Vättern 2008 SUB10 (Ny titel)

job skrev:
> Snittade 33.9 senaste
> 10-milsrundan när jag ensamcyklade.

Håller med SuperApe. Satsa på SUB9 gänget i stället.

/Pilen

Nänä, försök inte här. Kaj ska väl dessutom hjälpa till och förstärka sub10. Du är varmt välkommen också Pilen, vi har plats för dig med:-)

Jo, så är det. När man själv behöver hjälp så är det väääääldigt långt borta.

Kul, lycka till med bytet.

Akta dig för sub9, dem kommer bara att utnyttja dig till Jönköping och sedan lämna dig ensam i motvinden på västra sidan av Vättern:-DDD

job skrev:
-------------------------------------------------------
> Samma här, det var framförallt i motvinden jag
> fick dra. Många
> som ville hänga efter men få som ville hjälpa
> till och dra :-|
>
> Jag gör ett försök att byta till er starttid,
> eller så nära innan
> som möjligt. Nu har jag starttid runt 00:30 om
> jag kommer ihåg rätt.

Ni som fick åka/dra mycket själv förra året, när startade ni på natten?

Jag körde på 10.40 förra året och satsar på under 10 h i år, borde gå med färre punkor (2 förra året) och smartare depåstopp (inte korv i J-ping).

sent inkommen till jobbet, kraftaggregatet till servern brann i går hemma så inget internet :-(

från gårdagen så instämmer jag med tidigare inlägg. För att nå sub10 krävs lugnare
jämnare tempo, konstant kadens och pedaltryck över tid så åker snittet upp. De 30.5
igår motsvarade inte känslan i benen.

Mitt förflutna är
2 VR, nej ett för 2006 räknas ju ej.
Cyklat i år 150 mil pendling till jobbet och 150 mil på racer.

Cyklar sy mycket jag kan bara för att det är kul :-)

Daner (Dane, Stockholm) inte cyklat mycket racer på senare år, ingen VR, 70 mil i benen på CX (utöver pendling) över de senaste 5 veckor.
jerry (Jerker, Stockholm) cyklat racer i ett år, en VR på 10:50, 88 mil hitills i år.
berg (Christer, Vällingby, Stockholm)
PP (Pär, Katrineholm)
Daner (Dane, Vällingby, Stockholm)
Johan_Olsson (Vimmerby)
cyclo (Fredrik, Sundbyberg)
SvenC (Uppsala)
peje (Per, Kristinehamn)
danne f (Katrineholm)
cerberos (Reimert, Stockholm norrort)
Pesch (Pär, Sundbyberg, Stockholm)
vitamin (Kristin, Linköping)
Saltgurkan (Micke, Stockholm) cyklat "racer" i 4 år, 3 Vätternrundor, Bästa tid 10.40, 100+ mil i år
cykelbud (Anders, Stockholm norrort)
Johan (Stockholm) (Baby fats kompis)
Bengt (Spånga, Stockholm) (
Martin (Mora) (Baby fats kompis)
Thomas (Tyskland)(Baby fats kompis-kompis)
bng (Bjarne, Stockholm) racer sedan -88, 9 VR, snabbaste -07 10:03, kört 290 mil i år.
Matte82 (Matthias, ?)
Anders H (Stockholm) cyklat racer länge, 17 VR, snabbaste på 9:14, 330 mil hitills i år
Åke (?)
Fjärdebrunn (Oscar, ?)
CR1Falun (?, Where do you think?)
mzi (Mårten, Brommaplan, Stockholm)
PNrider (Patrik, Stockholm)
bossjo (Tullinge, Stockholm) cyklat i 5 år, en VR på 9:40, 150 mil hitills i år.
oller
zapiens cyklat racer ?? år 2 VR, Cyklat 300 mil i år
kanzeon (Jonnie, Norrköping). Cyklar så mycket jag kan men har inte cyklat racer så länge, sedan sept förra året och seriöst sedan april i år. Har väl kört lite över 100 mil i år.

Avhoppare/infiltratörer från sub9:-)
====================================
SuperApe: cyklat racer länge, 1 VR på 9:57, Sedan nyår har jag cyklat ca 177 timmar
evosmos: cyklat racer ???, ? VR på ?:??, ??

Senast redigerad av en moderator:
Jerry, jag skrev följande om mig själv, "Har inte cyklat mycket racer senaste åren."

Uppskattar att du redigera summeringen för att bättre motsvara verkligheten. ;)

jag heter jonnie och bor i norrköping. Cyklar så mycket jag kan men har inte cyklat racer så länge, sedan sept förra året och seriöst sedan april i år. Har väl kört lite över 100 mil i år.

Jag var med i sub10-gruppen förra året och såg någon annan klunga som använde sig av ett bra knep: färgade plastsnören fastknutna i hjälmen. Det är lätt att få syn på sina kamrater när de har en liten färgad svans bakom hjälmen. Bara ett tips, något jag skulle förorda.

Jag kommer inte köra vätternrundan i år, men jag önskar er lycka till! Nästa år kanske det blir åka av igen för min del...

//Klas

Jerry skrev:
> Oja, klungan splittrades upp ganska omgående. Vi
> var väl hyggligt samlade fram till Hästholmen.
> Själv blev jag avhängd i första backen direkt
> efter Jönköping och sedan blev det solo fram
> till Motala.
>
> Jag skulle säga att det är ofrånkomligt att
> klungan kommer att splitras för eller senare:
> - Vi är ungefär 30 pers vad jag kan bedöma just
> nu.
> - Vi har olika mycket erfarenhet av
> klungkörning.
> - Vi har väldigt olika träningsbakgrund, jmfr t
> ex mig och Cerberos.
> - Vi har inte cyklat tillsammans speciellt
> mycket.
> - Vi kommer att ha en massa cyklister som inte
> tillhör vår sub10 runt ikring och det
> _är_rörigt_ i starten innan vi kommit igång.
>
> Det handlar om att få klungan att hålla så
> länge som möjligt för så många som möjligt -
> det tjänar vi alla på!
>
>
> zapiens skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hörde rykten om att förra årets sub10
> > splittrades och folk tappade bort
> > varandra. Finns det några ideér hur vi skall
> > lätt känna igen varandra, och
> > hålla ihop klungan?
> >
> > Förutom den fula tröjan och de håriga benen.
> >
> > Typ nån liten gul klisterlapp med ett happy
> face?

Tack för ett bra pass i går. Hoppas att ni hade en bättre hemfärd än jag.
1,5 km hemmifrån fick jag möte i en skymd kurva, personen i fråga (cirka
hundra kilo nerver och cykel) kom farande på fel sida och prejade mig in
i ett gäng taggbuskar. Tyvärr tog min vänsterhand upp hela krocken och jag
fick tillbringa resten av kvällen och natten på Karolinskas akut med fyra stygn
som resultat.

Cykeln klarade sig, men vi får se om jag kommer till start. Det beror på hur snabbt
jag kan hålla i ett styre igen.

mvh Fredrik

Hej,
vid vilken tid startar sub10 gruppen? Tänkte jaga en starplats i vätternrundan och är övertygad om att jag kan ta mig under 10 timmar med det rätta och trevliga sällskapet (happy mentaliteten är något speciell!)

Det kan vara värt ett försök att starta i närheten av sub10 gruppen!

/Henrik

Jag körde sub10 förra året med happy, och det var en trevligt tur runt Vättern tycker jag. Det som skulle behöva förbättras jämfört med den turen är att vara en lagom stor, samtränad grupp. Då finns bättre förutsättningar att köra bra tillsammans. Jag menar att 8-12 personer är en lagom grupp. Om man är flera bör man dela sig så att man får flera mindre grupper. En grupp med 30 cyklister är nästa omöjlig att hålla ihop på Vätternrundan.

Alla i gruppen skall ha vana vid gruppcykling, från träningar med klubb eller privat, så att alla kan det grundläggande (enkelt och dubbelt led, lugnt uppför, trampa nerför längst fram, osv).

Sådana s k Mastergrupper håller man ihop och släpper inte in andra, utan hänvisar dem vänligt bakåt. Det funkar (nästan...) med en mindre grupp, och inte alls med en jätteklunga på 30 pers. Färgade band och klubbtröja / skyltar är ett sätt att visa att man hör ihop. Gruppen bör känna varandra ändå, eftersom gruppen har träffats och tränat ihop minst en gång. Det kan låta blygsamt,
men det verkar svårt att få till, även för cykelklubbarna verkar det som. Det skulle vara väldigt kul
att få till en sån träning där vi är uppåt 10 pers som samlas för en träning med avsikten att samträna oss och sedan köra rundan som planerat, start 3:56 och i mål senast ... 13:56!

Kanske träningen som Jerry utlyste på tisdag kan vara ett sådant tillfälle (för oss som bor i Stockholm i alla fall)?

bng (Bjarne, Stockholm) på racer sedan -88, 9 VR, snabbaste -07 10:03, kört 2900 km i år.

Håller med Bjarne om det han skriver nedan.

Med 30 cyklister borde vi dessutom kunna gruppera oss efter 3 olika prestations/ambitions nivåer:

1. Närmare nio än tio
2. Med säkerhet under tio
3. Med ett nödrop under tio

Lika barn leka bäst om ni förstår hur jag menar.

Ifall det här blir aktuellt så anmäler jag mig här med till grupp "3. Med ett nödrop under tio":-)

Precis min avsikt med rundan på tisdag. Det är bra ifall vi har lite olika träningspass under veckan eftersom det kan vara svårt för alla att komma loss samtidigt. Så onsdagsrundan är perfekt.

Här en länk till Stinas kom-ihåg-lista innför förra årets sub10: http://happymtb.org/forum/read.php/1/484632/641518#msg-641518

bng skrev:
> Jag menar att 8-12 personer
> är en lagom grupp. Om man är flera bör man dela
> sig så att man får flera mindre grupper. En
> grupp med 30 cyklister är nästa omöjlig att
> hålla ihop på Vätternrundan.
>
> Alla i gruppen skall ha vana vid gruppcykling,
> från träningar med klubb eller privat, så att
> alla kan det grundläggande (enkelt och dubbelt
> led, lugnt uppför, trampa nerför längst fram,
> osv).
<->
> Kanske träningen som Jerry utlyste på tisdag kan
> vara ett sådant tillfälle (för oss som bor i
> Stockholm i alla fall)?
<->

Någon som tänker köra siljan runt nästa helg (den 7:e)?

Perfekt genrep inför dagen D. 16 mil i fin miljö, ett bra tillfälle att öva klungkörning, något som verkar behövas för många i Sub-10. Jag och Johan (också från sub-10) tänkte köra i 30 km/h tempo, någon som vill hänga på?

En liten presentation av mig, Martin, som hitills inte varit så aktiv på forumet. Blev medlurad till sub-10 av Baby fat (som nu hoppat av och drar till Afrika i stället). Jag har haft min racer i en och en halv månad nu och cyklat 75 mil. Senaste solo-turen igår, 90 km utan stopp med snitt på 31,9 km/h. Bor sedan i höstas i Mora och kan därför tyvär inte hänga med på sub-10 turerna i Stockholm. Planerar däremot att kungträna lite med Mora cykelklubb innan vättern.

Får jag föreslå att prioritera samträning och därefter finlira med ambitionsnivån.

Om man vill vara med i en grupp måste man vara beredd att kompromissa med sin egen
idé om optimal hastighet. Gör man det går det fortare tillsammans. Gör man inte det,
blir det ryckigt, och då går det utför med snitthastigheten.

Hoj
Nu känner jag mig lite som en svikare men jag har fått en väldigt bra start på sessongen och efter gårdagens körning i västerås har jag tänkt att göra ett försök på SUB9 istället för SUB10. Ska jag lyckas under 9 timmar, så är det nog i år.
Bara för jag säger det så kommer ni säkert att köra om mig i Gränna :)

Inte alls Sven, kör hårt och lycka till!

Ifall det går åt skogen så kan du haka på oss lite senare. Vi kommer tuffande så sakteliga =o)

Dane: Låter bra, du får nog dra mig runt sjön är jag rädd:-)

SvenC skrev:
> Hoj
> Nu känner jag mig lite som en svikare men jag har
> fått en väldigt bra start på sessongen och
> efter gårdagens körning i västerås har jag
> tänkt att göra ett försök på SUB9 istället
> för SUB10. Ska jag lyckas under 9 timmar, så är
> det nog i år.
> Bara för jag säger det så kommer ni säkert att
> köra om mig i Gränna :)

Man blir lite sugen att hänga på...
Jag tvivlar dock lite på att jag, på min första runda, kommer runt på under 10 timmar.
I år har jag cyklat strax över 160 mil varav 56 mil med organiserad klungkörning under vänern runt.

Jag har en starttid sex minuter innan er så om jag är välkommen så bör det gå att mygla sig in i er startgrupp.

Jag är i hyfsat god form faktiskt och vill nog joina kategori 1 eller 2 hellre än 3. Bättre att cykla lite fortare och eventuellt ha lite marginal när man blir trött än att tro att man kan ta igen tid då man tagit det lugnt i början osv ;). Fast jag har alltid tagit slut ändåpå VR, men i år så ;)..

Tjenare!

Som jag sa tidigare hoppas jag kunna starta med sub10-gruppen. Jag bor i Växjö så jag kan tyvärr inte deltaga i stockholmsträningarna. Jag har dock kört endel klunga så jag vet vad det handlar om.

Kan vi inte stämma träff i Motala innan så att vi får ses och fixa med klistermärken eller snören i hjälmarna osv på dagtid?

/Ala

Tjenare!

Som jag sa tidigare hoppas jag kunna starta med sub10-gruppen. Jag bor i Växjö så jag kan tyvärr inte deltaga i stockholmsträningarna. Jag har dock kört endel klunga så jag vet vad det handlar om.

Kan vi inte stämma träff i Motala innan så att vi får ses och fixa med klistermärken eller snören i hjälmarna osv på dagtid?

/Ala, som blir klar med 200 mil på nästa träningsrunda

Låter som en bra ide.

Jag tänkte knoppa på Sporthallen innan loppet.

Ska vi mötas där?

100 mil är mitt facit hitills ... :-|

Jag ser det lite som ett mål att hjälpa till att släpa runt så många som möjligt under tio timmar, bl a mig själv. Att dela upp sig är väl helt ok men det kan vara klokt att vänta ett tag innan man sticker iväg. Jag förslår att vi sätter oss i kön på en stor klunga som ser ut att kunna ta oss ner till Jönköping på omkring 3:20. De som känner sig jättepigga i benen och vill att det ska gå fortare kan ju sticka iväg med ett snabbare gäng så småningom, kanske när dom första stigningarna kommer. Jag tror att det är efter ungefär fyra mil. De som känner på sig att de har svårt att klara tiden får gärna säga till i god tid och släppa gruppen. De övriga måste försöka hjälpas åt, särskilt den sista tredjedelen när klungorna blir mindre. Då är det väl bra om de starkare tar längre förningar och kanske väntar in de trötta efter backarna om man ser att man har chans att få hem hela gänget i tid.
Jag tar gärna med ett gäng Smiley-klibbor från Classe för att sätta på hjälmen, men inte till alla. Några andra kanske också kan bidra med varsin förpackning?
Om vi ska ses innan startfållan är mitt förslag mathaket vid stranden vid Varamobadet. Kanske klockan sex eller?

3:20 låter som en tid ner till Jönköping som jag borde klara av (om jag inte ska kliva av mina suboptimeringar och fika mig igenom rundan:-).

Om det utvecklar sig som förra året för min del så kommer den verkliga matchen den sista tredjedelen. För min del kommer det att handla om att försöka hålla uppe tempot då, helst mha några glada klungkamrater som kan hjälpas åt att dra hela vägen in till Motala.

Upplevde första tredjedelen ner till Jönköping som ett rally, pigg och stark å det gick fort som .....!

Andra tredjedelen var fortfarande ok förutom att jag inte hade nog med klipp i benen för att hänga med de snabba klungorna. Mina försök att göra så var nog det som defenitivt dödade mina ben.

Sista tredjedelen var en plåga med ständigt sjunkande snittfart trots ett depåstopp och välsignelser å annat.

Hade jag varit klok och släppt den väldigt entusiatiska klungan redan innan Jönköping när snittfarten låg runt 36 km/h hade jag nog klarat den sista tredjedelen betydligt bättre. Så jag har ingenting emot att vi försöker hålla ihop klungan så långt det går men ifall vi (jag) konditionssvagare cyklister måste ligga på en lite för hög snittfart så är det ingen ide till att börja med.

Det jag behöver för att taq mig runt pölen på sub10 är ett stadigt snitt tempo i en lugn klunga runt 32-33 km/h i rullsnitt så man hinner med att tanka i depåerna och slå en och annan båge.

Tycker inte man ska eftersträva att ha "klipp benen" för att köra Vätternrundan.
Då körs det för ryckigt. Jämn fart är grejen.

ang ifjol. Hade vi inte stormat fram i sid/medvinden ner mot jkpg i 35-36 i snitt hade nog inte klarat sub10. Sen cyklar man ju åt andra hållet, och till råga på allt friskade det i. Kom i mål på 9.57. Man må ju utnyttja vindarna. Men ok, undrade själv hur det skulle gå efter jkpg, var rätt trött i början. Vi får hoppas på 2006väder!

Den vind som är realistisk att hoppas på är lite eller vindstilla ner till Jönköping, och därefter sydvästlig vind. Det är vanligast, och det är till stor hjälp. Vissa rundor är det helt galen vindriktning. Ett år körde jag 10 m/s motvind hela västsidan av sjön. Det var jobbigt...

Halloj,

Jag är anmäld i sub9-klungan, men jag känner att just nu ligger min nivå betydligt närmare sub10, så är det fortfarande okej att hoppa in? Isf. är jag på, helst i grupp 2 om man nu ska dela upp sig.

Vi var 9 st. som tränade klungkörning igår och det gick som det gick (bra) eftersom vi alla försökte att cykla tillsammans och hjälpa varandra. Som grädde på moset hade vi högre snitthastighet än tidigare tisdagsträningar, trots att (eller pga faktum att) de som var starkast höll tillbaka lite när det gick uppför så att alla kunde hänga med och bidra för resterande 90% av tiden.

Det går inte att räkna med 30st rutinerade klungcyklister där var och en kände både sina egna förmågor och sina lagkamraters och körde med stenhård disciplin för att maximera chanserna för varje individ att komma in samtidigt. Alla har olika forutsättningar, alla har en ego, alla har sina svagheter. Visst kommer vi att hjälpa varandra eftersom vi har en överhängande gemensam mål, men om jag får en punktering (som jag fick förra tisdag) jag förväntar inte på något sätt att ni andra ska vänta för mig.

Vissa inom gruppen är starkare och vissa har mer erfarenhet av klungkörning, VR och långa distanser i allmanhet. Jag är bara glad att jag får ta del av det så långt det går.

bng skrev:
> Synd att det blev en diskussion om undergruppering
> av sub10 baserat på hastighet. Det var inte meningen riktigt.

Det låter som det gick bra igår. Det är ju så det ska vara om alla kompromissar lite med sitt eget ego så går det totalt sett snabbare tillsammans. Jag tror inte på uppdelningar i undergrupper efter hastighet. Däremot har vi inte lyckats samlas en större grupp för samträning, det är lite synd.
Sista chansen i helgen?

Jag måste säga att det var trevligt i går med bra klungkörning. Jag och Jerry
snackade lite om att det kan vara en ide att försöka hålla samma rygg dvs samma ordning
i klungan så länge som möjligt, det borde ge mer trygghet i gruppen när man har
lärt sig hur den som ligger framför beter sig.

Jag tänkte köra södervåren på fredag start ca 900 om någon är
intresserad.
http://www.svenskidrott.se/organisation.asp?OrgElementId=67091

Det tycker jag låter bra för då märker vi om någon annan smyger sig in oxå. Sedan tycker jag att vi försöker köra två led när det går för då får man någon att snacka med och man behöver inte känna sig så ensam där uppe när man drar men det beror ju på hur andra cyklister kör.

Stort lycka till nu allihopa (och allra mest er som jag känner)! Jag ska tänka på er när det är dags. Åker till Zambia idag och är lite avundsjuk på er. Men bara lite... =)

/Tobias

Tillbaka
Topp