Varför är thomson-stolpar så populära?

Oggler

Aktiv medlem
Ja, varför? Jag har en själv. Och den är ganska tung och framför allt dyr om man ska köpa den ny. Eller har jag fattat helt fel. De kanske inte är populära?

Det är väl att man kan vara ganska säker att det håller för DH-brötande och liknande. Särskilt lätta är de ju inte, men inte svintunga och ändå hållbara. Nu är detta inte egna erfarenheter utan vad jag läst och delvis köpt av deras marketing (som tilltalar ingenjören i mig).

Tung jämfört med vad? I förhållande till styrka är de rätt lätta.
Anodiseringen håller mycket bra, min Thomsonstolpe som är sex år gammal ser fortfarande som ny ut trots oräkneliga höjningar/sänkningar.
Men framför allt, de bara funkar. Har man väl skruvat fast sadeln så sitter den där utan knak eller knarr och rör sig inte. Och man kan få sadeln i exakt den vinkel man önskar.
Dyrt? Slå ut det på upp emot 10 år så...
Det enda jag önskar utöver det de redan erbjuder är höjdmarkeringar i anodiseringen och en variant för I-Beam-sadlar.

Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Porriga är det sista dom är. De e så jävla
> Svenne-Banan så curry framstår som värsta
> exotiska i jämförelse.
>

Stalle vet alltid var skåpet skall stå!

Klart som tusan att dom är porriga, iaf i MTB sammanhang, eller rättare sagt så har iaf jag inte hittat någon porrigare. Sista gången jag testade en 30.9 porrade den upp mig rejält.

Fast det ska ju självklart vara den silvriga modellen.

För landsväg finns det kanske porrigare saker, fast kom inte och visa upp någon trist kokosfibersak bara.

OK, många verkar frammhålla styrka och hållbarhet som ett argument. Men hur vanligt är det att stolpar går av? Jag har förvisso krökt en stolpe en gång. Men det var en riktigt billig typ biltema. Igår köpte jag en BBB Aluscraper. 50g lättare och ca 500:- billigare än thomson i samma längd och diameter. Samma tvåskruvsinfästning. Jag kan hålla med om att Thomsons gränssnitt mot sadeln kanske är lite stadigare. Men samtidigt så är det också längre vilket minskar justeringsmöjligheterna.

Kommer min BBB-stolpe att gå av tro?

Håller med om att de inte är det mest orginella direkt, men inställningsmässigt så är de grymma. Övertejpning av märket kanske? :) I-beam är lätta men inte riktigt lika stabila och pålitliga som thomson.

Thomson är grymma, tidslösa, precis som Chris King som TnT skrev!

Jag har en Elite som jag haft sen 2003, den är fortfarande i nyskick trots att den sitter i sin tredje cykel.

/Jerka

Pålitliga vet jag heller inte om de är. Jag har en hemma som har blivigt bucklig av att bara sitta i en ram. Så mjuk va den.

Har dock några år på nacken.

Hade jag hittat en annan stolpe som passade hade jag köpt den, 'dammsög' hela dalarna efter en stolpe som passade min Reignram, slutade med att jag 'importerade' en Thomsonstolpe från Göteborg.

Kompisen som köpte den och hans fru idiotförklarade mig för att lägga så mycket penagar på en sadelstolpe! =)

Behöver jag säga att jag är ytterst nöjd med köpet? ;)

Jag har 2 st. Thomson Elite-stolpar

I ståljonnen sitter stolpen bra. Sjunker aldrig i hel*ete under cykling.

I FR-släden får jag inte stolpen att sitta, trots voodo och besvärjelser. Jäkligt irriterande. Drar åt klämman så jag blir blå :(

De är lätta, snygga och starka. Även om de går att ställa steglösti vinkeln är det lite bök att göra det. Märket har nått den status som gör att det levererar okritiska kunder.

Jag tror I-beam är framtiden. Har en liggande från äldre cykel. Genialt system. Kan man lösa det lite snyggare och med den lilla svikt som rails ger är man hemma.

Fjärdebrunn skrev:
> Jag har 2 st. Thomson Elite-stolpar
>
> I ståljonnen sitter stolpen bra.

> I FR-släden får jag inte stolpen att sitta,

Fast det känns som om det beror på ramen + klämman och inte på stolpen. Givet att man har rätt dimension på stolpen dvs.

mytomspunnen skrev:
> Fast det känns som om det beror på ramen +
> klämman och inte på stolpen. Givet att man har
> rätt dimension på stolpen dvs.

Håller med. Jag har samma problem på min Surly Pacer och en Hopeklämma. Har köpt en M8 på Sifverts och dragit åt som satan och nu verkar den sitta. Den där Hopeklämman verkar ju inte vara någon höjdare.

Fjärdebrunn skrev:
> Jag tror I-beam är framtiden. Har en liggande
> från äldre cykel. Genialt system.

I-Beam är skiten, älskar det.

> Kan man lösa
> det lite snyggare och med den lilla svikt som
> rails ger
är man hemma.

Formula FX to the rescue: http://www.sdgusa.com/bike_ibeam.php#belairfx

Talar om för mig vilken diameter, längd och färg den är så byter vi ut den mot en ny.

Ville skrev:
> Pålitliga vet jag heller inte om de är. Jag har
> en hemma som har blivigt bucklig av att bara sitta
> i en ram. Så mjuk va den.
>
> Har dock några år på nacken.

Daner skrev:
> Talar om för mig vilken diameter, längd och
> färg den är så byter vi ut den mot en ny.
>

Din PM korg e full..;)

Alltså, det e en jättegammal stolpe. sitter på min flickvänns cykel. Den har blivigt bucklig där ramen har dragits runt stolpen,....det lär väll knappast vara en garanti?!

Jag har även en stolpe som någon Idiot har sågat av för att den var för lång, så nu e den bara några cm lång,..byter du den med..;-)

Kung Stalle skrev:
> Porriga är det sista dom är.

FMB = Full Metal Boner, dvs. de är maskinporriga på samma sätt som Nicolai och Turner-ramar är porriga. Det är metallbearbetningen jag tänder på. :)

Behöver man dra åt för kung och fosterland har man sannolikt en för liten stolpe för ramen.

Jag fick min Thomsonstolpe när jag köpte en cykel på rea. [Tänk Dogge nynnandes "Thomson på köpet, Thomson på köpet..."]

Ville skrev:
> Jag har även en stolpe som någon Idiot har
> sågat av för att den var för lång, så nu e
> den bara några cm lång,..byter du den med..;-)

Är den från Spanien? Mike på Switch-backs lånade ut sin cykel till en svensk gäst. Den svenska gästen tyckte inte han fick ned sadeln tillräckligt lågt så han kapade Mikes extralånga Thomson. Mike tycker om att ha liten ram med hög sadel och hade särskilt köpt den extra långa stolpen... Den svenska gästen fick ta med sig den kapade stolpen hem och skicka dit en ny till Mike. ;)

Kung Stalle skrev:
>
> Snacka om att gå över ån efter vatten.
>
> Stalle

Fast en I-Beam-stolpe med en FX på erbjuder saker som en konventionell stolpe/sadel-setup inte gör. Löjligt stor justermån både fram/bak och vinkel till ett vikt/styrke-förhållande (för sadel+stolpe) som är svårslaget. Som alla I-Beam grejer alltså men sadeln känns dessutom som en konventionell sadel.
Jag säger inte att det kommer rädda världen från undergång men jag tycker det är helsmutt.

Ville skrev:

> Din PM korg e full..;)

Happy PM använder jag inte längre eftersom jag vill spara allt och inte behöva radera hela tiden. Mitt e-post och ny mobilnr. finns i profilen. Jag finns på Facebook också.

> Alltså, det e en jättegammal stolpe. sitter på
> min flickvänns cykel. Den har blivigt bucklig
> där ramen har dragits runt stolpen,....det lär
> väll knappast vara en garanti?!

Kanske inte, men den som har en flickvän som belastar en Thomson sadelstolpe nog för att göra den bucklig kanske behöver lite uppmuntrande! ;)

Fatman1280.jpg

> Jag har även en stolpe som någon Idiot har
> sågat av för att den var för lång, så nu e
> den bara några cm lång,..byter du den med..;-)

Nix, men jag tror att jag har en gammal 27.2 Syncros i silver som är typ 230mm lång. Inte lika stark, men kanske lite längre och lätt nog för dina önskemål.

HAHA, jo, min tjej e faktsitk känd för att vara väldigt överviktig,..som jag då ungefär..=d

Hon skulel fan ta det där som en kmplimang..=D

Din 230mm syncrostolpe e tyvärr för lång, idioten skulle troligen såga av den igen til några få cm.

varför säljs inte färdigkapade stolpar?!..=d

Ville skrev:
>
> varför säljs inte färdigkapade stolpar?!..=d

Det finns väl för få idioter...

/CJ

the_TnT skrev:
> Behöver man dra åt för kung och fosterland har
> man sannolikt en för liten stolpe för ramen.

Jag har det problemet på min Pacer med en 27,2mm stolpe, dvs samma storlek som jag ska ha. Originalskruven från Hope drog jag så hårt att insexan blev rund. Nu sitter det en M8 från Sifvert där och jag rör inte skiten.
Har ju svårt att tro att klämman (som inte ens är bottnad) skulle vara för stor.

När sadelstolpen åkte ner under cyklingen så "hyvlades" den ner någon micrometer och frågan är ju om det kan vara anledningen att jag nu måste dra åt den som satan.

Senast redigerad av en moderator:
Johan A skrev:
> Pacer med en 27,2mm stolpe, dvs samma storlek som jag ska ha.

Två alternativ:

1) Din ram har för stort hål och du bör ha större stolpe. 27,4 mm kanske?
2) Stolpen är för liten i förhållande till uppgiven storlek.

Onyanserad försäljningstext nedan.

The Thomson Masterpiece Seatpost is not for everyone. We at Thomson wanted to create the best seatpost possible without regard to cost. The serious cyclist will want to own the Thomson Masterpiece Seatpost.

Masterpiece posts weigh approx 40 grams less than the same size Elite model post. This weight reduction was accomplished while maintaining the strength and durability expected from a Thomson Seatpost.

Thomson accomplished this weight reduction by machining the seatpost all over--- including the oval inner diameter. We were able to hold closer tolerances by machining than by extrusion alone. Machining all over on an already beautiful design makes the Masterpiece Seatpost a work of art.

Over double the fatigue life of any other production models we tested. The tube and head of the Thomson seatpost are integral-machined from one single piece of high strength 7000 series aluminum. The head is not pressed or bonded in. This allows for superior strength and minimum weight, allowing higher strength at low weights.

Natural ellipse bore inside tube for optimum strength to weight ratio.

We have a long 1.614 inch (41 mm) seat rail grip length. This helps prevent seat rail bending from impact loads. Most brand-x seatposts have grip lengths of .500 inch or more shorter than our grip length.

The Thomson seatpost design incorporates a bending fuse to prevent catostrophic failure. All brand-x seatposts we tested - every one of them - failed in catastrophic failure with the seat and clamp components - and sometimes pieces of the tube and head - flying off in all directions. This type of failure would dump the rider.

The Thomson seatpost has a clamp, head, and upper tube strong enough to withstand 350 foot-lbs of torque. The tube will start to yield and bend at the seat tube clamp at about 250 foot-lbs of torque. Remember all brand-x posts we tested flew apart at less than 150 foot-lbs of torque. Under severe impact the Thomson seatpost would bend slightly but would allow the rider to come to a stop or continue the ride. The ride could continue.

cjmax skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > varför säljs inte färdigkapade stolpar?!..=d
>
>
> Det finns väl för få idioter...
>
>
> /CJ

Hehe,..ja!

Men kan inte vi alal idioter gå ihop ioch ta över världen snart?!..jag börjar lessna..=d

Varför köper folk Chris King styrlager? ...dem är ju knappast exotiska med agens mått mätt, dem är definitivt inte lätta, och dem bygger ganska mycket på höjden... Vackra då? Dem är väl klassiskt vackra, men annars inte snyggare än övriga egentligen...

Men dem håller ju banne mig för evigt.

Precis som en Thomson-stolpe, den är inte jättevacker, den är långt ifrån exotisk, den är tung om man jagar vikt... Men i slutändan så är den precis som Chris King styrlagren, den bara fungerar och fungerar och fungerar...

Det är ju helt klart den optimala Fit and Forget stolpen!

Desstuom är den ju förhållandevis ensam om att vara räfflad, vilket gör att man inte behöver dra åt sadelklämman lika hårt för att den ska sitta kvar i ramen...

Man köper Thomson, för att om man bara fick köpa en enda stolpe till och den måste hålla livet ut - då är det Thomson man ska välja.

the_TnT skrev:
> Är den från Spanien? Mike på Switch-backs
> lånade ut sin cykel till en svensk gäst. Den
> svenska gästen tyckte inte han fick ned sadeln
> tillräckligt lågt så han kapade Mikes
> extralånga Thomson. Mike tycker om att ha liten
> ram med hög sadel och hade särskilt köpt den
> extra långa stolpen... Den svenska gästen fick
> ta med sig den kapade stolpen hem och skicka dit
> en ny till Mike. ;)

haha.. mike var INTE nöjd då. :)

sen greppar jag inte hur man bara kan börja såga i en annan persons prylar iofs men det var lite dålig stämning en stund efter den händelsen.

mattel skrev:
> haha.. mike var INTE nöjd då. :)
>
> sen greppar jag inte hur man bara kan börja såga
> i en annan persons prylar iofs men det var lite
> dålig stämning en stund efter den händelsen.

Det låter helt sjukt! Vem får för sig att göra något sånt??

> Det låter helt sjukt! Vem får för sig att
> göra något sånt??

Amen, det var ju bara en liten stump jag sågade av! ;)

Det var ett jäkla tjöt om att Thomson-stolpar bara "fungerar och fungerar".
Allvarligt talat, hur kan en sadelstolpe inte fungera? Det är ju för för fan bara en rak stolpe! :)

Eric W skrev:
> Det var ett jäkla tjöt om att Thomson-stolpar
> bara "fungerar och fungerar".
> Allvarligt talat, hur kan en sadelstolpe inte
> fungera? Det är ju för för fan bara en rak
> stolpe! :)

+1 på den, nog har jag hittat stolpar som fungerar dåligt. men det e ju inte precis svårt att hitta en "fit and forgett"-stolpe.

Från min första cykel som gick sönder har bara en sak följt med förutom mina Shimano 545 och det är min sadelstolpe. Det är en Ritchey. Den är lätt och den har hållt för allt som en sadelstolpe kan tänkas behöva vara med om i sitt liv. Jag tror den kostar $60 ny ungefär. I dunno, man kan väl alltid ha det värsta av någonting. Jag är väldigt pragmatiskt i mina cykelinköp men det har säkert med ekonomi eller prioriteringar att göra. Om man har råd så är det säkert kul att köpa det bästa och finaste som finns till sin "juvel".

Jag pendlade på en 22 år gammal Fisher Hoo Koo idag. Originaldelarna inkluderar ramen, vevpartiet, framväxeln och en Kalloy sadelstolpe. Visst kunde jag spara lite vikt med att byta ut den till en Thomson, men det funkar ju som den är.

Trista, tunga och stabila grejjer skuller jag säga. Chris King och Thomson går hand i hand, äkta amerikanska grejjer båda två. Fick med en Thomsonstolpe till min förra ramen, bytt rätt snart ut den emot en KCNCstolpe istället som fungerade ypperligt och var en 80-90g lättare för ungefär samma pris. :)

Eric W skrev:

> Allvarligt talat, hur kan en sadelstolpe inte
> fungera? Det är ju för för fan bara en rak
> stolpe! :)

Fast jag tycker det är stor skillnad gällande infästningen. Thomson är sjukt stabila och tillåter verkligen enkel stabil finjustering av sadelvinkeln. Har stött på många sadlar där detta inte alls är lika enkelt eller hållbart.

Tillbaka
Topp