Vart är Strava på väg?

Vart är Strava på väg?
Sprang 24 korta intervaller och Strava ser ut såhär. Beror det på att jag inte betalar, eller ser det lika illa ut ändå? Det är egentligen inte superviktigt då jag egentligen använder Garmin Connect för att kika på data, men det här liknar ju inte verkligheten alls.
IMG_1538.webp

Vart är Strava på väg?
När jag tänkt efter några sekunder så måste det bero på att Stravas graf bara visar tempo över distans och i gratisversionen verkar det inte gå att ändra till tid (eller så hittar jag det bara inte i iOS-appen).

Såhär ser det ut Garmin, 45 sek arbete och 15 sek ståvila. Visa bilaga 822569
Precis så, med ståvila kommer Pace-grafen se ut så eftersom distansen inte ökar. Med Premium, och förutsatt att du varvar korrekt (stänger av t ex Auto lap 1km och endera kör ett pass som varvar (Lap) åt dig eller gör det manuellt så kan du se dina intervaller i Workout Analysis). Pace-grafen ser fortfarande likadan ut.
IMG_0003.webp

Vart är Strava på väg?
Precis så, med ståvila kommer Pace-grafen se ut så eftersom distansen inte ökar. Med Premium, och förutsatt att du varvar korrekt (stänger av t ex Auto lap 1km och endera kör ett pass som varvar (Lap) åt dig eller gör det manuellt så kan du se dina intervaller i Workout Analysis). Pace-grafen ser fortfarande likadan ut.
Fast den är ändå inte korrekt, eftersom Strava fick till sex st tempodippar som varade i typ 180 meter vardera, så det blir IG ändå.

Vart är Strava på väg?
Grafen komprimeras. Topparna som du ser slås ihop eftersom det är mätt på distans istället för tid på x-axeln och hela grafen är ju mindre bred än den du ser i Garmin Connect. Du ser inte lika detaljerad information i Strava alltså.
Hur menar du att den skulle få lägre tempo över sträcka av det under vissa delar av sträckan?

Vart är Strava på väg?
Hur menar du att den skulle få lägre tempo över sträcka av det under vissa delar av sträckan?
Du ser att datapunkterna blir mer utsmetade på Strava. Jämför jag med mitt senaste löppass i Strava så är varje datapunkt ett hopp på ungefär 0,2 till 0,3 km. Över den distansen (eller vad nu varje enskild punkt för dig representerar i km) kan du alltså ha haft olika snitt-tider i tempo/fart. Därför blir topparna och dalarna väldigt hackiga för dig eftersom hoppen per datapunkt förmodligen är större pga grafen blivit komprimerad jämfört med den du ser i Connect. Utöver att Connect också visar tid på X-axeln medan stravas graf visar distansen som också gör att graden ser annorlunda ut.

Vart är Strava på väg?
Du ser att datapunkterna blir mer utsmetade på Strava. Jämför jag med mitt senaste löppass i Strava så är varje datapunkt ett hopp på ungefär 0,2 till 0,3 km. Över den distansen (eller vad nu varje enskild punkt för dig representerar i km) kan du alltså ha haft olika snitt-tider i tempo/fart. Därför blir topparna och dalarna väldigt hackiga för dig eftersom hoppen per datapunkt förmodligen är större pga grafen blivit komprimerad jämfört med den du ser i Connect. Utöver att Connect också visar tid på X-axeln medan stravas graf visar distansen som också gör att graden ser annorlunda ut.
Naturligtvis är det så att Strava har gjort någon form av interpolering av datat som har lett till att dessa skenbara hastighetsförändringar uppträder i grafen. Problemet är i grunden att grafen är direkt felaktig, och frågan är egentligen om Strava är lika uselt för betalande som i gratisversionen.

Ditt svar har dock mycket lite, eller inget, med det aktuella fallet att göra. Det är som jag skrivit tidigare i tråden 24 intervaller med 45 sek arbete och 15 sek ståvila. Acceleration och retardation mycket snabb eftersom det var på löpband med konstant fart och jag hoppade av och på det, dvs i princip momentant eller åtminstone mycket snabbare hastighetsförändringar än jag skulle kunna göra ”naturligt”.

Senast ändrad:
Vart är Strava på väg?
Naturligtvis är det så att Strava har gjort någon form av interpolering av datat som har lett till att dessa skenbara hastighetsförändringar uppträder i grafen. Problemet är i grunden att grafen är direkt felaktig, och frågan är egentligen om Strava är lika uselt för betalande som i gratisversionen.

Ditt svar har dock mycket lite, eller inget, med det aktuella fallet att göra. Det är som jag skrivit tidigare i tråden 24 intervaller med 45 sek arbete och 15 sek ståvila. Acceleration och retardation mycket snabb eftersom det var på löpband med konstant fart och jag hoppade av och på det, dvs i princip momentant eller åtminstone mycket snabbare hastighetsförändringar än jag skulle kunna göra ”naturligt”.
Nu var det ju du som frågade och så sitter du på facit ändå? Jag har aldrig hört talas om att någon graf i Strava skulle vara felaktig. Vad tror du låter rimligast, att datan skulle bli något missvisande när grafen komprimeras eller att det skulle finnas en liten datatomte i Stravas servrar vars enda jobb är att sabotera just dina filer så att grafen blir fel?

Vart är Strava på väg?
Nu var det ju du som frågade och så sitter du på facit ändå? Jag har aldrig hört talas om att någon graf i Strava skulle vara felaktig. Vad tror du låter rimligast, att datan skulle bli något missvisande när grafen komprimeras eller att det skulle finnas en liten datatomte i Stravas servrar vars enda jobb är att sabotera just dina filer så att grafen blir fel?
1 Jag sitter ju inte på facit eftersom jag inte vet om det blir lika felaktigt även för betalande.
2 Om du aldrig tidigare har hört talas om det så har du det nu.
3 Det finns en tomte på Strava som har implementerat en algoritm som ger en uppenbart usel graf. Om det beror på att Strava tar bort datapunkter innan de skapar grafen eller väljer att presentera en graf som är direkt missvisande trots att de behåller det uppladdade datat är oklart. Oavsett vilket så beror det inte på att ”grafen komprimeras”.

Vart är Strava på väg?
Löpband känns kanske här som en nyckelgrej iofs.
Hur fungerar det med träningsapparna egentligen?
Vad har den ens fått tempot från? Kadens?

Vart är Strava på väg?
Löpband känns kanske här som en nyckelgrej iofs.
Hur fungerar det med träningsapparna egentligen?
Vad har den ens fått tempot från? Kadens?
Det varierar nog. Ofta är det accelerometer i klocka eller pulsband som beräknar (dvs gissar) hastighet utifrån rörelsemönster. De kan ofta kalibreras genom att man efter ett pass anger vad den ”korrekta” sträckan var så den kan korrigera beräkningen till nästa pass. I just det här fallet var det med en Garminklocka som får extra stöd av en fotpod. Huruvida det är korrekt eller ej ska jag inte uttala mig om, men den brukar ligga inom mindre än +-0,2 km/h från bandets uppgivna hastighet. Så även om det finns ett systematiskt fel så är det väldigt konsekvent, även vid olika tempo.

Om man i detta fal tror att det är skit in-skit ut som ligger bakom så är det åtminstone så att tcx-filen har rätt data. Sen har jag inte koll på om det är samma data som Garmin skickar till Stava via den automagiska kopplingen. Det skulle inte förvåna det minsta om Garmin ”snålar” på datat där, men å andra sidan skulle det vara förvånande då Strava skulle vara ett så underlägset analysverktyg. Eftersom det inte verkar som om DC Rainmaker har gjort en fyratimmars YouTube-specialare om det, så då är det nog inte så. ;-)

Vart är Strava på väg?
Jag tycker också att Stravas grafer är dåliga. Nu betalar inte jag heller men det är ju ingen bra reklam när det presenteras så dåligt. Strava släppte på premium som lockbete härom året men jag minns inte att graferna var bättre.
Nedan från ett pass jag körde på trainer idag:

Strava:
IMG_2899.webp

Garmin (FR265):
IMG_2900.webp

Wahoo (app i iPhone som styrde trainern):
IMG_2901.webp

Vart är Strava på väg?
vet inte, även facebook login är borta så det får bli ett långtidsprojekt att logga på igen (inte för att jag vill logga på med fb men det var det nötterna tryckte på mig den gången)

Vart är Strava på väg?

Jag har Strava premium om du vill kolla om grafen ser annorlunda ut. Skicka PM med länk till aktiviteten eller länka här så kikar jag om det är någon skillnad.

Vart är Strava på väg?
Strava kämpar vidare med göra sitt bästa för att jag inte ska bli betalande kund.

En Strava-vän kommenterade en aktivitet av mig. Jag fick ett mail om det där jag kan läsa en del av texten. På weben och i appen (både Android och Ipad) så finns det notifiering om en ny kommentar. Men en timme senare så syns inte kommentaren på något av ställena.
Nåja, jag får väl vara nöjd med att ha kunnat läsa en del av kommentaren :oops:. Jag betalar ju inget och kommer inte göra det i fortsättningen heller :sneaky:

Vart är Strava på väg?
Numera (sedan kanske 6 månader tillbaka?) är gratisversionen lika trist för mig som den betalda :'D jag är ingen speeddemon som behöver kolla hur snabbt jag kör just nu, det jag vill se på dashen är medelhastigheten för min pågående aktivitet.

Att inte betalversionen heller låter en välja vad man ser på sin dash är absurt.

Vart är Strava på väg?
Strava kämpar vidare med göra sitt bästa för att jag inte ska bli betalande kund.

En Strava-vän kommenterade en aktivitet av mig. Jag fick ett mail om det där jag kan läsa en del av texten. På weben och i appen (både Android och Ipad) så finns det notifiering om en ny kommentar. Men en timme senare så syns inte kommentaren på något av ställena.
Nåja, jag får väl vara nöjd med att ha kunnat läsa en del av kommentaren :oops:. Jag betalar ju inget och kommer inte göra det i fortsättningen heller :sneaky:
Det här låter mer som handhavandefel.

Vart är Strava på väg?
snart dags för EU att kolla på hur marknaden hanteras Zwift får nog anses både dominerande och ha ett dåligt track record. Utan att kunna lagen så tror jag inte det de och Wahoo gjorde är lagligt

Tillbaka
Topp