Visa din Propain

Wictor.c

Medlem
Visa din Propain
Annars funkar ju hela färgskalan med. Jag tror det är det som gör att Brage åker som han gör.

Visa bilaga 454317
Fick testa den där riggen när han var i Åre och tävlade senast! ( om någon undrade 🙄😂 )
skaaaapligt hårt och långsam fjädringen var på den, jag tycker om slow retur, men där var det skummadrass slow 😂🤟
Körde själv en Summum Carbon tills iår

Bilagor

SeBMX

Medlem
Visa din Propain
Ser att många har svårt att matcha färger på sina cyklar. Blir ibland märkliga färgkombinationer. Om ramen är rå alu och gaffeln röd så känns ju röd, silver/alu eller svart som bra färger att kombinera med. Plockar du in en färg till kommer det lätt se keff ut. Känns som jag borde hålla en kurs i färglära här på forumet...
Rå alu? Det var konstig färg på kolfiber till att börja med. Men jag tycker att man får göra som man vill, då känns det mer rätt när jag faktiskt matchar min egen cykel och ser andra som försöker att matcha sin Yeti med blåa Ergon-handtag och hjulstickers från Turkiet etc.

Fundadores

Aktiv medlem
Visa din Propain
Rå alu? Det var konstig färg på kolfiber till att börja med. Men jag tycker att man får göra som man vill, då känns det mer rätt när jag faktiskt matchar min egen cykel och ser andra som försöker att matcha sin Yeti med blåa Ergon-handtag och hjulstickers från Turkiet etc.
Givetvis får man göra precis som
Man vill. Men nu var det ju faktiskt någon som frågade om råd. Och som jag förstod det var det en raw alu ram. Inte kolfiber.

Wictor.c

Medlem
Visa din Propain
Status nu:
beställer Raw Tyee AL ram/Super deluxe Ultimate Coil på onsdag
Rockshox Lyrik Ultimate ( röd ) har hemma
Beställde Hope Fortus 35W hjul, röda nav igår
Sram Guide RE bromspar, hade hemma

väntar på svar om Microspline freehub till navet isåfall blir det full Shimano XT 8100 groupset.
Resten av delarna har jag inte klurat ut 🤷‍♂️😂🤟

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Visa din Propain
Status nu:
beställer Raw Tyee AL ram/Super deluxe Ultimate Coil på onsdag
Rockshox Lyrik Ultimate ( röd ) har hemma
Beställde Hope Fortus 35W hjul, röda nav igår
Sram Guide RE bromspar, hade hemma

väntar på svar om Microspline freehub till navet isåfall blir det full Shimano XT 8100 groupset.
Resten av delarna har jag inte klurat ut 🤷‍♂️😂🤟

DMR-stam
DMR Wingbar (röd)
DMR Deathgrips (svarta)
DMR V12 (raw Alu)

Wictor.c

Medlem
Visa din Propain
Varför inte Newmen SLA 30 hjulen? De verkar ju vinna alla tester och bara få ruskigt bra kritik!
Har alltid haft en soft spot for Hope prylar!
Priset har lite att styra och ställa med, suktade ett tag efter Nukeproof V2 hjulen då dom verkar ha fått bra reviews också!
Men vet att Hope naven är Bang on och kommer vara det ett bra tag, så kändes det som ett ”safe” val? 🤷‍♂️
Har redan tok spräckt min budget jag skulle utgå ifrån så lär försöka hålla i lite grann 😂

Hope Fortus 35W hjulen är ju dock as tunga jämfört med NM hjulen!

Wictor.c

Medlem
Visa din Propain
Äre inte hope som låter något extremt? :D
Frihjulet altså
Ja dom kan skrika på lit grann 😂
En polare köpte flång nya Hope Pro 4 nav tidigare, tog isär dom och gjorde rent allt från fett för han velade att dom skulle jogga på så högt det gick!
det var ett ganska högt metalliskt ljud kan jag lova haha! Sen hur länge det håller det är en annan grej .. inte smartaste gjort precis

Ustzeust

Aktiv medlem
Visa din Propain
En polare köpte flång nya Hope Pro 4 nav tidigare, tog isär dom och gjorde rent allt från fett för han velade att dom skulle jogga på så högt det gick!
det var ett ganska högt metalliskt ljud kan jag lova haha! Sen hur länge det håller det är en annan grej .. inte smartaste gjort precis
Frågan är om poliser godtar det istället istället för ringklocka?

pnyberg

Medlem
Visa din Propain
Knappast att rekommendera om man vill att de ska hålla :P

Jag har haft ett set med pro4 nav på ex511 fälgar i 3 säsonger. Fått strama några ekrar 2 ggr (cutties dödar ekerspänning) och tog en enkel service på naven. Mest för att se hur det såg ut inuti, inte för att det var något fel.
Efter 2,5 säsonger så var det fortfarande förvånandsvärt rent inuti och snurrade sjukt fint! Gjorde bara rent de 100% och drog i nytt fett. Tänkte först ta tunnare fett(för ljudets skull), men efter at ha läst lite så kändes det som en väldigt dålig idé.

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Svart! Eller kanske krom. Kan bli snyggt mot de blanka dekalerna på en boxxerröd lyrik.

Nej förresten, beställ ramen med vilket som, och så beställer du en till uppsättning dekaler i den andra varianten, så har du båda ifall du ångrar dig 😁

Fundadores

Aktiv medlem
Visa din Propain
Fuck, lämnade in min cykel på service. Styrröret har tänjt sig så lagerkoppen sitter inte fast. Hur fan är det ens möjligt på en DH hoj. Bara att kasta på tippen och köpa nytt. Lär inte bli en Propain igen.

Wictor.c

Medlem
Visa din Propain
då var en Raw Tyee AL 29” Large ram beställd! 🤟 Det vart chrome dekaler 😃
Med super deluxe Ultimate Coil bakdämpare!
Börjar rulla in prylar bortsett från att det är 15 veckors leveranstid som väntar nu 😂🤟

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din Propain
Fuck, lämnade in min cykel på service. Styrröret har tänjt sig så lagerkoppen sitter inte fast. Hur fan är det ens möjligt på en DH hoj. Bara att kasta på tippen och köpa nytt. Lär inte bli en Propain igen.
Förstår inte vad som hänt. Styrröret sitter ju på gaffeln?
Eller menar du att styrhuvudet skadats på något sätt? Bör väl i så fall vara garanti på det?

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Propain
Har du inte köpt den av dom är kanske garanti svårt, men försöka duger ju. Annars lär du ju ha kört med glapp misstänker jag?

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Några varv ejtejp runt styrkoppen !
Nej silvertejp ska det vara!

Nej men seriöst, det där kastar man inte ramen för. Beror förstås på hur långt gången den är. Men som sista utväg, om det är väldigt glappt och glappet inte beror på att något spruckit, så kan man shimsa alternativt svarva en ny lagerkopp. Finns massor av tänkbara lösningar.

För övrigt tror jag inte det där har med namnet propain att göra utan snarare dåligt underhåll.

Fundadores

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ny baktriangel efter att ett hål för kullager blivit ovalt och slapp byta dom "robusta" kullagren som kommer snustorra från fabrik.
Nej silvertejp ska det vara!

Nej men seriöst, det där kastar man inte ramen för. Beror förstås på hur långt gången den är. Men som sista utväg, om det är väldigt glappt och glappet inte beror på att något spruckit, så kan man shimsa alternativt svarva en ny lagerkopp. Finns massor av tänkbara lösningar.

För övrigt tror jag inte det där har med namnet propain att göra utan snarare dåligt underhåll.
Absolut dåligt underhåll. Men när man bara några trådar innan läser om en ny baksving som behövde bytas (se ovan) börjar man ju undra. Påminner om den aluminiumfolie de använde till Cyclepro på 90-talet.

De på butiken hade några idéer de ville testa. Känns bara surt att köpa en begagnad hoj till lite överpris, serva upp den rejält och sedan upptäcks det här. Hade ändå tänkt köra den i bitar och köpa en Spindrift. Köper man ny har man ju garanti men jag blir ju fundersam.

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
De på butiken hade några idéer de ville testa. Känns bara surt att köpa en begagnad hoj till lite överpris, serva upp den rejält och sedan upptäcks det här. Hade ändå tänkt köra den i bitar och köpa en Spindrift. Köper man ny har man ju garanti men jag blir ju fundersam.
Ja sånt är ju surt förstås. Bra att de har lite ideer kring det att lösa det där. Om det är någon tröst har min spindrift klarat snart ett års misshandel med ett tjugotal parkdagar och massor av åka ner för diverse svartbygge-kullar-dagar. Och den är i bra skick.

Fundadores

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ja sånt är ju surt förstås. Bra att de har lite ideer kring det att lösa det där. Om det är någon tröst har min spindrift klarat snart ett års misshandel med ett tjugotal parkdagar och massor av åka ner för diverse svartbygge-kullar-dagar. Och den är i bra skick.
Låter bra. Känns som en optimal bikepark-cykel som man kan trampa upp om det behövs.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer