Tubeless.

Åke. S

Ny medlem
Tubeless.
Det finns olika system, jag har kört med UST däck på UST fälg.
Blir det lättare med STANS, DT-kit eller NO-TUBES systemen med vätska och spec slang.
Fördelar nackdelar osv, ni med erfarenhet får gärna dela med er.

Tubeless.
98d1158920230-kindergartens-oerlikon-zurich-hijack.gif

Jag har ett UST-problem just nu. Mina BigBetty 2.4 icke UST vägrar att sätta sig på mina Crossmax. Jag skulle gärna villja testa att köra UST, men nu verkar det som att det inte fungerar.

Slang sitter i tills vidare.

Tubeless.
Tjenna Åke ,jo jag har frågat om detta förrut...
kom fram till att vid xc-race ;använd tex.Racing Raffe Evo eller dito UST , med gegga i ,
vid träning;
tex.Nobby Nicke Evo Snake Skinn(eller annat "punka skydd")

Tubeless.
Åke,

Jag kör med NoTubes flow fälg och är mycket nöjd. Jag kör större däck och tävlar inte så jag jagar inte gram men jag är säker på att det finns åsikter om detta. Man får ju ett mycket mer punteringssäkert däck med det slanglösa konceptet, dessutom kan man köra med lägre lufttryck...

Några saker man bör notera är att:

NoTubes fälgarna är gjorda för att köra med Vanliga däck med Stans gunka i. Detta ger ju ett lättare däck då UST versionerna har extra gummi i bara för att ge ett lufttätt däck. Notubes har en lista på hemsidan med vilka däck som fungerar bra. http://www.notubes.com/support_tire.php -Vad jag förstår så finns det ingen anledning att köpa UST däck överhuvedtaget förutsatt att man använder gunkan och håller sig till vissa däckstillverkare ex Schwalbe el. Maxxis.
-Om man vill ha ett lätt hjul så behöver du inte använda rimstrip med Notubes fälgarna, det räcker med bara en ventil och tejp för ekerhålen. Rimstripen hjälper lite mot burpning/rapning vid låga däckstryck så det är ju en trade-off.

Fälgarnas låga profil gör det även busenkelt att kränga däcken.

height-compare.gif ht=218

Jag kör 2,5" Maxxis Swampthings DH på mina fälgar och det funkar väldigt bra.

Tubeless.
Min enda slanglösa erfarenhet är UST- däck på UST- fälg; gillar att köra med riktigt lågt tryck i däcken, såpass att det inte skulle funka utan de styvare däcksidorna på UST- däcken! Det allra bästa vore väl tubdäck- och fälg, men det är ju rätt dyrt!

Tubeless.
Jag tror inte att däckssidorna är olika på UST däcken har du nåt som indikerar detta?

Min erfarenhet är att däcken sitter bättre/rapar mindre när dem har suttit ett tag om man använder stans solution då denna "limmar" däcket mot fälgen eller ev. mot rimstripen om man använder sådan...

Tubeless.
Det är inte raparna som är problemet, utan att däcken viker sej när man kör med lågt tryck! Blir väldigt ostadigt i svängarna! Har iofs bara jämfört Schwalbe Racing Ralph 2.25, med slang och UST; kan köra med lägre tryck i UST- däcken utan att de viker sej, beroende på att de är styvare.

Tubeless.
gallan skrev:
-------------------------------------------------------
> Sta`ns j-vla gegga!alltså...men hur funkar det
> med Shwalbes tätn.gucka? nå`n som vet?
> Happy hälsn.

är väll i stort sett samma sak. alla tillverkare (i stort sett) har på senare år kommit med liknande produkter som notubes.

fördelen me notubes system är ju att man får ust till samma vikt som vanligt däck med lätt slang, istället för ett mycket tyngre däck med "riktig" ust. nackdelen mot "riktig" UST är att man inte får lika stabila däck vid väldigt lågt tryck och att alla däck inte funkar lika bra att täta me notubes gegga. vissa tillverkare har dock kommit med "hybriddäck", som har UST däckens stabilare sidor, men saknar ust däckens tätande skikt. dessa är tänkta att köras me notubes liknande gegga.

Tubeless.
Jag kan bara yttra mig om hutchinson vs. NoTubes vätska.

hutchinson fungerar längre tid i däcket och däcket är mycket lättare att sanera från gammal vätska än med NoTubes.

Senast redigerad av en moderator:
Tubeless.
Nackdelen med Hutchinsson såsen är väl att den inte tätar små hål eller något överhuvudtaget? Jag har sett en hel flaska spruta ut ur ett däck utan minsta antydelse till att täta och det var ett litet hål.

Notubes geggan tätar faktiskt hål mycket bra och permanent skulle jag vilja påstå. Det är ju inte så roligt att ta bort uttorkad gegga ur gamla däck det kan jag hålla med om, jag undviker detta i möjligaste mån...

Här visar Stan hur det tätar:

http://www.notubes.com/movie_newdemo.php

Det som Jensen kallar hybriddäck är ju precis vad man ska ha, "tubeless ready" kallar Schwalbe dessa. Och vad jag förstår så är det i Schwalbes fall endast "beaden" som avses och har inget med däcksidan att göra.
Specialized kallar sina för 2Bliss, Bontrager TLR.

Vad jag förstår så är alla nyare Schwalbe däck "tubeless ready" men detta framgår inte på hemsidan...?

Tubeless.
Jag har kört slanglöst med fyra olika däck, Schwalbe RR och NN 2,25 samt Maxxis Ardent och Advantage 2,25. Maxxis är styvare i däcksidorna och går att köra med lägre tryck. Skulle aldrig köpa ust däck, varför extra dödvikt?

Avsaknad av kompressor, d v s ett helvete att pumpa upp tryck i däcken, fick mig att välja punkaspray på Clas Ohlson framför traditionell gucka som Stans, No Flat etc. Till sommaren skall jag dock testa Stans el jmf och köpa ett gäng kolsyrepatroner, blir ngr spänn billigare och mer miljövänligt.

Skulle man inte kunna skaffa ngn form av trycktub och fylla med komprimerad luft på macken? Typ som en luftklocka på macken fast mindre?

Tubeless.
fredrikw skrev:
> Liten och smidig kompressor som funkar alldeles
> utmärkt att pumpa upp däck med, fick upp trycket
> när jag stansade mina RR på någon sekund bara.
>
> http://www.jula.se:80/e-Sales/esa/default.jsp?main
> page=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=200040

Smutt! Men om ens hustru dödar en har man ju förstås ingen nytta av den..

Tubeless.
jonzén skrev:
> kapar jag med då. vilket kit ska jag ha i mina
> deetracks med 2,5" däck och hur mycket gucka?

Du skall ha freeride stripen; http://www.notubes.com/product_info.php/cPath/21_58/products_id/33

Till DH rekommenderas 2 skopor dvs 60gram vätska.

För de som har svårt at pumpa upp däcken så finns det lite instruktioner här;
http://www.notubes.com/support_instructions.php

Att slå på däcket som han gör i videon så det lägger sig bättre innan man fyller luft brukar hjälpa väldigt mycket....

Tubeless.
Stealth Black skrev:
>
> Att slå på däcket som han gör i videon så det
> lägger sig bättre innan man fyller luft brukar
> hjälpa väldigt mycket....

..not.

Tubeless.
Det är inte bara däckens eller geggans fel att det är jävligt med Stan's det är mestadels fälgens. Min erfarenhet säger att Mavics UST-fälgar är helt odugliga för att Stan'sa. De har ju gjort fälgen smalare om jag minns rätt, det funkar "sådär" med vanliga däck som slanglöst. XTR-hjulen funkar fint, lätta att få luft i däcken, även med vanlig fotpump. Absolut enklast är Notubes egna fälgar, de är så jävla bra för ändamålet att det inte är någon sport längre...

Tubeless.
Stealth Black skrev:
> Nackdelen med Hutchinsson såsen är väl att den
> inte tätar små hål eller något
> överhuvudtaget? Jag har sett en hel flaska spruta
> ut ur ett däck utan minsta antydelse till att
> täta och det var ett litet hål.

Det är ju en viktig parameter, jag har inte fått nåt hål än (tror jag) så jag vet inte vad Hutchinsson såsen går för när det gäller att täta.

Jag har bara tyckt att Stan´s torkar lite för fort.

.

Tubeless.
Jo Stans är lite jobbig då den torkar och är lite jobbig att få bort... Aceton är det enda jag vet som löser det. Har läst om folk som "blåser" bort det med högtryckstvätt men det har jag aldrig provat.

För hutchinssåsen så tycker jag att du ska prova: Bara att slå i nägra spikar i en planka och cykla över ett par gånger :-)

Tubeless.
Stealth Black skrev:
> Jo Stans är lite jobbig då den torkar och är
> lite jobbig att få bort... Aceton är det enda
> jag vet som löser det. Har läst om folk som
> "blåser" bort det med högtryckstvätt men det
> har jag aldrig provat.
>
> För hutchinssåsen så tycker jag att du ska
> prova: Bara att slå i nägra spikar i en planka
> och cykla över ett par gånger :-)

Hmmm.... vända däcket avigt och köra på med högtryckstvätt... smart, jag ska ge stan´s en andra chans.

jag väntar lite med plankexperimentet :-)

Tubeless.
bruce skrev:
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><
> Skulle man inte kunna skaffa ngn form av trycktub
> och fylla med komprimerad luft på macken? Typ som
> en luftklocka på macken fast mindre?

Jag har oxå funderat på en flaska för att även använda till att blåsa upp tube-kiter med.
Jag har tillgång till kasserade andnings-luftflskor på brandstationen, men har inte hittat någon med ventil, och jag tror en sådan kostar ganska mycket.
Hör med närmaste dykarbutik eller brandstation, så kanske dom har någon kasserad flaska med ventil på som du kan få. I vart fall alla stålflaskor har begränsad livslängd för att få användas till andningsluft.

Tubeless.
gunnar.westholm skrev:
> bruce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >>>>>>>>>>>>>>>>>>>><
> > Skulle man inte kunna skaffa ngn form av
> trycktub
> > och fylla med komprimerad luft på macken? Typ
> som
> > en luftklocka på macken fast mindre?
>
> Jag har oxå funderat på en flaska för att även
> använda till att blåsa upp tube-kiter med.
> Jag har tillgång till kasserade
> andnings-luftflskor på brandstationen, men har
> inte hittat någon med ventil, och jag tror en
> sådan kostar ganska mycket.
> Hör med närmaste dykarbutik eller brandstation,
> så kanske dom har någon kasserad flaska med
> ventil på som du kan få. I vart fall alla
> stålflaskor har begränsad livslängd för att
> få användas till andningsluft

Sammanträffande, satt nyss och diskuterade detta i bilen med Ubu på väg hem från Lunsen. Har en polare som jobbat i dykbutik ju!

Tubeless.
Jensen skrev:
> finns ju såna där tryck behållare för tutor
> till cykel, inga jättestora, men borde ju klara
> att blåsa upp i alla fall ett däck.
>
> typ
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=20105 men den där har en plastflaska, min
> kompis har en med en flaska i metall, som ska
> klara 11 bar. borde ju räcka tycker man

Verkar lovande! Måste snoka runt lite på det världsomspännande nätet.

Tubeless.
superbrat skrev:
> köp ett traktordäck och pumpa upp utav h-e. sen
> kan du ha det som lufttank när du rullat in det i
> källaren. :-) det lär nog räcka en stund.

trycket blir ju dock inte så högt, så luften skjuter väll inte i så fort. o sen blire ju lite otympligare :D

Tubeless.
Jensen skrev:
> finns ju såna där tryck behållare för tutor
> till cykel, inga jättestora, men borde ju klara
> att blåsa upp i alla fall ett däck.
>
> typ
> elID=20105 men den där har en plastflaska, min
> kompis har en med en flaska i metall, som ska
> klara 11 bar. borde ju räcka tycker man

Säg att du sen vill ha typ minst 2 bar i ditt däck. Då hoppas jag att den flaskan är 5 ggr större än volymen på ditt däck, minst.

Tubeless.
Clasan har samma tuta :)

Den går att köra med en vanlig 4kr pant PET-flaska också. Problemet är nog att få luften från flaskan och in i däcket.

Tubeless.
PrinsValium skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > finns ju såna där tryck behållare för tutor
> > till cykel, inga jättestora, men borde ju
> klara
> > att blåsa upp i alla fall ett däck.
> >
> > typ
> >
>
> > elID=20105 men den där har en plastflaska, min
> > kompis har en med en flaska i metall, som ska
> > klara 11 bar. borde ju räcka tycker man
>
> Säg att du sen vill ha typ minst 2 bar i ditt
> däck. Då hoppas jag att den flaskan är 5 ggr
> större än volymen på ditt däck, minst.

som sagt, var bara en tanke. men 11 bar i flaskan till 2 bar i däcket, man kan ju inte bara räkna volym då. nån annan får räkna, ja orkar inte :D

Tubeless.
Jensen skrev:
>
> som sagt, var bara en tanke. men 11 bar i flaskan
> till 2 bar i däcket, man kan ju inte bara räkna
> volym då. nån annan får räkna, ja orkar inte
> :D

Jorå, sörru, det är jag ganska säker på ;)

Tubeless.
kentkreitler skrev:
> Det är inte bara däckens eller geggans fel att
> det är jävligt med Stan's det är mestadels
> fälgens. Min erfarenhet säger att Mavics
> UST-fälgar är helt odugliga för att Stan'sa. De
> har ju gjort fälgen smalare om jag minns rätt,
> det funkar "sådär" med vanliga däck som
> slanglöst. XTR-hjulen funkar fint, lätta att få
> luft i däcken, även med vanlig fotpump. Absolut
> enklast är Notubes egna fälgar, de är så
> jävla bra för ändamålet att det inte är
> någon sport längre...

Har kört två säsonger med Mavic C29SSMax (29") och olika däck, både UST (Hutchinson Python) och vanliga. Använder Stan's gegga och har inte haft några som helst monteringsproblem. Följ bara Stan's instruktionsvideo så funkar det varje gång (jag har i o f s kompressor).

Lättare, lägre tryck och INGA punkor.

Tubeless.
HJÄLP!
Jag behöver ett passande stigdäck som funkar slanglöst på Flow fälg. Orsaken är att mitt nya BigBetty exploderade av fälgen, efter att jag pumpat i 39psi. (40psi är max enligt både Stans och Scwalbe)
Några alternativ jag funderar på är; Kenda Nevegal eller Excavator 2,35. Excavator UST tror jag inte finns i butik ännu?

Senast redigerad av en moderator:
Tubeless.
Hmm, jag har haft samma problem med Big Betty det verkar som beaden sträcker sig.... Mitt exploderade inne i bilen det var inget vidare :-)

Du behöver inte ha UST däck när du använder sås, det går bra med vad som....?

Jag kör med de NYA Fat Albert och de är trevliga på 750g. De nya rullar lättare än BB;sarna.

Tubeless.
Stealth Black skrev:
> Hmm, jag har haft samma problem med Big Betty det
> verkar som beaden sträcker sig.... Mitt
> exploderade inne i bilen det var inget vidare :-)
>
> Du behöver inte ha UST däck när du använder
> sås, det går bra med vad som....?
>
> Jag kör med de NYA Fat Albert och de är trevliga
> på 750g. De nya rullar lättare än BB;sarna.

Jag tänkte att UST har starkare kant-tråd. Eller är det bara sidoväggarna som är tjockare/ täta?

Tubeless.
De är bara täta, dvs har ett lager Butylgummi Extra. NoTubes fälgarna är gjorda för Standard bead, men jag tror inte att det är ngn skillnad längre.

Jag tror att vissa Maxxis UST är lättare då dessa har Kevlar-bead isf "wirebead" men jag har inte kollat.

Tubeless.
För ett Maxxis Highroller 2.5 så blir det samma vikt för UST däcket som för Wire beaden så då får man välja om man vill ha extra gummi eller stål.... Jag väljer stål i det fallet...

Tubeless.
Stealth Black skrev:
> Hmm, jag har haft samma problem med Big Betty det
> verkar som beaden sträcker sig.... Mitt
> exploderade inne i bilen det var inget vidare :-)
>
> Du behöver inte ha UST däck när du använder
> sås, det går bra med vad som....?
>
> Jag kör med de NYA Fat Albert och de är trevliga
> på 750g. De nya rullar lättare än BB;sarna.

Fick just svar från importören att jag får ett nyctt däck, men även att Scwhalbe inte garanterar sina standard däck för användning utan slang.
Ush, vet inte om jag vågar utmana ödet igen, men vill inte släpa runt på onödigt UST gummi heller.
BeslutsÅNGEST!
Det verkar väldigt märkligt att det skulle vara svagare kant-trådar på standard däck än UST! Någon som vet???

Tubeless.
gunnar.westholm skrev:
> Fick just svar från importören att jag får ett
> nyctt däck, men även att Scwhalbe inte
> garanterar sina standard däck för användning
> utan slang.
> Ush, vet inte om jag vågar utmana ödet igen, men
> vill inte släpa runt på onödigt UST gummi
> heller.
> BeslutsÅNGEST!
> Det verkar väldigt märkligt att det skulle vara
> svagare kant-trådar på standard däck än UST!
> Någon som vet???

Kan jag inte tänka mig? Jag har i o f s bara haft "vanliga" däck men inga har exploderat.

Men 39 psi låter mycket, har du så högt tryck ute i busken? Jag brukar bara dra i runt 22 fram/
26 bak och väger ändå 95 pannor.

Tubeless.
Oj passande tråd.

Jag har precis fulmekat UST, vanliga fälgar, vanliga däck, 20"-slangar & Schwalbe doc blue.

Båda däcken är efter lite om och men fulla med luft och verkar täta fint. Upp till bevis hurvida det håller dock.
Någon som provat något liknande? Lika bra att beställa ett riktigt kit direkt kanske? ^^
Picture-1.jpg

Tillbaka
Topp