Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan tipsa om den här tråden, där du säkert får svar på en del av dina funderingar.Ska byta vajer/reglage på en gammal Cresent tandemcykel. Innan jag börjar slita i rostiga saker...Hur fäster jag vajern i kedjan in till växeln?
Visa bilaga 782880
Reglagets "låsning" har gått sönder. Det går att växla ned till 1 och 2 men släpper man spaken åker den tillbaka till 3.Får jag fråga varför du ska byta vajer och reglage? Har du växelproblem skulle jag fokusera på att först smörja upp. Anledningen till att jag säger detta är att mycket på eftermarknadssidan till dessa nav inte håller samma höga kvalitet som originalen.
Aha. Ska spanaKan tipsa om den här tråden, där du säkert får svar på en del av dina funderingar.
Jag håller på med en gammal hoj (första bilden i denna tråd) med 3-växlat Torpedonav. Jag behöver byta växelvajer och hölje då de är trasiga. Jag har nytt vajerhölje och en ny växelvajer med en nippel som passar vid bakändan (den svarta plasthylsan vid bakhjulsnavet). Nu undrar jag om det finns några färdiga nipplar som man kan skaffa/tillverka och få dit på ett bra och smidigt sätt vid reglaget, så att det håller bra. Eller någon annan lösning så att jag kan använda den växelvajer och det vajerhölje jag redan har. Inte gärna bara en knut på vajern utan kanske någon lite mer elegant...
- Kalle Kula
- Svar: 17
- Forum: Sveriges trevligaste cykelforum
Vilken typ av reglage har du? Oftast brukar det gå att få dem fungerade med Wd-40 och tunn olja.Reglagets "låsning" har gått sönder. Det går att växla ned till 1 och 2 men släpper man spaken åker den tillbaka till 3.
Om man vill ha vajer av originaltyp, sök då på "Sram schaltinnenzug" på Google. Vajern har då rätt diameter och även rätt ändnipplar.Kan tipsa om den här tråden, där du säkert får svar på en del av dina funderingar.
Jag håller på med en gammal hoj (första bilden i denna tråd) med 3-växlat Torpedonav. Jag behöver byta växelvajer och hölje då de är trasiga. Jag har nytt vajerhölje och en ny växelvajer med en nippel som passar vid bakändan (den svarta plasthylsan vid bakhjulsnavet). Nu undrar jag om det finns några färdiga nipplar som man kan skaffa/tillverka och få dit på ett bra och smidigt sätt vid reglaget, så att det håller bra. Eller någon annan lösning så att jag kan använda den växelvajer och det vajerhölje jag redan har. Inte gärna bara en knut på vajern utan kanske någon lite mer elegant...
- Kalle Kula
- Svar: 17
- Forum: Sveriges trevligaste cykelforum
Vilken typ av reglage har du? Oftast brukar det gå att få dem fungerade med Wd-40 och tunn olja.
Så "skruven" som sitter nu är fastklämd på vajern? Det går inte att återanvända? Jag har införskaffat en https://cyclstore.se/vaxelreglage-i..._GnjmNYhfG-lzfFdhym3NMcRfjMXpYnIaAnVtEALw_wcB typ. Men den slutar bara i en ren vajer.Om man vill ha vajer av originaltyp, sök då på "Sram schaltinnenzug" på Google. Vajern har då rätt diameter och även rätt ändnipplar.
Jag har flera gånger gjort egna kompletta vajrar av originaltyp genom att klämma på ändnippel och kunnat använda likadan förskruvning som "ambientzz" visar på sin bild. Mycket snyggare än de fula eftermarknadshylsorna.
"Skruven" är inte fastklämd på vajern utan löper på denna. Ändhylsan hindrar skruven att åka av .Så "skruven" som sitter nu är fastklämd på vajern? Det går inte att återanvända? Jag har införskaffat en https://cyclstore.se/vaxelreglage-i..._GnjmNYhfG-lzfFdhym3NMcRfjMXpYnIaAnVtEALw_wcB typ. Men den slutar bara i en ren vajer.
Tack för tipset! Kan man även få tag på nya skruvar/förskruvningar om man saknar det och vad söker man då efter?Om man vill ha vajer av originaltyp, sök då på "Sram schaltinnenzug" på Google. Vajern har då rätt diameter och även rätt ändnipplar.
Jag har flera gånger gjort egna kompletta vajrar av originaltyp genom att klämma på ändnippel och kunnat använda likadan förskruvning som "ambientzz" visar på sin bild. Mycket snyggare än de fula eftermarknadshylsorna.