Visa din Propain

Wictor.c

Aktiv medlem
Visa din Propain
Leveranstid på en spindrift al är april 12-16 april, lite öken.
När är påsken för då brukar ju Vallåsen öppna
Fyfan!!
Hur går det mer exakt till när man beställer ram från propain?
Görs dom på beställning eller är hur funkar det?
Antar att det är kina ramar också, som alla andra, är det frakten som verkligen tar tid kanske?

Visa din Propain
Fyfan!!
Antar att det är kina ramar också, som alla andra, är det frakten som verkligen tar tid kanske?
Som jag fattar det så beställs ram från Kina, sen när den kommer till Tyskland så sätts dekaler och sånt på och dämpare och styrlager monteras.

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
Fyfan!!
Knappast unikt med såna leveranstider. Frågade Canfield om deras nya 29a, pre-order idag = ram i april maj tidigast.
Trek Slash har jag hört rykten om våren också och liknande även för en hel del andra modeller.
Men jag kan hålla med om att det är konstigt att det står i lager på ett ramset men man ska vänta en smärre evighet :)
På en komplett hoj bygga de ju på beställning i och med att man kan välja lite olika specar men en lös ram borde gå snabbare.

Wictor.c

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ja en annan förstår att det är leveranstider och så självklart..
oavsett märke så tycker jag att över 1 månad oavsett vad det är för något är löjligt haha!
Nu är det förvisso covid tider och allt med det, men fan det är absurt 😃😅

exakt, en ram är bara en ram ( bakdämpare också självklart )
Förstår om jag köttar på en Custom specad på deras hemsida och dom lär vänta in olika delar etc!
ajja, är ju inte skit bråttom ändå förvisso, men man kan få brumma ändå för det 😂

joeldevahl

Aktiv medlem
Visa din Propain
De beställer ju inte bara en ram. Som jag förstått gör de kanske en batch per modell per år annars blir det för dyrt. Så man får helt enkelt pricka in leveransen för den

freddes

Medlem
Visa din Propain
Jag var själv inne på att köpa något annat märke först så jag gick in på en större cykelbutik i byn och undrade när Trek skulle komma in i deras sortiment...ja i september fick jag som svar. Kollar man dessutom runt på e-handlare så är det fruktansvärda väntetider på alla cyklar känns de som. Så därför tänkte jag att då bygger jag hellre en själv än att gå och vänta.
Är de så att covid-19 hjälpt cyklingen få ett stort genomslag och man inte mäktar med produktionen?
La en order på en Propain Tyee utan dämpare så hoppas på att få den lite kvickare då man inte har andra komponenter på :) (om det nu har med fördröjningen att göra).

Wictor.c

Aktiv medlem
Visa din Propain
De beställer ju inte bara en ram. Som jag förstått gör de kanske en batch per modell per år annars blir det för dyrt. Så man får helt enkelt pricka in leveransen för den
Har funderat på det också om det är batch vis dom beställer/kommer in 🤔
Ja dom säger ju själva att dom inte har ”årsmodeller” så utan versioner av modellen!

Fundadores

Aktiv medlem
Visa din Propain
Jag var själv inne på att köpa något annat märke först så jag gick in på en större cykelbutik i byn och undrade när Trek skulle komma in i deras sortiment...ja i september fick jag som svar. Kollar man dessutom runt på e-handlare så är det fruktansvärda väntetider på alla cyklar känns de som. Så därför tänkte jag att då bygger jag hellre en själv än att gå och vänta.
Är de så att covid-19 hjälpt cyklingen få ett stort genomslag och man inte mäktar med produktionen?
La en order på en Propain Tyee utan dämpare så hoppas på att få den lite kvickare då man inte har andra komponenter på :) (om det nu har med fördröjningen att göra).
Jag tror att det både är att fler cyklar samt att produktionen legat efter under nedstängning under Covid. Kan säkert vara så att mindre märken tillverkar sina ramar i luckor i produktionen på större fabriker och om det då varit högt tryck så är det nog svårt att få tid i produktionslinan. Kul att folk cyklar. Mindre kul när det är svårt att få tag på cyklar. Och ännu mindre kul när ligor stjäl cyklar för att försörja marknaden nere på kontinenten.

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Men jag kan hålla med om att det är konstigt att det står i lager på ett ramset men man ska vänta en smärre evighet :)
På en komplett hoj bygga de ju på beställning i och med att man kan välja lite olika specar men en lös ram borde gå snabbare.
Ramen "byggs" väl också på beställning? De skickar ju den olackade ramen på pulverlack om man valt färg, samt de sätter dit dekalerna man valt. Så lite handpåläggning är det väl.

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
Kan inte tänka mig att de beställer ramar från Kina i takt med att ordrarna kommer utan att de har en batch "råa" ramar som sedan byggs ihop, lackas och byggs upp lokalt. Sen kan ju lackeringen ske någon helt annanstans för att få ned kostnaden så skickar de säkert batcher med ramar till lackstället så tar det sin stund osv.
Men det vore onekligen intressant att veta hur det går till.

Ustzeust

Aktiv medlem
Visa din Propain
När jag fick ramen utbytt på min yt jeffsy förra året så tog det ungefär ett halvår för dom att fixa fram en ny.
Vet inte om dom stora vargarna har förtur i fabrikerna eller om dom bara har större lager.
Beställde en spindrift 27" igår men måste erkänna att det är lite surt att ligga ute med 30lök i 4 månader.

Wictor.c

Aktiv medlem
Visa din Propain
När jag fick ramen utbytt på min yt jeffsy förra året så tog det ungefär ett halvår för dom att fixa fram en ny.
Vet inte om dom stora vargarna har förtur i fabrikerna eller om dom bara har större lager.
Beställde en spindrift 27" igår men måste erkänna att det är lite surt att ligga ute med 30lök i 4 månader.
Om jag ägde en och skulle vänta på en utbytes ram så länge skulle jag vara vansinnig haha!
Ja det måste vara något sånt, tror dom flesta märkena nu görs på samma fabrik/ställe? 🤔

det är liiite i-Lands iom tiden på året nu för en annan att grina över något som ändå inte kommer rulla ut först i våren ändå 🤷‍♂️

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
Det jag tycker är pissigast är att man går ut med press releaser och "släpper" nya produkter långt innan man som konsument kan få tag på produkten.
Ingen vill missa tåget så man presenterar en produkt i slutet på säsongen som inte finns förrän 8 månader senare. Det är i mitt tycke osunt och störigt då alla som precis fått sin nya produkt redan känner sig lurade då det kommit nåt nyare och bättre.
Inget Propain specifikt förvisso men likväl störigt.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Kan inte tänka mig att de beställer ramar från Kina i takt med att ordrarna kommer utan att de har en batch "råa" ramar som sedan byggs ihop, lackas och byggs upp lokalt. Sen kan ju lackeringen ske någon helt annanstans för att få ned kostnaden så skickar de säkert batcher med ramar till lackstället så tar det sin stund osv.
Men det vore onekligen intressant att veta hur det går till.
har jobbar på Volvo lastvagnar och där är nästan varje hytt i olika färg och man kör allt på samma Lina. Borde gå lika bra att ha ett anpassat måleri för ramar.

mtb565

Aktiv medlem
Visa din Propain
8 månader för en sving från YT. När det väl fanns en tillgänglig var det högsäsong här och jag hade vart tvungen och skicka hela cykeln till tyskland för att få den bytt. Eftersom det var kosmetiskt fel struntade jag i att byta.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ni som köpt från propain hur betalade ni?

orolig att det blir rejäl växlingsavgift med paypal. När jag läser står det 4% och det är möjligt mycket på 35k.

Fojjer

Medlem
Visa din Propain
Tycker du gjort kloka val @implor ! Min hamnade på samma pris.
Tog själv en dämpare ultimate Air men skulle nog valt fjäder. Inte för jag vantrivs med luft meeeen....
Bättre med enkla Code än G2 rcs.

Skulle dock nog valt Bigbetty bak. Du kommer släpa på närmare 2,5kg däck så nog kan du skippa lite motstånd med biggbettys lägre klackar bak.

Sjukt fin hoj! Tyvärr blev jag sjuk dan efter premiärtur så jag har inte kört nått mer på 4 veckor... Ska bli nån kvällsrunda i veckan!

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Tycker du gjort kloka val! Min hamnade på samma pris.
Tog själv en dämpare ultimate Air men skulle nog valt fjäder. Inte för jag vantrivs med luft meeeen....
Bättre med enkla Code än G2 rcs.

Skulle dock nog valt Bigbetty bak. Du kommer släpa på närmare 2,5kg däck så nog kan du skippa lite motstånd med biggbettys lägre klackar bak.

Sjukt fin hoj! Tyvärr blev jag sjuk dan efter premiärtur så jag har inte kört nått mer på 4 veckor... Ska bli nån kvällsrunda i veckan!
Aj då! Tråkigt att bli sjuk precis när grejorna kommer!

Har tänkt byta däck ändå, Har 6 olika däck i garaget (från Shorty till Rocket Ron) så lär blir något annat bak i alla fall!

Är det en AL eller CF du har?

Fundersam hur lång dropper jag vill ha. Har själv ben mått 81cm så längsta dom rekommenderar är 160mm (min 79 cm benmått) men såg en kille på youtube som gnällde det var snålt med en 150mm. Vad har du för ben mått och dropper på din?

Fojjer

Medlem
Visa din Propain
Är det en AL eller CF du har?

Fundersam hur lång dropper jag vill ha. Har själv ben mått 81cm så längsta dom rekommenderar är 160mm (min 79 cm benmått) men såg en kille på youtube som gnällde det var snålt med en 150mm. Vad har du för ben mått och dropper på din?
[/QUOTE]

Spec enligt bild!
Dom har ju en tabell på hemsidan om hur lång dropper man får plats med. Har ju iofs XL så det borde aldrig varit ett problem...
När jag beställde fanns bara 160mm som längst. Grenmått typ 90cm.

Bilagor

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Spec enligt bild!
Dom har ju en tabell på hemsidan om hur lång dropper man får plats med. Har ju iofs XL så det borde aldrig varit ett problem...
När jag beställde fanns bara 160mm som längst. Grenmått typ 90cm.
Tack för infon!

Ska ta samma dropper som du. Som jag förstod det på Youtube killen så verkar man tagit i rejält med marginal i listan. iofs så har han en CF.

Inte hela värden om jag måste köpa en ny. Ganska lite pengar i det hela.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ja jag har insett det! Finns väl 180 i shopen nu, hade ju passat mig bättre. Äh jag börjar såhär. Första riktiga fullblods enduron så jag tycker allt är fränt med den ändå! 😁
Min radon Slide har en 150mm tryck i botten. Vill nog ha in en så lång som bara möjligt. Går att stoppa en stopp bitar i vissa modeller så man kan kapa ner säg en 200mm dropper till 190mm om det skulle behövas.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Suttit och jämfört geometrin mellan Tyee AL/CF och den är identisk men man anger ändå olika längd som dropper max kan gå in. 221mm för AL och 239 för CF. Lite skumt då 2cm skillnad är ganska mycket.

nadderf

Aktiv medlem
Visa din Propain
Kollar man på bilder, så verkar röret vara lite längre på CF modellen? Kan iof vara olika storlekar som dom visar på bilderna.

Wictor.c

Aktiv medlem
Visa din Propain
Pga osäkerheten och den förlängda leveranstiden så mailade jag in propain om återbetalning/häva köpet =/
Tyder det på hemsidan deras att man har 14 dagars ångerrätt utan anledning? 🤔

Framskjuten planerad tillverkning 30 april, sen leverans hem på det. Halva maj om inte hela maj hinner gå! Och i dessa tider ka det ta längre tid ( eller kortare tid självklart 🙄 )

gick och köpte en Evil Wreckoning LB ram nu istället! 😕

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Pga osäkerheten och den förlängda leveranstiden så mailade jag in propain om återbetalning/häva köpet =/
Tyder det på hemsidan deras att man har 14 dagars ångerrätt utan anledning? 🤔

Framskjuten planerad tillverkning 30 april, sen leverans hem på det. Halva maj om inte hela maj hinner gå! Och i dessa tider ka det ta längre tid ( eller kortare tid självklart 🙄 )

gick och köpte en Evil Wreckoning LB ram nu istället! 😕
Tråkigt!

vad hade du beställt?

Wictor.c

Aktiv medlem
Visa din Propain
shit,jag som tänkte beställa en tyee AL....men maj känns så där
Ta över min då så kanske du tjänar några veckor 😂✌
ja jag var ju självklart bered från början på väntan, men hade inte räknat på nästan 6 månader tills den är i min famn, oavsett pandemi så är det absurt för mig att vänta så länge

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
ja faktiskt, men jag är för otålig och det är en väldans osäkerhet nu med denna pandemi.

Large Tyee AL, Raw med super deluxe Ultimate coil ( ram-kit dvs )
Låter ju inte bra alls. Tänker köpa en Tyee AL men komplett cykel. Står 15-19 mars på hemsidan och det kan jag tycka är okej. Så länge jag har cykeln innan maj så är jag ganska nöjd. Men 30 april som datum redan nu så kan man förvänta sig att ha cykeln i mitten av maj som tidigast.

ska beställa idag så får väll se vad man får för datum. Värsta fall kanske jag ändrar till en CF med lite billigare tillval.

något jag sett som stör mig är att dom säger garantin gäller från beställning och inte leverans. Är väll fine vid snabba leveranser men nu är det >4mån.

Wictor.c

Aktiv medlem
Visa din Propain
Låter ju inte bra alls. Tänker köpa en Tyee AL men komplett cykel. Står 15-19 mars på hemsidan och det kan jag tycka är okej. Så länge jag har cykeln innan maj så är jag ganska nöjd. Men 30 april som datum redan nu så kan man förvänta sig att ha cykeln i mitten av maj som tidigast.

ska beställa idag så får väll se vad man får för datum. Värsta fall kanske jag ändrar till en CF med lite billigare tillval.

något jag sett som stör mig är att dom säger garantin gäller från beställning och inte leverans. Är väll fine vid snabba leveranser men nu är det >4mån.
Såhär stod det i mina Mail:
Återigen, kan ta längre tid men samtidigt kortare självklart!

Bilagor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer