Visa din Propain

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Skulle säga bikepark om man inte bara åker stök, hoppleder och flow är den nog roligare! Sen även om man kör mycket park men ändå vill kunna trampa runt i hemmaskogarna :)
Spindrift vs Tyee. Säger som Yngwie - How can less be more? More is more!
Spindrift vs Rage. Yngwies lag gäller även här, more is more, men frågan man behöver ställa sig är. Vill jag kunna trampa utan att dö?

Jag köpte spindrift för jag kör mycket utför, ofta utan lift. Ville kunna trampa upp för egen maskin, och även köra lite på lokala skogsstigar också. Den gör inte bort sig någonstans egentligen men man bör kanske passa sig för att cykla xc tillsammans med någon som har xc hoj.. :ROFLMAO:

Rutbritt

Aktiv medlem
Visa din Propain
Hej.
Sitter med tummen på köpknappen för att eventuellt klicka hem en tyee al 29a. Det som hindrar mig är tanken på att den är lite "overkill" för mina behov. Cyklar uppför och nedför i ett stökigt Gbg, främst Hisingen och sedan 3-4 helger om året i t.ex sälen eller isaberg.
Vill ej ha en plöjmaskin utan livfull känsla. Vad är era tankar?

hoxa

Medlem
Visa din Propain
Hej!
Är galet sugen på en Tyee al 29” men blir inte helt klok över vilken storlek jag borde satsa på.
jag är 177 med en inseam på 81. Enligt min längd så borde jag hamna i sista hacket på en M. Men på en bild verkar även L rekommenderas även om de säger från 178 på L.

Är det någon som har en och kan komma med lite guidning. Hur upplever ni dem i relation till er längd? De känns ju aningen korta och jämför jag geo med tex Trek slash så stämmer den i L ganska mycket in på storlek M/L vilket också är det mitt mått säger att jag skall ha på en slash. Det skiljer lite på stack (Tyee högre) men det borde ju inte påverka så mycket.

vad tror ni om att ta en L fast med kortare styrstam?

tack!

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
Hej!
Är galet sugen på en Tyee al 29” men blir inte helt klok över vilken storlek jag borde satsa på.
jag är 177 med en inseam på 81. Enligt min längd så borde jag hamna i sista hacket på en M. Men på en bild verkar även L rekommenderas även om de säger från 178 på L.

Är det någon som har en och kan komma med lite guidning. Hur upplever ni dem i relation till er längd? De känns ju aningen korta och jämför jag geo med tex Trek slash så stämmer den i L ganska mycket in på storlek M/L vilket också är det mitt mått säger att jag skall ha på en slash. Det skiljer lite på stack (Tyee högre) men det borde ju inte påverka så mycket.

vad tror ni om att ta en L fast med kortare styrstam?

tack!
Jag hade tagit en M i ditt läge. Jag är 181 med inseam på 88 ish och har haft cyklar med liknande geometri i storlek Large och har inte velat ha större. Provade en Trek Slash i L och den tycker jag blev för stor / dåligt balanserad då jag hamnade för långt bak i relation till front center = är det inte tokbrant får man jobba för att tålla tryck på fronten. Detta har även bland annat Enduro-Mtb anmärkt på i sina tester och de rekommenderade att downsize a till ML för någon på runt 180 cm.

Speciellt om du tänkt dig att också använda den på stig / trampa runt med - för race enbart kan större vara fördelaktigt i riktigt hög fart men som allround tror jag på en M.
Det här med kort styrstam är personligen inte en favoritlösning. Allt beror på den totala balansen och hur centrerad man blir i cykeln och en för lång cykel med kort styrstam ger bara ännu mindre tryck på fronten och floppigare styrning.
Tyeen har ju lite längre kedjestag vilket ger bra centrering men lite mindre bus egenskaper möjligtvis men vill man ha en "jib" hoj är det ändå fel cykel.

hoxa

Medlem
Visa din Propain
Jag hade tagit en M i ditt läge. Jag är 181 med inseam på 88 ish och har haft cyklar med liknande geometri i storlek Large och har inte velat ha större. Provade en Trek Slash i L och den tycker jag blev för stor / dåligt balanserad då jag hamnade för långt bak i relation till front center = är det inte tokbrant får man jobba för att tålla tryck på fronten. Detta har även bland annat Enduro-Mtb anmärkt på i sina tester och de rekommenderade att downsize a till ML för någon på runt 180 cm.

Speciellt om du tänkt dig att också använda den på stig / trampa runt med - för race enbart kan större vara fördelaktigt i riktigt hög fart men som allround tror jag på en M.
Det här med kort styrstam är personligen inte en favoritlösning. Allt beror på den totala balansen och hur centrerad man blir i cykeln och en för lång cykel med kort styrstam ger bara ännu mindre tryck på fronten och floppigare styrning.
Tyeen har ju lite längre kedjestag vilket ger bra centrering men lite mindre bus egenskaper möjligtvis men vill man ha en "jib" hoj är det ändå fel cykel.
Åh jag som lagt hela natten till att övertyga mig om att jag hade rätt. Så kommer du med ett så rimligt svar :) men du har ju en sjukt bra poäng, jag skall ju inte rejsa med det utan även ha kul på hemmastigarna.
Jag skall fundera vidare men måste erkänna att du nog faktiskt har rätt många poänger. Så tack!

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Åh jag som lagt hela natten till att övertyga mig om att jag hade rätt. Så kommer du med ett så rimligt svar :) men du har ju en sjukt bra poäng, jag skall ju inte rejsa med det utan även ha kul på hemmastigarna.
Jag skall fundera vidare men måste erkänna att du nog faktiskt har rätt många poänger. Så tack!
Propain säger det ju själva i sina storlekstabeller där det är ett spann från "smootly running" - "well balanced" - "playful".

Själv har jag en spindrift i M och en cube stereo 140 i M (jag är 172 lång). Den ena lite stadigare och den andra som en gasell. Båda funkar fint till stig även om cuben funkar finare och spindrift med dh däck inte rullar riktigt så lätt. Men det slutar i 9 fall av 10 med spindriften oavsett. :ROFLMAO:

Tänkte du enbart köra stig med en tyee?

landberg

Ny medlem
Visa din Propain
För sakens skull så tänkte jag lägga in en punklista över mina erfarenheter av min Propain Tyee AL à la modellår 2019. En del har säkerligen hänt med ramarna sedan dess också.

Orkar inte översätta, så håll till godo:
The below stuff is for a Propain Tyee 2019:

Good stuff:
  • The configuration utility was awesome, got me most of the components I wanted.
  • Good value when it comes to component selection
  • The Newmen wheelset I got with it has been really good, it's stood up perfectly to my abuse. I'll likely be a returning customer on those.
  • Propain support has been friendly and helpful!

Stuff that's good to be aware of:
  • The raw finish really is raw aluminium, no coat of any sort. Beautiful but somewhat difficult to keep clean. Silicone polish has done wonders to keep the bike more easy to clean.
  • Frame shape can be tricky to hang on some car holders (for trailer hitch mount that is), not a problem if you put bikes on the roof.

As for the actual things I've bumped into and annoyed me:
  • Leverage on the rear and me being a ~100kg rider (distributed over 186 cm/6"1 feet) has resulted in shock pressures at ~21-22 bar (305-320 psi) which is above your standard shock pump (max pressure for the DPX2 is 350psi/24.1bar). The old-style propain frames are pretty space limited, so shock options are limited if I want to switch to a higher-volume shock.
  • Bearings, all of them turned into bushings within one year (not that strange). The replacement set I got from wasn't exactly the same as was delivered with the frame. Also had to make tools to fit the rather non-flat surfaces around the bearings, so I could extract them.
  • Axles for the linkage required *a lot* of percussive persuasion to get out, more than I would think reasonable.
  • Shock position has me turning the bike upside down when adjusting pressure so that I don't fill my shock pump with oil.
  • Limited technical archive information, it's basically a exploded view and a generic users manual.
  • The bottom bracket cavity actually turned into a dirt collector somehow, which I found out when replacing my failed bottom bracket (failed seal, probably not related).

So, returning to the frame, I think it's a case of one getting what one pays for. There has to be a reason that the Propain aluminium framesets hoover around ~1000€ whereas for example a RAAW Madonna or Transition Patrol alu frameset clocks in at ~2200€.

That and all people being slightly different, I believe there will be just as many experiences as there are people. Had I been 20kgs lighter, I'd likely thought less about the shock pressures for example.

So in the end, it's been ups and downs. I see my Tyee continuing to be my main for the time to come, just upgrading it part by part. Frame might be upgraded at some point too but it's not that urgent. The new Propain frames look pretty good too.

Probably forgot something, but that's my two cents.

hoxa

Medlem
Visa din Propain
Propain säger det ju själva i sina storlekstabeller där det är ett spann från "smootly running" - "well balanced" - "playful".

Själv har jag en spindrift i M och en cube stereo 140 i M (jag är 172 lång). Den ena lite stadigare och den andra som en gasell. Båda funkar fint till stig även om cuben funkar finare och spindrift med dh däck inte rullar riktigt så lätt. Men det slutar i 9 fall av 10 med spindriften oavsett. :ROFLMAO:

Tänkte du enbart köra stig med en tyee?
Jo jag såg den där skalan också. Skulle bara vilja hör en icke marknadsförare om sina egna erfarenheter:)

haha Spindrift med dh sulor låterju inte så trampvänligt :) men skönt att du tar den ändå.

kör ju absolut mest Stig men kanske 20-30 dagar park per år. Känner ändå att Spindrift är lite för det för mig. Jag har idag en 2015 års canyon strive som jag i stort är nöjd med för hur jag åker.

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
Jag kom precis hem från Järvsö men vet inte om det var mig du träffade (Har en blå L ale 29 coil med orange dekaler).

Jag har tänkt göra en lite seriösare recension av cykeln när jag haft den lite längre men kan väl ge mina intryck efter att ha kört den drygt två månader. Kört mest dh/enduro men en del träning på platten samt stigar. Den är nog nästan tre kilo tyngre än min tidigare carboncykel Jeffsy, men känns bara märkbart klumpigare i riktigt sakta farter. Endo är klart svårare men jag var ingen hejare på det innan men de försök jag gjort nu har det inte gått alls bra.

Då det är så himla lite pedal boob accelererar den fortare än min tidigare cykel. Coil-Dämparen har grymt bra support så när man får till bra preload timat med bunnyhop bra kommer man mycket högt (minst ett par dec högre än tidigare cykel för mig i alla fall). Småkänsligheten är som många recensenter klagat på lite hård. Jag har skruvat ut fjädern så mycket jag kan vilket hjälpte motverka detta en del, och ligger på 30% sag. Jag kommer när däcken är slug gå upp till 2.5 eller 2.6 tum bak för att ytterligare öka känsligheten för småstök. I mid- och fullrange dämpning verkar länkaget göra ett bra jobb. Första gången jag körde med cykeln utför så körde jag på en lokal stökig stenig enduro/dh bana körde jag kört en del, och hade kört i 47 km/h istället för 40 som tidigare var mitt snabbaste. Och detta var innan jag skruvade ut fjädern så att coilen blev känsligare. Som snabbast har jag kört (på en annan dh bana) 65,9 km/h enligt strava, och här hade jag tidigare som snabbast kört i 54 km/h med min jeffsy, och det kändes som ett lotteri om jag skulle ta mig ner helskinnad, medan jag bara var lite skitskraj när jag körde med Tyeen.
Som sagt, när man fått upp fart är Tyeen väldigt stabil, men fortfarande otroligt smidig om man lägger ner cykeln. Jag har haft svårt att greppa detta men blev verkligen varse om det i Järvsö nu i veckan när jag körde tighta skarpa berms och andra kurvor. Trots sin längd går den att slänga från sida till sida utan att jag känner att stabiliteten försakas.

Tack vare branta sittvinkeln (och kanske geon för övrigt) är denna överlägsen Jeffsyn beträffande all form av trampning, speciellt uppför.

Gillar man att köra riktigt fort men ändå vill ha en enormt smidig cykel som är mycket trampvänlig kan jag varmt rekommendera denna.
Nu när det gått lite mer tid Karl, kan vi få ett nytt utlåtande :)?

KarlCrox

Aktiv medlem
Visa din Propain
Nu när det gått lite mer tid Karl, kan vi få ett nytt utlåtande :)?
Ja ok. Smekmånaden är över men jag känner mig lika imponerad av cykeln som tidigare. Jag har problem att få klossarna till mina code bromsar att åka tillbaka men det är garanterat delvis jag som är dålig på att fixa dem ordentligt. Stans hjulen, som ska vara bra har jag trots inserts lyckats skada + ekrar.

Jag skulle vilja testa en fjäder som är riktigt känslig i början av stroket, det små bunp känsligheten kan bli bättre. Annars kan jag inte komma på något mer jag önskar ändra på. Sjukt bra cykel!

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
Propain har inte årsmodeller och långa leveranstider så beställer du nu blir det nog 2021 i alla fall. Läste på tyska mtb news att folk börjat få 2021 dämpning på cyklarna redan.

Visa din Propain
Är också lite småsugen på en uppdaterad Hugene och den nuvarande har varit totalt out of stock i flera månader nu i alla storlekar. De borde ju lyckas lansera en ny under vintern kan man hoppas.

capercock

Ny medlem
Visa din Propain
Är också lite småsugen på en uppdaterad Hugene och den nuvarande har varit totalt out of stock i flera månader nu i alla storlekar. De borde ju lyckas lansera en ny under vintern kan man hoppas.
Jag mailade och frågade när den blir beställningsbar igen. Dom kunde inte svara exakt, men trodde att det dröjer till årsskiftet innan den är uppe på sidan igen...

...vilket fått mig att snegla på Radon Slide Trail 9.0. Hmm.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer