Hallby är min hemmabana, bor 300m från Hallbyledens start. För att få mesta möjliga stig om man kommer från stan svänger man vänster upp på stigen efter bron där Dunkehallavägen svänger runt klockstapelberget. Sen följer man stigen runt Prostkvarnsdammen. Därefter rakt fram till gångbron över till Marieboskogen. Här är det härlig stig genom gamla fårhagar. Korsa vägen till Hulukvarn, ner över gärdet och följ sen Hallbyleden år höger upp till Hallby.
I Hallby finns det flera val. Själv kör jag för det mesta en kombination av blå (6km) och gula (10km) spåret. Jag går först på det blå där det viker av från elljusspåret, och följer det fram till det gula svänger ut på grusvägen. Därefter kör jag det gula. Tekniska klättringar och tuffa utförskörningar. Har bara lyckats att köra runt hela 2 gånger utan att sätta ned foten nån gång.
Ett alternativt sätt att ta sig upp till Hallby är att klättra upp genom Vattenledningsparken. Man kan gå på gamla Ulricehamnsbanan på Torpa (start bakom Max hamburgeri vid Jordbron), och sen följa stigen ända upp. Därifrån höger till Mariebo, cykelvägen ned mot stan och sen vänster där Marieboskogen börjar. Där finns en teknisk stig som vid spången över diket går ihop med stigen från Skänkeberg/Sveahäll. Den vägen brukar jag ta på lunchen när jag har tillfälle. Fin klättring upp och rolig utförsåkning ner.
Vill man träna för långlopp kan man köra Ulricehamnbanan till Bottnaryd. 5 mil fram och tillbaka. Bara grusstig, inga backar annat än sega motlut, men bra träning att köra tempo.
Ett fint område är att cykla i är Hökensås. Häng cykeln på bilen, kör till Fagerhult, sväng vänster vid runda kontorshuset ställ bilen vid återvinningsstationen. Därifrån går en vandringsled diagonalt upp till semesterbyn. (Leden går också åt andra hållet, sväng därför direkt höger vid återvinningsstationen). Vid semesterbyn kan man fylla vattenflaskan, köpa godis och fika. Där finns också fina stigar att åka på, bl a ett fint 19km-spår. Det finns mycket stig och grusväg utöver leden, så det är bra att ha med sig nån som hittar eller en gps med karta.
Erik
Edit: Fel vägbeskrivning i Fagerhult.