slice me nice
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Långt dit, du hinner med flera cyklar innan dessBilen måste tyvärr stå inne på vintern ?![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Långt dit, du hinner med flera cyklar innan dessBilen måste tyvärr stå inne på vintern ?![]()
Du har en poäng?Långt dit, du hinner med flera cyklar innan dess
Riser är fortfarande rakt, barasåruvet. ?Jag har letat riser retro till leda... tro mig!
I dessa kretsar.. ja!?Riser är fortfarande rakt, barasåruvet. ?
Jag såg också den. Lockande men tyvärr för långt bort
Får kanske planera in en resa till fabriken i Trollhättan snart och ta en avstickare ;)Jag såg också den. Lockande men tyvärr för långt bort
@Carl Edfeldt har gott om plats i sitt garage om du behöver förvara den under hösten ?Får kanske planera in en resa till fabriken i Trollhättan snart och ta en avstickare ;)
Fram till mitten på november är man välkommen?@Carl Edfeldt har gott om plats i sitt garage om du behöver förvara den under hösten ?
STI vinner över ramväxlar. Håller just på att byta från ramväxlar till Tiagra 4700 på min Triple Cross.Köpte på impuls en Merida krosscykel med Shimano 105, 10-delat bak, som jag tänkte uppgradera min SixTen med men har börjat fundera om det är så smart. Mycket trevlig känsla i 105 komponenterna men 8-delad kassett som jag har nu är ganska lagom och jag gillar att växlarna sitter på ramen och bromsvajrarna inte är inlindade. Vad säger ni?
Synd också på ett sätt att slakta Meridan, som egentligen är ganska fin och löljigt lätt. Dessutom med utrymme för 42 mm däck.
”En”?Tänk så många cyklar man vill ha. Just nu blev jag sugen på en 712/912 med Dura Ace 7400. Jäklar vad smutt att glida omkring med en sån på vägarna här hemma.
Först måste jag skaffa mig en …runner och en cykelkärra bara …
Jo, jag är ju inte mycket för det där med rakt styre. En får räcka.
Villhöver är ett ord som förekommit tidigare i tråden. Det är precis så man ganska ofta känner. Eller hela tiden.Tänk så många cyklar man vill ha. Just nu blev jag sugen på en 712/912 med Dura Ace 7400. Jäklar vad smutt att glida omkring med en sån på vägarna här hemma.
Först måste jag skaffa mig en …runner och en cykelkärra bara …
Vad kan den vara för storlek @Carl Edfeldt ? Jag hoppas på 18,5 men den ser rätt liten ut.Miyata till salu i Härryda. Ej min annons.
Tack! Vad skulle du rekommendera för mig som är 176 cm?Jag skulle säga 16,5.. som min röda Terrarunner v
Min Elevation är 18,5 och det är likadan ram men slopet på överröret blir minde
Förvisso, men ditt ord är vår lag.OBS!! Det finns mängder av tyck och tänk kring detta. Jag pratar bara utifrån min egen erfarenhet?
+1Förvisso, men ditt ord är vår lag.
Jag mätte i bilden och fick den till 19,5", center-topp då. Om jag förstått rätt är det en ganska sen Miyata, typ 92-93 med ett sadelrör som sticker upp ovanför överröret och att dessa tillverkades i 14, 16, 18, 19,5 och 21 tums storlek. Så min gissing är 18" för jag tror bilden luras något lite.Vad kan den vara för storlek @Carl Edfeldt ? Jag hoppas på 18,5 men den ser rätt liten ut.
Det är det som gör det kul och svårt, det är så individuellt vad som känns bäst. Jag är betydligt kortare än dig men tycker 22,5" är lagom på en cykel med sluttande överrör och 24" med horisontellt för en stigcykel.OBS!! Det finns mängder av tyck och tänk kring detta. Jag pratar bara utifrån min egen erfarenhet?
I Sverige katalogen så kom just dessa ramarna i 42, 47 och 52 cmJag mätte i bilden och fick den till 19,5", center-topp då. Om jag förstått rätt är det en ganska sen Miyata, typ 92-93 med ett sadelrör som sticker upp ovanför överröret och att dessa tillverkades i 14, 16, 18, 19,5 och 21 tums storlek. Så min gissing är 18" för jag tror bilden luras något lite.
Enligt katalogerna på nätet skall sägas, det här är inget jag kan utantill :)
Ja det är ju så, jag gillar ju lite mindre ramar då jag har bättre kontroll. Skulle nog haft 22,5 men det blir för mkt och dessutom finns inte de nämnda gen2 ramarna i den storleken. 20,5 är min melodiDet är det som gör det kul och svårt, det är så individuellt vad som känns bäst. Jag är betydligt kortare än dig men tycker 22,5" är lagom på en cykel med sluttande överrör och 24" med horisontellt för en stigcykel.
onekligen olika preferenser. Standover height ser jag inte som huvudproblemet på en cykel jag inte kör i svår terräng, däremot blir längden väl lång om ramen är för stor.Det är det som gör det kul och svårt, det är så individuellt vad som känns bäst. Jag är betydligt kortare än dig men tycker 22,5" är lagom på en cykel med sluttande överrör och 24" med horisontellt för en stigcykel.
Det är tydligen lurigt med katalogerna på nätet för de cyklar som såldes i Sverige verkar inte sällan skilja sig en hel del. Hoppas någon vänlig själ lägger upp även de svenska (europeiska?) :)I Sverige katalogen så kom just dessa ramarna i 42, 47 och 52 cm
det blir 16,5, 18,5 och 20,5 i inch. Den röda är således 16,5 för på bilden jag postade längre upp så finns alla dessa storlekar representerade?
Mäter när jag kommer hem ?Det är tydligen lurigt med katalogerna på nätet för de cyklar som såldes i Sverige verkar inte sällan skilja sig en hel del. Hoppas någon vänlig själ lägger upp även de svenska (europeiska?) :)
Jag provade för skojs skull att mäta i bilden på dina cyklar och Terra Runnern överst fick jag till 19,5" C-T. Hur hög är den i verkligheten?
Jag mätte upp mina cyklars vinklar med hjälp av foto och sedan digitalt i datorn och det stämde faktiskt på halvcentimetern när eller nästan bättre, men då fotade jag förstås på avstånd med längre brännvidd och exakt vinkelrätt.Mäter när jag kommer hem ?
Jag går ju på katalogen så det kan bli spännande och mäta oxå?Jag mätte upp mina cyklars vinklar med hjälp av foto och sedan digitalt i datorn och det stämde faktiskt på halvcentimetern när eller nästan bättre, men då fotade jag förstås på litet avstånd med längre brännvidd och exakt vinkelrätt.
När jag köpte min röda tittade jag på styrrörets höjd i relation till nedersta muffens höjd på fotot och lyckades på det sättet lura ut att det var en 22,5" och det blev rätt som tur var.
Absolut, Miyata brukar väl vara ganska korta ramar i jämförelse med Crescent t.ex.? Min 26" 610 är aningen kortare än min 24" Crescent.onekligen olika preferenser. Standover height ser jag inte som huvudproblemet på en cykel jag inte kör i svår terräng, däremot blir längden väl lång om ramen är för stor.
Fast nu var den här för liten istället. Jag villhöver en lagom avslappnad korgpendlade, då tror jag mer på lite för liten än lite för stor. Om jag nu måste välja.
Är 47 från centrum vevparti till topp sadelrör när du mätte på Terra Runnern?Börjar med katalogen, där finns det 4 storlekar på ramen vi avhandlar. Katalogen för -94 har bara 3 storlekar på samma ram.
Det innebär att det skall finnas en ram som är ännu mindre än den jag påstår är 16,5
När jag mäter vevlager cc på min 20,5 till överröret så är den 47 cm.... till topp 52 cm
Terrarunnern 42 eller 47.... och Elevation 47 eller 52?? Märkligt??
YesÄr 47 från centrum vevparti till topp sadelrör när du mätte på Terra Runnern?
Men då är väl den en 18,5"? Miyata mäter vad jag förstått alltid C-T sadelrör eller är det olika i olika länders kataloger? Hänger inte riktigt med ...
Tänk om dom mätte så på racer och bara till mitten överrör som vissa andra andra... to be continued! Sen har dom ju inte haft 19,5 i katalogen om nu min Elevation skulle vara det! Något är fel här?Men då är väl den en 18,5"? Miyata mäter vad jag förstått alltid C-T sadelrör eller är det olika i olika länders kataloger? Hänger inte riktigt med ...
Nu har säljaren tröttnat på för låga bud och lagt in 2000 kr i pris istället för budgivning.Miyata till salu i Härryda. Ej min annons.
Jag mätte min Elevation 18,5 och det stämde ??Men då är väl den en 18,5"? Miyata mäter vad jag förstått alltid C-T sadelrör eller är det olika i olika länders kataloger? Hänger inte riktigt med ...
Det kan stämma väl?Tjena!
En kompis hade en sjukt liten Pathrunner när vi var små. Borde varit en 14,5"
Älskar att han skriver ut ordet Kilogram.Nu har säljaren tröttnat på för låga bud och lagt in 2000 kr i pris istället för budgivning.