Turer i Jönköping

--Martin--

Ny medlem
Turer i Jönköping
Några som har tips på några bra turer i Jönköping, mellan 2-5 mil? Staka ut den på en karta så är jag väldigt tacksam.
Någon som har koll på cykelklubbar i JKPG där dem kör lite motionsturer ett par gånger i veckan?

Turer i Jönköping
Jönköping är en fantastisk cykelstad som erbjuder det mesta. Vilken slags turer är det du söker? Landsväg, MTB?

I Jönköping finns det ett antal klubbar som alla anordnar träningspass på olika nivåer.

Jönköpings Cykelklubb - www.jck.se
Cykellistan - www.cykellistan.se
IF Hallby MTB - http://www.if-hallby.se/sok/
IKHP - www.ikhp.se
Bitwise Cycling team - http://www.bitwise.nu/TeamBitwiseCK.html
Tror det var alla klubar i stan.

Turer i Jönköping
--Martin--: Har du en möjlighet så kan jag tipsa om att några ifrån Hallby och andra intresserade kör mtb ifrån Piren i Jönköping varje söndag klockan 9. Hallbys mil+mtbspår och fram och tillbaks är annars ett rätt enkelt alternativ att hitta. Sugen på att cykla på fredag vid 16 eller senare så skicka ett pm annars. Kanske kan bli några stycken.

Turer i Jönköping
Jag måste också rekommendera Hallbystugan. Väldigt roligt mtb-spår även om jag hade föredragit några andra däck än slitna RR på dagens underlag. Lyckas man väl leta sig upp till stugan går det inte att missa mtb-spåret, föredömligt markerad bortsett från en sväng.

Länk till kartbild: http://kartor.eniro.se/query?mop=aq...a=Hallbystugan%2C%20J%D6NK%D6PING&stq=0&pis=0

Det var lagom uppvärmning att cykla Dunkehallavägen upp mot stugan, bara en dryg kilometer av vansinnig stigning. Jag har noterat att det är lite mer kuperat här än i Eskilstuna :-)

/Andreas

Edit: Glömde "stigning".

Senast redigerad av en moderator:
Turer i Jönköping
Hallby är min hemmabana, bor 300m från Hallbyledens start. För att få mesta möjliga stig om man kommer från stan svänger man vänster upp på stigen efter bron där Dunkehallavägen svänger runt klockstapelberget. Sen följer man stigen runt Prostkvarnsdammen. Därefter rakt fram till gångbron över till Marieboskogen. Här är det härlig stig genom gamla fårhagar. Korsa vägen till Hulukvarn, ner över gärdet och följ sen Hallbyleden år höger upp till Hallby.

I Hallby finns det flera val. Själv kör jag för det mesta en kombination av blå (6km) och gula (10km) spåret. Jag går först på det blå där det viker av från elljusspåret, och följer det fram till det gula svänger ut på grusvägen. Därefter kör jag det gula. Tekniska klättringar och tuffa utförskörningar. Har bara lyckats att köra runt hela 2 gånger utan att sätta ned foten nån gång.

Ett alternativt sätt att ta sig upp till Hallby är att klättra upp genom Vattenledningsparken. Man kan gå på gamla Ulricehamnsbanan på Torpa (start bakom Max hamburgeri vid Jordbron), och sen följa stigen ända upp. Därifrån höger till Mariebo, cykelvägen ned mot stan och sen vänster där Marieboskogen börjar. Där finns en teknisk stig som vid spången över diket går ihop med stigen från Skänkeberg/Sveahäll. Den vägen brukar jag ta på lunchen när jag har tillfälle. Fin klättring upp och rolig utförsåkning ner.

Vill man träna för långlopp kan man köra Ulricehamnbanan till Bottnaryd. 5 mil fram och tillbaka. Bara grusstig, inga backar annat än sega motlut, men bra träning att köra tempo.

Ett fint område är att cykla i är Hökensås. Häng cykeln på bilen, kör till Fagerhult, sväng vänster vid runda kontorshuset ställ bilen vid återvinningsstationen. Därifrån går en vandringsled diagonalt upp till semesterbyn. (Leden går också åt andra hållet, sväng därför direkt höger vid återvinningsstationen). Vid semesterbyn kan man fylla vattenflaskan, köpa godis och fika. Där finns också fina stigar att åka på, bl a ett fint 19km-spår. Det finns mycket stig och grusväg utöver leden, så det är bra att ha med sig nån som hittar eller en gps med karta.

Erik

Edit: Fel vägbeskrivning i Fagerhult.

Senast redigerad av en moderator:
Turer i Jönköping
Turer i Jönköping
Tjena!

Tack Patrik och ?? (som jag inte kommer ihåg namnet på) för dagens tur, även om jag blev rejält frånåkt. Jag röstar för fler deltagar och lägre tempo till nästa torsdag så att det blir en riktig happyride.

Cykellistans stående MTB-tur går torsdagar kl 18 från Tenniskiosken på Liljeholmen. Häng med och titta på Jönköpings fina stigar/stigningar

kram
//kaj

Turer i Jönköping
Tjena!

Även idag blev det trevlig cykling, den här gången kring Axamo och Ulvstorp. Tack för guidningen Mats! Hoppas på bildbevis om det blev någon.

min flickvän tycker att jag inte ska avsluta sånna här inlägg med kram

Kaj

Turer i Jönköping
Tja !

Varför inte prova Bankerydsleden, 2,3 mil rundslinga som innehåller det mesta.
Börjar man vid vid kyrkan i Bankeryd så får man nästan 5 km backe att bita i direkt.

// morgan M.

Turer i Jönköping
Givetvis skall vi köra den 2old4this. Det finns säkert fler som vill följa med
så någon helg i september blir väl bra.

För närmare info om Bankerydsleden gå in på www.jonkoping.se och skriv Bankerydsleden
i sökrutan, då får man upp all info man behöver samt karta över hela leden.

Där finns även info över fler bra leder

-------------------------------------------

Turer i Jönköping
Tack FatMan BOB, Du kommer att bli en stor tillgång på söndags turerna med Hallby gänget som utgår från hamnpiren klockan 09.00 på söndagarna. Du har stora kunskaper om leder och fina stigar mm så det kommer att bli toppen.

Turer i Jönköping
För er som vill ha tips om leder att cykla här i småland, men som även tar upp alla längre leder i resten av Sverige skall Googla ordet " Bootsektorn "

Då kommer ni till en sida där alla längre vandringsleder är samlade per landskap, och dom allra flesta är även perfekta för mbt.

Finns även info om vart man vänder sig för att beställa kartor över respektive led.

--------------------------------------------

Turer i Jönköping
Hej alla

På grund av "tjejkväll" hemma så blir jag utjagad från lägenheten och tänkte därför ta min kära stigcykel ut i skogen. Är det någon som vill följa med så kan jag möta upp vederbörande på lämplig plats. Det blir okynnescykling i tjockistakt. Shorts, plattformspedaler och onödigt lång slaglängd är helt okej.

Om ingen vill möta upp inne i stan så åker jag till Barnarp och utgår då från den lilla fotbollsplanen vid korsningen mot Tenhult. Målet är att ytterliggare reka och dra upp cykelstig över stenhällarna ute i skogen öster om Barnarp. Möt mig gärna där!

Jag siktar på att börja cykla vid sexsnåret, inklusive akademisk kvart.

vänligen, Kaj

Turer i Jönköping
Jag kan verkligen rekommendera skogarna kring Barnarp. Där finns potential för fin teknisk cykling i stil med Hellas eller Nåsten i Uppsala. Under mossan gömmer sig fina stenhällar med till exempel steg eller naturliga wallrides. Tyvärr är området outvecklat och de stigar som finns är oftast gamla spår efter skogsmaskiner

Tyvärr uppfattar jag jönköpingscyklisten som ett svetto knutet till klubbcykling som aldrig skulle få för sig att lämna den snabba släta stigen till förmån för oväntad och svår terräng. Jönköpingscyklisten cyklar inte heller i något annat än klubbkläder eller liknande och har svårt att uppskatta cykling utan annat mål att ha kul, eller på sin höjd se om det går. Jönköpingscyklisten vill träna för att kunna vara med i nått långlopp, inget annat. Därför kommer Barnarpsskogen inte att bli det cykelmecka den kan bli

Ni som kanske har en avvikande åsikt om er själva eller jönköpingscyklisten i gemen är välkommen ut i Barnarpsskogarna, än så länge finns bara mina cykelspår där.

Vänligen
kaj

Turer i Jönköping
kaj a: Du skulle varit mig och en kompis igår. Inga klubbkläder, nya stigar och varierande tempo. Men de flesta som märks här ifrån Jönköping är väl klubbcyklister ja. Vill du träffa ett gäng sådana så körs det träningstävling vid hallby imorrn (torsdag) kl 18. Alla välkomna

Turer i Jönköping
Som cerro skrev...

Träningstävling vid Hallbystugan ikväll. Vi samlas 18:00 och startar strax efter.

Vill du mäta dina krafter mot fd Landslagscyklisten Michael Carlsson eller Proffset Alexandra Engen så kom. Det kommer självklart vara en hel del motionärer där, jag till exempel.

Turer i Jönköping
Passar på och slår ett slag för Söndags turen från piren i Jönköping i morgon kl 09.30. Måste ju finnas några kvar i stan som inte har halkat iväg till Lida.
Vädret ser ju ut att bli hyffsat bra också=).

Kanske lite sent att pusha för den men hellre sent än aldrig.

Turer i Jönköping
Igår stog jag ensam vid Tenniskiosken och tänkte köra Cykellistans stående mtbpass. Det blev en soloride i och kring soliga Strömsberg.

kajsmobiljuni137.jpg ht=725

Regnet har sköljt bort en del stigar, här nedanför a6 golfbana

kajsmobiljuni139.jpg ht=544

Fin utsikt över golfbanan och Vättern.

kajsmobiljuni140.jpg ht=725

Cyklade upp till den 300 år gamla eken. Tyvärr återvändsgränd, men kul ändå.

Synd och lite märkligt att vara ensam på en sån fin cykelkväll, det hade varit trevligt med lite fler likasinnade.

Turer i Jönköping
cykla i Jkpg är himmelskt. Kan vara landets bästa område av fina MTB spår. Kuperat är det också. Idag på morgonen så körde fina stigar kring taberg och det blir samma visa ikväll.

Jag funderar på att planera in ett sladdpass utåt Taberg inom ngn vecka, finns mkt kul att uppleva.

Turer i Jönköping
Här kommer lite bilder från min senaste tur. Dock ej i Jönköping

CIMG1786.JPG ht=407

Planen var att cykla till Grövelsjön

CIMG1792.JPG ht=407

CIMG1803.JPG ht=407

CIMG1804.JPG ht=407

Tur att det finns vattentäta strumpor

CIMG1805.JPG ht=407

Vad fan nu då !

CIMG1806.JPG ht=407

Det blev ca 600 meter att bära cykeln över mossen ( tur att man är envis )

CIMG1811.JPG ht=725

CIMG1812.JPG ht=407

Grövelsjöfjällen

CIMG1817.JPG ht=725

Mitt i skogen fanns en kallvattenkälla

CIMG1820.JPG ht=407

Kom aldrig fram till Grövelsjön, men ibland är det resan som får bli målet.

Är det någon som är sugen på lite Happy-cykling så hör av er, jag är på nästan alla dar i veckan

morgan

Turer i Jönköping
jag fortsätter lobba för onsdagscykling! Välkomna till Tenniskiosken på Liljeholmen på onsdag vid 18. Lagom sociala turer i dammet står på menyn

//kaj

Turer i Jönköping
kaj a skrev:
-------------------------------------------------------
> jag fortsätter lobba för onsdagscykling!
> Välkomna till Tenniskiosken på Liljeholmen på
> onsdag vid 18. Lagom sociala turer i dammet står
> på menyn
>
> //kaj

Jag tycker som Kaj,kom på onsdag och häng med på en skön tur uti kartboken

DSC01199.JPG ht=544

Turer i Jönköping
Hej alla

Jag är i akut behov av ett bakdäck. Mitt Nobby nick är nästan helt sönderskuret, jag har lagat sidorna två gånger nu. Är det någon som har ett slitet däck att "skänka"? en par bärs är det helt klart värt!

Jag väntar ett par speedking från Merlincycles men har jag otur så kommer det först när jag har åkt på semester.

Stort tack på förhand!

Kaj (finns på telefon, 076 762 5004)

Turer i Jönköping
Onsdagscykling med cykellistan !

Vi var tre som dök upp igår, det blev en skön tur på lite blandat underlag.

Start Tenniskiosken sedan Rocksjön-Munksjön,därefter blev det gammla banvallen till Dumme mosse
och vidare till Skinnarebo Gk, där vi hoppade på södra vätterleden.

Vi följde den till Åsasjön och vidare till Norrahammar.

Härifrån blev det asfalt tillbaka till Jönköping via Hovslätt och Kättilstorp.

Passar även på att uppmana fler att komma till nästa onsdag, och som vanligt är det start
vid Tenniskiosken kl 18 för er som inte har varit med än på någon tur.

väl mött

Turer i Jönköping
På Lördag ef.kommer jag att ge mig ut på en 5.5 milare i skogen. Är det någon som vill följa med så är det bara att höra av er,

Start blir vid Willys på Torpa

Turer i Jönköping
Jag ska till jönköping till helgen och tänkte ta med mig skogscykeln. Planen är att köra Bankerydsleden ena dagen och vandringslederna i Hökensås den andra dagen (ska hyra stuga inte långt därifrån så det passar bra).

Om det finns någon som har gps-spår på Bankerydsleden så hade jag varit evigt tacksam =) Är leden bra utmärkt? Tekniskt svåra stigar eller mest grusvägar? Hur är det i Hökensås?

Turer i Jönköping
Du kan printa ut karta och ledbeskrivning på Jkpgs komuns hemsida. Annars så kommer det inte vara några problem med att hitta då leden är väl utmärkt ( oranga markeringar ).

Bra startpunkter är hembygdsgården i Bankeryd, eller där leden passerar vid Risbrodammen
( sands golfklubb )

Det är stora nivåskillnader på leden totalt sett och en stor blandning av underlag,allt från
asfalt till korta sträckor av sand.

Du får dock räkna med att det kommer vara "väldigt" blött vissa partier, men som led
är den fantastisk.

I Hökensås blir det nog lättast om du startar vid semesterbyn och kör västra vätterleden
antingen norrut eller söderut, det är fint vilket som.

Där är det bara skogsvägar och singeltracks som gäller.

Vid semesterbyn finns även olika kortare spår som man kan kombinera så att man får några mil

lycka till

morgan

Turer i Jönköping
läge för lercykling på onsdag? Samling vid Tenniskiosken vid 18 som vanligt? lagom långsamt, jag är i dålig form efter hammarrundan. Lagom kort, det blir mörkt snabbare nu.

får jag cykla ensam så startar jag inte från Tenniskiosken så säg till om du vill hänga på.

//kaj

Turer i Jönköping
Tjena!

Idag är det helt oväntat onsdag igen och jag har cyklat skogscykel till jobbet. Är det någon fler som tänker ta en sväng i leran?

Vi har bytt mötesplats till Shell på Barnarpsgatan och flyttat fram tiden till kl 17.00 för att kunna nyttja ljuset och skogen bättre.

Ses vid shell!

//Kaj

Tillbaka
Topp