Velothon Stockholm 2016

Velothon Stockholm 2016
För mer än trettio år sedan var jag aktiv tävlingscyklist och har några lagrar i bagaget. Därefter har jag inte cyklat förrän jag för ett år sedan skaffade en ny cykel och kände att musklerna verkade komma ihåg hur man gör. Det här var det andra motionsloppet för mig och jag måste säga att det var mycket positivt. Åkte korta banan och det var mycket lugnt i klungan. Något ovant vinglande från några, men de flesta körde med större marginaler än tävlingscyklister, inklusive jag själv, så situationerna reddes ut. En eloge till klungan jag låg i! Vi var några minuter efter täten men det var aldrig hetsigt.

Det som förvånar mig dock är hur tempot gick ner i motluten och hur många som varnar för onödigheter. Viftandet var nog ibland farligare än de små brunnslock man varnade för. Och inte behöver man väl se ut som en helikopter när man kör in i en rondell?

Velothon Stockholm 2016
Jag tyckte också att det var fantastiskt kul. Tar man det bara lite lugnt på de trixiga ställena så går det bra. Det är ett fåtal som hetsar och dom är det bara att släppa förbi.Oftast bildas klungor av cyklister som håller samma tempo och har samma inställning pratar lite man med folk kan det bli riktigt trevligt. Jag respekterar helt att folk som tränar ihop vill köra ifred. Ibland blir man tillfrågad att hjälpa till. Jag orkar inte vara seriös utan cyklar bara för att det är kul

Velothon Stockholm 2016
hhnhhn sa:
Det som förvånar mig dock är hur tempot gick ner i motluten och hur många som varnar för onödigheter. Viftandet var nog ibland farligare än de små brunnslock man varnade för. Och inte behöver man väl se ut som en helikopter när man kör in i en rondell?

Håller med helt. Varna för saker som faktiskt är farliga.

Velothon Stockholm 2016
hhnhhn sa:
Det som förvånar mig dock är hur tempot gick ner i motluten
Det är väl en typisk skillnad mellan motion och tävling. Är målet att hålla ihop en klunga som är lite ojämn så får man ju slå av i backarna eftersom även de som sitter en bit ner i klungan får jobba.

Skulle också vilja påstå att de flesta gärna tar i mer än dubbelt så mycket i backarna som på platten. Efter att ha fikat runt Södertörn i ojämna klungor i ett antal år så är min erfarenhet att de svaga får hammaren när vi trycker i backarna men när vi håller igen orkar alla med och snittfarten för gruppen blir mycket högre.

Velothon Stockholm 2016
Finns en del som är starka på platten men som har ganska många kilon för mycket att dra på och som får betala för det uppför. Kan vara smart att ta ner tempot i de få lite längre backarna (relativt sett) för att gruppen därmed ska kunna utnyttja deras åkstyrka på plattare partier snarare än att hänga av dom uppför s.a. de får försöka jaga ikapp på platten. Detta förstås förutsatt att målet är att ta sig runt så fort som möjligt med en given grupp cyklister.

Velothon Stockholm 2016
GoranS sa:
Finns en del som är starka på platten men som har ganska många kilon för mycket att dra på och som får betala för det uppför. Kan vara smart att ta ner tempot i de få lite längre backarna (relativt sett) för att gruppen därmed ska kunna utnyttja deras åkstyrka på plattare partier snarare än att hänga av dom uppför s.a. de får försöka jaga ikapp på platten. Detta förstås förutsatt att målet är att ta sig runt så fort som möjligt med en given grupp cyklister.

Dels det. Men även om man är jämnstarka uppför så är det onödigt att slösa energi på att sprätta iväg i backarna om målet är att gruppen ska ta sig runt så snabbt som möjligt. Bättre att spara det till platten och nerför där gruppen som helhet kan dra nytta av att de där framme drar lite hårdare.

Velothon Stockholm 2016
Men det är kul att dra på uppför i backar. På ett motionslopp är det ju inget självändamål att den saliga blandning av cyklister som utgör klungan, ska ta sig runt snabbt kollektivt. Så vida man inte klr i "lag" då.

Håller med hhnhhn om allt han skrev. Särskilt backarna.

Velothon Stockholm 2016
Att det är kul att sprätta till lite i backar är det inte tu tal om. Synd bara att det inte finns lite riktiga backar i Stockholm. Ett lopp på 15 mil med låt säga 7 backar på 4-8 km styck med lite blandad branthet skulle inte vara fel. Då skulle fältet dessutom bli betydligt mer utdraget.

Velothon Stockholm 2016
Jag hängde av mig själv från förstaklungan efter ca 11 mil (pisspaus). Bildades snart en ny mindre grupp där speciellt en kille vägrade dra men sprätte i varje backe för att sedan hänga på någons hjul igen när han blev ikappåkt. Fattade aldrig vad han höll på med, är man en liten grupp så är det väl typ bra att samarbeta, hänga av varandra kan man ägna sig åt om man ligger i förstaklungan.

Velothon Stockholm 2016
Lundatok, nu har jag inte titta på filmen än men jag såg en bakåtvänd GoPro kamera framför mig, ska se om jag hittar mig själv ikväll.

Velothon Stockholm 2016
Ajdå hoppas att det är bra med dig!

Såg mig själv i filmen kul att se. Då gick det iofs rätt så lugnt så jag såg inte plågad ut. Men man fick ju lite flashbacks över hur jag fick slita i början för att inte åka av. Har man dålig tävlingsvana så hamnar man lär långt bak och där för man slita hårt för att hänga med.

Tillbaka
Topp