Tveksamma viktangivelser

Rodebäck

Ny medlem
Tveksamma viktangivelser
Cyclecomponents hemsida: WTB Exiwolf Kevlar vikt 550g (enligt WTB)

WTBExiwolfcopy.jpg

Det visade ju inte min våg...

/Jocke

Tveksamma viktangivelser
550 och 785 är fan inte ok viktskillnad. Det finns en bra sida med såna vågbilder på cykeldelar. Julmtb eller nåt heter den.
/J

Tveksamma viktangivelser
cyclecomponents kanske har lagt upp felvikt på däcket? typo eller bara mixat ihop två däck. Det är nog ganska lätt hänt eller så är wtb ute och cyklar.

Tveksamma viktangivelser
äre verkligen inte ust däck du fått, för vikten de anger o vikten du fått ut, skiljer sig i förhållande till varandra som vanliga däck o ust däck av samma märke o modell brukar göra

Tveksamma viktangivelser
Jocke, felet verkar komma från WTB's egna site, dom skrev fel när däcket var nytt, och har inte förens nu ändrat på sin egen site. Finns många uppröra trådar om det här på Mtbr's tjuniner forum. 785g verkar vara rätt normalt. mellan 750 och 800 brukar dom hamna på.

Tveksamma viktangivelser
Axplock av WTB däckvikt a la Daner:

Exiwolf Race 26 x 2.1: 600g (Website says 640g)
NanoRaptor Race 26 x 2.1: 530g (Website says 510g)
NanoRaptor Race 29 x 2.1: 650g (Website says 650g)
MotoRaptor Team FR 26 x 2.24: 800g (Discontinued model, not shown on website)
MotoRaptor Race 26 x 2.4: 880g (Website says 840g)
Ny modell! WeirWolf LT 26 x 2.55 Race: 760/740g (I weighed 2 tires. Website says 760g)

Den nya WW LT har en luftkammare som är nästan samma storlek som en Schwalbe SuperMoto 2.35, men den har minimala dobbar så det väger inte bly. Det lär inte bli lika slitstark som Team FR och Team DH versioner av andra modeller, men den har ett grymt volym/vikt förhållande. Jag byt ut ExiWolf för WWLT och körde samma kort stig både innan och efter. WWLT är så stor att man kan tar lite lägre lufttryck utan att riskera fälgerna. Fördelen för WWLT är förminskad rullmotstånd och bättre dämpning över tvärsgående hinder som rötter och stenar. Nackdelar inkluderar lite högre vikt, sämre grepp på löst underlag (lera och slask) och kortvarig träningsvärk i leendemuskulaturen. Rekommenderas ej för riktigt smala fälger, men de funkar bra på fälger som är 24mm eller större utvändigt.

Tveksamma viktangivelser
Mika skrev:
-------------------------------------------------------
> Allvarligt talat grabbar, vad spelar lite vikt hit
> och dit för roll? :-)

Köp du dig en cykel för 20000kr+ så förstår du. Man liksom färdas in i ett nytt land där vikten blir en drog ;)

Tveksamma viktangivelser
gram? över 2 hekto, 20% av ett kilo. så snackar itne om några gram, dessutom roterande vikt. man kan ju ändå säga att det är utanför felmarginalen o lite falsk marknadsföring. dock kanske det inte är cyclecomponents fel om nu WTB angett fel.

Tveksamma viktangivelser
Mika skrev:
> Den ändå, här snackas det ju om gram, tramseri
> enligt min menig...

Javisst det är ingen skillnad på en cykel som väger 20 kilo och en cykel som väger 8. Det är heller ingen skillnad på en bil med 600 hästar eller en bil med 30. Varför ska man överhuvudtaget bry sig om nånting. Det är ingen skillnad att cykla långlopp på en damcykel. Det är ingen skillnad mellan skit och pannkaka.
Fan va mycke subaruförare som hänger på Happy nu för tiden.
/Johan

Tveksamma viktangivelser
"Jag ä inte bitter" Jag visste att viktangivelsen inte skulle stämma, men jag hade nog hoppats på lite mindre differens. Jag tror dock att dessa däck kommer ge bra grepp över rötter och berghällar. (Hoppas hoppas)
/Jocke

Tveksamma viktangivelser
Kräng på däcken Jocke så ses vi i morgon kl 08.00.
Men du får ursäkta jag tar min 26" med växlar och tänker bara cykla platt grusväg med dig, tills svetten sprutar och du ber om minst 7 klingor bak.

/P

Tveksamma viktangivelser
Nu är jag ännu långsammare med en språjtans Surly 21 tänders drev(32/21), men det tar jag igen då du måste stanna och kränga på kedjan, byta ditt trasiga växelöra, bli kompis med dina rapid rise XTR reglage etc...

Förresten ska du vara tyst och jobba hårt så här dags och inte sitta och nöjessurfa på arbetstid.
/Jocke

Tveksamma viktangivelser
Reklamera eller använd dom. Så enkelt är det ;)

Tror att du får ut mer av att kontakta försäljningsstället och föra en diskussion med dom än att posta här...

Tveksamma viktangivelser
Jag tänker använda dem!

Mattias L skrev:
> Tror att du får ut mer av att kontakta
> försäljningsstället och föra en diskussion med dom
> än att posta här...

Med den inställningen blir det inte många trådar kvar att diskutera. Men du har rätt i att man borde skicka ett påpekande till CC.

/Jocke

Tveksamma viktangivelser
Rodebäck skrev:
> > Tror att du får ut mer av att kontakta
> > försäljningsstället och föra en diskussion med
> dom
> > än att posta här...
>
> Med den inställningen blir det inte många trådar
> kvar att diskutera. Men du har rätt i att man
> borde skicka ett påpekande till CC.
>
> /Jocke

Jag är Bror Duktig idag. Tänker fortsätta komma med sådanadäringa snusförnuftiga kommentarer hela dagen.

Fast seriöst, det vore intressant att höra vad CC säger om det. Visst att man har tillverkningsdifferenser men det där var för mycket.

Tveksamma viktangivelser
Som jag skrev så handlar det inte om tillverkningsdifferenser utan ett mysteriskt skrivfel som legat ute på WTB's site för länge. Och den kunskapen har spridit sig just pga av såda här trådar på andra forum.

Tveksamma viktangivelser
Boe, Jag vet att det var en 29'er däck som han hade, men eftersom jag har några WTB däck tillgänglig jag tänkte kolla skillnaden mellan angiven vikt och verklig vikt för att se om de ljuger åt samma håll på ett konsekvent sätt. Det gör dem inte. Som du kan se i listan prickade NanoRaptor 29 precis på viktmålet, men andra var upp till 40g lättare eller tyngre än angiven vikt på hemsidan. Jag tror inte alls att WTB är ensam om detta.

Även så, det är verkligen synd att Exi var så fel på den gamla hemsidan.

Boe skrev:
> Daner, vi snackar om tjunietumms modellen här.

Tillbaka
Topp