som guckan har en chans att laga. Tycker jag har relativt högt tryck i däcket (har ingen mätare). Börjar kännas ovärt att hålla på med slanglöst. Blir bara struligare att laga.

Samma visa här, däcksidorna punkteras, kör med 1,8 bar väger inte 65kg :)
Racing Ralph Lite skinn tror jag det heter, det åkte in en slang därefter.

Bilagor

• tubeless.jpg
    tubeless.jpg
    26.4 KB · Besök: 25
Senast ändrad:
Ruggen sa:
Börjar tvivla på slanglöst. Jag har samma frekvens på att genomslagspunka en slang som att jag genomslagspunkar hela däcket när jag kör slanglöst. Har fått snakebite på hela däcket minst 4 gånger under senaste året. (Chunky Monkey och Rock Razor.) Stora hål som tömmer all luft på några sekunder. Inget som guckan har en chans att laga. Tycker jag har relativt högt tryck i däcket (har ingen mätare). Börjar kännas ovärt att hålla på med slanglöst. Blir bara struligare att laga.

Prova med öka trycket tills du inte får punka längre. Funkar alltid. ?

Är du på riktigt? ...tycker jag har högt tryck .. har ingen mätare.... Då kan jag tala om för dig att du säkerligen kör omkring med för lågt tryck....
Jag,en tjockis, har aldrig fått punka sedan jag gick över till tubeless.. men jag har pump med mätare. Numera skiter jag i hur det ser ut.. jag bara brakar på... punktering får man ju aldrig ändå!
Ruggen sa:

Martin Eves sa:
Robert sa:
Ruggen sa:
Börjar tvivla på slanglöst....

Jag ska försöka med detta, från 1,8 till 2,1. Antar att vikten spelar in här...
Monterade om däcket med ny däcktätning, till min förvåning läckte det inte ur det gamla hålet.

Slanglöst med för tunna däck brukar inte fungera så bra. Det räcker med en lite reva så läcker det. Då kan jag nog hålla med att konceptet suger. Men med en bra fälg och däck mer mer gummi kan slanglöst med lite lägre tryck, fungera bra.

Martin Eves sa:
Robert sa:
Ruggen sa:

Monterade om däcket med ny däcktätning, till min förvåning läckte det inte ur det gamla hålet.

Är du själv förvånad över att dina LITESKIN inte är optimala? Research!

NickPick sa:
Martin Eves sa:
Robert sa:
Ruggen sa:

Är du själv förvånad över att dina LITESKIN inte är optimala? Research!

Jag är varken eller eftersom jag inte har mer erfarenhet än X-king RS+tube och köpte Schwalbe hos en välrenommerad handlare.

Såg detta! Vem kan man lita på och vad ska man ha?

Bilagor

• Skärmavbild 2016-08-28 kl. 17.37.51.png
    Skärmavbild 2016-08-28 kl. 17.37.51.png
    10.9 KB · Besök: 30
Senast ändrad:
Någon som provat Peatys Sealant?

Biologiskt nedbrytbar med blå skimrande glittrig färg sålde den för mig. Ska bli intressant att se hur den presterar. Hittade en enda recension där de tyckte att den var för tjock för fatbikedäck.

Försöker få ett däck tätt med den just nu, inte direkt imponerad hittils tyvärr :( Det är ett WTB Breakout 2.5 med tjocka casingen så borde vara lätt att få tätt men hittills läcker det genom sidoväggarna och mot fälgkanten. Pumpat upp, snurrat och skakat, lagt på sidorna mm säkert 15 gånger + 2 skogsturer och det är tomt på nån timme fortfarande. Min erfarenhet från andra +1 kg däck är att de är typ täta från start. Tänkte prova nån tur till i skogen, tätar det inte efter det så tvättar jag ur Peatys guckan och slänger i den sista slatten Stans från min gamla flaska och ser om det tätar bättre.

Jag har kört Peaty guckan någon månad i ett Maxxis och det vart tätt från första stund och håller fortfarande samma tryck.

edvin_m sa:
Försöker få ett däck tätt med den just nu, inte direkt imponerad hittils tyvärr :( Det är ett WTB Breakout 2.5 med tjocka casingen så borde vara lätt att få tätt men hittills läcker det genom sidoväggarna och mot fälgkanten.

Jag hade problem med ett nytt Maxxis Shorty som läckte genom sidoväggarna. Inte mycket, men många små läckage blev synliga i vattenbad och det faktum att däcket var tomt på luft efter typ 12 timmar. Kontaktade återförsäljaren som meddelade att ibland sitter någon form av släppmedel kvar på däckens insida som gör det svårt för tätningsvätskan att göra sitt jobb.
-Torka av däckets insida med bromsregörning
Använde lite Bräkleen och torkade av med papper. På med tätningsvätskan och däcket håller tätt!

Troligtvis ett snabbare sätt att lösa problemet än att skicka tillbaks däcket till återförsäljaren.

ejma sa:
edvin_m sa:
Försöker få ett däck tätt med den just nu, inte direkt imponerad hittils tyvärr :( Det är ett WTB Breakout 2.5 med tjocka casingen så borde vara lätt att få tätt men hittills läcker det genom sidoväggarna och mot fälgkanten.

Jag hade problem med ett nytt Maxxis Shorty som läckte genom sidoväggarna. Inte mycket, men många små läckage blev synliga i vattenbad och det faktum att däcket var tomt på luft efter typ 12 timmar. Kontaktade återförsäljaren som meddelade att ibland sitter någon form av släppmedel kvar på däckens insida som gör det svårt för tätningsvätskan att göra sitt jobb.
-Torka av däckets insida med bromsregörning
Använde lite Bräkleen och torkade av med papper. På med tätningsvätskan och däcket håller tätt!

Troligtvis ett snabbare sätt att lösa problemet än att skicka tillbaks däcket till återförsäljaren.

Det blev tätt efter tredje rundan, inga punkor än så länge så där vet jag inte hur det reagerar. Däcket tvättade jag ur med med både diskmedel och isopropanol innan jag monterade för att få bort släppmedelshinnan så det borde inte vara några problem.

Rattnalle sa:

Biologiskt nedbrytbar med blå skimrande glittrig färg sålde den för mig. Ska bli intressant att se hur den presterar. Hittade en enda recension där de tyckte att den var för tjock för fatbikedäck.
Har smällt på ena däcket nu. Vilket jobb. Den är. Så trögflytande att den inte rinner ut ordentligt längs kanter och så ens med typ 150 ml i. Ska dra ett varv med fingret på insidan av fälgen när jag försöker mig på nästa och se om det blir bättre då.

Rattnalle sa:
Rattnalle sa:

Har smällt på ena däcket nu. Vilket jobb. Den är. Så trögflytande att den inte rinner ut ordentligt längs kanter och så ens med typ 150 ml i. Ska dra ett varv med fingret på insidan av fälgen när jag försöker mig på nästa och se om det blir bättre då.
Hjul två klart. Nu gick det jättelätt när jag utnyttjade att det är rätt kletigt och inte rinner iväg eller ut ur däcket när man vrider på det.
1. Kräng på ena däcksidan helt
2. Lägg hjulet ner med öppna sidan uppåt
3. Spruta kletet runt hela däcket ett varv och se till att det rinner ner till kanttråden hela vägen runt så att den blir blöt
4. Ta fingret och kleta runt så att det är klet på insidan av fälgkanten som är uppåt också
5. Kräng på däcket, pumpa och njut av att det ploppar direkt

Rattnalle sa:
Rattnalle sa:
Rattnalle sa:

Hjul två klart. Nu gick det jättelätt när jag utnyttjade att det är rätt kletigt och inte rinner iväg eller ut ur däcket när man vrider på det.
1. Kräng på ena däcksidan helt
2. Lägg hjulet ner med öppna sidan uppåt
3. Spruta kletet runt hela däcket ett varv och se till att det rinner ner till kanttråden hela vägen runt så att den blir blöt
4. Ta fingret och kleta runt så att det är klet på insidan av fälgkanten som är uppåt också
5. Kräng på däcket, pumpa och njut av att det ploppar direkt
Ett uppdaterat omdöme efter en stunds användning:

Bilagor

• IMG_20180421_184944.jpg
    IMG_20180421_184944.jpg
    147.5 KB · Besök: 25
NickPick sa:
Nudlar. Långt till lön? :D

Kör inte hunt med peatys och det verkar gå bra...?
Svårslagen snabbmat som alltid går att ha hemma :) (har hittills i livet aldrig upplevt "långt till lön" vad gäller mat, hoppas fortsätta slippa)

Jag upptäckte imorse när jag skulle ut ett hål mitt i slitbanan som verkligen borde ha tätat om guckan funkat. Vid närmare inspektion har det sen februari torkat upp typ 1-1,5 dl som var det som krävdes för att jag skulle få det att funka till att börja med. Det är inte alls bra tycker jag. Sen är den för trögflytande för att riktigt göra jobbet istället blir det mer en kladdig fläck på ett ställe i däcket och inget kvar som kan täta resten.

Senast ändrad:
Jag har fyra hjulpar som passar på två cyklar vilket känns lagom.
Vanliga kombon DHF/DHRII, DH DHF 2,5 Maxxgrip DD x2, Plusdäck Rekon 2,8 x2 och lättrullade Tomahawk/Ikon.

Tillbaka
Topp