Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Med reservation för att jag inte är så hemma på Miyatas landsvägscyklar så är 100 hyfsat långt ned i hierarkin. Det lilla jag har sett så verkar ramen vara i CrMo och gaffeln i HiTen.
Men generellt så är även Miyatas billigare modeller mycket välgjorda och om storleken och stuket passar och skicket är ok så kör för all del.

Om frågan däremot gäller ekonomiskt värde så är det nog ingen guldåder direkt. Vad säger ni andra, är 1200-1500 rimligt?

Visa din Miyata!
Med reservation för att jag inte är så hemma på Miyatas landsvägscyklar så är 100 hyfsat långt ned i hierarkin. Det lilla jag har sett så verkar ramen vara i CrMo och gaffeln i HiTen.
Men generellt så är även Miyatas billigare modeller mycket välgjorda och om storleken och stuket passar och skicket är ok så kör för all del.

Om frågan däremot gäller ekonomiskt värde så är det nog ingen guldåder direkt. Vad säger ni andra, är 1200-1500 rimligt?
Jo, om allt funkar och inget är trasigt så ligger nog värdet därikring.

Visa din Miyata!
Värdet mäts nog bättre i glädje och kärlek än i reda pengar, men det ser ut att vara en fin hoj. Sen blir jag också mkt nyfiken på cykeln närmast kameran med den härliga lacken. :)

Visa din Miyata!
Jag håller med @Hutnu om att värdet mäts bäst i glädje. Det var inte min mening att låta dryg ovan, utan mer att lägga vantarna på cykeln och ge den vad den tål.

Visa din Miyata!
Tripple cross(?) på marketplace. 600kr är väl inget att orda om.
663E3ECA-F89E-422C-94D1-67AC9DB7B051.jpeg

Visa din Miyata!
Jag vet, tanken slog mig också ?
Är ju bara 7 mil eller nåt till Borås.
Men en 58 är för stor, jag skulle helst vilja ner på 54. Kaaanske skulle övervägt ändå om den hade någorlunda horisontella dropouts så jag kunde rättfärdiga det hela genom att byta ut min nuvarande singlespeed, men det ser inte så ut.
Ni allsmäktiga Miyatavänner, vet ni om det finns någon sådan modell?

Visa din Miyata!
Jag vet, tanken slog mig också ?
Är ju bara 7 mil eller nåt till Borås.
Men en 58 är för stor, jag skulle helst vilja ner på 54. Kaaanske skulle övervägt ändå om den hade någorlunda horisontella dropouts så jag kunde rättfärdiga det hela genom att byta ut min nuvarande singlespeed, men det ser inte så ut.
Ni allsmäktiga Miyatavänner, vet ni om det finns någon sådan modell?
På min Seven Twelve är dropoutsen tillräckligt horisontella för att lyckas med SS, med lite tur. Dålig bild, men det syns ungefär vad du har att spela på. Däremot tar den inte mycket mer än 28 mm, åtminstone inte bromsarna (som ju ändå är helt kassa).
1619522164230.png

Visa din Miyata!
På min Seven Twelve är dropoutsen tillräckligt horisontella för att lyckas med SS, med lite tur. Dålig bild, men det syns ungefär vad du har att spela på. Däremot tar den inte mycket mer än 28 mm, åtminstone inte bromsarna (som ju ändå är helt kassa).
Visa bilaga 484974
Tack för bra input!
Optimalt hade varit med lite mer plats än 28 mm, men ser som du säger ut att kunna funka med ss iaf. Jag får hålla utkik och uppskattar att ni också gör det ?

Min nuvarande ss, som jag tyvärr inte vet fabrikat på, hade 630-hjul från början så inga som helst problem att få in 42mm däck på 622-fälg. Men där hade jag nog tur. Jag låter bli att posta foto här för att inte bli bannad pga hädelse i Miyata-kyrkan (även om den är rosa)

Visa din Miyata!
Ja alltså den i Malmö var ju ganska fin...
Om ingen annan är sugen på att förvalta den som den är så kanske den blir crossifierad... ??

Bilagor

• 20210427_195731.jpg
    20210427_195731.jpg
    356.1 KB · Besök: 199
  • 20210427_173202.jpg
    20210427_173202.jpg
    451 KB · Besök: 187
  • 20210427_173209.jpg
    20210427_173209.jpg
    548.3 KB · Besök: 182
  • 20210427_173151.jpg
    20210427_173151.jpg
    841 KB · Besök: 193
Visa din Miyata!
Tusingen kom ett par steg närmare körbart skick i helgen.
Dels rev jag frikransen, där lagren hade fått sig en kallsup för mycket. Knappast silkeslen gång trots högkvalitativt propelleraxelfett från Biltema, men det får duga i väntan på nya Phil-hjulet.

Dels påbörjade jag operation ”Någon jävla ordning ska det va i ett parti”, dvs att montera skärmarna.

730B0FAC-FD3D-4FD2-83DF-E4AAEC3F7769.jpeg

Att tukta skärmarna med ett skruvstycke och en bit frodvuxen gran som mothåll hade jag fått lära mig av Mäster, men som en uppenbarelse kom det till mig att använda ett par rörstumpar för att simulera de rundade kedjestagen.

24E50ACB-D5E8-4648-9ACE-D72EB34C1BCD.jpeg

Det är sparsamt med uppenbarelser till vardags. Men desto roligare då när de få som drabbar mig visar sig funka så bra.

20538CB3-B138-4CF5-B9E3-0799419BE7BE.jpeg

Mer än så här hann jag inte. Men fortsättning följer, och håll med om att cykeln får ett rando-skimmer över sig med rostfria skärmar?

Visa din Miyata!
Dels rev jag frikransen, där lagren hade fått sig en kallsup för mycket. Knappast silkeslen gång trots högkvalitativt propelleraxelfett från Biltema, men det får duga i väntan på nya Phil-hjulet.

Dels påbörjade jag operation ”Någon jävla ordning ska det va i ett parti”, dvs att montera skärmarna.

Visa bilaga 485352
Att tukta skärmarna med ett skruvstycke och en bit frodvuxen gran som mothåll hade jag fått lära mig av Mäster, men som en uppenbarelse kom det till mig att använda ett par rörstumpar för att simulera de rundade kedjestagen.

Visa bilaga 485354
Det är sparsamt med uppenbarelser till vardags. Men desto roligare då när de få som drabbar mig visar sig funka så bra.

Visa bilaga 485353
Mer än så här hann jag inte. Men fortsättning följer, och håll med om att cykeln får ett rando-skimmer över sig med rostfria skärmar?
Genialt! Tål det att visas upp i närbild i monterat skick eller är det mer enligt devisen "good from far - far from good"?

Visa din Miyata!

Visa bilaga 485352

Visa bilaga 485354

Visa bilaga 485353
Snygg! Synd att stagen till nittoracket inte kommer nå till lowriderfästena. Tur det följer med fina p-klämmor.

Se till att sänka styret, några centimeter i alla fall.

Visa din Miyata!
Snygg! Synd att stagen till nittoracket inte kommer nå till lowriderfästena. Tur det följer med fina p-klämmor.

Se till att sänka styret, några centimeter i alla fall.
Jag dividerar fortfarande med mig själv om jag ska använda den pakethållaren eller en M?? som fäster i bromsarna. Den här hör egentligen hemma på Norrskensflamman, som jag hoppas ska få komma ut på kort-touring snart och som då kommer att behöva få tillbaka racket...

Ang. höjden på styret så ska jag känna mig fram. På alla andra cyklar har jag börjat för lågt och undan för undan höjt styret, här blir det tvärtom. Jag är överlag mer utav en långsam nötare än en snabb hetsporre, så komfort kommer före luftmotståndet. Men den här är min första krullstyrecykel så jag tassar mig fram som nya praktikanten på jobbet som läser av och känner av och anpassar sig så obemärkt som möjligt.

Visa din Miyata!
Ang. infästning av skärmar och pakethållare så är allt sådant M6 på min M1000 medan alla moderna cyklar (1987 och fram till ca 1999, sen inföll Framtiden :) ) har M5-gänga. Är det så på de halvtidiga M1000, eller är just den här trimmad? Min är en 86:a.

Visa din Miyata!
Ang. infästning av skärmar och pakethållare så är allt sådant M6 på min M1000 medan alla moderna cyklar (1987 och fram till ca 1999, sen inföll Framtiden :) ) har M5-gänga. Är det så på de halvtidiga M1000, eller är just den här trimmad? Min är en 86:a.
Min är också en 86:a och den kör M5 förutom till lowriderfästena, där är det M6.

Tillbaka
Topp