Vättern 2008 SUB10 (Ny titel)

Läget just nu:
om bruse kör så kör han med sub11/12
CR1Falun anmäler sig i vår
Martin (baby fats ena kompis*) är anmäld och klar
Baby fat jagar sin andra kompis Johan.
SvenC har ev. glömt bocka i sen start, jag har PM:at, återkommer.

* Det är fullt möjligt attt baby fat har fler kompisar, men det här är de två som jag känner till. :)

/Stina

Läget just nu:
På VRs lista saknas just nu: Fjärdebrunn, mzi, Martin och Johan.
Martin ska ha betalt, Fjärdebrunn skrev att han skulle göra det igår.
Johan och mzi har jag ingen info om.
Övriga finns med på VRs lista (om jag deshiffrerat rätt) och har bockat för sen start.
Beräknas starttid har inte uppdaterats än...
/Stina

bng skrev:
-------------------------------------------------------
> baby fat har fler kompisar.. :) jag är med.

Yeaaay!!! =) =) =)

Johan är på G med batalning, den kommer att trilla in under dan idag(jag PMade precis cykelstina med detaljer).

Edit: Nu har Johan också betalat.

/Tobias

Senast redigerad av en moderator:
Nu har den beräknade starttiden hoppat fram till 03:30, ingen panik än alltså.
Jag planerar att stänga vårt startnummer på fredag 12:00. Gör starttiden dramatiska skutt och kullerbyttor PM:ar jag de återstående.
/Stina

Den beräknade starttiden är bara på 03:36, så än går det bra att anmäla sig på vårt nummer. Nummret är ÖPPET hela helgen. Martin (Baby fats kompis) ska ha betalt, men jag hittar honom inte på vårt nummer !?!

Läget just nu är följande:

SUB10 Vättern 2008 anmält och betalt
1 cykelstina (Stina, Linköping) Gruppledare 1
2 baby fat (Tobias, ?)
3 foppa19 (?, Stockholm)
4 jerry (Jerker, Stockholm)
5 berg (Christer, Vällingby, Stockholm)
6 kanzeon (Jonnie, Norrköping)
7 PP (Pär, Katrineholm)
8 Daner (Dane, Vällingby, Stockholm)
9 Johan_Olsson (Vimmerby)
10 cyclo (Fredrik, Sundbyberg)
11 SvenC (Uppsala)
12 peje (Per, Kristinehamn)
13 danne f (Katrineholm)
14 cerberos (Reimert, Stockholm norrort)
15 Pesch (Pär, Sundbyberg, Stockholm)
16 vitamin (Kristin, Linköping)
17 Saltgurkan (Micke, Stockholm)
18 cykelbud (Anders, Stockholm norrort)
19 Johan (Stockholm) (Baby fats kompis)
20 Bengt (Spånga, Stockholm) (Pilen's arbetskollega)

Oanmälda men planerar att göra det under våren
21 Matte82 (Matthias, ?)
22 Anders H (?)
23 Åke (?)
24 Fjärdebrunn (Oscar, ?)
25 CR1Falun (?, Where do you think?)

Oanmälda men intresserade
mzi (Mårten, Brommaplan, Stockholm)
Martin (Mora) (Baby fats kompis)

Trevlig cykelhelg!
/Stina
Edit: Bengt är anmäld, inget annat.

Kan det vara idé att skaffa likadana tröjor så att vi kan hålla lite koll på varandra i trängseln? Man kan väl inte hoppas på att någon tar initiativ till en snygg Happytröja och mitt förslag med retrotröjor blev mest bortskrattat. Men en färgglad proffsstallströja kan väl vara nåt? Av den ovanligare sorten, inte CSC eller så.

AndersH, din tanke är jättebra och den kom upp förra året också (och kanske innan dess också). Frågan är hur man gör rent praktiskt och om folk köper tröjan, VR-anmälan är ju inte direkt gratis.
Ditt förslag om retro-tröjor missade jag. Har du några förslag och kostnader (både retro och proffsstall)?

Ni kanske kan gå ihop med oss i SUB9-tråden. Vi har inte diskuterat tröjor i SUB9 ännu, men jag ska kolla om intresse finns. Om vi beställer 40-50 tröjor så borde vi kunna få ett bra pris. Typ rint 200kr/st för någon enklare tröja skulle inte tro var omöjligt.

Diskussionen efter förra året var att de lappar vi hade då inte räckte, helst vill man kunna se i ögonvrån var övriga i gruppen är. Lappar och snören funkar bra när man ligger bakom varandra, men inte lika bra t ex när man rullar bak efter att ha dragit.
Att gå ihop med andra sub-grupper kan vara en ide´. Jag vill dock ha en riktig cykeltröja med tre fickor bak.

Självklart ska det vara riktiga cykeltröjor av hyfsad kvalitet. Runt 200kr/st tror jag ändå att man kan komma ner till om man köper 50st.

Jag tror också att riktiga tröjor är mycket bättre än lappar eller snören. Som du säger för att man lättare ska se varandra, men jag tror också att man får en ökad respekt av andra åkare när det tydligt syns att det är en grupp som kör ihop. Alltså att man låter gruppen köra sin Belgiska kedja eller vad kan nu kör för något ifred, utan att tränga sig in mitt i gruppen.

Mja, det har tidigare varit folk som tillverkat happy-tshirts, har dessa funnits i cykeltröjevariant också? Det kunde ju vara en idé då som sagt. Men annars kanske folk är skeptiska och vill köra i sina favoritcykeltröjor och då är happy-lappar på ryggen att föredra. Och snören är väl för oaerodynamiskt, vi vill ju trots allt klara sub10 ;)?

saltgurkan skrev:
Men annars kanske folk är
> skeptiska och vill köra i sina
> favoritcykeltröjor och då är happy-lappar på
> ryggen att föredra.

Tycker du själv att det är viktigt att köra i din "favorittröja" eller tror du att andra tycker så?
Jag tycker att det är viktigare att gruppen hålls ihop, och att man får en team-känsla än att jag får cykal med min gamla vanliga tröja.

Joakim Quensel skrev:
>
> Tycker du själv att det är viktigt att köra i
> din "favorittröja" eller tror du att andra tycker
> så?
> Jag tycker att det är viktigare att gruppen
> hålls ihop, och att man får en team-känsla än
> att jag får cykal med min gamla vanliga tröja.

Min favorittröja är väl en vit cykeltröja som inte längre är speciellt vit pga allt tröskande i skog och mark ;). Jag har ingen aning om vad andra tycker, jag vet knappt vad jag själv tycker ;). Om en ev. happytröja sitter bra och känns bra så kan jag mycket väl tänka mig en sådan, om inte så kanske jag vill ha min fd vita tröja. Men visst vore det checkt med gemensamt teamställ :).

Det pågår tydligen en diskussion om samma ämne i sub9-tråden. Kanske läge o skapa en separat tröjtråd?

Saxat från sub9:

SuperApe skrev:
> De har börjat i sub10 tråden så vi kan väl
> börja vi också?
>
> Ska vi tjacka likadana skrikiga tröjor så vi
> känner grym grupptillhörighet, och igen varann?
> Och andra oss? Eller presentsnöre i rosett på
> hjälmen? Det ser förjävligt ut, men syns
> motbjudande bra och är verkligen snorbilligt.
> Enkelt att fixa är det också. Om det regnar och
> /eller är kallt spelar det ju ingen roll vad vi
> har för balla tröjor under jackor, västar och
> sopsäckar. Men rosetten på hjälmen, den syns!

Å här är cykeltröjetråden, gå gärna in där och skriv ;) :
http://happymtb.org/forum/read.php/1/737801

Nu måste jag ställa två frågra till er,

Hur mycket vätska bär ni med er under loppet?
Är det lätt att fylla på vätska i depåerna (har förståt att vi ska stanna 3 ggr)?

Ha en bra dag

A

Jag brukar köra med två 70cl flarror och tanka två gånger. Jag vet att det är i minsta laget och det är stor risk för huvudvärk på lördagkvällen. Men man brukar klara sig under själva loppet. Det är trångt i depåerna och man får räkna med minst fem minuter för att tanka vatten, det kan bli mer.

Gemensamma tröjor låter ju intresant. Är ju lättare att se en tröja än ett snöre i hjälmen eller lapp på ryggen. Ett par hundra har väl alla råd med? Om det är skaplig kvalitet vill säga!

En cykeltröja tycker jag låter bra ifall det blir en riktig med tre fickor och i något bra material. Jag föreslår att vi kollar med jomper ifall vi kan använda designen från den senaste happy-tröjan.

Jag trodde inte heller att det skulle gå med bara 2 x 70 cl på 10 timmar och tre stopp men det gick fint. 2 x 70 cl och tre stopp blir ju 4 x 1,4 = 5,6 liter. Man dricker i depåerna också, så på 10 timmar blir det i snitt 60-70 cl per timme och det funkar. I år hade jag en extra 50 cl (engångs-PET) i ryggfickan, men den behövdes egentligen inte. Flaskorna var inte tomma vid varje stopp heller. Sportdryck och saltgurka hjälper till med vätskebalansen också.

Det kan bli tufft om det blir varmt.
Men det blir det aldrig på Vätternrundan...

(e: klantig uträkning)

2006 åkte jag runt med 2 x 70cl + camelback utan att stanna. I år stannade jag vid Hammarsundet och fyllde på vätska. Det hadde nog funkat utan det stoppet också men jag insåg att jag inte skulle klara det uppsatta målet och då kunde jag lika gärna stanna.

Beräknad starttid för VR ligger nu på 03:44. Jag stänger numret senast torsdag eftermiddag/kväll. Om någon fortfarande funderar på att anmäla sig så är det alltså jättehög tid nu.
/Stina

Anmälan är nu stängd/geschlossen/lucket/closed!
Anmälningsnummret försvinner från Danes inlägg inom kort.

Happy mtb SUB10 Vättern 2008 består av:

Anmälda och betalda:
1 cykelstina (Stina, Linköping) Gruppledare 1
2 baby fat (Tobias, ?)
3 foppa19 (?, Stockholm)
4 jerry (Jerker, Stockholm)
5 berg (Christer, Vällingby, Stockholm)
6 kanzeon (Jonnie, Norrköping)
7 PP (Pär, Katrineholm)
8 Daner (Dane, Vällingby, Stockholm)
9 Johan_Olsson (Vimmerby)
10 cyclo (Fredrik, Sundbyberg)
11 SvenC (Uppsala)
12 peje (Per, Kristinehamn)
13 danne f (Katrineholm)
14 cerberos (Reimert, Stockholm norrort)
15 Pesch (Pär, Sundbyberg, Stockholm)
16 vitamin (Kristin, Linköping)
17 Saltgurkan (Micke, Stockholm)
18 cykelbud (Anders, Stockholm norrort)
19 Johan (Stockholm) (Baby fats kompis)
20 Bengt (Spånga, Stockholm) (Pilen's arbetskollega)
21 Martin (Mora) (Baby fats kompis)
22 Thomas (Tyskland)(Baby fats kompis-kompis)
23 bng (Bjarne, Stockholm)

Oanmälda men planerar att göra det under våren:
24 Matte82 (Matthias, ?)
25 Anders H (?)
26 Åke (?)
27 Fjärdebrunn (Oscar, ?)
28 CR1Falun (?, Where do you think?)
29 mzi (Mårten, Brommaplan, Stockholm)

/Stina

Hur går det med träningen för er?

Själv är jag ute ca 3 ggr i veckan på MTB:n från 2-3 timmar (vardagarna) upp till omkring 5 timmar (helgen).

Hur gör ni med lvg-träning nu när det är blöt och mörkt ute?

Kanske byter jag något pass här och där mot ett spinningpass ifall vädret och föret blir för hemskt.

Just nu fett- och proteinladdar jag i mig form och tränar minimalt för bästa inlagring. :)
Förra helgen åt jag svartsoppa och gås, i helgen åker jag till USA för att bättra på fettintaget (tror inte ens det finns möjlighet till promenader), sedan mer svartsoppa, leverpate', gås, äppelkaka, vanilijsås, Bourgonge och Souterne.
Efter nästa helg börjar träningen på allvar!

Jerry skrev:
> Hur går det med träningen för er?
>
> Hur gör ni med lvg-träning nu när det är blöt
> och mörkt ute?

Det körs cyclocross, samma som jag begagnar på VR, fast nu med crossdäck på. Förra helgen var jag iväg med cyklotekets gäng o körde cx på Bosön för att avsluta med en sväng längs lidingöloppsspåret.. Då alla andra var elitcyklister så fick det följden att man blev rejält avhängd och bitvis körde vilse, men det var skoj ändå ;).
Annars blir det pendling var och varannan dag till jobbet på samma hoj.
Sen vid några tillfällen har jag hängt på PerryE i nickspåret, lite väl tekniskt och än så länge har man väl haft tur att inte fälgarna blivit sneda ;).

Jag och Johan tog en först< gemensam lvgtur i söndags. Sju-åtta mil i ganska lugnt tempo. Jag hade tänkt träna i vår annars... =) Men jag ser iofs skidor och skridskor som rent nöje så jag hoppas att jag inte kommer satsa helt på inlagring.

Jag gillar din protein och fett inlagring Stina:-) Numera så är Kentucky Fried Chicken "100% Trans Fat Free" också så det är bara att ösa på när du är på andra sidan pölen-D

CX låter som en smart grej nu när det blir lite ruskigare väder. Man kan nog lära sig en massa av sådana övningar som den du var med om på Bosön.

7-8 mil lät som ett bra pass. Blir lite sugen på att komma ut. Problemet är bara tiden.

Tänkte försöka vara ganska noga med återhämtningen så en dags vila mellan längre övningar får det bli. På lördag blir det Rudan - Paradiset på MTB vilket betyder vila på söndag. Sedan är det vardag och jobba, jobba som gäller med eventuellt lite cykelpendling och MTB i Hellas som gäller.

Jerry skrev:
> Numera så är Kentucky Fried Chicken "100% Trans
> Fat Free"...

Hmm, transfetter förekommer väl naturligt i kött- och mejeriprodukter. Så nu kan vi alltså vara säkra på att deras kyckling inte innehåller naturlig kyckling :)

Jerry skrev:
> Hur går det med träningen för er?

Inte tränar vi väl redan? Har alltid lägre aktivitet så här års, men till jobbet varje dag blir det.
Flåset bevaras någorlunda med en och annan snabb helgvända på cross med pipande pulsmätare.

Snabbt hem till vila och laddning enligt tidigare diskuterad modell.
Få se nu... idag blir det biff, mörk skysås, kroketter, mousse au chocolat... :)

Jo, träning och träning, Rudan - Paradiset t/r ska väl kategoriseras som en tur och inte ett träninspass annars har man gjort något fel tycker jag:-)

Får se vad jag orkar ladda med ikväll. Måste meka cykel så att den är i någorlunda form inför morgondagen. Har ett krokigt växelöra som behöver lite omsorg ...

bng skrev:
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur går det med träningen för er?
>
> Inte tränar vi väl redan? Har alltid lägre
> aktivitet så här års, men till jobbet varje dag
> blir det.

Exakt bng. Visst skall det vara så just nu? Det finns väl många träningsspecifika modeller som säger att det skall vara lungnare just nu. Man skall ha mindre intensiva perioder i början av vintern för att sen peakar till VR.

Stor grill med mycket rödvin ikväll :-)

Jag har gått över till mestadels inomhusträning som spinning o body pump men försöker hålla 1-2 pass på crossen, ska till Bosön på lördag o köra!

Jag ska också till Bosön - men inte som deltagare. Lycka till alla tappra.
Räknade ut min sannolikhet för "DFL" och när den landade på 99% så fick det bli läktaren istället :)

Måste nog börja träna snart så ni inte behöver putta mig runt sjön.
Men jag har följt Stinas råd och jag har dessutom druckit Vuxendricka i helgen

/A

Hej, jag är den som kallades Baby fat's kompis-kompis ;-)
Under vintern tränar vi i Kassel cykelmomentet bara i söndags, 2-3 timmer på bergcykeln. Blir det mycket snö tar vi fram långskidor och kör till "Hoher Meissner" eller "Hohes Grass" på 600m resp. 800m. I Mars kommer vi att gå på träningslager i 2 veckor på Mallorca eller Italien. Har sknackat med Johan om det, det skulle bli roligt att gå dit tillsammans med några av 240059 gruppen :-) Sedan skulle våren börja i Tyskland och det blir knappt 10 mil varje söndag på racern, c:a 3 mil intervaller/hastighetsträning i lördagar. I år adderades det till 235 mil t.o.m. den 10:e juni. Det ska räcka eller hur? Vem som ska hänga med i en eller flera träningshelger här är välkommen.
/Thomas

Hej på er,

Måste bara kolla med er så att ni är igång med träningen. Det har ju varit tyst på tråden i 11 dagar.

Ha en trevlig helg

Tillbaka
Topp