jonte987
Aktiv medlem
Visa din Propain
Runt den 4eLeveranstid på en spindrift al är april 12-16 april, lite öken.
När är påsken för då brukar ju Vallåsen öppna
Runt den 4eLeveranstid på en spindrift al är april 12-16 april, lite öken.
Fyfan!!Leveranstid på en spindrift al är april 12-16 april, lite öken.
Som jag fattar det så beställs ram från Kina, sen när den kommer till Tyskland så sätts dekaler och sånt på och dämpare och styrlager monteras.Fyfan!!
Hur går det mer exakt till när man beställer ram från propain?
Görs dom på beställning eller är hur funkar det?
Antar att det är kina ramar också, som alla andra, är det frakten som verkligen tar tid kanske?
Knappast unikt med såna leveranstider. Frågade Canfield om deras nya 29a, pre-order idag = ram i april maj tidigast.Fyfan!!
Hur går det mer exakt till när man beställer ram från propain?
Görs dom på beställning eller är hur funkar det?
Antar att det är kina ramar också, som alla andra, är det frakten som verkligen tar tid kanske?
Har funderat på det också om det är batch vis dom beställer/kommer inDe beställer ju inte bara en ram. Som jag förstått gör de kanske en batch per modell per år annars blir det för dyrt. Så man får helt enkelt pricka in leveransen för den
Jag tror att det både är att fler cyklar samt att produktionen legat efter under nedstängning under Covid. Kan säkert vara så att mindre märken tillverkar sina ramar i luckor i produktionen på större fabriker och om det då varit högt tryck så är det nog svårt att få tid i produktionslinan. Kul att folk cyklar. Mindre kul när det är svårt att få tag på cyklar. Och ännu mindre kul när ligor stjäl cyklar för att försörja marknaden nere på kontinenten.Jag var själv inne på att köpa något annat märke först så jag gick in på en större cykelbutik i byn och undrade när Trek skulle komma in i deras sortiment...ja i september fick jag som svar. Kollar man dessutom runt på e-handlare så är det fruktansvärda väntetider på alla cyklar känns de som. Så därför tänkte jag att då bygger jag hellre en själv än att gå och vänta.
Är de så att covid-19 hjälpt cyklingen få ett stort genomslag och man inte mäktar med produktionen?
La en order på en Propain Tyee utan dämpare så hoppas på att få den lite kvickare då man inte har andra komponenter på :) (om det nu har med fördröjningen att göra).
Ramen "byggs" väl också på beställning? De skickar ju den olackade ramen på pulverlack om man valt färg, samt de sätter dit dekalerna man valt. Så lite handpåläggning är det väl.Men jag kan hålla med om att det är konstigt att det står i lager på ett ramset men man ska vänta en smärre evighet :)
På en komplett hoj bygga de ju på beställning i och med att man kan välja lite olika specar men en lös ram borde gå snabbare.
Om jag ägde en och skulle vänta på en utbytes ram så länge skulle jag vara vansinnig haha!När jag fick ramen utbytt på min yt jeffsy förra året så tog det ungefär ett halvår för dom att fixa fram en ny.
Vet inte om dom stora vargarna har förtur i fabrikerna eller om dom bara har större lager.
Beställde en spindrift 27" igår men måste erkänna att det är lite surt att ligga ute med 30lök i 4 månader.
har jobbar på Volvo lastvagnar och där är nästan varje hytt i olika färg och man kör allt på samma Lina. Borde gå lika bra att ha ett anpassat måleri för ramar.Kan inte tänka mig att de beställer ramar från Kina i takt med att ordrarna kommer utan att de har en batch "råa" ramar som sedan byggs ihop, lackas och byggs upp lokalt. Sen kan ju lackeringen ske någon helt annanstans för att få ned kostnaden så skickar de säkert batcher med ramar till lackstället så tar det sin stund osv.
Men det vore onekligen intressant att veta hur det går till.
8 månader för en sving från YT. När det väl fanns en tillgänglig var det högsäsong här och jag hade vart tvungen och skicka hela cykeln till tyskland för att få den bytt. Eftersom det var kosmetiskt fel struntade jag i att byta.När jag fick ramen utbytt på min yt jeffsy förra året så tog det ungefär ett halvår för dom att fixa fram en ny.
Man kan välja till lokal valuta i paypal under betalningenNi som köpt från propain hur betalade ni?
orolig att det blir rejäl växlingsavgift med paypal. När jag läser står det 4% och det är möjligt mycket på 35k.
Och om man har klarnakortet så äre inge tillägg alls på växlingenMan kan välja till lokal valuta i paypal under betalningen
Bra tips!Man kan välja till lokal valuta i paypal under betalningen
Det var ooms från början. Han skrev en beskrivning. Jag minns inte just nu men det var enkelt att se när man tittade efter detBra tips!
kändes surt att vaska ett par tusen bara sådär.
Sant men risk för fel och problem känns större än med paypal. Tror jag gjort banköverföring till utlandet en gång i mitt liv men 100tals paypal köp ;).Eller så kör man en hederlig banköverföring.
Aj då! Tråkigt att bli sjuk precis när grejorna kommer!Tycker du gjort kloka val! Min hamnade på samma pris.
Tog själv en dämpare ultimate Air men skulle nog valt fjäder. Inte för jag vantrivs med luft meeeen....
Bättre med enkla Code än G2 rcs.
Skulle dock nog valt Bigbetty bak. Du kommer släpa på närmare 2,5kg däck så nog kan du skippa lite motstånd med biggbettys lägre klackar bak.
Sjukt fin hoj! Tyvärr blev jag sjuk dan efter premiärtur så jag har inte kört nått mer på 4 veckor... Ska bli nån kvällsrunda i veckan!
Tack för infon!Spec enligt bild!
Dom har ju en tabell på hemsidan om hur lång dropper man får plats med. Har ju iofs XL så det borde aldrig varit ett problem...
När jag beställde fanns bara 160mm som längst. Grenmått typ 90cm.
Ser ju ut som du kan klämma in en 200mm dropper!Ja just det var ju en visa tråd...Visa bilaga 456310
Ja jag har insett det! Finns väl 180 i shopen nu, hade ju passat mig bättre. Äh jag börjar såhär. Första riktiga fullblods enduron så jag tycker allt är fränt med den ändå!Ser ju ut som du kan klämma in en 200mm dropper!
Min radon Slide har en 150mm tryck i botten. Vill nog ha in en så lång som bara möjligt. Går att stoppa en stopp bitar i vissa modeller så man kan kapa ner säg en 200mm dropper till 190mm om det skulle behövas.Ja jag har insett det! Finns väl 180 i shopen nu, hade ju passat mig bättre. Äh jag börjar såhär. Första riktiga fullblods enduron så jag tycker allt är fränt med den ändå!![]()
Exakt. Man anger inte måttet från BB till toppen av röret i ritningen. 221mm max längd är ganska snålt. Många droppers är över 260mm.Kollar man på bilder, så verkar röret vara lite längre på CF modellen? Kan iof vara olika storlekar som dom visar på bilderna.
Tråkigt!Pga osäkerheten och den förlängda leveranstiden så mailade jag in propain om återbetalning/häva köpet =/
Tyder det på hemsidan deras att man har 14 dagars ångerrätt utan anledning?
Framskjuten planerad tillverkning 30 april, sen leverans hem på det. Halva maj om inte hela maj hinner gå! Och i dessa tider ka det ta längre tid ( eller kortare tid självklart)
gick och köpte en Evil Wreckoning LB ram nu istället!![]()
ja faktiskt, men jag är för otålig och det är en väldans osäkerhet nu med denna pandemi.Tråkigt!
vad hade du beställt?
shit,jag som tänkte beställa en tyee AL....men maj känns så därja faktiskt, men jag är för otålig och det är en väldans osäkerhet nu med denna pandemi.
Large Tyee AL, Raw med super deluxe Ultimate coil ( ram-kit dvs )
Ta över min då så kanske du tjänar några veckorshit,jag som tänkte beställa en tyee AL....men maj känns så där
Låter ju inte bra alls. Tänker köpa en Tyee AL men komplett cykel. Står 15-19 mars på hemsidan och det kan jag tycka är okej. Så länge jag har cykeln innan maj så är jag ganska nöjd. Men 30 april som datum redan nu så kan man förvänta sig att ha cykeln i mitten av maj som tidigast.ja faktiskt, men jag är för otålig och det är en väldans osäkerhet nu med denna pandemi.
Large Tyee AL, Raw med super deluxe Ultimate coil ( ram-kit dvs )
Såhär stod det i mina Mail:Låter ju inte bra alls. Tänker köpa en Tyee AL men komplett cykel. Står 15-19 mars på hemsidan och det kan jag tycka är okej. Så länge jag har cykeln innan maj så är jag ganska nöjd. Men 30 april som datum redan nu så kan man förvänta sig att ha cykeln i mitten av maj som tidigast.
ska beställa idag så får väll se vad man får för datum. Värsta fall kanske jag ändrar till en CF med lite billigare tillval.
något jag sett som stör mig är att dom säger garantin gäller från beställning och inte leverans. Är väll fine vid snabba leveranser men nu är det >4mån.