Visa din otävlingsmässiga fulcross

Helt allvarligt så är den där Apexen helt underbar att cykla på. Vi har liksom vuxit ihop... Och dom där styva Cross Max endurohjulen. Uj, uj. :)

evosmos skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså, allt som har rakt styre klassas som
> trekkinghojar inte CX. Snart kommer bilder upp på
> gamla damcyklar där folk påstår att det CX det
> handlar om. Ordnung!

Kanske dags att byta rubrik på tråden till "Visa din pendlare" eller något istället.

Skogling skrev:
> Helt allvarligt så är den där Apexen helt
> underbar att cykla på.

Jag sa ju det

Vet inte vad man skall kalla detta bygge som jag håller på med? Är det en cross för den skall ha bockstyre eller är det en singlespeed eller en mountainbike med bockastyre? Det mesta är såna delar som jag haft liggande . Ramen köpte jag på en annons här på happy .Den hade knäckt bakväxelöra.

Sedan har jag satt dit ett par horisontella drops av svennelainens fabrikat.En svart sadelstolpe skall tillkomma likaså en kedja när jag får bakdrevet . Kanske blir det ett par svarta hjul så småningom.Har ett gammalt crossmax framhjul liggande så kanske jag bygger nåt liknande bakhjul.
DSCN2444.JPG ht=544

DSCN2445.JPG ht=544

Senast redigerad av en moderator:
här har ni en grymt otävlingsmässig fulcross...
en gammal crescent touringram jag fick gratis ihopsatt med diverse nonameprylar, nu är utväxlingen 53:19, kanske aningen högt för terräng men den går som en dröm. frågan är när man får börja köra crosscupem med en fixie:S

Bilagor

• 100_0066.JPG
    100_0066.JPG
    56.9 KB · Besök: 53
Här kommer min, hastigt ihoprafsade fulcross som jag tänkt att cykla till jobbet med.

Vad är fel?

/Peter

Bilagor

• IMGP2647.jpg
    IMGP2647.jpg
    131.3 KB · Besök: 56
Jobbar du på ett berg? Den där utväxlingen ser ut att passa i skogen och inte på asfalt, men annars ser jag inget speciellt fel på den.. styre, kedja, trampor, växlar, ram, två hjul, gaffel. Jepp. Det är en cykel.

Detta är min klassika gamla stålrörs Marin mtb som jag endast satt på lite smalare däck, och med mycket besvär tråcklat på ett 25,8 mm racerstyre och med ännu större besvär krånglat på mina Shimano STX reglage - allt från början på 90-talet. Själv tycker jag ramen är fantastiskt snygg, sen är det väl lite helgerån att göra som jag gjort men den går sannolikt lite fortare till jobbet.

castrello skrev:
> I den här tråden finns många extremt fula
> cyklar.

Beauty is in the eye of the beholder.

Erkänn att du kikar in här inbland och beundrar hojarna:)

Här kommer en till "fulcross" Byggd på mtb-ram och avid skivbromsar, Shimano 105 reglage, Xtr bakväxel, LX framväxel, och Alivio vevparti 48-38-28. /Mats

kona1.JPG ht=405

kona2.JPG ht=405

kona3.JPG ht=405

kona4.JPG ht=405

Nja den är egentligen blank men hemma lacken blev så där trots att jag klar lackade efter att klibborna hade blivit ditsatta. Det skulle nog ha varit fler lager med ev slipning emellan.

/Mats

Finns det någon crossram, byggd med 853, med skivbromsfästen? Jag är svag för 853 och skivor måste det bara vara, jag får justera syrrans och hennes knoddars cantilever och v-bromsar, det räcker.

Roger A skrev:
> Riktigt cool den där MickeS .Liknar ju faktisk min Bastard.
mm, det var den som gjorde att jag fick tummen ur och fick bockstyret på plats.

>Hur funkar den i skogen?
Sådär än så länge. Måste hitta en 25,4 sadelstolpe med noll setback. Har nu 53 cm mellan sadelspets och c styre, min spindelkropp (bara ben, ingen överkropp, 178cm med 89 cm innerben) kräver 50cm.
Ramen mäter 56cm och stammen är på 80mm. Sadeln, en strippad Selle Italia Nitrox, är precis så oskön som man kan tänka sig, blir att skruva dit en Brooks B17.
Och så är det brutal drop på det där styret, säkert 2 dm utan att skoja. Jätteskönt.
Och bromshandtagen är plastiga och osköna. Bromsarna tar inte för 5 öre uppifrån handtagen.
Bakstagen är för långa, 435mm, så den är i princip omöjlig att lätta på framhjulet.

Men annars är den hur rolig som helst:)
Och nästan gratis (har jag lurat i sambon iaf)

Roger A: Vad har du för utväxling? Jag bygger en liknande frankenbike baserad på en gammal cyclepro.
När jag körde ss i skogen passade 32/18 mig perfekt, men om man skall köra lite cx-banor? 32/16?

/S

Har 38-16 .Har inte testat så mycket iskogen ännu men på asfalt och grusväg får man spinna på rätt bra .32-16 brukar väl vara standarden för en ss-hoj annars.Har ett nytt bygge på g . Några i klubben kör nåt liknande dessa hojar fast med växlar och skärmar som vinterhojar .Perfekta att smaska grusväg med . Har hittat en gammal Focus ram som jag tänkte bygga så.

Min nya fulcross.
Grymt trögtrampad var den på premiären innan jag upptäckte däcken bara hade halva trycket kvar efter varit stående över helgen. Med luft i gummit kändes den mkt rappare :) Inte lika styv som serottan men ganska mkt bekvämare då denna faktiskt är i min storlek!

Tyvärr har jag inte hittat ngn tillräckligt skrikig styrlinda i grönt ännu!

Bilagor

• Tiarrow1.jpg
    Tiarrow1.jpg
    49.6 KB · Besök: 53
  • Tiarrow2.jpg
    Tiarrow2.jpg
    51 KB · Besök: 50
Senast redigerad av en moderator:
RIktigt snygg! Men sitter inte broms... äh, det var inget :-)
Jag ligger hemma med halsont och så drar jag till Kanada på lördag, men vi får åka på titancross-cruise när jag kommer hem igen!

tack, jupp tiarrow ram och gaffel (mtb). Ramen e den gamla varianten, tyvärr då den nya crossen är finare!

Mzi, vadå ska du säga att jag ska vinkla ner styret nu lr :D?

Däcken är grifo challenge xs

Ful, vansinnigt stor ram (64cm), men grymt snabb:
(Diverse hopplock 2x8 delade sora STI, XT kedja-kasset-bakväxel, 105 hjul, slr xp, continental cx pro mm.)
de-rosa.jpg ht=544

Trimmad i photoshop. Det är mycket riktigt en miyata one ten. Köpte den av en kille på happys köp&sälj vill jag minnas. Han hade en hel drös med myiata hojjar som hade köpte när agenten i sverige lade ner/slutade med märket.

Roger A skrev:
> Vad är det för vevparti . Compact eller?

Nä, så långt ifrån man kan komma.
3-delat Ultegra, lite väl häftig utväxling.
Men är det en fulcross så..

peterwis skrev:
> Här kommer min, hastigt ihoprafsade fulcross som
> jag tänkt att cykla till jobbet med.
>
> Vad är fel?
>
> /Peter

vad är det för storlek på den där pärlan?

MZ skrev:
> Roger A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är det för vevparti . Compact eller?
>
>
> Nä, så långt ifrån man kan komma.
> 3-delat Ultegra, lite väl häftig utväxling.
> Men är det en fulcross så..

Min tanke var att jag skulle använda ett compactvevparti på en mtb ram men vet ej om det passar därav min fråga .

Tillbaka
Topp