Vajerbyte treväxlat nav

ambientzz

Aktiv medlem
Vajerbyte treväxlat nav
Ska byta vajer/reglage på en gammal Cresent tandemcykel. Innan jag börjar slita i rostiga saker...Hur fäster jag vajern i kedjan in till växeln?
17536373826047420653728816006853.webp

Vajerbyte treväxlat nav
Får jag fråga varför du ska byta vajer och reglage? Har du växelproblem skulle jag fokusera på att först smörja upp. Anledningen till att jag säger detta är att mycket på eftermarknadssidan till dessa nav inte håller samma höga kvalitet som originalen.

Vajerbyte treväxlat nav
Ska byta vajer/reglage på en gammal Cresent tandemcykel. Innan jag börjar slita i rostiga saker...Hur fäster jag vajern i kedjan in till växeln?
Visa bilaga 782880
Kan tipsa om den här tråden, där du säkert får svar på en del av dina funderingar.

Vajerbyte treväxlat nav
Får jag fråga varför du ska byta vajer och reglage? Har du växelproblem skulle jag fokusera på att först smörja upp. Anledningen till att jag säger detta är att mycket på eftermarknadssidan till dessa nav inte håller samma höga kvalitet som originalen.
Reglagets "låsning" har gått sönder. Det går att växla ned till 1 och 2 men släpper man spaken åker den tillbaka till 3.

Vajerbyte treväxlat nav
Kan tipsa om den här tråden, där du säkert får svar på en del av dina funderingar.

Aha. Ska spana

Vajerbyte treväxlat nav

Om man vill ha vajer av originaltyp, sök då på "Sram schaltinnenzug" på Google. Vajern har då rätt diameter och även rätt ändnipplar.
Jag har flera gånger gjort egna kompletta vajrar av originaltyp genom att klämma på ändnippel och kunnat använda likadan förskruvning som "ambientzz" visar på sin bild. Mycket snyggare än de fula eftermarknadshylsorna.

Vajerbyte treväxlat nav
Om man vill ha vajer av originaltyp, sök då på "Sram schaltinnenzug" på Google. Vajern har då rätt diameter och även rätt ändnipplar.
Jag har flera gånger gjort egna kompletta vajrar av originaltyp genom att klämma på ändnippel och kunnat använda likadan förskruvning som "ambientzz" visar på sin bild. Mycket snyggare än de fula eftermarknadshylsorna.
Så "skruven" som sitter nu är fastklämd på vajern? Det går inte att återanvända? Jag har införskaffat en https://cyclstore.se/vaxelreglage-i..._GnjmNYhfG-lzfFdhym3NMcRfjMXpYnIaAnVtEALw_wcB typ. Men den slutar bara i en ren vajer.

Vajerbyte treväxlat nav
om vajern är intakt skulle jag inte byta den. det är svårt hitta dessa tunnare vajrar kring 1,0 mm i tillräcklig längd för tandemcyklar. standardvajrar kring 1,25 mm kärvar i hylsorna och vajerhöljena, och brukar gå av på kort tid inne i handtaget på grund av att de inte tål att böjas i den lilla radie som gäller därinne,

vad som sannolikt hänt är att mothållsklacken som håller vajern i spänning efter att du släppt handtaget - inte fungerar som den ska.

det kan bero på smuts och friktion, att något skräp hindrar dess rörelse, men mest troligt att den fjäder som spänner upp mothållsklacken gått av. då gäller nytt handtag.

men har du riktig tur är det bara så att de tvåsidoplåtarna som håller den på plats i sidled vidgat sig lite, så att nämnda fjäder halkat av klacken. och i så fall hjälper det att spänna upp fjädern på klacken igen, och sedan klämma ihop växelns sidoplåtar med en polygrip. ta för helvete av den svarta plastfascian först:)

Vajerbyte treväxlat nav
Så "skruven" som sitter nu är fastklämd på vajern? Det går inte att återanvända? Jag har införskaffat en https://cyclstore.se/vaxelreglage-i..._GnjmNYhfG-lzfFdhym3NMcRfjMXpYnIaAnVtEALw_wcB typ. Men den slutar bara i en ren vajer.
"Skruven" är inte fastklämd på vajern utan löper på denna. Ändhylsan hindrar skruven att åka av .
Jag håller med "kais01", byt ej vajer om du inte måste.
Jag hoppas att du inte köpt reglaget i länken. Det kommer inte att fungera till ditt nav. Satsa på att försöka få tag på ett reglage märkt "Sram t3", alternativt ett som är märkt som det i bilden. Original fungerar bäst!

Vajerbyte treväxlat nav
Tack för tipset! Kan man även få tag på nya skruvar/förskruvningar om man saknar det och vad söker man då efter?

Tillägg: Jag hittade en tredje variant på Manges cykelverkstad. Med två olika fästen.

1753684376153.webp

https://mangescykelverkstad.se/webshop/vaxlar/vaxelvajer/vaxelvajer-torpedo-3-vaxlad-7-905/

Tillägg 2: Det löste sig med sökorden. Jag fick en massa bra tips, på svenska, engelska och tyska, av ChatGPT.

1753684946332.webp

1753685968689.webp

Senast ändrad:
Vajerbyte treväxlat nav
Efter lite rengöring och smörjning av reglaget funkar växlarna hyfsat. Plastkåpan överlevde dock inte operationen:)
Men nu är tiden ute mig, nere i Skåne iaf :). Men rätt nöjd att jag fick igång syrrans gamla tandem som stått still i säkert 20 år. Fick kapa upp ett blocklås och två hänglås. Nya däck, nya slangar och sen rejält med olja här och var :)
20250728_113736.webp

Tillbaka
Topp