tvätta Kedjan

tvätta Kedjan
ubbthreads.php

Säkert inte det billigaste, men det funkar superbra

tvätta Kedjan
Vanlig fotogen på en trasa som du drar över kedjan, sen lite fotogen på en liten pensel som du "målar" på kassetten. Torka av med en trasa och allt ser som nytt ut igen.

tvätta Kedjan
Kör en kedjetvätt från Biltema och i den har jag bara yes & vatten.
Tvättar för övrigt hela hojen med vatten & Yes.

Ser till att kedjan torkar och oljar sedan in den igen med lämplig olja (en helt annan stor fråga) ;)

tvätta Kedjan
Jag tar för det mesta av kedjan och kassett för rengöring. Annar, med t.ex såna där kedjetvättar, finns det en ganska stor risk att rengöringsmedel smyger in i bodyn vilket förkortar livslängden rejält på lagren. Om jag inte tagit av kedjan utan bara vill torka av den funkar baby-wipes utmärkt, annars gör jag rent kedja och kassett i en burk med förtunning från Biltema (återanvänder lösningen om och om igen), blir skinande rent men behöver då oljas in efteråt.

Senast ändrad:
tvätta Kedjan
En hink med avfattning & lite diskmedel i (smutsen sjunker lättare ner till botten), återanvänds & enkom för ändamålet.
Lägger i kedja, bakväxeldrev (jockeyhjul?) & kassett i hinken + skrubbar. Sedan ner i en hink med diskmedel + vatten, sköljer av & torkar av.

Tips på omständligare rengöringsrutin mottages tacksamt! ;-)

(Selast metod lät f.ö vettig)

tvätta Kedjan
julgus skrev:
-------------------------------------------------------
> YES ska undvikas. Alldeles för aggressivt.

Därför som mina cyklar imploderar hela tiden då ;)
Skämt & sido, på vilket sätt är yes (för) aggressivt?

tvätta Kedjan
YES är ett diskmedel och anpassat för att lösa matrester/fett och den typen av smuts. Att tvätta bil/mc/cykel med diskmedel borde väl vem som helst begripa inte är optimalt. En cykel ska tvättas med ett milt tvättmedel, typ SONAX Glansschampo.

tvätta Kedjan
julgus skrev:
> YES är ett diskmedel och anpassat för att lösa
> matrester/fett och den typen av smuts. Att tvätta
> bil/mc/cykel med diskmedel borde väl vem som
> helst begripa inte är optimalt. En cykel ska
> tvättas med ett milt tvättmedel, typ SONAX
> Glansschampo.

Glansschampo däremot är optimerat för att tvätta en oljig och skitig kedja.

tvätta Kedjan
Tvätta kedjan fungerar perfekt med TURTLE-Avfettningsmedel-Extreme-Nano-Tech. Det rinner inte för att det är av geltyp och hamnar bara där man vill. En tandborste löser det sista och sedan är det bara att spola av. Görs helst på gräsmattan om man har en sån så rinner det inte ned i dagvattenbrunnarna.

tvätta Kedjan
julgus skrev:
> YES är ett diskmedel och anpassat för att lösa
> matrester/fett och den typen av smuts. Att tvätta
> bil/mc/cykel med diskmedel borde väl vem som
> helst begripa inte är optimalt. En cykel ska
> tvättas med ett milt tvättmedel, typ SONAX
> Glansschampo.

Till att börja med, japps - du har fullständigt rätt i att Yes är ett handdiskmedel & avsett för att lösa matrester etc.

Dock.
Enligt min egen erfarenhet är oljor likt de vi anv på cykelkedja/övr drivlina etc betydligt mer svårlöst än matfett, dvs man kommer aldrig att "torka ur" en kedja om man tvättar den med yesvatten + den mekaniska nötningen som kedjetvätten ger.

I övrigt består ju skiten på en cykel (iaf min) mestadels av jord/grus etc.... Och för det duger nästan vad f-n som helst i tvättväg.

=)

[edit] ordföljd, less is more

Senast ändrad:
tvätta Kedjan
jag tar en liten blastbunke och öppnar kedjelåset och lägger kedjan där i. Fyller på med avfettning så att kedjan inte längre är synlig. Låter stå några timmar/över natten och sedan tar jag upp och sköljer och torkar.

tvätta Kedjan
Jo, det är ju bara det att det känns sannolikt att man först tvättar cykeln i YES och därefter kedjan i samma vatten. Och det är inte bra för lack o fin finish på cykeln. Att ha yes på kedjan kan ju vara helt ok.

Ett annat tips är Motul wash&wax - tvätta cykeln först som vanligt, torka. Spreja sedan på detta och gnid in överallt o sedan ta bort överskotten... kalas finish.

tvätta Kedjan
julgus skrev:
> Jo, det är ju bara det att det känns sannolikt
> att man först tvättar cykeln i YES och därefter
> kedjan i samma vatten. Och det är inte bra för
> lack o fin finish på cykeln. Att ha yes på
> kedjan kan ju vara helt ok.

Assumption is the mother of all fuck ups!

Jag varken tvättar cykel eller kedja med återanvänt tvättvatten.
Det vore ju rent ut sagt idiotiskt.
Att dra grusvatten i kedjan eller oljevatten på hojen, jo men tjenare.

Finish är för putsofiler som tittar mer på hojen än cyklar på den :P
Jag använder hojen i skogen, repor mm stör mig inte ett skit.
Den används, inte visas.

[edit] ordval & kreativ stavning

Senast ändrad:
tvätta Kedjan
Ska väl bara tillägga då jag faktiskt arbetar i lokalvårdsbranchen sen många år. dvs ett av våra stora områden är ju kemikalier och vilka kemikalier som fungerar till vad och varför de fungerar osv.. YES är absolut inte för starkt. YES har ett PH värde på 7 vilket är så nära vatten man kan komma. Det kan dock vara uttorkande om man överdoserar eller sköljer för lite vilket ALLA antagligen gör.. men det gör ju inget eftersom kedjan oljas in efter rengöring. Likaså kan man göra på ram eller lackade delar. dvs om man tvättar m YES så se till att ibland "fetta" in lackade ytor. Typ vax eller liknande. alltså om man e tvätt/putsnörd. En gammal regel som faktiskt funkar annars är att man löser fett med fett. :)

tvätta Kedjan
JT skrev:
> Jag höll på att dö av en överdos YES en gång.
> Det var riktigt jobbigt.

+1.

Jag har frätt av båda armarna under armbågen p.g.a. YES.

tvätta Kedjan
MorganBlue kedjerengöring. Grymt bra! Bästa medel till kedjan jag testat. Har provat allt möjligt innan men detta är bäst hittills.
Luktar lite fotogen så troligen är det ungefär samma sak.
Finns på xxl.

tvätta Kedjan
som alla kemikalier så ska man följa instr :) för det gör aäl alla? när ni står å diskar medans frun sitter på balkongnen å röker så läser ni oxå på instr,,,Men vafan.. det e ju bara diskmedel å det har bara PH 7 så vafan jag häller på bara.. å skölja efteråt? Nää det gör jag bara lite..
ja då får man frätskador.
disktanter har handskar.. städerskor har handskar.. cykelkillar har?

tvätta Kedjan
Generöst med kedjeolja av klibbfri sort + trasa. Tar max 30 sekunder och då är kedjan ren, smord och klar att användas.

tvätta Kedjan
@julgus flera recondfirmor använder tydligen Yes för att tvätta bilar..... innan de recondar...

Yes tar tydligen effektivt bort vax mm också...

tvätta Kedjan
Yes kommer snart ha förstört allt i hela världen.

Jag ska omedelbart börja bygga om allt jag har med hjälp av återvunna Yes-flaskor, de är nog det enda som kommer återstå i framtiden.

tvätta Kedjan
fredrikw skrev:
> Yes kommer snart ha förstört allt i hela
> världen.

Jag har sett Emil Lindgren tvätta sin cykel med Yes ett flertal gånger. Att han bara fick silver på sprinten i VM har alltså nu fått sin naturliga förklaring. Vet dessutom att Alexandra Engen tvättat sin cykel med Yes åtminstone en gång, och hon har nu tvingats till ett träningsuppehåll, troligen pga det som ingen vågar prata om, Yes.

tvätta Kedjan
Fan va bra! Får ändra mig. YES är perfekt till allt. Kunde inte bli en bättra avslutning på denna vecka. Nu ska jag ta intimhygienen till nya höjder, YES istället för chamois creme - helt klart.

tvätta Kedjan
Say NO to YES!

Förövrigt så har jag sett ljuset i kedjedjungeln, har alltid kört med KMC's värting kedja, men nu behövde jag en med 116länkar och köpte en shimano XT kedja, å jäklar vad tyst det blev!

tvätta Kedjan
placeboeffekten skrev:
> Say NO to YES!
>
> Förövrigt så har jag sett ljuset i
> kedjedjungeln, har alltid kört med KMC's värting
> kedja, men nu behövde jag en med 116länkar och
> köpte en shimano XT kedja, å jäklar vad tyst
> det blev!

Jo, det blev stor skillnad för mig med när jag bytte från KMC till Shimano XT. :)

Frid!

tvätta Kedjan
På jobbet är Yes inte tillåtet enligt miljökraven:P

Jag kör med muc-off och sen brukar bli en vända i en petflaska med diesel emellanåt när den ser ut att behöva det:)

tvätta Kedjan
qma skrev:
> heklamama skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > http://sheldonbrown.com/chainclean.html
>
> Guld! :D

Jag tycker att han var väldigt slarvig och oseriös. Jag brukar smälta ned kedjan och gjuta nya länkar, tar bara någon dag ifall inte huset brinner ned. Då tar det naturligtvis lite mer tid.

tvätta Kedjan
Flurken skrev:
> Jag tycker att han var väldigt slarvig och
> oseriös. Jag brukar smälta ned kedjan och gjuta
> nya länkar, tar bara någon dag ifall inte huset
> brinner ned. Då tar det naturligtvis lite mer
> tid.

Skulle nog föredra att bearbeta götet plastiskt först, egenskaperna blir väl lite sådär annars.

tvätta Kedjan
Oftast torka, olja, torka.
Eller någon gång per säsong citrus avfettning i kedjetvätt, torka, olja.
Blir jäkligt rent + att händerna luktar som man blandat en fin lördags grogg.

Tillbaka
Topp