Visa din Propain

Visa din Propain
Ska byta ut lite grejer samt kolla hur lång dropper jag kan klämma i innan det blir provkörning. Men den var bra packad, kanske något lång slang till frambromsen som måste kortas. Tydligen var min 35mm stam restad, så fick en 50mm monterad samt en lapp på tyska att de skulle skicka 35an när den kom in i lager ??
Nu vill vi ha en rapport från en första provkörning - eller har du ännu inte provkört?
Jag skulle aldrig kunna hålla mig..;-)

Visa din Propain
Nu vill vi ha en rapport från en första provkörning - eller har du ännu inte provkört?
Jag skulle aldrig kunna hålla mig..;-)

Tyskarna har varit ovanligt sega med att leverera prylar, så det har dragit ut på tiden. Blev klar med den förut idag och var ute en sväng precis.
Den känns väldigt alert och lättmanövrerad jämfört med min andra cykel (Capra 29” med coil), trots att den väger typ samma (strax under 16kg). Dock så bottnar jag väldigt lätt, trots rätt sag och massvis med HSC. Får troligtvis gå upp i fjäderstyrka, eller om det är något som är fel med dämparen.
Men jag tror den här cykeln kan bli riktigt grym när jag fått till bakdänparen, den är riktigt trampeffektiv och lätt att pumpa/hoppa med.

edit: OneUp V2 180mm funkar finfint i Large-ram
67A10FA1-E6E6-4595-920E-9289656BF64F.jpeg
8FAA2E2C-D445-4F64-9C01-967C9BA5B898.jpeg
36096081-15E6-4096-B9C8-EDA95FAB05E4.jpeg
70385C2C-0CD6-4BF7-B221-132514073BA1.jpeg

Visa din Propain
Den är galet fin den hojen.
Tyskarna har rätt stora restriktioner pga corona så att de levererar öht är en bedrift.

Du kanske skulle gå upp ett snäpp på fjädern om du tycker den bottnar för lätt.

Edit: Nu ser jag att din dämpare inte tycks ha något genomslagsgummi? Eller ser jag fel? Kollar man bilder på fox x2 har den en stor gummikuts. Denna rampar ju upp en hel del sista 1/3 av slaget

Se här:
Screenshot_20200424-164818_Kiwi Browser.jpg

Senast ändrad:
Visa din Propain
Den är galet fin den hojen.
Tyskarna har rätt stora restriktioner pga corona så att de levererar öht är en bedrift.

Du kanske skulle gå upp ett snäpp på fjädern om du tycker den bottnar för lätt.

Edit: Nu ser jag att din dämpare inte tycks ha något genomslagsgummi? Eller ser jag fel? Kollar man bilder på fox x2 har den en stor gummikuts. Denna rampar ju upp en hel del sista 1/3 av slaget

Se här:
Visa bilaga 412662

Den har genomslagsgummi, dock inte lika fet som på din bild (2021-modellen).
3B0D8099-8281-463D-A19D-57D6A852CDD5.jpeg

Visst kan jag gå upp i fjäderstyrka, men är orolig för att jag kommer få fel sag. Dock är det ju inget alternativ att köra som den är nu, så jag får nog testa att gå upp ett snäpp.
783ABC7A-6646-496E-BC58-7839A2988937.jpeg

Visa din Propain
Tyskarna har varit ovanligt sega med att leverera prylar, så det har dragit ut på tiden. Blev klar med den förut idag och var ute en sväng precis.
Den känns väldigt alert och lättmanövrerad jämfört med min andra cykel (Capra 29” med coil), trots att den väger typ samma (strax under 16kg). Dock så bottnar jag väldigt lätt, trots rätt sag och massvis med HSC. Får troligtvis gå upp i fjäderstyrka, eller om det är något som är fel med dämparen.
Men jag tror den här cykeln kan bli riktigt grym när jag fått till bakdänparen, den är riktigt trampeffektiv och lätt att pumpa/hoppa med.

Visa bilaga 412647Visa bilaga 412648Visa bilaga 412649Visa bilaga 412650
Kan vara den snyggaste cykel jag sett. Upplevs den i närheten av den premium-känsla man får av bilderna?
Hur lång är du - verkar inte sticka upp jättemånga centimeter på en 180mm dropper?
Och hur mkt väger du, (har beställt 500lb coil) hur mycket "pedal-bob" upplever du när du har så mjuk fjädring?

Visa din Propain
Äh det där är väl bara spd ryck? :cool:
Men jag tycker det ser helt klart ut som att du har för mjuk fjäder.... Vad har du för sag egentligen?

ganska exakt 30%

Kan vara den snyggaste cykel jag sett. Upplevs den i närheten av den premium-känsla man får av bilderna?
Hur lång är du - verkar inte sticka upp jättemånga centimeter på en 180mm dropper?
Och hur mkt väger du, (har beställt 500lb coil) hur mycket "pedal-bob" upplever du när du har så mjuk fjädring?

Den känns väl rätt så standard skulle jag säga, man får väl vad man betalar för. Är 181cm lång och skulle kunna kört droppern ca 2-4cm lägre tror jag utan större bekymmer. Väger ca 75kg med lättare utrustning, så ligger ganska mitt i spannet för 450lb-fjädern (enligt Propains hemsida). Upplever knappt något pedal-bob alls, men då jämför jag med Capran som gungade en del..

Grymt snygg hoj men om den bottnar med lite SPD-ryck är det nog knappast safe för ramen att köra den lite hårdare. Måste ju nästan vara fel på dämparen eller på Propains tabell för fjäderkonstanter om den levererades med ”rätt” fjäder ?.

Ja, jag tycker att något känns lite off. Länkaget ska ju vara rätt så progressivt, så det borde fungera fint med fjäderdämpare. Jag har ju rätt sag, så det borde ju vara rätt fjäderstyrka. Går jag upp i styrka kommer ju sag bli lägre, men det är nog värt att testa. Just nu vågar jag knappt cykla på den..

Fick du 2021modellen automatiskt eller har du byggt ihop cykeln själv?

Plocka ihop den själv, men det är inte de nya 2021 dämparna. De hade inte släppts när jag beställde min i Januari.

Visa din Propain
ganska exakt 30%

Den känns väl rätt så standard skulle jag säga, man får väl vad man betalar för. Är 181cm lång och skulle kunna kört droppern ca 2-4cm lägre tror jag utan större bekymmer. Väger ca 75kg med lättare utrustning, så ligger ganska mitt i spannet för 450lb-fjädern (enligt Propains hemsida). Upplever knappt något pedal-bob alls, men då jämför jag med Capran som gungade en del..

Ja, jag tycker att något känns lite off. Länkaget ska ju vara rätt så progressivt, så det borde fungera fint med fjäderdämpare. Jag har ju rätt sag, så det borde ju vara rätt fjäderstyrka. Går jag upp i styrka kommer ju sag bli lägre, men det är nog värt att testa. Just nu vågar jag knappt cykla på den..

Plocka ihop den själv, men det är inte de nya 2021 dämparna. De hade inte släppts när jag beställde min i Januari.
Ang bottningen; Kontakta Propain och bifoga filmen tillsammans med din vikt - tror de borde vilja se att deras kunder får ut det bästa av deras cyklar.

Visa din Propain
När jag köpte min spindrift valde jag en fjäder som var ett snäpp upp just för att folk tyckte den bottnar för lätt. Får ca 23-25% sag och det funkar prima. Bottnar rätt sällan tycker jag.

Visa din Propain
När jag köpte min spindrift valde jag en fjäder som var ett snäpp upp just för att folk tyckte den bottnar för lätt. Får ca 23-25% sag och det funkar prima. Bottnar rätt sällan tycker jag.
Jag väger 85-87kg i kejsarens kläder...kanske 90kg med FF,ryggplatta och knäskydd.. borde jag gå på en 600 fjäder till Fox dhx2an istället för 500 som är specad för 80-90kg. Vill gärna få lite extra lyfthjälp i stora hopp och kan hantera lite mer skak i stök å bröt

Visa din Propain
Vad jag läst mig till är att många menar att åtminstone i en dh bana är det i sin ordning att bottna några gånger på en bana (inte så lätt som Shrue förstås).

Visa din Propain
Bidrar med min också då. Tyee AL 29" i large.

Tyee2.jpg

Körde det mesta som stock. Det enda jag bytte var bromsar till Magura MT5 och till en Bikeyoke Revive. (Tycker mina Guide RSC inte är jätteimponerande plus Reverben är väl sådär också...)

Beställde 20 Jan med planerat byggdatum 9 maj, så det gick nästan en månad snabbare än planerat vilket man är glad över. Nu ska man bara bli frisk också.

Senast ändrad:
Visa din Propain

Visa bilaga 412752

Körde det mesta som stock. Det enda jag bytte var bromsar till Magura MT5 och till en Bikeyoke Revive. (Tycker mina Guide RSC inte är jätteimponerande plus Reverben är väl sådär också...)

Beställde 20 Jan med planerat byggdatum 9 maj, så det gick nästan en månad snabbare än planerat vilket man är glad över. Nu ska man bara bli frisk också.

Visa bilaga 412752

Grattis, och hoppas du blir frisk så du kan ut och provköra ordentligt snart!

Jag har också beställt aluminiumram - hur upplever du byggkvalitet och svetsar?

Har beräknat byggdatum 20 maj (betalade 29 jan) så med lite tur kommer min också tidigare än beräknat;-)

Visa din Propain
Grattis, och hoppas du blir frisk så du kan ut och provköra ordentligt snart!

Jag har också beställt aluminiumram - hur upplever du byggkvalitet och svetsar?

Har beräknat byggdatum 20 maj (betalade 29 jan) så med lite tur kommer min också tidigare än beräknat;-)

Den känns riktigt fin, inget att klaga på där! :-D

Bilagor

• IMG_20200425_102021.jpg
    IMG_20200425_102021.jpg
    280.5 KB · Besök: 226
  • IMG_20200425_102031.jpg
    IMG_20200425_102031.jpg
    283.9 KB · Besök: 188
Visa din Propain
Gjorde en snabb test med min hoj för att se hur lätt den är att bottna. Det är då inte mycket slag kvar efter det testet kan jag säga. Men jag upplever ändå inte detta vid normal körning. Har i de lokala skogarna ett 1,3 m huck till platt och då märker jag av att det bottnar ibland, men rätt milt skulle jag nog säga. Ofta går det utan känsla av bottning..

Jag antar att "parkeringstestet" inte säger så mycket om hur fjädringen faktiskt upplevs vid cykling. Man är ju lite mera smooth i benen annars liksom. Så kanske shrue bör köra några turer och se hur det funkar "IRL" så att säga.

Senast ändrad:
Visa din Propain
Gjorde en snabb test med min hoj för att se hur lätt den är att bottna. Det är då inte mycket slag kvar efter det testet kan jag säga. Men jag upplever ändå inte detta vid normal körning. Har i de lokala skogarna ett 1,3 m huck till platt och då märker jag av att det bottnar ibland, men rätt milt skulle jag nog säga. Ofta går det utan känsla av bottning..

Jag antar att "parkeringstestet" inte säger så mycket om hur fjädringen faktiskt upplevs vid cykling. Man är ju lite mera smooth i benen annars liksom. Så kanske shrue bör köra några turer och se hur det funkar "IRL" så att säga.

körde en runda i skogen igår med några mindre hopp samt dropps, bottnade direkt ?

Visa din Propain
Vad väger era Tyee och vad har ni valt för komponenter, hjulstorlek och alu/kolfiber?

CF i Large. vikt strax under 16kg

- Fox36
- DHX2
- GX-grupp
- OneUp V2 180mm dropper
- 760mm alu-styre
- Code RSC
- Sixpack 35mm stam
- Assegai/DHF i 2.5 EXO
- Pepi's gula korv i bakdäcket
- OneUp EDC-tool i styrröret
- OneUp styrare/bash
- XT SPD-M8020 pedaler

Kör på egenbyggt hjulpar. DT 350nav med XM481 fälgar och DT comp-ekrar.

Visa din Propain
Någon med erfarenhet som kan svara på om Hugene med 140/130 slag är en rapp stighoj för plattare terräng eller är det för mycket cykel? Har en Jeffsy 29" som jag skulle vilja komplettera med något snärtigare men inte hela vägen ner till XC.

Visa din Propain
CF i Large. vikt strax under 16kg

- Fox36
- DHX2
- GX-grupp
- OneUp V2 180mm dropper
- 760mm alu-styre
- Code RSC
- Sixpack 35mm stam
- Assegai/DHF i 2.5 EXO
- Pepi's gula korv i bakdäcket
- OneUp EDC-tool i styrröret
- OneUp styrare/bash
- XT SPD-M8020 pedaler

Kör på egenbyggt hjulpar. DT 350nav med XM481 fälgar och DT comp-ekrar.
Tack! Var ganska mycket ändå, med tanke på att påstådda vikten ungefär liknande setup för en medium är 14kg. Inte för att vikten är sjukt viktig med tycker att under 15 kg ska man kunna komma utan att anstränga sig för mycket, även med grövre hjul och casing.

Visa din Propain
Tack! Var ganska mycket ändå, med tanke på att påstådda vikten ungefär liknande setup för en medium är 14kg. Inte för att vikten är sjukt viktig med tycker att under 15 kg ska man kunna komma utan att anstränga sig för mycket, även med grövre hjul och casing.

14kg är ju utan pedaler och med luftdämpare. Lägg till 0.5kg för coil, 0.4kg pedaler, multitool, bash, däckkorv samt tyngre däck så går det snabbt upp närmare 2kg till.

Visa din Propain

Visa bilaga 412647Visa bilaga 412648Visa bilaga 412649Visa bilaga 412650
Någon med erfarenhet som kan svara på om Hugene med 140/130 slag är en rapp stighoj för plattare terräng eller är det för mycket cykel? Har en Jeffsy 29" som jag skulle vilja komplettera med något snärtigare men inte hela vägen ner till XC.

Vet inte riktigt om detta besvarar din fråga, men trail bike of the year vann den i alla fall:

Visa din Propain

Kan bara säga att du verkligen fått det där med vikt om bakfoten, såvida det inte är enbart uphill du vill syssla med.
Här är en länk till Bike radars tech guru (som även har en ingenjörsbakgrund) som förklarar det hela på ett mycket tydligt sätt (jag trodde också tidigare att vikten spelade rätt stor roll).

Visa din Propain
Kan bara säga att du verkligen fått det där med vikt om bakfoten, såvida det inte är enbart uphill du vill syssla med.
Här är en länk till Bike radars tech guru (som även har en ingenjörsbakgrund) som förklarar det hela på ett mycket tydligt sätt (jag trodde också tidigare att vikten spelade rätt stor roll).

Mjo har läst den tidigare. 2 kg mer eller mindre kommer kännas uppför och utför, åtminstone mentalt. Någonstans måste man ändå sätta en viss nivå, för mig går den vid ca 15 kg, då bortsett från vattenflarra och allt annat tinkering man bär på. Sedan spelar vikt såklar roll, sätt dig på en 20 kg cykel så kommer nog alla gnälla. Men förstår såklart poängen :)

Visa din Propain
Mjo har läst den tidigare. 2 kg mer eller mindre kommer kännas uppför och utför, åtminstone mentalt. Någonstans måste man ändå sätta en viss nivå, för mig går den vid ca 15 kg, då bortsett från vattenflarra och allt annat tinkering man bär på. Sedan spelar vikt såklar roll, sätt dig på en 20 kg cykel så kommer nog alla gnälla. Men förstår såklart poängen :)

Kände stor skillnad (negativ) när jag körde emtb (24 kg) men annarsär det tydligen så mycket annat som påverkar mer. Gillar man att hoppa mycket så tänker jag att ett par kilo tyngre cykel kan vara negativt.
Får förhoppningsvis min Tyee al snart och den kommer nog nästan upp i 17 kilo med tyre inserts och pedaler, skulle jag gissa på. Det är tre kilo mer än min nuvarande kolfiber cykel. Blir spännande hur mycket den stora viktskillnaden kommer att göra.

Visa din Propain
Liten uppdatering på dämpningsfronten.
har kört med 525lbs öhlins-fjäder senaste veckan och får 30% sag vid ungefär 1/4 varv förspänning av fjädern. Övriga inställningar är ca 7 HSR, 0 HSC, 7 LSC och 9 LSR. Tyvärr bottnar jag fortfarande för lätt, ofta väldigt hårt. Det känns lite som att dämpning försvinner helt vid en viss punkt och jag bara åker genom sista delen av slaget. Gissar på att dämparen inte mår helt bra, alternativt att jag har fått en supermjuk dämpartune (kan tyvärr inte få fram den infon på Fox hemsida). Nästa steg är att prova en progressiv fjäder fråk cane creek (500-610lbs), sen får jag undersöka dämparen närmare senare.
6659F877-3C13-4B80-99FA-E24D33468D65.jpeg

3947FAD3-2C76-4E20-9F29-91672146F407.jpeg

Visa din Propain
Liten uppdatering på dämpningsfronten.
har kört med 525lbs öhlins-fjäder senaste veckan och får 30% sag vid ungefär 1/4 varv förspänning av fjädern. Övriga inställningar är ca 7 HSR, 0 HSC, 7 LSC och 9 LSR. Tyvärr bottnar jag fortfarande för lätt, ofta väldigt hårt. Det känns lite som att dämpning försvinner helt vid en viss punkt och jag bara åker genom sista delen av slaget. Gissar på att dämparen inte mår helt bra, alternativt att jag har fått en supermjuk dämpartune (kan tyvärr inte få fram den infon på Fox hemsida). Nästa steg är att prova en progressiv fjäder fråk cane creek (500-610lbs), sen får jag undersöka dämparen närmare senare.Visa bilaga 417565
Visa bilaga 417566
Om du bottnar ofta . Kan du ju helt klart testa ha lite mer HSC . Och fjädern kan du ju spänna upp mot 3-4varv. Så spänn den lite mer innan du byter till hårdare fjäder.

Visa din Propain
Sen kan det vara så att du får försöka va lite smidigare ? . För jag på 100kg kan droppa säg 100cm med min polares hoj (han väger 80kg) utan att bottna hans hoj medans han bottnar. I vårt fall rör det sig om att jag är mycket smuttare i landningen än vad polaren är.

Visa din Propain
Om du bottnar ofta . Kan du ju helt klart testa ha lite mer HSC . Och fjädern kan du ju spänna upp mot 3-4varv. Så spänn den lite mer innan du byter till hårdare fjäder.

Har redan full HSC dämpning (0 click från stängd) och jag vill inte spänna fjädern hårdare, kommer tappa känslighet/grepp över rötter och annat smått då.

Visa din Propain
Sen kan det vara så att du får försöka va lite smidigare ? . För jag på 100kg kan droppa säg 100cm med min polares hoj (han väger 80kg) utan att bottna hans hoj medans han bottnar. I vårt fall rör det sig om att jag är mycket smuttare i landningen än vad polaren är.

Jo, det är lite så jag har kört sista tiden. Squasha/scruba allt jag kan och köra mjukare linjer. I slutändan blir det ju att man kör långsammare/fegare för att inte riskera att bottna och det är inte den cyklingsupplevelsen jag vill ha ?

Visa din Propain
Segt! Vad säger Propain?
Har inte hört så mycket mer från dem, mailade dem i torsdags och berättade läget med nya fjädern men har inte hört något. Sist fick jag ju goddag yxskaft svar från dem, så jag har inte allt för höga förväntningar. Men om något behöver åtgärdas med dämparen för att den ska fungera vill jag ju sålklatt att de ska stå för det.

Tillbaka
Topp