Visa din high pivot med idler pulley stigcykel!

Ok kunde inte släppa @Makten förslag.
Inte jag heller! ?

deviate_2.jpg

Apropå linkagefria HP Balfa BB7.. funkar helt magiskt bra även som stigmoppe ( se sid 1 i denna tråd ;) men att göra som ovanstående förslag funkar illa då underröret kommer knäckas..

Apropå linkagefria HP Balfa BB7.. funkar helt magiskt bra även som stigmoppe ( se sid 1 i denna tråd ;) men att göra som ovanstående förslag funkar illa då underröret kommer knäckas..

Vad får dig att tro det? Finns massor av cyklar där dämparen trycker med tämligen brant vinkel på underröret. Man får dimensionera efter lasten helt enkelt.

Ja, och belastningen på pivoten i mitten av sadelröret är troligtvis större. Det finns flera exempel på happy av ram som har gott sönder kring pivot i sadelröret.

Inte mina ögon kanske, men hellre den där lösningen än något knöligt, inbyggt länkage nere i ramen som inte går att komma åt utan att riva halva cykeln.

Du har blivit gammal. Det är hetaste trenden och allt blir bättre!

Noterade häromdan att även GT och Hope kommer med highpivot till nästa år.

snart kanske även duaslpivots får en revival??
då tänker jag tex på BCD men där fans några till förritiin.. canondale och nån australiensisk sak men nog bara bcd som var gjord för att båda dämparna skulle vara aktiva samtidigt de andra var mer bottomoutskyddish
frameeeee.jpg

Fast orka speciel ram. Läste inte all detaljer kanske men det funkar bara med High pivot? borde gå att lösa med spännare fram utan high pivot tycker jag
Edit. Fast inte med tillräcklig range kanske

Fast orka speciel ram. Läste inte all detaljer kanske men det funkar bara med High pivot? borde gå att lösa med spännare fram utan high pivot tycker jag
Edit. Fast inte med tillräcklig range kanske

På de flesta ram är kedjestagen i vägen. Om man har en monosving bak är kedjestagen inte i vägen, men även där är utrymme begränsad. Kedjan går mer än 180 grader runt drev bak. Då blir skillnaden med 10-50 kassett något som 25 halva länk. Det är för mycket. Jag skulle vara nöjd med 12-32 bak. Det skulle funka utan pulley och utan kedjestag. Men tror att marknaden tyvärr inte är tillräckligt stor för sån cykel. Åt andra sidan har jag aldrig skadat en balväxel på en av mina cyklar.

På de flesta ram är kedjestagen i vägen. Om man har en monosving bak är kedjestagen inte i vägen, men även där är utrymme begränsad. Kedjan går mer än 180 grader runt drev bak. Då blir skillnaden med 10-50 kassett något som 25 halva länk. Det är för mycket. Jag skulle vara nöjd med 12-32 bak. Det skulle funka utan pulley och utan kedjestag. Men tror att marknaden tyvärr inte är tillräckligt stor för sån cykel. Åt andra sidan har jag aldrig skadat en balväxel på en av mina cyklar.
Jag har heller aldrig mosat någon balväxel, men några bakväxlar har man dödar, grenar som fastnat och sedan dragit av växelörat och skevat sönder bakväxeln har väl alla gjort? Eller är det bara jag som är klantig?

Jag har heller aldrig mosat någon balväxel, men några bakväxlar har man dödar, grenar som fastnat och sedan dragit av växelörat och skevat sönder bakväxeln har väl alla gjort? Eller är det bara jag som är klantig?

Det händer, men har aldrig hänt mig eller någon annan i familjen. Har alltid ett extra växelörat till son cykel i ryggsäcken. Tror att storsta risken är att sonens balväxel slår i en sten, men även det har ännu aldrig hänt. Fick för en månad sen för första gången en gren mellan ekrarna. Vat tyvärr just för sent med nödinbromsningen, så det kostade mig en eker.

Det händer, men har aldrig hänt mig eller någon annan i familjen. Har alltid ett extra växelörat till son cykel i ryggsäcken. Tror att storsta risken är att sonens balväxel slår i en sten, men även det har ännu aldrig hänt. Fick för en månad sen för första gången en gren mellan ekrarna. Vat tyvärr just för sent med nödinbromsningen, så det kostade mig en eker.
Skit händer...

Tror jag brukar snitta 3 växlat per år. Å jag skulle gärna testa den där!

Senast ändrad:
Jag tycker det är på tiden. En gång lindade jag bakväxeln runt bakaxeln på min helt nya Kilauea, ramen och mycket mer blev skrot direkt. Just det här bygget ser ju lite ”busy” och köttigt ut, men till slut kanske det händer och når ända ner till lätta skogstrampcyklar! Gearbox verkar ju tyvärr inte ha nått riktigt hela vägen.

Gillar hans akademiskt-praktiskt mixade CV också.

Senast ändrad:
Jag har inte heller pajjat nån bakväxel under ~10 år av stigcykling. Möjligen haft av ett växelöra en gång, men minns inte riktigt.
Det beror väl på att jag helt enkelt undviker att cykla i "plockepinn", eller när jag gör det så gör jag det försiktigt just för att inte pajja växeln och/eller skrota ekrar.

För mig är problemet med utanpåliggande växlar att de blir dränkta i elände vilket kräver ständigt underhåll. Det hjälper den där lösningen inte emot, tyvärr.

Edit: Och det ständiga, störande skramlet av kedjan mot kedjestagen. :cautious:

Kul med utveckling. Jag har lindat ett antal bakväxlar runt kassetten, flertalet av dem var dock SRAM x7 och ännu äldre. Oklart om det var bakväxeln eller något annat i konstruktionen av den generationens Specialized Enduro som var knasigt dock.

Cyklar inte både Makten o Berk med typ 0.1bar i däckstryck? Jag ser nån slags korrelation här. Kausalitet? Oklart.

Hmm ...

Fick dock igår första genomslagsrevet på min helstel. Så stor att jag behövde 1 och 1/2 salami och där var däcket fortfarande inte tät. Oklart om för lågt tryck var problemet eller att Specialized Ground Control Grid däck är mindre tufft än Maxxis Rekon Exo jag körde innan. Eller så har jag enkelt blivit duktigare (mindre feg) och kör utan inbromsning från rollerna med steniga utförlöp. Hursomhelst måste jag höja trycket. Då får vi ser om jag lindar bakväxlen.

Tillbaka
Topp