Vinterhandskar, vilka e bra?

Jag har sealskinz linern och den är faktiskt riktigt bra som förstärkning. Misstänker att deras vinterhandske är bland det varmaste man kan hitta.

Men, en härlig bubblare, i skön färg och oväntat användningsområde är *trumvirvel*

Äsch, nu hittar jag den inte på Jula. Det är en fiskarhandske, 90% neopren, 10% fleece och gummerad i handflatan. Hur varm som helst och tål det mesta. Dessutom har den en skön dayglow orange färg så man syns rejält. Hade den haft reflex så hade den varit ett plagg i samma nivå som buffen, men nu har den inte det så då hamnar den ett snäpp under perfekt.

Kostade 120 kr på Jula förut.

mitt tips skulle falla på 3 fingriga handskar. tummvantar är varmast då fingrarna värmer varandra,men blår svårt att sköta växling o broms med tummvantar., men med 3 fingrade så får man lite av det bästa av både tummvantar o vanliga handskar.

3-fingerhandskar som ovan oxå rekomenderar/alt.vantar om du ska motionsåka lungna turer under vintern.Ska du racea så är nog fingerhandske att rekomendera.
Själv köra jag med en 3-fingerhanske ifrån Hestra.

Har köpt ett par olika handskar för att prova nu i vinter, kan återkomma med resultat när jag provat sedan. :-)

De här är det som ska utvärderas, en handske för kallare väder och en för mindre kallt väder:

Handske All-season, Lättfodrad. Vindtät - Vattentät - Andas, Cordura/Z-liner/microfleece, 149kr

Handske Amara X-treme Vinter, Tunn Schankerfodring för precisionsmontering i kyligare miljöer. 60kr

När det blir riktigt kallt(-15C och kallare) så brukar jag köra med mina Hestra Phlippe Raoux. :-) Har ett par gamla Hestra Windstopper Active också, som funkar rätt bra när det inte är kallare än -5C.

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------
> Men, en härlig bubblare, i skön färg och oväntat
> användningsområde är *trumvirvel*
>
> Äsch, nu hittar jag den inte på Jula. Det är en
> fiskarhandske, 90% neopren, 10% fleece och
> gummerad i handflatan. Hur varm som helst och tål
> det mesta. Dessutom har den en skön dayglow orange
> färg så man syns rejält. Hade den haft reflex så
> hade den varit ett plagg i samma nivå som buffen,
> men nu har den inte det så då hamnar den ett snäpp
> under perfekt.
>
> Kostade 120 kr på Jula förut.
>
> /Mattias
>
> http://www.ettannatlopp.nu - mtb för äventyrare
>
> M+(M--) x++ s++ f c fs++ H+ S+ Ba+++ Bd Bo V++++
> ww-- Mt Mu Pt--->----

Jag vet vilken du menar och dem är klart prisvärda och funkar till många olika saker, tror att samma finns på tex Granngården eller någon annan firma som säljer arbetskläder för det är det dem är gjorda för från början.

Själv hittade jag ett par Musto (avsedda för vintersegling, finns i båttillbehörs butiker och dem är inte gratis) som är kanonsköna, helt vindtäta och ett vattentätt menbran som gör att man inte blir blöt på huden, när ytan blir blöt är det bara att klämma ur vattnet och dra på dem igen så är dem OK igen.

Bosse

den sidan som handskarna finns på verkar ju klockren, vilka priser alltså :D de prylarna lär ju fungera minst lika bra och säkert bättre än samma typ av plagg som har ett känt märke på sig och kostar 10ggr så mycket! :D

jag kör med hestras windstopper handske, fungerar bra sålänge det inte börjar närma sig -10c, då blir det tunna vantar under.

de är dock små i storlekarna.

Jag kör med skidhanskar normalt och blir det kallare än -12-15grader så tar jag på mina Colombia vinterhanskar, de har en tunn inre handske och sedan en stor utanpå.
Skidhandskarna funkar otroligt bra!

Jag kör med Shimano lobster (tre fingrar) de är varma och sköna. Enda minuset är att gummit på fingertopparna är lite för plastigt. Blir lätt halt när det är frost på bromshandtagen.
/J

Ok tack för svaren. Jag hade lite brådis med o köpa dem, höll på o förfrysa så drog o köpte ett par Gore Extreme efter att en kompis tipsat om att hans sådana va mkt bra.

Så nu e jag fattig, aja hoppas de verkligen e varma o håller nåra vintrar annars vet jag vilka jag kan pröva nästa gång det blir dags för nya :)

Skrivet av bigmollo igår 22:15

Jag kör med Shimano lobster (tre fingrar) de är varma och sköna. Enda minuset är att gummit på fingertopparna är lite för plastigt. Blir lätt halt när det är frost på bromshandtagen.
/J

är det dom som dom använder i squirtwoman filmerna?

Tillbaka
Topp