Vilken cykelpryl är ert mest misslyckade köp ?

jesster73 skrev:
-------------------------------------------------------
> Den enda trösten är att jag förstått i
> efterhand att double shot pro är rätt risig den
> med.

Snacka inte skit om min lampa! :-) Nej, den är nog inte så prisvärd idag, med tanke på den enorma teknikutvecklingen när det gäller LED. Enda felet är väl lite lite kräm i ljusstyrkan, i övrigt en trevlig konstruktion.

kentkreitler skrev:
> Ett par Spinergy revroks eller vad de hette...
> Svindyra, tunga, flexiga och helt värdelösa.

Äntligen nån mer som kan erkänna en saftig förlust. Vem bryr sig om misslyckade köp i form av cykellysen som man ändå byter lika ofta som kalsonger? Eller gamla fjösiga kedjetvättar eller tröjor som ligger i drivor hemma ändå?

Skärp er nu FÖR F--N OCH BLI LITE ÄRLIGA!!

Felköp nr 2

Fantastiska landsvägsskor på rea som var i rätt modell och färg , men tyvärr fel storlek

2 rätt av 3 funkar i andra sammanhang , men tyvärr inte här

i efterskott har atminstone mina 4 senaste cyklar varit felkop, pga snalhet, hets och/eller okunskap. mende har funkat anda, man behover inte optimala prylar for att ga kul.

Jag snöade in på lätta prylar i mitten av 90-talet, och gick och köpte ett par superlätta däck som hette IRC Geoclaw. De var 1,7 tum och vägde 440 g/st, vilket var snorlätt på den tiden. De satte jag på min helstela hoj som jag mest använde till teknisk stigcykling. Resultatet kan ni ju räkna ut själva. Jag kallades för sir Vääs eller Såpbubblan av mina cykelkompisar, och jag hade alltid två slangar med mig.
Dåligt grepp hade de också.

Jag måste varna alla happyiter att INTE falla i frestelsen att köpa en Ciclosport HAC 4 Blackline. Det var det i särklass sämsta skit jag någonsin har köpt.

Efter att ha förlitat mig på cykeldatorer av typ Classe och Sportex (som förvisso fungerade alldeles utmärkt men var lite tråkiga) tänkte jag köpa en "riktig" cykeldator. Och då gjorde jag misstaget att slänga 800 spänn i sjön och köpte detta skit.

Plus: Många funktioner, bra pris.

Minus: Allt annat. Det sämsta gränssnittet jag någonsin skådat.

Hastigheten visas inte i decimaler, vilket jag kan leva med. Men här kommer det mest chockerande. Den har inte en enkel, fungerande tripmätare. Jepp, du läste rätt. Man kan få reda på hur mycket man har cyklat per dag. Och ja, man kan väl nollställa den. Men bara genom navigera sig fram till inställningen för dagskilometrarna och med "+/-" räkna ner till noll. Nån som har en HAC 4 och kan ett bättre knep? Pleaaaaase tell me!

bigmollo skrev:
> Alla saker där jag försökt vara snål har varit
> dåliga köp.
> /J

Ja, fast här tycker jag nästan det är tvärtom. Jag har hittills kört på "billigt skit" som jag tycker har fungerat bra. Detta skulle vara bättre (i alla fall inte sämre). Som det är nu så fungerar faktiskt min gamla pulsklocka tillsammans med en snikdator bättre. Ja ja, jag kanske vänjer mig. Eller så köper jag en Polar. Som faktiskt inte är speciellt mycket dyrare.

Edit: Fast du har en poäng. Ska man ge sig upp i prisklass så ska man inte snåla.

Senast redigerad av en moderator:
Ett par shimano bib-tights från crc, hängslena var så korta så jag inte kunde räta på ryggen utan att riskera kastrering och "blöjan" var ungefär lika avancerad som en Pampers, men de var billiga...

Ett par wellgo dmr v8-kopior (pedaler), korgen sprack på första turen efter lite närkontakt med en rot som vilka andra pedaler som helst hade hållt för, man får vad man betalar för...

Köpte en begagnad racer bara för att få tag på ett bakhjul till en annan racer (cykeln kostade inte mer än ett bakhjul). Hjulet höll två gånger till jobbet innan navet sprack, så nu har jag en ram med trasigt bakhjul, nån som vill köpa en billig motobecane?

En nishiki pinnacle (köpte den -96) som var för liten redan i affären, ändå köpte jag den, tog flera år innan jag kom för mig att köpa en större ram som passade mig... Min sambo kör på nishiki-ramen nu, hon är nästan 30 cm kortare än mig och den passar henne bra...

FUJI skrev:
> Fantastiska landsvägsskor på rea som var i rätt
> modell och färg , men tyvärr fel storlek
>
> 2 rätt av 3 funkar i andra sammanhang , men
> tyvärr inte här

Gick på den jag också...

nenja skrev:
> alidhojd skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > en I-beam sadel som var otroligt lätt och helt
> > fantastiskt obekväm(i-beam stolpen också för
> > den delen iom att den inte var bra till mycket
> > när jag inte använde sadeln).
>
>
> Byta combon mot en Thomson-stolpe? ^^

Eller en mera bekväm SDG sadel? :O

På senare tid mest kläder man köpt via nätet (att man aldrig lär sig...). Under 80- och 90-talet när jag brände på mtb så blev det ett gäng dåliga köp. De största besvikelserna var en styrstam från Atack, allt från Control, majoriteten av riserstyrena som fanns då, fälgar från araya (spl?) och sist, men inte minst, en Mongoose Amplifier med AMP-gaffeln (hojen med Horst-link och dubbla (but why...) down tubes). Stolpen böjde sig första dagen, allt från Control pajade inom en vecka, styrena behöver jag väl inte kommentera och Mongoosen, med livstids garanti, var det vekaste som någonsin tillverkats...

Sen finns det ju köp som inte är direkt dåliga men som är j*****t dryga. En hopplös variant är ju att, åter igen via nätet, köpa ett 24-pack med powerbars vars bästföre-datum är om typ en vecka...

Ps. Inte för att jag tror att powerbars kan bli dåliga inom överskådlig tid, men det är ändå drygt. Ds.

Någon pedros kedjeolja för länge sedan. Den skulle vara mkt miljövänlig vilket ju var bra, men den satt inte direkt kvar där den skulle vara, på kedjan utan slungades iväg och hamnade precis överallt på den nya dyyra racern. Tror att t om den tidigare mkt vita styrlindan fick sig en kletig beläggning.

Lotta B skrev:
> Någon pedros kedjeolja för länge sedan. Den
> skulle vara mkt miljövänlig vilket ju var bra,
> men den satt inte direkt kvar där den skulle
> vara, på kedjan utan slungades iväg och hamnade
> precis överallt på den nya dyyra racern. Tror
> att t om den tidigare mkt vita styrlindan fick sig
> en kletig beläggning.

Man skal ju torka av kedjan efter man oljat den?

Scott tokig skrev:
> Lotta B skrev:
> -----
> > Någon pedros kedjeolja för länge sedan. Den
> > skulle vara mkt miljövänlig vilket ju var
> bra,
> > men den satt inte direkt kvar där den skulle
> > vara, på kedjan utan slungades iväg och
> hamnade
> > precis överallt på den nya dyyra racern. Tror
> > att t om den tidigare mkt vita styrlindan fick
> sig
> > en kletig beläggning.
>
> Man skal ju torka av kedjan efter man oljat den?

Been there, done that :) Oljan var liksom tjock men ändå rinnig, jag lyckades inte få bort tillräckligt tydligen trots idogt torkande. Teflonolja ftw!

Min 21" som hade varit kanon om jag varit 20cm längre, men sånt hade man ju inte koll på när man skulle till å börja cykla, och de verkar ju inte cykelhandlarn haft heller!

Jag lät en verkstad bygga nya hjul på gamla och dåliga nav, som jag hade liggandes i skrotlådan, av ren snålhet. Jävlar vad jag ångrar det. De nya fälgarna, ekrarna och arbetskostnaden blir liksom värdelösa...

Sigma Triled, så uppenbart framtung och felkonstuerad Har man tur så sitter den, har man otur så nickar den i första gupp./J

Bilagor

• img_1.gif
    img_1.gif
    10.4 KB · Besök: 21
Time Xen-pedal som fungerade bra de första hundra milen, sedan sprack den ner jag satte mig på cykeln för att cykla till starten på Siljan Runt. Som tur var gick det att lirka i klossen ändå, så jag kunde cykla loppet.

Något liknande den här:

BICYCLE_BIKE_MOUNT_HOLDER_FOR_MOBILE_PHONE_PDA_IPOD_MP3_P1.JPG

Beställde några st från Hong Kong =) Bara skräp, skulle ev funka i bilen men jag har inget styre i min.

MVH

Jonas W (fd PoundEm) skrev:
> nenja skrev:
> -----
> > alidhojd skrev:
> >
>
> > -----
> > > en I-beam sadel som var otroligt lätt och
> helt
> > > fantastiskt obekväm(i-beam stolpen också
> för
> > > den delen iom att den inte var bra till
> mycket
> > > när jag inte använde sadeln).
> >
> >
> > Byta combon mot en Thomson-stolpe? ^^
>
> Eller en mera bekväm SDG sadel? :O

Din läsförståelse är så imponerande...

En billig Topeak-pump som var skräp, pajade alltid mina presta-ventiler.

Biltema kedjerengörare, badrummet blev plötsligt svart.

En Cannondale Scalpel med Fattygaffel. Blev inte alls nöjd och sålde den för billigt för att köra hardtail igen.

Ett FSA Gossamer vevparti till mtbn kan jag skriva med också, klingorna gick i ramen så var bara att byta ut.

Om jag ska ta upp något så är det väl köpet av stänkskärm (fram och bak) till pendlarhojen. Skärmarna passade inte bra samt rörde sig hela tiden in på däcken + ekrarna. Kör nu utan skärmar vilket inte gör så stor skillnad för mig längre.

300 kr in i elden.

Clasohlssons C-clips verktyg. Riktigt jävla dåligt är det.

Och då visste jag även att stalle hade en som inte fungerade jättebra. Ibland är man bra jävla slug!

Annrs tycker ajg man brukar lära sig både ett och annat på mindre lyckade köp.

REPDRAG skrev:
> En Tacx bromsjusteringsmokkajäng. HELT kass! Vad
> tänkte jag? Bortskänkes!
>

Tjena!

Den där ligger på min topp fem när det gäller favoritverktyg..

moody skrev:
> Alla italensktillverkade kläder.
> De är för snåla med lycralängderna i
> sydeuropa.
>
> /E

Tjena!

Det problemet har jag också.. Toppen på ballen hänger ut genom högerbenet på mina campa-brallor..

Däcken jag köpte av Kneecap 2006. Som trillade av fälgen efter 10 meter. :D

Ingen skugga över KC dock. :)

Senast redigerad av en moderator:
Mårten skrev:
> Däcken jag köpte av Kneecap 2006. Som trillade
> av fälgen efter 10 meter. :D
>
> Ingen skugga över KC dock. :)

Tjena!

Hihi.. Sicket rån det var.. Hoho..

Mårten skrev:
> Du är fortfarande skyldig mig en hamburgare
> förresten. :D

Tjena!

Det ligger en cheeseburgare på mitt skrivbord, om du är här inom en kvart så får du den..

Tillbaka
Topp