Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
Är (tydligen var) egentligen inte alls speciellt intresserad av mtb, men nu har jag bläddrat tio sidor i den här tråden och vilken inspiration!
Och vilket villhöver-sug det frambringade!

Visa din Fatbike
SN04 :)
IMG_20191221_132628520.jpg

IMG_20191221_132643402.jpg

Visa din Fatbike
1.Blir bara mera sugen att bygga en!?
Vad är vettig budget att lägga när man ska bygga en? Drömmer om att ha 26x80 och 29x40 fälgar och senare kanske några 27.5x50 fälgar också.

2. Finns det någon fs aluminium ram som sväljer 4.8 däck?

Visa din Fatbike
MathiasJ sa:
Vad är vettig budget att lägga när man ska bygga en?
Det beror väl på om du redan har delar du kan använda?
Min första plan var att slakta Duden jag hade och plocka det som gick från den, men det hade jag sen inte hjärta till att göra.
Övergick då till plan B, att de iaf skulle få dela på hjulen, men det blev för jobbigt det också så det slutade med att allt till den köptes nytt med en nota på närmare 40k :-)

Visa din Fatbike
BuTTuS sa:
MathiasJ sa:
Vad är vettig budget att lägga när man ska bygga en?
Det beror väl på om du redan har delar du kan använda?
Min första plan var att slakta Duden jag hade och plocka det som gick från den, men det hade jag sen inte hjärta till att göra.
Övergick då till plan B, att de iaf skulle få dela på hjulen, men det blev för jobbigt det också så det slutade med att allt till den köptes nytt med en nota på närmare 40k :-)

Sålde gamla fatbiken men var nog inget att ta delar av. Räkna lite idag och hamnade på 3500€ då saknas nog en massa smått men hittade bra begagnad fjädring också så där går de å spara en del kanske. Borde väl köpa delar vart efter man hittar med bra rabatt eller begagnat men tror inte nerverna håller att dra ut något extra med tid på bygget när väl ramen är hemma? måste väl spara lite till så man inte behöver snåla!
Tycker ni 120 räcker i fjädring? Bak tror jag att jag skulle nöja med med det men fram skulle nog 140 sitta fint och har för mig jag sett någon fatbike gaffel med 130 eller 140 i staterna men kan inte hitta den nu.

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Gaffeln är en Manitou Mastodon Pro EXT 120 som är uppjusterad till 140 mm slag. Hjulen är 27.5" Framgaffeln klarar alla fatbikedäck som finns. Just nu kör jag med 45NRTH Vanhelga 27.5x4 fram men det får inte plats bak (för stor diameter) så där får jag nöja mig med Bontrager Hodag 27.5x3.8

MathiasJ sa:
psvensson sa:
Jag kör med 140 mm slag fram. Mest för att jag vill ha hög markfrigång.

27.5 fälgar visst? Märke på gaffel och hur breda däck rymmer den?

Visa din Fatbike
psvensson sa:
Gaffeln är en Manitou Mastodon Pro EXT 120 som är uppjusterad till 140 mm slag. Hjulen är 27.5" Framgaffeln klarar alla fatbikedäck som finns. Just nu kör jag med 45NRTH Vanhelga 27.5x4 fram men det får inte plats bak (för stor diameter) så där får jag nöja mig med Bontrager Hodag 27.5x3.8

MathiasJ sa:
psvensson sa:

Blir lite nyfiken på gaffel höjden EXT modellen är 20mm längre än STD så om det skulle finnas en bluto så skulle den behöva vara 160mm för att motsvara en EXT 140mm. Då undrar jag blir cykeln väldigt lätt i framänden i branta uppförsbackar.

Visa din Fatbike
tre sa:
psvensson sa:

MathiasJ sa:
psvensson sa:

Blir lite nyfiken på gaffel höjden EXT modellen är 20mm längre än STD så om det skulle finnas en bluto så skulle den behöva vara 160mm för att motsvara en EXT 140mm. Då undrar jag blir cykeln väldigt lätt i framänden i branta uppförsbackar.

AC på gaffeln är 571 mm (EXT 140 mm slag). Har höjt cykeln bak med ca 7 mm för att delvis kompensera längre AC. Har inte märkt av att den är för lätt fram än men det kan bero på att det inte finns tillräckligt branta uppförsbackar på stigarna jag har cyklat på. Är väldigt nöjd med cykeln så här långt och den passar utmärkt för stigarna jag cyklar på. Manitougaffeln är lätt att ändra slaglängd på så skulle jag få problem med att den är för lätt fram så sänker jag slaget till 120 mm.

Visa din Fatbike
Wow. Alltså, heldämpad fatbike. Hur är känslan? Man tar sig fram precis överallt kan jag iofs tänka mig, men finns det någon trampeffektivitet kvar? Ballt är det förstås ändå.

Visa din Fatbike
SGS sa:
Wow. Alltså, heldämpad fatbike. Hur är känslan? Man tar sig fram precis överallt kan jag iofs tänka mig, men finns det någon trampeffektivitet kvar? Ballt är det förstås ändå.

Det är helt grymt med heldämpad fatbike. Var orolig över trampeffektiviteten men det visade att det funkar kalas. Känslan är oslagbar :) Min helstela fatbike lär bara användas när det är mycket snö och is. Den enda nackdelen jag har stött på så här långt är att min SN04 inte klarar 27.5x4.5 och inte heller Vanhelga 27.5x4. Gillar man 26" så får Jumbo Jim 26x4.8 plats...

Visa din Fatbike
HasseL sa:
Hur mycket har ni fått gett för Ican rammen?

Köpte min i samband med Black Friday och fick betala ca 12 000 kr inkl moms och tull. Så här långt är jag mycket nöjd, klart värt pengarna. Kanske ramen är lite tung med tanke på att det är kolfiber men den känns rejäl :) Bra för mig som väger tresiffrigt...

Visa din Fatbike
psvensson sa:
HasseL sa:

Köpte min i samband med Black Friday och fick betala ca 12 000 kr inkl moms och tull. Så här långt är jag mycket nöjd, klart värt pengarna. Kanske ramen är lite tung med tanke på att det är kolfiber men den känns rejäl :) Bra för mig som väger tresiffrigt...
12000? Hur mycket är det i dollar? Fick ett erbjudande för någon månad sen på 950$ nämligen från de.

Visa din Fatbike
HasseL sa:
psvensson sa:
HasseL sa:

12000? Hur mycket är det i dollar? Fick ett erbjudande för någon månad sen på 950$ nämligen från de.

Jag betalade 935$ exkl svensk tull och moms.

Visa din Fatbike
Kan tipsa om att det står en Salsa Beargrease M med kolhjul i Cykelkrafts butik på ringön i Göteborg för 15k. Står att ordinarie pris är ca: 61 500kr, priset känns väl kryddat men ändå mycket fatbike för pengarna :)

Visa din Fatbike
Sålde min fat4 pro men konstaterade att det måste finnas en fatbike i garaget så hämtade en förmånlig onone fatty som skall få lite uppdateringar för den slipper ut på tur
IMG_20200125_165650022.jpg
IMG_20200128_230836091.jpg

Räknar med att lätta ca 700g med fälg och däck både fram och bak + ca600g när kolfiber gaffeln hittar hem från England.

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Hej. Är du nöjd med din on one? Har tänkt köpa en sådan. Är de nått du rekommenderar..

jag har kört min i många år nu och är mycket nöjd! Viktigt att byta ut stålgaffeln bara och sedan på på med lätt däck- slang kombo sedan har du en riktig stigraket. Väldigt låg och kort ram som gör den kvick i skogen. Att den är snygg gör inget:)Köp!

Visa din Fatbike
Vad händer med sn04:an nu då kan i och för sig inte bli för många tjockcyklar?
Nä precis, minst två är det nog som gäller kände jag efter att ha sålt Duden :-) Så båda blir kvar, Polen är väl tänkt som den primära vintercykeln. Måste bara byta bromskiva till 180 bak å slänga på adapter på 04an så att jag kan använda dom dubbade hjulen i Polen också om det skulle behövas. Fast just nu har ju all blåis snöat över...

Visa din Fatbike
Spammar tråden med ett par bilder till, för alltså, wow, vilken maskin! Har ikväll varit ute på stora injusteringsturen med verktyg och stammar i fickan, och nu känns allt så himla ”rätt” så jag tror jag är kär ?
Däcken var en stor överraskning också, slanglöst så rullar dom ju jättebra i det lösa och gör inte bort sig på vinterväg heller trots bara 0,2/0,3 bar.
Det enda som stör mig är den blå sadeln, den skulle naturligtvis varit lila :-) Men var kan man hitta det?

2D88E88F-0F07-44EC-92DA-729C8E734AF8.jpeg

E298BD30-E294-4B48-8F71-B2CC16E85EB2.jpeg

Visa din Fatbike
Härligt att den gillas, då är det inte bara jag som tycker Taigan är mycket stabilare än allt jag provat tidigare då :)

Läste många skräckhistorier om däcken på diverse andra forum, att de skulle vara så tunga att det i princip skulle vara ocyklingsbart, men tycker det rullar på utan större bekymmer, speciellt efter slanglöstkonverteringen. Jag orkade inte byta till något lättare under sommaren för att slippa fixa nya Fattystrippers, och tycker inte dom gör bort sig på sommaren heller.

Jag är mest förvånad att fler inte cyklar Taiga idag.
PSX_20191226_114852.jpg

Visa din Fatbike
Härligt att den gillas, då är det inte bara jag som tycker Taigan är mycket stabilare än allt jag provat tidigare då :)

Läste många skräckhistorier om däcken på diverse andra forum, att de skulle vara så tunga att det i princip skulle vara ocyklingsbart, men tycker det rullar på utan större bekymmer, speciellt efter slanglöstkonverteringen. Jag orkade inte byta till något lättare under sommaren för att slippa fixa nya Fattystrippers, och tycker inte dom gör bort sig på sommaren heller.

Jag är mest förvånad att fler inte cyklar Taiga idag.
Visa bilaga 401703
Det var inte den svarta varianten av däcken då, dom är ju hårdare...?

Tillbaka
Topp