Visa din Propain

liveforthis

Aktiv medlem
Visa din Propain
Men får inte ihop det .har du 30% sag? Och du vill inte spänna fjädern för o tappa små stök känslighet ? , Du kan ju lätt köra 25-28% sag utan att tappa smallbump, Jag hade liksom 550 fjäder (32%sag) vägde 98kg på min tyee och hade inga problem med hårda bottningar. Nya hojarna är ju dessutom ännu bättre lämpade för coil. Sen ang spänna fjädern så är räju rek 1-3varv så spänn mer. Du kommer ju tappa små känsligheten av att gå upp en hårdhet med. Som Jordi säger du kan inte åka mjukt och snabbt 🤗😉

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Har redan full HSC dämpning (0 click från stängd)
Jaha är dina inställningar från fullt stängd. Trodde du menade 0 som i fullt öppen. Men då är det väl kraftigare fjäder som är medicinen. Att förspänna mer hjälper föga om du har problem med bottning, då flyttar du bara upp kurvan. Du behöver en högre fjäderkonstant.

liveforthis

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ja shop til you drop ;) isf testa skruva upp förspänningen lite, finns en anledning till dom rek 1-3varv . (Fin justering) är sag rätt så känns det ju konstigt att gå upp i fjäder. På en hoj som är lämpad för fjäder dämpare.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din Propain
Men får inte ihop det .har du 30% sag? Och du vill inte spänna fjädern för o tappa små stök känslighet ? , Du kan ju lätt köra 25-28% sag utan att tappa smallbump, Jag hade liksom 550 fjäder (32%sag) vägde 98kg på min tyee och hade inga problem med hårda bottningar. Nya hojarna är ju dessutom ännu bättre lämpade för coil. Sen ang spänna fjädern så är räju rek 1-3varv så spänn mer. Du kommer ju tappa små känsligheten av att gå upp en hårdhet med. Som Jordi säger du kan inte åka mjukt och snabbt 🤗😉
Att lägga på förspänning på fjädern minskar sag men knappast bottningsbenägenheten va?

liveforthis

Aktiv medlem
Visa din Propain
Att lägga på förspänning på fjädern minskar sag men knappast bottningsbenägenheten va?
Ne ne. Men länkaget är ju inte helt linjär som en fjäder ? Så minskar du sag så kommer det rimligt också minska chansen till bottning. Om det då inte är tillräckligt . Så skulle jag säga gå upp 1 snäpp i fjäder. Bara för att fjädern 500lbs säger vi är konstant så är ju inte länkaget på hojen det.

Shrue

Aktiv medlem
Visa din Propain
Min egna erfarenhet är att ju mer förspänning och mindre sag, ju stötigare känns det över småstök. Det krävs ju mer energi innan dämparen rör sig, så istället rör sig cykel och åkare uppåt. Har också testat att köra typ 2 varv förspänning, men bottnade fortfarande. Så det är nog som Valhalla skriver att du bara hamnar en bit in på fjäderkurvan med mer förspänning. För att undvika bottning behövs med dämpning eller hårdare fjäder.

Men det är ju något som är galet om jag kör en fjäder anpassad för 90kg+ när jag väger typ 75kg och ändå bottnar relativt lätt (och framförallt hårt). Att det funkade för 98kg Liveforthis men inte mig tyder ju också på att dämparen inte funkar som den ska 😢

Shrue

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ne ne. Men länkaget är ju inte helt linjär som en fjäder ? Så minskar du sag så kommer det rimligt också minska chansen till bottning. Om det då inte är tillräckligt . Så skulle jag säga gå upp 1 snäpp i fjäder. Bara för att fjädern 500lbs säger vi är konstant så är ju inte länkaget på hojen det.
Men dämparen kommer ju fortfarande bara röra sig max 55mm (i mitt fall), hävarmen/levrage curve förändras ju inte för att du går upp i förspänning.

liveforthis

Aktiv medlem
Visa din Propain
Min egna erfarenhet är att ju mer förspänning och mindre sag, ju stötigare känns det över småstök. Det krävs ju mer energi innan dämparen rör sig, så istället rör sig cykel och åkare uppåt. Har också testat att köra typ 2 varv förspänning, men bottnade fortfarande. Så det är nog som Valhalla skriver att du bara hamnar en bit in på fjäderkurvan med mer förspänning. För att undvika bottning behövs med dämpning eller hårdare fjäder.

Men det är ju något som är galet om jag kör en fjäder anpassad för 90kg+ när jag väger typ 75kg och ändå bottnar relativt lätt (och framförallt hårt). Att det funkade för 98kg Liveforthis men inte mig tyder ju också på att dämparen inte funkar som den ska 😢
Ah okej då har du testat 2varv iaf 😊.
Ja det låter som det klart kan va något galet med dämpare faktiskt. För känns konstigt att propain skulle ha en rek för fjäder(vikt åkare) och man ändå hamnar så långt ifrån den. 🤔

liveforthis

Aktiv medlem
Visa din Propain
Men dämparen kommer ju fortfarande bara röra sig max 55mm (i mitt fall), hävarmen/levrage curve förändras ju inte för att du går upp i förspänning.
Ja jag tar på mig tänkte lite fel där ändå 🤣, samtidigt har jag själv haft framgång med lite mer förspänning 🤭

Senast ändrad:

Shrue

Aktiv medlem
Visa din Propain
Efter lite research får jag nog rätta det jag skrev en aning. Det kommer krävas lite mer kraft att bottna om du har mer förspänning (förutsatt att fjädern ligger inom sitt normala arbetsområde), däremot kommer skillnaden inte vara speciellt stor utan för bästa resultat ska man ha en så hård fjäder som möjligt (förutsatt att man har rätt sag). Resten kompenseras med mer/mindre dämpning.

liveforthis

Aktiv medlem
Visa din Propain
Efter lite research får jag nog rätta det jag skrev en aning. Det kommer krävas lite mer kraft att bottna om du har mer förspänning (förutsatt att fjädern ligger inom sitt normala arbetsområde), däremot kommer skillnaden inte vara speciellt stor utan för bästa resultat ska man ha en så hård fjäder som möjligt (förutsatt att man har rätt sag). Resten kompenseras med mer/mindre dämpning.
Hur mycket sag har du fram ?

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Exakt. Du ändrar inte vinkeln på fjäderkurvan utan du lyfter hela kurvan ett snäpp bara. Så ökar du förspänningen säg 50 kg så lägger du på 50 kg när den är max komprinerad också.

Med högre fjäderkonstant ökar du vinkeln på kurvan, dvs vid sag är kraften bara lite större men vid full kompression är den mycket större.

Shrue

Aktiv medlem
Visa din Propain
Då har du rätt högt bakhäng med 20% fram o 30 bak (balansen) fram bak . Testa köra 25% fram för och få lite mer framvikt på hojen.
Har inte experimenterat supermycket med framgaffeln än, men gillar hur den känns med nuvarande tryck. Ska jag ha mer sag får jag sänka trycket och kommer då blåsa igenom mellanregistret snabbare samt behöva köra en till token för att inte bottna.

KarlCrox

Aktiv medlem
Visa din Propain
Enduro Mag har testat Tyee tillsammans med de andra mest potenta endurohojar.
Knappast förvånande vann Tyee ”Bästa köp”. Har nu haft min sen i torsdags och håller på att försöka ställa in dämpningen. Men jisses, vad snabb, stabil och ändå smidig den är!!
Återkommer med en liten recension när jag haft den ett tag.

Shrue

Aktiv medlem
Visa din Propain
Fick monterat nya fjädern, kändes bättre än Öhlins 525lbs men kan fortfarande bottna den. Dock inte lika dramatiskt som tidigare, så det finns fortfarande hopp 🤗
97E2D546-1AFD-433A-A948-B227B1C4BD35.jpeg

Ny film 🍿

liveforthis

Aktiv medlem
Visa din Propain
🤔tycker ju det känns konstigt att du ska behöva en 500-610lbs fjäder....till det "lilla" hoppandet (No diss). Böttnar du helt där ?

Shrue

Aktiv medlem
Visa din Propain
🤔tycker ju det känns konstigt att du ska behöva en 500-610lbs fjäder....till det "lilla" hoppandet (No diss). Böttnar du helt där ?
Trycker till cykeln en del, så det är ju inte en smutt landning direkt.. Men absolut, kan jag bottna den såhär lätt av min egenvikt så finns ju inte så mycket marginal om man missar överhoppar en landning och landar platt exempelvis. Är rätt så säker på att jag bottnar där ja, känns iaf så och fjädern ser inte ut att ha något mer att ge.

92A2F214-DC40-470B-B401-02377AC5CCB9.png

liveforthis

Aktiv medlem
Visa din Propain
Trycker till cykeln en del, så det är ju inte en smutt landning direkt.. Men absolut, kan jag bottna den såhär lätt av min egenvikt så finns ju inte så mycket marginal om man missar överhoppar en landning och landar platt exempelvis. Är rätt så säker på att jag bottnar där ja, känns iaf så och fjädern ser inte ut att ha något mer att ge.

Visa bilaga 419472
Hade vart bättre med typ ett drop till platt landning och filma typ en mur/Kant el kanske en mindre trappa typ bara för o se mer när du landar "naturligt"

Shrue

Aktiv medlem
Visa din Propain
Får se om det blir Vallåsen till helgen. Gjorde en del sköna bottningar där sist, så det ska bli spännande att se om det blivit någon förändring.

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Men du bottnar ju allt, bakdämpare, gaffel, däck.
Prova att inte trycka till i landningen utan snarare absorbera smällen...

trampapådå

Aktiv medlem
Visa din Propain
De lär nästan vara nåt fel på dämparen. Men helt ärligt hur lite luft har du i gaffeln? Du bottnar ju nästan den med inkluderande däck på ett bunnyhopp? Sen ser rebounden brutal ut som kastar upp dig en vända till?
Kanske är mig de är fel på men ser märkligt ut!

Shrue

Aktiv medlem
Visa din Propain
Hade lägre tryck gaffeln än vanligt efter ha testat lite olika inställningar. Däcken hade jag inte pumpat på typ 2 veckor, skulle ju bara testa dämparna :censored:

Drog på 2 klick till HSR när jag bytte fjäder, kanske behöver något klick till. Men sen ska ju tilläggas att jag trycker till cykeln rätt bra i landningen för att belasta dämparna hårdare. Det leder ju också till det fina skuttet efter komprimeringen 😉

Visa din Propain
Hej, första inlägget för mig efter att läst artiklar och forum under en tid!

Vad är egentligen skillnaden mellan Propain Hugene och Tyee? Jag har nämligen börjat kika efter en heldämpad mtb efter att ha cyklat stigar på min 29" hardtail i många år. Vad jag kan se har de liknande wheelbase/reach men Hugene har något lägre stack. Vikten (Propains siffror) är knappt halvkilot mer på Tyee vilket låter försumbart...

Jag fick upp ögonen för Hugene då det blev bästa trail cykel i år, men ju mer jag läser och tittar så blir jag osäker på Tyee kanske kunde vara aktuellt. Cykelmässigt blir det för mig mest flowiga skogsstigar, en del klättring, mycket rötter. Jag försöker också börja mer med att hoppa med cykeln. Har planer på att besöka skidbackar sommartid som då servar mountainbike åkare.

Tyee är klass 5 medan Hugene är klass 4 och inte helt godkänd för cykelparker vad jag förstår?

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
Hugene är en stighoj.
Tyee en endurohoj med mer slaglängd och bättre utförsegenskaper dvs. inte lika trampeffektiv.

Av din beskrivning låter Hugene mer som rätt val.

Visa din Propain
Hugene är en stighoj.
Tyee en endurohoj med mer slaglängd och bättre utförsegenskaper dvs. inte lika trampeffektiv.

Av din beskrivning låter Hugene mer som rätt val.
Mm det är ungefär slaglängden jag sett som skiljer dem åt. Hade varit väldigt intressant att kunna prova båda back-to-back för att se hur en Tyee beter sig mot Hugene.

Går det fortfarande bra att ta med en Hugene till bikeparken?

Senast ändrad:

KarlCrox

Aktiv medlem
Visa din Propain
Igår började min Bike yoke revive släppa sadeln, så den flyttar sig horisontalt när jag sitter och trampar. Har skruvat loss och på sadeln igen men finns bara 4mm skruv på droppern som är för luftning, så jag fattar inte hur jag ska få sadeln att inte ”skruva på sig”. BikeYoke har inte svarat och finns inget i manualen.
Känns som ett enkelt fel som jag missar att lösa.

Kan tyvärr inte bifoga videon (fel format), men det är alltså "nosen" på sadeln som ändrar riktning från framåt till sidan när jag sitter och trampar.

Hoppas någon har en snabb lösning på problemet!

Crossmax

Aktiv medlem
Visa din Propain
Igår började min Bike yoke revive släppa sadeln, så den flyttar sig horisontalt när jag sitter och trampar. Har skruvat loss och på sadeln igen men finns bara 4mm skruv på droppern som är för luftning, så jag fattar inte hur jag ska få sadeln att inte ”skruva på sig”. BikeYoke har inte svarat och finns inget i manualen.

Kan tyvärr inte bifoga videon (fel format), men det är alltså "nosen" på sadeln som ändrar riktning från framåt till sidan när jag sitter och trampar.

Låter ju helt sjukt. Säker på att det inte är hela stolpen som roterar i sidled (dvs du behöver dra åt sadelstolpsklämman på ramen)?

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain

Vet inte om jag fattar vad du menar. Hur skruvar det på sig? Sadeln fästs in med två skruvar underifrån i klämman. Den i sidan är ju för revivefunktionen.. Bör vara rätt failsafe.

Eller menar du att allt roterar kring sadelstolpens axel? Markera i så fall ram och stolpe så ser du sedan vad det är som snurrar. Annars så lägger du upp två bilder här, en före och en efter rotation så ska vi nog kunna klura ut detta.

KarlCrox

Aktiv medlem
Visa din Propain
Vet inte om jag fattar vad du menar. Hur skruvar det på sig? Sadeln fästs in med två skruvar underifrån i klämman. Den i sidan är ju för revivefunktionen.. Bör vara rätt failsafe.

Eller menar du att allt roterar kring sadelstolpens axel? Markera i så fall ram och stolpe så ser du sedan vad det är som snurrar. Annars så lägger du upp två bilder här, en före och en efter rotation så ska vi nog kunna klura ut detta.

Bilagor

KarlCrox

Aktiv medlem
Visa din Propain
Första bilden är som sadeln ska vara och sedan hur det blir när man sitter och trampar på andra bilden
Det roterar allts horisontellt kring sin egen axel.
Det är alltså överdelen av dropper som roterar med sadeln, delen där sadelskruvarna sitter. Övriga droppern rör sig ej.

Crossmax

Aktiv medlem
Visa din Propain
Låter sjukt märkligt alltså! Om det är som marr föreslår att guide-pinnarna ramlat ut så måste den varit felmonterad. Ett annat alternativ är att toppen av innerröret är pressat in i röret och har släppt där. Vore intressant att veta vad felet var om du får reda på det!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer