Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
Rompa sa:
Tack!

Det är min 2’a fatbike det här, hade en 2015 fatboy , en orange förut men den såldes pga snöbristen här i Sthlm, får se om den här får gå samma väg sen efter att den använts till det jag köpte den för.

Nyfiken - vad köpte du den till för användning?

Visa din Fatbike
Rompa sa:
Blev en Specialized FatBoy Trail på ”black Friday”-pris häromveckan, så det gick inte att inte köpa den..., uppgraderade direkt med JumboJim 4.0 snakeskin och slanglöst. Bytte även bromsskivor till magura, vände stammen och slet bort plasten bakom kassetten! Fettade in allt då Specialized numera torrmonterar (!!??) sina cykelkomponenter på cyklarna.

Allt för att spara på de där grammen...

Visa din Fatbike
Bele sa:
Rompa sa:
Tack!

Det är min 2’a fatbike det här, hade en 2015 fatboy , en orange förut men den såldes pga snöbristen här i Sthlm, får se om den här får gå samma väg sen efter att den använts till det jag köpte den för.

Ska köra Nalovardo FatBike Race den 10/3 i Sorsele. En liten kul grej jag och ett par kompisar kom på attvi skulle göra.

Visa din Fatbike
Rompa sa:
Bele sa:
Rompa sa:
Tack!

Ska köra Nalovardo FatBike Race den 10/3 i Sorsele. En liten kul grej jag och ett par kompisar kom på attvi skulle göra.
Kul med vad jag förstår långväga gäster. Verkligen kul att det äntligen arrangeras ett fatbike race.

Visa din Fatbike
Min Fatbike uppe på ett berg i Västerbotten ☺️ Köpt för att göra vinterträningen lite roligare i Norrland, och köra loppet i Nalovardo ?

Bilagor

• DSC_0070.JPG
    DSC_0070.JPG
    145.3 KB · Besök: 164
Visa din Fatbike
Vilken oerhört trevlig tråd!
Jag måste bidra med vinterns stora lycka: Cannondale Fat Caad. Suktat länge efter Lefty-gaffeln så valet av fatbike kändes solklar.

Äntligen lite snö och kyla i Stockholm till helgen så det ska jag försöka ta vara på!

Bilagor

• cannondale fat caad 1 2018-01-07.jpg
    cannondale fat caad 1 2018-01-07.jpg
    629.8 KB · Besök: 174
Visa din Fatbike
Var på min lokala XXL idag och dom hade inte white 5Fat Pro på lager så klickade hem en på deras hemsida istället, blir min första fatbike så hoppas det blir bra då jag är väldigt taggad på att åka tjockis.

Visa din Fatbike
Min Wednesday mitt i mellan på Lycksjön som ligger väster om Tyresta nationalparken. Jag blev lite trött på stigen och beslöt ta genvägen genom sjön. Det verkade som en bra idé men isen under snön var fortfarande hal!

P.S. Jag vet att cykelns riktning för en bild är ickekanonisk.

Bilagor

• IMG_20180120_115653.jpg
    IMG_20180120_115653.jpg
    293.7 KB · Besök: 100
Senast ändrad:
Visa din Fatbike
blucher sa:
Jag måste bidra med vinterns stora lycka: Cannondale Fat Caad. Suktat länge efter Lefty-gaffeln så valet av fatbike kändes solklar.

Äntligen lite snö och kyla i Stockholm till helgen så det ska jag försöka ta vara på!
Otroligt snygg och riktigt trevlig att cykla på. Har du tagit ur slangarna?

Visa din Fatbike
Cannondale jekyl 1000 sa:
blucher sa:

Otroligt snygg och riktigt trevlig att cykla på. Har du tagit ur slangarna?

Hjulen var redan slanglösa vid köp så det har jag inte behövt :)

Visa din Fatbike
Fin feting grattis! Glöm inte att experimentera med däcktryck på jungfruturen. En digital däcktrycksmätare är en bra investering om man vill göra det enkelt för sig.Det finns inga genvägar till det perfekta däcktrycket..... ;-)

Ha så skoj!

Visa din Fatbike
Gav upp däcktrycksmäteriet... Alla cykelturer r så olika beroende på temperatur och snödjup så man justerar on the go med lite kläm och känn..

Visa din Fatbike
Tiki sa:
Fin feting grattis! Glöm inte att experimentera med däcktryck på jungfruturen. En digital däcktrycksmätare är en bra investering om man vill göra det enkelt för sig.Det finns inga genvägar till det perfekta däcktrycket..... ;-)

Ha så skoj!

tack så mycket ska kolla lite på en digital mätare, jag tänkte testa med 2 bar först så får vi se senare hur mycket jag sänker till men 1,5 kanske.

Visa din Fatbike
MtbIte sa:
Tiki sa:

Ha så skoj!

tack så mycket ska kolla lite på en digital mätare, jag tänkte testa med 2 bar först så får vi se senare hur mycket jag sänker till men 1,5 kanske.

2 bar är på tok för mycket.
Testa med 0.5 fram och 0.7 bak.

Visa din Fatbike
Eveningstar sa:
MtbIte sa:
Tiki sa:

Ha så skoj!

Hehe du ser min kunskap om fatbikes är inte så hög, ska testa det du skrev så får vi se tur man har happy hjälp

Visa din Fatbike
MtbIte sa:
Eveningstar sa:
MtbIte sa:
Tiki sa:

Ha så skoj!

Hehe du ser min kunskap om fatbikes är inte så hög, ska testa det du skrev så får vi se tur man har happy hjälp
Testa det omvända också dvs mindre tryck bak. Jag kör ofta 0,4 fram och 0,1-0,4 bak.

Visa din Fatbike
Cannondale jekyl 1000 sa:
MtbIte sa:
Eveningstar sa:
MtbIte sa:
Tiki sa:

Ha så skoj!

Testa det omvända också dvs mindre tryck bak. Jag kör ofta 0,4 fram och 0,1-0,4 bak.

Tackar , ska lägga det på minnet och testa vid nästa tur

Visa din Fatbike
Eveningstar sa:
-----------------------------------------------------------
+ 1 En bra utgångspunkt för allehanda stigcykling.

Cykla i lössnö el. dyl. kan säkert kräva ännu lägre tryck men sök "sweetspoten" i tryck innan du får genomslag. Efter hand kan du byta slangar eller köra tubeless för att spara vikt. Det går att hitta på mycket för att uppdatera cyklar men just bra däck och rätt däcktryck betyder sååå mycket för upplevelsen av en fatbike. Bara ett medskick så där......

Visa din Fatbike
Tiki sa:
Eveningstar sa:
-----------------------------------------------------------
+ 1 En bra utgångspunkt för allehanda stigcykling.

Cykla i lössnö el. dyl. kan säkert kräva ännu lägre tryck men sök "sweetspoten" i tryck innan du får genomslag. Efter hand kan du byta slangar eller köra tubeless för att spara vikt. Det går att hitta på mycket för att uppdatera cyklar men just bra däck och rätt däcktryck betyder sååå mycket för upplevelsen av en fatbike. Bara ett medskick så där......

Tack för det svaret , ska testa olika tryck på premiär turen i helgen så får vi se vart jag hamnar för min sweetspoot.

Lite chokad faktisk att tjockisar ska köras med så lågt tryck ?, det är mindre än vad jag har i min enduro hojen

Visa din Fatbike
MtbIte sa:
Lite chokad faktisk att tjockisar ska köras med så lågt tryck ?, det är mindre än vad jag har i min enduro hojen
bredare däck = mer volym, kan ha mindre tryck. Det är ju inget måste att köra lågt tryck men man får ju otroligt bra grepp :) kan bli lite studsigt om man hamnat i nåt mellanläge (mellan för högt och för lågt). Bara att testa lite olika och håll koll på ett ungefär vad det är så får du snabbt en känsla för vad som passar sig.

Visa din Fatbike
Sambal Oelek sa:
MtbIte sa:
bredare däck = mer volym, kan ha mindre tryck. Det är ju inget måste att köra lågt tryck men man får ju otroligt bra grepp :) kan bli lite studsigt om man hamnat i nåt mellanläge (mellan för högt och för lågt). Bara att testa lite olika och håll koll på ett ungefär vad det är så får du snabbt en känsla för vad som passar sig.
Hur blir det med rullmotstånd då? Känns som 0.5-0.7 bar borde bara segt som sirap att trampa runt med? Har inte testat själv men tycker 1.5 på en 27.5+ börjar gå åt det lite väl sega hållet jämfört med 2.5, greppet blir ju såklart lidande men ja, pratar vi bara om rullmotstånd så hur känns det med fatty på 0.5?

Visa din Fatbike
Det beror mycket på däcken, har jag märkt. Med Snowshoe 4.5 var det tungt å mycke självstyrning. Med Schwalbe Jumbo Jim rullar det lättare å roligare! :)
Mina dubbade Dillinger 5 ligger mittemellan ungefär.

frid!

Visa din Fatbike
JesperA sa:
Sambal Oelek sa:
MtbIte sa:
Hur blir det med rullmotstånd då? Känns som 0.5-0.7 bar borde bara segt som sirap att trampa runt med? Har inte testat själv men tycker 1.5 på en 27.5+ börjar gå åt det lite väl sega hållet jämfört med 2.5, greppet blir ju såklart lidande men ja, pratar vi bara om rullmotstånd så hur känns det med fatty på 0.5?

Kör du 2,5 på vanliga hjul? Lite väl högt tycker jag :)

Visa din Fatbike
Då var premiär turen på nya hojen avklarad , hade ett flin hela turen för tusan vad skoj det var att åka tjockis.

Cyklade förbi en trött xc cyklist i den halv ljupa snön med , sa hej flina lite och drog iväg ?

Bilagor

• IMG_20180127_140716.jpg
    IMG_20180127_140716.jpg
    368.2 KB · Besök: 100
  • IMG_20180127_144605.jpg
    IMG_20180127_144605.jpg
    335 KB · Besök: 163
Senast ändrad:
Visa din Fatbike
46B6F232-D01E-4632-AF5E-B960CD509165.jpeg

Fatboy expert. Uppgraderad med Bud/Lou, Hope PRO 4 nav, Sram xx triggers, xt bromasar, chromag fubar styre, esi grips, garbaruk cage som gör att jag kan köra 11-42 bak och 22-36 fram.

Visa din Fatbike
Sommar fatboyen! Uppgraderad med Hope pro4 nav, fubar OS X, xt bromsar, gx eagle växlar. Numera även abslolute black oval 30t. Fungerar fint med eagle.

Bilagor

• AECADE33-573E-4CB1-94DA-8041A62CA3E5.jpeg
    AECADE33-573E-4CB1-94DA-8041A62CA3E5.jpeg
    713.2 KB · Besök: 119
Visa din Fatbike
Jag blir mer och mer sugen att testa fatbike. Frågan är hur djupt hål det måste bli i plånboken för att det ska vara kul? Ska man först och främst kolla vikten och i så fall hur lätt behöver den vara för att det ska vara kul?
Främst tänkt att cykla vintertid när det är snö och det ändå går trögt med vanliga cykeln och Ice Spiker på, och snö som det skär ner i.

Visa din Fatbike
Om det främst är vinter du skall cykla så tänker jag att det viktigaste är att du har plats för minst 4,8 vad gäller däck. Sen beror det ju på hur snöigt det är där du bor. Mycket snö, löst, då behöver du feta skovelliknande mönster. Extrem skillnad på Surly Lou och jj 4,8, vad gäller drivning även om de har ungefär samma volym. Canyon dude 9,0 ser fin ut i år med gx eagle. Kan man sedan uppgardera med bluto, manitou eller liknande om man vill. På vintern ser jag inget direkt av dämpning. Jag gillar mina fatboys när de uppgraderade. Riktigt kassa original nav annars har de hållit bra.

Tillbaka
Topp