Visa din nya cykel 2021!

n3wton

Aktiv medlem
Visa din nya cykel 2021!
Min sambo köper vad hon vill och jag köper vad jag vill, förstår inte grejen med där andra.
Låter skönt! "Grejen" är väl när man också har någon form av gemensam önskan om att byta taket och bygga till huset osv, men att pengarna inte riktigt räcker till. Jag kan förstå att det kan bli lite skav i relationerna då..😛

Berk

Aktiv medlem
Visa din nya cykel 2021!
Låter skönt! "Grejen" är väl när man också har någon form av gemensam önskan om att byta taket och bygga till huset osv, men att pengarna inte riktigt räcker till. Jag kan förstå att det kan bli lite skav i relationerna då..😛
Cyklar är väl försumbart jämfört med tak eller huset? (förutom om man vill ha nyaste S-Works varje år)

EDIT: det blir bara bättre när man bygga till huset: då har man plats till fler cyklar!

Bonicon

Medlem
Visa din nya cykel 2021!
Din fru kan se skillnad på 1 och 2 hojjar, men kan hon se skillnad på 10 och 12? Jag gick från 0 till 5 hojjar under 2020, och visst lider man under WAF:en när man försöker formulera resonemang kring de väsentliga skillnaderna i en tracklocrossbike mot de två gravelbikes som står och droppar lera på parketten i hallen.

Här är min "gamla" nya, en Checker Pig från 99/20 (?) med uppgraderad 1x11 drivlina:

Bildschirmfoto 2021-01-08 um 19.57.37.png

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa din nya cykel 2021!
Klart det finns en gemensamhet, det mest hela "fråga regeringen" grejen som är så töntig.

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din nya cykel 2021!
Klart det finns en gemensamhet, det mest hela "fråga regeringen" grejen som är så töntig.
Helt med på att det lätt blir töntigt med fråga regeringen. Med det sagt, har man gemensam ekonomi blir det rätt respektlöst om man plötsligt handlar egna leksaker för 20-30k+ utan att ens lyfta frågan först. Huslån osv har man ju gemensamt. Jag hade uppskattat om hon pratade med mig först om hon tänkte skaffa något dyrt.
Min fru har dessvärre inget cykelintresse, men hon köpte elcykel i år iaf så mina cykelutlägg för 2020 var lägre än hennes för en gångs skull.

Nåväl, allas situation är olika.

jonte987

Aktiv medlem
Visa din nya cykel 2021!
Det är nog olika som sagt. Det handlar inte om att fråga om lov men har man barn och gemensamma planer för 50 år till så får man nog för eller senare förhålla sig till det.

Visst, har man perfekt balans mellan gemensamma och egna intressen så kanske det går av sig själv. Det är ju bra då.

Inte så sällan ser man att mannen har dyrare intresse än kvinnan och det kanske inte är ok för alla.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Visa din nya cykel 2021!
Som en liten motvikt till alla "fråga (den vanligtvis kvinnliga) regeringen" är det totalt motsatsförhållande i vårt hushåll, min man har 0 dyra hobbies och är helt ointresserad av prylar medan jag i ärlighetens namn är helt hopplös... 🙈🙈🤣 Inför 2021 har det inskaffats ny "XC", finhjul och div annat lull lull (orkar inte posta ngn katalogbild, får lägga upp när eländet är färdigskruvat), och sedan innan finns en uppsjö av prylar till skidåkning/topptur, segling, ridning och naturligtvis cykling... Som tur är märker den andre hushållsmedlemmen oftast inte när det kommer något nytt...

josofin

Aktiv medlem
Visa din nya cykel 2021!
Äh..allt ditt är mitt osv... det är ju bara bra när han köper nya grejer, då får jag de "gamla"... en stem som byttes, nya däck som inte kommit till användning, pedaler som "blev över", ryggsäck som det finns flera av, för att inte tala om alla verktyg....mm...synd bara att vi inte har samma skostorlek 🤔... Dessutom går det utmärkt att ha både gemensamma och delad ekonomi... men det bästa är ändå gemensamma intressen!
Men vad handlade den här tråden om egentligen?

Fundadores

Aktiv medlem
Visa din nya cykel 2021!
Som en liten motvikt till alla "fråga (den vanligtvis kvinnliga) regeringen" är det totalt motsatsförhållande i vårt hushåll, min man har 0 dyra hobbies och är helt ointresserad av prylar medan jag i ärlighetens namn är helt hopplös... 🙈🙈🤣 Inför 2021 har det inskaffats ny "XC", finhjul och div annat lull lull (orkar inte posta ngn katalogbild, får lägga upp när eländet är färdigskruvat), och sedan innan finns en uppsjö av prylar till skidåkning/topptur, segling, ridning och naturligtvis cykling... Som tur är märker den andre hushållsmedlemmen oftast inte när det kommer något nytt...
Men det är väl ändå svårt att gömma undan en segelbåt?

Berk

Aktiv medlem
Visa din nya cykel 2021!
Bristen på cyklar som gör det...
Kanske ...

Endå är icke-OT i första 120 inlägg mycket.

Jag köper aldrig ny cykel i December, så har ingenting att visa upp här. Dessutom (tror jag att) jag har tillräckligt många bra cyklar jag inte vill bli av med. Men såklart lockar n+1.

Berk

Aktiv medlem
Visa din nya cykel 2021!
Äh..allt ditt är mitt osv... det är ju bara bra när han köper nya grejer, då får jag de "gamla"... en stem som byttes, nya däck som inte kommit till användning, pedaler som "blev över", ryggsäck som det finns flera av, för att inte tala om alla verktyg....mm...synd bara att vi inte har samma skostorlek 🤔... Dessutom går det utmärkt att ha både gemensamma och delad ekonomi... men det bästa är ändå gemensamma intressen!
Men vad handlade den här tråden om egentligen?
Då har du tur. Jag, min fru och min son har så stor skillnad i storlekar att ingenting att ingenting kan utväxlas förutom cykellampor. Stam på mtb skulle vara mögligt, men jag har 35 mm och min fru och son 31.8 mm.

jarek996

Aktiv medlem
Visa din nya cykel 2021!
Jag hade TUR ! Tittar ofta på tysk sida med begagnade saker ( mest att jaga modellmotorer - flyger RC ,
och sammlar lite ). Tittar också på cyklar ibland , och en dag ser jag min cykel ( under begagnade ) för 1290 EUR ( ny kostar ca 2450 EUR ) .
Skickar direkt en kompis till butiken (bor i Berlin ) , kompis ringer och säger så : KURWA ( FAN ) , det är NY cykel !!! Köp då !
Det var en butik med begagnade cyklar , och han ( säljare ) berättade , att cykel fick han av en äldre gubbe som cyklat EN gång , men sa att det är INTE hans grej 👍
Har fått kvitto och allt .......

Visa din nya cykel 2021!
2021 the year of the monstercross

byggt om min cannondale m700 från 1993 till en monstercrossVisa bilaga 463624
Schysst! Har också ett sånt projekt på g, har du några bra tips på styre/stam etc? Har du satt vanliga friktionsväxelväljare på styret? Skulle ju vara trevligt med brifters men jag minns inte om det finns några som funkar till lx/dx/xt/xtr av äldre modell... Vill ju inte att det blir hur dyrt som helst heller. Nöjd med däcken?

Martinmat

Aktiv medlem
Visa din nya cykel 2021!
Schysst! Har också ett sånt projekt på g, har du några bra tips på styre/stam etc? Har du satt vanliga friktionsväxelväljare på styret? Skulle ju vara trevligt med brifters men jag minns inte om det finns några som funkar till lx/dx/xt/xtr av äldre modell... Vill ju inte att det blir hur dyrt som helst heller. Nöjd med däcken?
hej! Det gäller att köra en kort styrstam och ett styre med kort reach annars kommer det bli för långt. Sedan beror det på ramen du har hur många graders vinkel du har, cannondalen hade ju väldigt lågt styrhuvud så var tvungen att köra en stam med mkt Rise för att få en acceptabel position på cykeln. Japp de är gamla hederliga deore thumbshifters som går ställa mellan friktion och index. Brifters är trevligt men jag ville köra budget samt pröva med denna lösning då jag främst kommer köra grusväg/skogsbilväg med den. Annars ska väl alla shimanos landsvägs reglage funka med mtb upp till iaf 10 delat. V bromsar med landsvägsreglage brukar dock inte funka pga olika cabelpull. Men med cantisar som jag kör så funkar det. Finns ju även travelagents att använda om man vill köra vbroms. Mini v finns. Också men kan vara svårt att kombinera med ex skärmar om man tänkt ha det.
däcken är lätta och rullar fint. Dock var 2.25 bak lite brett, bara Ngn mm frigång. Så nu har jag slängt på ice spiker pro 2.3 fram och 2.1 bak. Har ett par maxxis Larsen TT 2.0 som jag kommer köra i sommar.
Här är byggtråden

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer